Nu är vi alltså i Bangkok igen, tillbaka där allt började. Kan ju började med att säga såhär: är osäker på om vi ens var i Bangkok sist. Det är en helt annan stad nu. Vi måste verkligen bott på absolut värsta möjliga plats för vi såg inte en enda turist sist. Nu har vi valt område med störta omsorg och vi har verkligen haft tre superdagar här. Så förlåt Bangkok för att jag hatade dig, jag gav dig aldrig en ordentlig chans sist.

Imorgon flyger vi 09:40 så vi vill åka vid sex för att vara i god tid till flygplatsen så nu ska vi köpa lite resegodis och sedan tror jag faktiskt att vi ska försöka sova. Väskorna står packade och klara och det är inte mycket kvar att göra. Förutom att skriva ett inlägg om våra dagar i Bangkok!!

Så, vi har haft 3 heldagar här. Första dagen stod shopping på schemat. Vi spenderade hela dagen i en galleria som heter terminal21 och alla tre fick med oss en del saker hem. På kvällen träffade vi Rebecka och Therese, 2 tjejer från surfcampet, för middag. Superkul att få höra vad de gjort sedan vi sågs sist!

Jag och Eric vaknade innan Simon så vi gick och åt "frukost" (kycklingsallad) medan Simon sov vidare lite. Sen hämtade vi upp honom och vi rörde oss tillsammans mot gallerian.

Dag 2 var det dags för turistande! Vi var ju med stor sannolikhet Bangkoks sämsta turister någonsin sist vi var här så vi bestämde oss för att kompensera för det och se de två största sevärdheterna; Grand Palace och templet Wat Pho. Grand palace var egentligen väldigt mäktigt men det var alldeles för mycket folk där så alla tre var överens om att upplevelsen förstördes ganska mycket av det. Efteråt var alla tre helt slut av allt trängandes med massa turister så vi satte oss på första bästa café för att fylla på energin. Efter varsin våffla kände vi oss betydligt bättre och rörde oss mot Wat Pho. Detta tempel var istället en storfavorit. Vi förstod varför det stod som nummer 1 på saker att göra på tripadvisor. Ett tempel består av en gigantisk liggande Buddha. Jag visste att den skulle vara stor men hade ingen aning om att den var enorm. Var så mäktigt att se. Efter att vi tittat på den strosade vi runt bland alla andra hus och njöt av den lugna stämningen. Sen letade vi rätt på buss 1 och åkte med alla locals. Superbilligt och smidigt. Vi tog oss till stationen vi ville till och åkte sedan för att möta upp Mathilda Dahlin, Erics gamla klasskompis, för middag. Hon tog oss till sin favoritrestaurang och vi avnjöt en fantastiskt god middag. Var superkul att träffa henne och berätta om vår resa och få höra vad hon gjort. Jag och Simon fick dessutom lite jobbtips eftersom båda vi är arbetslösa när vi kommer hem så håll tummarna för att det går i lås! Efter middagen följde vi med Mathilda till hennes hotell där hon skulle hämta sin väska eftersom hon skulle flyga hem på kvällen. När vi vinkat av henne gick vi in till ett massageställe och tog varsin thaimassage. Mycket skönt! Sedan var alla tre mycket trötta och vi rörde oss mot hotellet för att sova.

Grand Palace

Wat Pho

Imorse tog vi oss till samma café som jag och Eric var på under första dagen. Simon tog en brownie och jag och Eric åt varsin våffla, riktigt gott! Vi kom fram till att vi fick lyxa till det eftersom det var vår (näst) sista frukost på resan (💔). Sen har vi shoppat lite till... Totalt har vi varit i tre gallerior. De två första var dock inga höjdare så tillslut återvände vi till terminal21 där alla tre hittade vad de sökte. När vi tillslut var klara så bestämde vi oss för att våra trötta fötter behöver varsin fotmassage. Efter massagen tog vi oss till Suda, samma resturang som Mathilda visade oss igår. Jag och Eric tog samma sak som sist och Simon hakade också på trenden och åt samma sak. När vi satt och åt började dock regnet ösa ner så vi fick ta oss hem i ösregn. Skyndade fram med våra shoppingpåsar.

Frukosten

Lunchen

Middagen

Det här är med stor sannolikhet det sista inlägget jag skriver under denna resa. Imorgon flyger vi hem och vår resa når sitt slut. Senaste veckan har jag känt mig nöjd. "Jag har gjort och sett så otroligt mycket och det har varit helt fantastiskt men nu ska det blir skönt att komma hem" har varit mina tankar. Just nu förstår jag inte varför jag vill åka hem? Imorgon är allt över. Det här har ju varit världens bästa resa. Jaja, Sydostasien finns ju faktiskt kvar, jag får väl helt enkelt komma tillbaka.

Nej, nu måste vi gå och handla resegodis. Vi hörs när jag är hemma igen! Tack för att ni följt med på vår resa. MES signar snart ut efter 2,5 fantastiska månader ❤️

Nu tänkte jag berätta om våra dagar här i Siem Reap, Kambodja. Första dagen bestämde vi oss för att se de "små" templen, vi ville spara Angkor Wat och Bayon till sist. Så klockan åtta blev vi upphämtade av vår tuk tuk som körde runt oss under dagen. Vi stannade på vägen och köpte en tredagarsbiljett innan vi rörde oss mot alla tempel. Trots att vi bara såg de små var vi mycket imponerade. Angkor är verkligen så mäktigt. Vi gick omkring och var fascinerade i 3 tempel innan vi alla tre var för hungriga och trötta för vårt eget bästa, gasande sol och ingen vind tar på en. Men då bad vi vår förare ta med oss till ett lunchställe och efter lite mat och vatten kände vi oss som nya människor och det avslutande templet blev helt klart dagens favorit. Troligtvis mer för att vi mådde så bra än att det var så mycket mer fantastiskt än de andra. Men vi lärde oss av dagen och var ömt överens om att vi inför morgandagens turistande skulle köpa med oss kex och dylikt att ha att äta under tiden.

Här är bilder från dagen ⬇️

Dag två innebar Angkor Wat, Bayon och Ta Prohm! Vi bestämde oss för att vara där till soluppgången och blev därför upphämtade klockan fem. Vi hade också bestämt oss för att vi ville ha en guide men hon var lite sen så vi kom iväg lite efter vi planerat, men men. Det var ingen tidsbrist. Inte alls. Om det inte varit för att jag glömt mitt turistpass och var tvungen att köpa ett nytt (det sved ordentligt i backpackerhjärtat). När vi tillslut kom fram var det fullt av folk men soluppgången hade bara börjat så vi hann iaf se den, skönt det. Sen tog vi oss in och satte oss för att äta frukost. Det var först då vi fick lite försmak för hur vår guide var, hon var jättehärlig men också väldigt fotoglad. Hon skulle ta bild på oss genom alla möjliga och omöjliga vinklar och ibland fick jag nästan be om att få tillbaka min kamera så att jag kunde fota. Men det var kul! Hon kunde väldigt mycket om historian och utöver det berättade hon mycket om sin familj vilket gjorde att vi fick en inblick i den kambodjanska kulturen. Kul!

Angkor Wat ⬆️

Eric fick agera modell för vår guide med dessa bilder då jag och Simon vägrade...

Bayon ⬆️

(V) "Sitt så där så fotar jag er från hålet här, ni är kändisar och jag fotar i smyg!!"
(H) "kom fram till hålet och kika fram, som små barn!"

Ta Prohm ⬆️

De två sista dagarna har spenderats vid hotellets pool. Första kvällen spenderade vi på hotellet. Vi hade filmkväll och tittade på American Pie The Wedding. Igår tog vi oss till Pub Street på kvällen, där avnjöt vi en god middag och lite öl innan vi gick till marknaden där vi kikade runt. 2 riktigt bra dagar. Tyvärr har de kantras av lite tråkigheter, för min morfar har gått bort. Men Simon och Eric har varit hur snälla som helst så det har gått riktigt bra trots allt. Så glad att jag gör den här resan med dem. Nu kom dem precis tillbaka från affären och med sig hade dem en soda vatten så nu tänker jag passa på och dricka den medan den är kall! Hej så länge!

Nu har vi visserligen rört oss vidare från Filippinerna och Boracay men tänkte göra ett inlägg om de sista dagarna där innan jag berättar om vart vi är och vad vi gör nu!

På lördagen bestämde vi oss för att testa på PubCrawl. Så i våra gula t-shirts begav vi oss mot ställer där vi skulle samlas. Under kvällen besökte vi totalt 5 klubbar tillsammans med gruppen. Efter sista stället bestämde vi oss för att gå och äta hamburgare tillsammans med 2 svenska tjejer vi lärt känna under kvällen. Sen tog vi oss hem och vid halv fyra landade vi i sängen. Skoj med dans men lite överskattad aktivitet kanske. Hade nog hellre gått ut på egen hand men jaja, nu har vi testat på det här! Var superhögt rankad på tripadvisor vilket gjorde oss nyfikna men lite överdrivna omdömen hade det nog allt.

Dagen efter mådde vi som väntat och dagen innehöll inte speciellt mycket. Vi tog oss upp vid tolv, åt en sen frukost och tog det sedan lugnt på stranden. På kvällen köpte vi med oss varsin pizza hem och sedan tittade vi på paradise. En mysig bakisdag!

Nästa dag stod segeltur på schemat. Klockan tio blev vi upphämtade från hotellet och sedan åkte vi iväg. Vi seglade runt ön med stopp vid Puka Beach för lite sol och bad. Första halvan av färden kantrades av stora vågor vilket gjorde att jag var väldigt tacksam att få kliva av vid Puka Beach men andra halvan var supermysig!

Vi åt lunch på smoke när vi kom tillbaka och tog oss sedan till stranden där vi spenderade resten av dagen.

Nästa dag (vår sista dag 😢😢) gick vi upp tidigt och hängde på stranden från morgon till kväll. Det var vår sista dag vid en strand och med möjlighet att bada i havet så alla tre ville göra det så mycket som möjligt och det gjorde vi. Många dopp blev det! När det närmade sig solnedgång rörde vi oss mot d'mall för att handla pannkakor som vi blivit tipsade om av Annie. Vi var lite sena så vi hann inte fram till d'mall utan fick springa ner till stranden och titta på solnedgången först och sedan röra oss den sista biten för att köpa pannkakorna. Tanken var att äta dem medan vi tittade på solnedgången men det blev riktigt mysigt ändå så det gjorde inte så mycket. Efter det hängde vi på stranden och pratade om allt och inget tills alla tre hade blivit hungriga igen. Då rörde vi oss mot en annan favoritrestaurang (inte smoke alltså) nämligen Tres Amigos för lite mexikanskt! Alla tre åt chimichanga (friterad bureito) vilket var gott. Innan hade jag ätit fajitas och bureito där vilka båda hade varit riktigt goda men det här... En klass för sig alltså. Efter en riktigt god middag rörde vi oss mot hotellet för att packa ihop allt. Klockan sex skulle vi upp nästa morgon för att röra oss mot flyget som skulle ta oss till Manila. I Manila mötte vi upp Gustav och Karin på flygplatsen och tillsammans flög vi till Kuala Lumpur. Så mysigt att träffa våra favoriter igen. Vi åt middag tillsammans på Burger King innan vi tog oss till youniQ där vi sov en natt. Eller ja, klockan halv fyra ringde klockan och vi fick röra oss mot flygplatsen igen. Klockan 06:50 gick nämligen vårt flyg mot Kambodja!

Igår var det exakt 2 månader sedan vi lämnade Sverige. Känns så galet. Det känns som vi har varit borta så länge för vi har sett och gjort himla mycket på samma gång som det känns som vi nyss åkte. Hur som helst, vi bestämde att dagen krävde lite firande så när vi tillslut tog oss upp bokade vi zipline och en timme senare var vi påväg för att åka! Det hela var väldigt spontant vilket på ett vis var ganska skönt för då hann i alla fall jag aldrig bli riktigt nervös. Jag är höjdrädd och var lite orolig för hur jag skulle klara det men till min stors glädje lyste rädslan med sin frånvara och det var bara kul istället!

När vi kom tillbaka tog vi oss ner till stranden och hängde där tills solnedgången. Sedan rörde vi oss mot hotellet och duschade och gjorde oss i ordning inför kvällens middag. Vi bestämde oss för att äta på den resturang som låg högst upp på tripadvisor och tog oss dit. Väl där avnjöt vi en så god middag! Jag och Eric tog varsin hamburgare och Simon åt tikka masala, alla var mycket nöjda. Efteråt tog vi alla tre dessert och också dessa var riktigt mumsiga. Efter halva middagen fick vi nya bordsgrannar vilka visade sig vara svenskar så dem pratade vi mycket med, väldigt trevligt.

Efter middagen rörde vi oss mot hotellet och väl här låg vi och pratade och skrev med Gustav och Karin. Sedan var dags för paradise! Efter ett avsnitt var alla tre riktigt trötta och vi bestämde oss för att det var dags och sova. Allt som allt var det alltså en mycket bra 2 månaders dag!

Efter att vi fikat klart igår (och det slutat regna) rörde vi oss ner mot stranden för att titta på solnedgången. Solnedgångarna här är verkligen helt magiska, absolut de vackraste jag sett. Så där satt vi och njöt tills solen var nere och det började bli mörkt. Då rörde vi oss mot affären för att inhandla middag och efter lite om och men blev det...... Nudlar och Nuggets! Vi hade nog alla tyckt det var kul att kunna laga något annat men med ett utbud på 0 grönskar och inget kött (och ca 0 utrustning här på hotellet) så får man inte vara kräsen. Blev faktiskt riktigt gott och det var mysigt att sitta ihopträngda här inne och äta. Efter middagen tittade jag och Eric på paradise (vi ligger superefter nu så har massa avsnitt att se) och Simon tittade på något annat (inte riktigt säker på vad dock, säkert något spelrelaterat). Det var gårdagen det, lugn och skön!

Idag stod strandhäng också på schemat. Vi hade kanske tänkt hitta på något nu när Simon äntligen mår bra men min förkylning som bröt ut igår var värre imorse så jag uppskattade en lugn dag. Till lunch blev det pizza hut och efter att tillslut fått i mig hela pizzan (nästa gång tar jag inte en regular..) så rörde vi oss mot affären för att handla mentos!

Mentos har blivit vår (framförallt min hehe) stora kärlek här nere. Lustigt det där, skulle aldrig köpa mentos hemma men här är det en storfavorit.

Resten av eftermiddagen spenderades i skuggan, läsandes. När det blev dags för solnedgång flyttade vi ner för att titta men idag var det molnigt så man såg inte solen. Mysigt hur som. Eric började bli lite rastlös så efter lite övertalande gick jag med på att kasta frisbee med honom, något som snart visade sig vara riktigt kul så Simon anslöt först som fotograf och sedan som deltagare.

Efter ett tag tappade vi dock fokus på vårt eget spel eftersom vi var så upptagna med att kolls på några filippinska ungdomar som kastade frisbee. Eric och Simon gick fram och frågade om tips men jag gav upp på frisbeeandet och satte mig för att skriva lite resedagbok. När Simon och Eric kom tillbaka efter snabblektionen hade det blivit helt mörkt och jag kunde inte se vad jag skrev längre så vi packade ihop allt och gick för att handla middag.

Det blev en favorit i repris eftersom vi hade Nuggets kvar. Lika mysigt idag också! Efter att vi ätit tittar Simon ut på balkongen och säger plötsligt "har någon tagit ner min handduk?". Svaret var tyvärr nej och snart insåg vi att den blåst ner. Eric och Simon skyndade ut för att se om man kunde se den och...

Den hade blåst (här är vi dock inte helt överens , jag och Simon tror att den blåst medan Eric har lite andra ((felaktiga)) teorier) över till grannen! Simon gick och knackade på och hade snart sin handduk i tryggt förvar igen. Slutet gott allting gott.

Nej, nu måste jag sluta! Jag och Eric (kanske Simon också, ska försöka övertala honom) kolla på lite mer paradise och nu har han fått vänta tillräckligt länge. Vi hörs!

• Resor

Hej hallå!
Klockan är fyra här och vi sitter just nu på lemons café där vi har avnjutit en liten fika. För mig blev det en chokladcroissant och (hör och häpna!) bubbelvatten. Eric och Simon slog till på varsin coconut ball som jag dessvärre tror var en mindre hit än min croissant (och varsin Cola ifall ni undrade). Imorse packade vi våra väskor och lämnade Trafalgar där vi bott fram tills nu. Tanken var att fortsätta bo där (superbilligt och helt okej) men stället var fullbokat så vi fick helt enkelt röra oss vidare. Nu bor vi istället på cool stay in! Även om vårt rum är i minsta laget (personalen är superhjälpsam och därför mycket bekymrade över hur litet vi bor) så är vi riktigt nöjda. Vi har en egen liten kokvrå så ikväll ska vi (för första gången under dessa knappt 2 månader ((2 dagar kvar tills vi varit ute i 2 månader!!))) försöka oss på att laga middag själva. Ska bli skönt att äta "hemma" för omväxlingens skull.

Dagen har spenderats på stranden. När vi äntligen var klara med flytten så rörde vi oss mot d'mall (som vi nu bor mycket närmare, tjoho! Vi saknar dock vår budget mart 💔) för lunch. Blev en favorit i repris, nämligen: smoke. Andra gången vi äter där och oj så gott det är. Riktigt billigt också! Rekommenderas starkt om man är på Boracay. Efter vi ätit tog vi oss ner till stranden där jag och Eric la oss i solen för lite solning med Simon la sig i skuggan eftersom han äter antibiotika och inte får sola den stackarn. Sen har vi inte gjort så mycket mer, jag har nästan läst ut min bok (har kanske 10 sidor kvar) och ska nu alltså börja med sista Harry Potter boken (💔💔) Jag och Eric är mycket nöjda med vårt beslut att köpa hela samlingen i KL alltså, favoritböcker alla dagar i veckan. Tror det är min tredje eller fjärde gång på 2 år som jag läser om serien nu och den är lika bra varje gång. Nyss började det regna lite vilket var anledningen till att vi flydde till ett café.Jag tror vi ska röra oss tillbaka mot stranden när det slutar regna, jag hoppas i alla fall på det, men kanske vill killarna tillbaka till hotellet. Får se helt enkelt!
Ha det så bra hur som helst så hörs vi någon gång snart igen!

Regnet gav inte med sig så jag och Simon bestämde oss för att dela på en bit morotskaka. Kan berätta att den är lika god som den är fin!

Igår var första dagen i Boracay och oj så fint det är här! Stackars Simon har varit sjuk i några dagar och igår mådde han riktigt dåligt så jag och Eric gick till stranden själva och han låg kvar och sov. På stranden mötte vi Leonard, en äldre svensk (mycket) pratglad man som var här på semester och han erbjöd sig snabbt att ta bild på oss så där stod vi och poserade. (Lite lustigt är det faktum att det knappt finns några bilder på mig och Eric från resan, oftast är det jag eller han som fotar haha. Men nu har vi några iaf!) Efter det rörde vi oss tillbaka mot hotellet och på vägen köpte vi med oss lunch som vi åt tillsammans med Simon. Mycket mer gjorde vi inte igår.
Idag mår Simon till allas stora glädje mycket bättre så idag har vi legat på stranden alla tre och njutit. Nu har vi precis avnjutit en god lunch och ska bestämma vad vi ska göra härnäst (jag håller tummarna för att det blir "återvända till stranden och spela yatzy/läsa" som vi bestämmer oss för att göra, håll tummarna med mig...)

• Resor

Här kommer lite bilder från de dagar jag inte hunnit berätta om i Bali, enjoy!

Lite bilder från gili som inte kom med i förra inlägget. Här var under första middagen av två på shark bites. Min personliga favorit är den på Gustav och Karin när de tittar så kärleksfullt på (visar dock inte bilden) Eric.

När vi var i Nusa Dua (vi åkte dit efter gili) hyrde vi en dag en chaufför som körde runt oss hela dagen. Vi började med att åka till en strand där vi åt lunch och sedan låg och sola. Efter det körde han oss till ett tempel i Ulluwatu där vi strosade omkring och njöt av den fantastiska utsikten då templet är beläget precis vid havet högt upp på en klippa. Klockan sex satte vi oss ner för att bevittna traditionell balinesisk dans medan solen gick ner i bakgrunden. Mycket mysigt!

Sista stoppet i Bali blev samma som det första: Kuta Beach. Både vi och Gustav och Karin älskade våra hotell som vi bodde på när vi var där första gången men ingen av dem hade tillräckligt med lediga rum för att vi skulle kunna bo där så tillslut hamnade vi på The Oasis och det var... Sådär. Poolen var fantastisk (har tyvärr inga bilder därifrån) men rummen var inte så fina som vi förväntat oss, men men. I kuta stod poolhäng på schemat. Sista kvällen gick vi ut för att äta finmiddag eftersom vi både ville fira min och Erics 2 års dag och det faktum att Gustav äntligen fått sin sista rabiesspruta! (Han blev biten av en hund när vi var i Cameron Highlands) Vi rörde oss lite tidigare eftersom vi ville hinna med ett besök i en spelhall som vi fått berättat om av några från surfcampet, efter lite gång var vi framme och trots den galna volymen (alla maskinerna var inställda på maxvolym) så hade vi det riktigt kul! Först stod radiobilar på schemat, sedan airhockey, dansmatta och sist Mario Kart där Eric precis när han börjat göra segergester blev omkörd av Gustav och förlorade. Därefter var pengarna på vårt spelkort slut och alla började bli lite hungriga så vi rörde oss ut för att hitta en resturang. Precis utanför köpcentret där spelhallen låg hittade vi en resturang som verkade bra så dit gick vi och oj så gott det var! Jag, Gustav och Karin delade på en flaska vin och eftersom jag inte druckit vin sen vi kom hit smakade det extra bra. Sedan var köttet hur gott som helst och en bra köttbit åt vi sist i Thailand så också det var mycket uppskattat. Efterrätterna var dock en totalflopp men vi gick därifrån riktigt nöjda ändå!

Nästa morgon tog vi oss mot flygplatsen och flög till Kuala Lumpur där vi vinkade hejdå till Gustav och Karin för en vecka isär innan vi morgonen efter flög mot Filippinerna och Boracay!

Direkt efter vi kommit hem från bestigningen av vulkanen bar det av igen, denna gång mot gili! Väl framme var alla helt döda och vi tog oss i väg för en sen lunch. Sedan hem och vila och efter någon timme rörde jag, Eric och Karin oss iväg mot restaurangerna igen för en tidig middag (Gustav och Simon hade somnat vid det laget...). Dagen efter, vår första heldag på gili, var vi alla fem ganska möra men vi bestämde oss för att hyra cyklar och cykla runt ön med stopp för bad vid fina stränder. Fin ide i tanken men i praktiken.... Om vi säger såhär: första kvartens cykling var jättemysig och härlig men sedan var det alldeles för mycket sand för att våra damcyklar skulle klara av att cykla så vi fick mest dra våra cyklar fram genom sanden.. Jaja, ett bra träningspass om inte annat! Vi la oss på en stand som låg ganska nära hamnen och när vi sedan på eftermiddagen cyklade vidare insåg vi att om vi fortsatt lite till så väntade betydligt mer badvänliga stränder... Själva cykelutflykten blev helt enkelt inte som planerat men vi hade det riktigt bra ändå. Favoritsällskap och sol gör det svårt att ha det allt för hemskt! Dag nummer 2 spenderades med snorkeltur (där Gustav äntligen fick se havssköldpaddor!!) på förmiddagen och lässtund på eftermiddagen, mysigt! Alla 5 lyckades bli/vara mer eller mindre sjuka under vår tid på gili så vi tog det ganska lugnt och försökte kurera oss lite.
Lombok, som ligger väldigt nära gili, som vi hade tänkt besöka sedan valde vi bort pga att en vulkan hade ett utbrott just då (senast var 2004 om jag minns rätt!) och även om det bara var rök som puffade ut kände vi oss alla ganska osugna på dis. En annan gång kanske! Nästa stopp blev istället Nusa Dua som jag tänkte berätta om i nästa inlägg! ☺️

På natten klockan 2 rullade bilen mot vulkanen Mount Batur. Efter en knapp timmes bilfärd stannade vi för "frukost" och efter en stadig måltid på chokladpannkakor och te rörde vi oss den sista biten mot vulkanen. Därefter började vandringen, och vandra gjorde vi. Dels höll vår guide ett högt tempo hela tiden och dels var det i slutet rejäla stigningar som skulle klaras av så det var ett redigt träningspass. Tyvärr mådde jag inge bra vilket jag är ganska säker på gjorde vandringen betydligt jobbigare än den kunde varit... Men men! Utsikten var värd vandringen tio gånger om, för oj så fint det var!
Väl uppe (klockan var då 06:00 och vi hade vandrat i lite mer än 2h) bjöds vi på frukost nummer två. För mig blev det te och ägg kokade över vulkanen! Vandringen ner gick betydligt bättre för då gick vi en något längre men betydligt lättare väg. Därefter rörde vi oss hemåt och landade hemma klockan 10:30. Ingen vila stod på schemat, istället packade vi ner det sista och skyndade ner för 11:00 gick bilen mot hamnen där vi skulle ta båten mot gili. Helt slut men väldigt nöjda rörde vi oss vidare mot nästa stopp: giliöarna.