Utsiksplatser, Rädda sälar och en lång hike

Min helg har varit så himla bra och jag älskar hur mycket man kan göra här borta på bara en helg.

I fredags extra jobbade jag på kvällen och slutade vid halv 11, då kollade jag serie i sängen och bara njöt av att veckan var avklarad.

I lördags hämtade Laura upp mig vid 10 och vi plockade upp de andra tjejerna för att bege oss till "Marin Headlands" som ligger på andra sidan Golden gate bron. Vi hade strålande sol och åkte till en utsikts plats och utsikten var otrolig. Man såg hela down town av San Francisco tillsammans med golden gate brigde och hela havet. När vi gått runt där ett tag begav vi oss till ett ställe som tar hand om sälar som råkat illa ut, ett ställe där de ska bli friska innan man släpper ut dem igen. Det var väldigt fint där men gjorde ont att se alla djuren i burarna, även om jag vet att människorna bara vill dem väl. Efter det tog vi bilen till en fyr som låg ute på en klippa som man gick till. Super fin utsikt men det blåste otroligt mycket där. Vi tog bilen till en liten stad som kallas Salsulito för att äta middagen innan vi åkte hem. Kom hem vid åtta och tog en dusch och gjorde mig i ordning för att möta upp Lotta igen. Vi köpte med oss lite dricka och satte oss i en park, vi satt och pratade och skrattade fram till kl 2 då vi tog en uber hem.

Var så trött på söndagen men de var bara att gå upp och duscha innan jag skulle möta upp tjejerna på Starbucks. Vi tog sedan bilen till "muir woods" där de berömda träden (redwood) finns, de är enorma och kändes som man var i en djungel när vi gick där. Dock kom vi vilse på stigen och en timmes hike slutade med 5 timmar. Vi var helt slut när vi kom tillbaka men nu i efterhand kan jag bara straffa åt det, men där och då ville man bara gråta. Efter lite lunch åkte vi vidare till ett annat ställe där man kunde gå ca 15 minuter för att komma up på ett berg för en magisk utsikt. Kunde inte tro mina ögon hur vackert det var, kändes percis som ett postkort. Vi satt och njöt av utsikten innan vi begav oss hem igen. Somnade på sängen kl 9 och vaknade upp utvilad till en ny arbetsvecka.

Utsikten från första stället / En klassisk turistbild / En del av promenaden till fyren

Yttligare en bild från promenaden till fyren / 2 bilder från utsikten från de sista berget vi var på

Båttur, cabel car & cheesecake

Så länge sen jag uppdaterade här, men jag har kommit fram till att detta kommer nog att förvandlas till ett inlägg i veckan där jag summerar veckan. Mina veckor ser nästan likadana ut och det är inte kul att skriva om samma sak om och om igen. Därför kommer jag fokusera på att skriva om mina helger och utflykter jag gör.

Som jag skrev senast skulle jag iväg på en "boat cruise" på lördagen den 6 maj. Jag åkte dit med Lotta, Laura och Michelle och mötte så många andra där och vi hade så himla kul. Utsikten från båten var magisk och jag kan fortfarande inte ta in att jag bor här. Jag njöt för fulla muggar med mina vänner och kom hem vid midnatt och slocknade direkt.

På söndagen kände jag mig så seg så mötte upp Lotta och Michelle nere på stan. Vi åkte de berömda "cabel cars" ner till hamnen, gick runt där och tog en kaffe i solen. Vi bestämde att stanna och äta middag på "cheesecake factory". Deras mat var super men vi ska inte tala om deras cheesecake, godaste jag ätit någonsin. Dock blev vi så mätta av maten så vi tog hem cheesecaken, jag åt den i sängen medans jag planerade min extra vecka semester i juni. Mer om den i ett annat inlägg men ser fram emot det så mycket.

Slänger in lite bilder från helgen (fått min kamera men kan inte ladda över bilderna pga fel på sladden)

Mina fina vänner / Solnedgång över havet / Min fina stan med Oakland bron upplyst

Utsikten från Cheesecake Factory / Biljetter till "cabel car" / Utsikten innan vi klev av i hamnen

Sjuka barn

Det är torsdagkväll här borta i San Francisco. Jag sitter i min säng och dricker te, kom precis ut ur dushecn efter en sväng på gymmet. Har varit dålig uppdatering igen, ber om ursäkt för det.

Den här veckan har gått fort och imorgon är de äntligen fredag igen. Dock har M varit sjuk denna vecka med feber, vilket betyder att båda barnen har varit hemma och vi har inte lämnat huset. Varit mysiga men väldigt krävande dagar. Ibland räcker man inte till när båda barnen vill ha famn eller uppmärksamhet och det blir då gråtkalas. Hon är äntligen frisk så imorgon blir en normal dag igen förutom att jag börjar 6 imorgon bitti.

I helgen har jag inte mycket inplanerat. Det ända jag vet att jag ska göra är att åka på en "boat cruise" på lördag kväll, tror de kommer bli super kul och vet flera jag känner som ska dit. Hoppas på bra väder så man slipper frysa ihjäl. Ska försöka ta lite bilder under helgen så ni kan få följa med. Har tränat och hängt med kompisar denna vecka, känner mig helt slut och hängig (ont i huvudet, förkyld & lite halsont), Så kanske slutar med en hemmakväll imorgon, ber till gudarna att jag inte blivit smittad av M.

Slänger in en härlig bild från New York i brist på bilder, längtar tills jag ska dit igen!

Förlåt för dålig uppdatering

Så länge sen jag skrev på bloggen och jag har ingen bra förklaring. Dagarna har flugit iväg och har haft fullt upp i helgen. Har fått min kamera nu så hoppas på att bli bättre med bilder.

Sedan jag uppdaterade senast har jag jobbat på som vanligt, i fredags jobbade jag mellan 6:30-20:30. Mina värdföräldrar var båda borta under hela fredagen, pappan åkte på morgonen och mamman kom hem från en jobbresa på kvällen. Var en lång och intensiv dag men den flöt på smidigt. När jag hade slutat gick jag och la mig i soffan och kollade på serie innan jag slocknade vid 11. Inte så händelserik dag.

I lördags hämtade Laura upp mig vid 12 och vi tig bilen till "marine district", så mysigt! Vi käkade lunch, så god pizza där, och gick runt i lite butiker och nere vid hamnen. Vi har haft sånt bra väder här i San Francisco, mellan 20-25 grader. Så det var så skönt att bara strosa runt på förmiddagen. Klockan 18 skulle jag jobba igen, jag jobbar oftast inte på helgerna men mamman skulle iväg på födelsedagsfirande hos grannen och frågade om jag ville extra jobba lite. Nattade barnen och kollade på film tills mamman kom hem vid halv 11. Hände inte så mycket mer den kvällen heller.

Mötte upp en ny tjej som heter Hanna, min mormor känner henens mormor så de gav oss varandras namn. Hon bor ca 40 minuter utanför San Fransisco. Vi möttes upp vid 12:30 och gick och åt lunch på "chipotle" innan vi begav oss för lite shopping. Köpte nya skor, nagellack, strumpor och nytt smink. Det var så fint väder så vi gick och köpte iskaffe och brownie och satte oss i solen och pratade. Det är så skönt att umgås med svenska människor här, att slippa prata engelska för ett litet tag! Vi mötte upp två av hennes vänner och gick och åt middag tillsammans innan de skjutsade hem mig.

Idag är det måndag igen, jag jobbar på som vanligt och idag är det så najs väder. Har varit ute hela dagen och nu sitter jag i solen medans barnen sover. Oklart vad jag ska göra efter jobbet idag, antigen åker jag till gymmet eller så stannar jag hemma och äter middag med mormor och morfar. De kom tillbaka från sin semester och de var i Stockholm med min mamma - så de tog med min kamera och svenskt godis, oj så lycklig man kan bli av lite marabou!

Idag besökte jag och barnen "Academy of Sciences" som ligger nere i golden gate park. Det finns allt möjligt att göra och titta på, vi var mesta dels nere vid alla akvarium men besökte även regnskogen, där de fanns fåglar, fiskar och fjärilar att titta på. Så coolt att det fanns en vit krokodil, har aldrig sett en sådan förut! Vi hängde där tills de var dags att åka hem och laga lite lunch och sova. Om ca 30 minuter kommer en familje-vän för att hämta upp M och åka till hennes acrosports. Om B hinner vakna åker vi med men annars stannar jag hemma med honom. Vi får se vad vi hittar på i eftermiddag, beror lite på när M kommer tillbaka. Kanske går vi ner till parken för att göra av med lite energi.

Ikväll har jag en timmes träning med en personlig tränare, vilket ska bli skönt då han ska hjälpa mig med både träning och kost. Tänkte åka till dit lite tidigare och gå in i shoppingcentrumet som ligger bredvid och se om jag hittar något kul. Behöver iallafall köpa mig en vattenflaska jag kan ha på gymmet. Nu är det dags att väcka M och få i henne lite frukt innan acrosports.

Hemskt ledsen för den dåliga uppdateringen, haft fullt upp i helgen så har inte tänkt på att skriva några inlägg. Blir ytterligare ett inlägg om hela min helg.

I fredags efter jobbet mötte jag upp Michelle, vi tog en uber ner till ett ställe som kallas "fishermans wharf". Det ligger nere i hamnen och är ett riktigt turistområde, massa små butiker, restauranger och andra saker man kan hitta på (såsom museum, akvarium etc). Innan vi åt gick vi runt i några butiker och gick på bryggan längst vattnet. Vi bestämde oss för att äta på en restaurang som hette "rainforest cafe" Du satt som inne i regnskogen med massa växter, akvarium och låtas djur som lät och rörde på sig, maten var super god mat och gillade verkligen inredningen.

I lördags mötte jag upp Michelle igen på morgonen för att bege oss till Santa Cruz med 3 andra personer, vi hade hyrt en bil och hämtade upp de andra längst vägen. Santa Cruz ligger ca 2 timmar utanför San Francisco och är känt för deras broadwalk. De finns karuseller, butiker, restauranger, massa olika spel man kan spela och en super lång strand. Vi gick runt och tittade och gick till andra sidan stranden för att kolla på fyren som var där, vi tog ett dopp i havet men de var så kallt. Vi åt middag på en restaurang på stranden innan vi begav oss hemåt.

Tog sovmorgon imorse (fast vakande ändå av barnen 7 på morgonen) men som tur kunde jag somna om lite. Mötte Lotta nere på stan vid 1 och vi gick och shoppade lite. Var ganska kallt idag, blåste otroligt mycket, så vi bestämde oss att gå till akvarium nere i hamnen. Vi blev ganska besvikna, trodde de skulle vara mycket större och mer att titta på. De bästa var ändå när vi klappade små rockor och en liten haj!

Efter det gick vi och åt middag tillsammans innan vi skiljdes åt för hon skulle på massage och jag åkte hem. Påväg till restaurangen stannade vi och tittade på alla sjölejon, asså de var säkert hundra stycken och så coolt att se alla tillsammans. Nu har jag städat och tagit en dusch, snart väntar familjemöte innan de är dags att sova och imorgon väntar en ny jobbvecka.

Hur mysigt är inte detta? Han vaknade och var ledsen, satte mig i fåtöljen och han somnade på mig. I dessa stunder njuter jag extra av att få chansen att vara en del av barnens liv. Min älskade lilla plutt!

Idag är det onsdag och jag står och förbereder lite lunch till mig och B, vi ska snart iväg till music-class men skönt att ha lunchen klar när vi kommer hem. Vi har inte så mycket tid emellan innan vi ska hämta storasyster.

Igår var M ledig från sin förskola, det regnade så vi gick ner till leklandet som ligger i west portal. Hängde där hela förmiddagen innan vi gick hem och åt lunch. Vi gick och la oss tidigt för vi skulle iväg till hennes gympa och efter det körde vi runt lite i golden gate park så att jag ska kunna åka dit med barnen på förmiddagarna. Vi kom hem och lekte tills mamman kom hem.

Jag gick till gymmet efter middagen och nu är jag officiellt medlem på gymmet här. Känns bra och tanken var att jag skulle dit idag, men har så ont i magen och kallsvettas. Peppar peppar ta i trä, vill inte vara magsjuk eller något! Nästa vecka har jag en timme med en personlig tränare som ska visa mig olika maskiner men också hjälpa mig med maten. Tror det kommer bli så bra! Slänger upp en bild på den fina solnedgången jag såg påväg hem från gymmet.

Nu måste vi åka till music-class & i eftermiddag blir det nog picknick i parken!

Middag, city hunt och påskbrunch

Barnen sover, jag dicker kaffe och tittar ut över ett grått San Francisco. Idag har vädret varit sådär, regnat lite och varit allmänt "grått". Jag och B stannade hemma då han är lite hängig, men vi har haft en bra dag ändå. I eftermiddag ska jag ut och köra med en familje vän som ska visa mig lite andra ställen jag kan besöka med barnen. M är nämligen ledig två dagar denna vecka och nästa, så behöver få nya idéer vad vi kan hitta på. Har varit dålig uppdatering så tänkte skriva lite kort om min fullspäckade helg.

I fredags efter jobbet mötte jag upp Lotta för vi skulle äta middag tillsammans, vi ville gå till Cheesecake factory, men det var så lång väntetid så vi promenerade till little italy och åt en supergod pasta och drack kaffe. Satt där i några timmar och pratade och planerade lite saker vi ska göra tillsammans. Vi begav oss hem och tror jag kom innanför dörren strax efter 10. Kollade lite film innan jag somnade.

Vaknade upp i lördags och njöt av min lediga dag. Vid 13.30 mötte jag upp 5 andra tjejer, vi skulle nämligen göra en "Scavenger Hunt". Det är ett slags spel som går ut på att utforska staden, du får olika uppdrag och ska ta dig till plaster för att hitta ledtrådar att lösa olika frågor, vi fick även massa photo-challenge som vi skulle utföra. Detta var så kul och det var länge sen jag skrattade så mycket. Vi var klara vid 4 och åkte in till stan där vi åt middag tillsammans innan vi skiljdes år vid halv 8. När jag kom hem väntade två paket utanför min dörr, en påskkorg med massa godis från min värdfamilj och ett paket från min familj i Sverige med svenskt godis, så lycklig!!

Igår var jag och min familj + vänner på en påskbrunch. Denna brunch låg ute på en golf ranch och det var väldigt "fancy". Det var dresscode att männen skulle ha kostym och vi tjejer klänning, vilket jag inte är så van vid. Fick ett sms av mina föräldrar precis innan jag skulle ta tåget hem i lördags och fick i panik springa in på närmaste klädaffär och köpa en klänning. Hittade som tur en som passade och är så glad att jag inte valde att åka dit i byxor. Maten var gudomlig och jag åt så mycket att jag inte kunde äta mer resten av dagen. Super trevligt var och är så glad att jag följde med. Vid sju mötte jag upp Michelle och vi gick och såg "Fast and furious 8" på bio, rekommenderar verkligen den!

Haft en sån rolig helg och ser verkligen fram emot nästa, har en del saker inplanerade och tror de kommer bli så kul. Nu känns det så bra att bo här borta och jag är glad att jag tog detta beslut.

Igår var en bra dag. Vi var på music-class och på eftermiddagen tog jag barnen till lekparken vi tog med oss frukt och hade picknick. Spenderade hela eftermiddagen där och när vi kom hem väntade det middag med mormor och morfar. Jag gick ner till west portal för att ta en kaffe med en ny tjej som jag träffat, vi satt och pratade och planerade en lite trip någon helg.

Idag har de regnat så jag och B har bara varit hemma, snart ska vi åka och hämta M från förskolan. Vet inte vad vi hittar på i eftermiddag, hoppas vädret blir bättre så vi kan gå till parken.

Ska till gymmet halv 8 idag, ska få hjälp av en personlig tränare så det är hur min kväll kommer se ut. Imorgon är det fredag och jag har inga planer ännu, men vet att helgen bjuder på mycket roliga saker.

Idag är det exakt en månad sen jag lämnade Sverige, åkte den 13 mars, helt sjukt att det redan har gått en månad. Känns dock som jag varit här mycket längre. Så glad att jag tog detta beslut, även om de känns piss vissa dagar, men tror allt kommer bli bättre!