3 helger i en smäll

Längesen jag skrev sist, tiden flyger på här borta och eftersom jag fortfarande inte har någon sladd till mina kamera är de nästan tomt på bildfronten. Mina veckor är inte så intressanta, jobbar för de mesta, träffar kompisar på kaffe eller promenad eller något annat chill.

(14-16 juli) Sen jag uppdaterade senast har jag gjort lite allt möjligt. Facebooks headquarter och Google var så häftigt, vi fick privat tur runt FB och de var så coolt att se hur de såg ut där de jobbade och hur allt ser ut. Eftersom de bara är folk som känner någon som jobbar där som kan få privattur fick man inte ta bilder överallt. Men känns så kul att jag fick chansen att se detta. Vi var dock bara utanför Google men de var ändå kul att se hur de såg ut. Kom hem på kvällen och stannade bara hemma faktiskt.

Åkte över till Julia på lördags morgonen där även Joy, Stina och Emma var, vi satte oss i bilen och spenderade dagen nere i Santa Cruz, super mysigt! På kvällen bytte vi om till party outfit och hade en kul utekväll, kom hem vid 4 och däckade direkt. Planerna på söndagen var att möta upp Ellen, men jag var för bakis så fick avboka det (skämskudde). Mötte dok upp Lotta för en sen söndags middag.

(21-23 juli) På fredagen fyllde M 4 år, så vi åt middag tillsammans hela familjen + mormor och morfar. Efter middagen mötte jag upp Lotta för lite kvällshopping (hon shoppade, jag var stöd). Somnade ganska tidigt den kvällen. Lördagen mötte jag upp Laura och hennes kompis, vi spenderade hela dagen nere på stan med shopping och lunch, vi åt middag hemma hos henne innan jag gick hemåt. Så skönt att vi bara bor 15 minters promenad. Gjorde inget särskilt på kvällen för dagen efter (söndagen) var de kalas för mina värdbarn. Även om B fyller 2 i Augusti valde vi att ha ett gemensamt kalas. Super kul, fanns hoppborg & blåsbubblor maskin, även en pinjata och massa kul lekar. Lotta kom förbi på slutet för vid 2 satte vi oss i bilen för att åka till IKEA. Vi spenderade några timmar där med shopping och middag ("svenska" köttbullar) Lugn men super mysig helg!

(28-30juli) Jobbade hela fredagen och efter jobbet åkte jag över till Lotta för att laga middag hemma hos henne eftersom hon var ensam hemma, vi gjorde pizza och drack vin. Somnade vid 1 och vaknade upp pigga och glada. Vi båda var lediga så vi bestämde oss för att ta bilen över till Oakland och hänga där. Ännu mer shopping och härligt sällskap! I söndags åkte jag ut till Ellen som bor ca 45 ifrån mig. Vi köpte lite lunch och åkte upp till Mount Diablo för att se den fina utsikten, vi kunde se ända till San Fransisco vilket var sjukt. Vi bestämde för att spontant åka på drive-in movie, så vi åkte och köpte in-n-out och lite snacks. Det är sånt jag bara sett å filmer men de var så mysigt (även om filmen inte var så bra) Kom hem vid 12 och däckade direkt.

Nu är de ny vecka (iofs redan torsdag) och jag är sjuk. Legat med 39 graders feber och halsfluss sen i tisdags, riktigt jobbiga dagar, mått fruktansvärt dåligt men också varit jobbigt att inte vara hemma. Men mår lite bättre nu och ska prova att jobba imorgon. Om mindre än 2 veckor kommer min familj från Sverige, vilket betyder att jag snart har semester. Kan inte bärga mig tills jag får krama om dem efter 5 månader ifrån varandra!!

Eloge till dig som orkade läsa detta, ska verkligen försöka uppdatera bättre. Nästa helg hade jag roligt planer, men tror jag kommer behöva ställa in dem..

Shawn Mendes, Taco-onsdag & Körkort

Shawn Mendes i tisdags var så bra! Mötte upp Ellen vid tåget innan vi gick mot arenan, vi hade köpt biljetter så kort innan men våra poster var ändå bra. Vi satt högt upp men man såg båda scenerna så de var bra. Vi sjöng och dansade loss till Charlie Puth (förbandet) och sen till Shawn Mendes. Så rolig kväll och hamnade i säng igen vid midnatt.

Igår hade jag och 5 andra svenskar taco-middag hemma hos Jennifer, super mysigt. Vi år svensk tacos och satt och pratade allt mellan himmel och jord. Tycker de är så kul att jag börjar umgås med mer svenskar, även om jag älskar att ha träffat vänner från hela världen är de alltid skönt att få prata svenska och umgås med folk som också bor i Sverige.

Idag har varit en stor dag, firar 4 månader i USA men också för att jag klarade uppkörningen och är nu officiellt ägare av ett amerikanskt körkort, high five till mig själv! Att ta körkort här har varit så mycket lättare än Sverige och jag har totalt betalat 35 dollar (Vilket inte ens är 350kr). Men är så glad att jag klarade så ska möta upp Joy ikväll för lite drinkar för att fira.

Imorgon väntar en kort jobb dag och vid halv 3 åker jag och 2 andra au pairen + vår LCC för att besöka Facebooks headquarter, ingen aning vad man gör där man ska bli super kul. Tror vi skulle svänga förbi där Google håller hus också, så mycket saker jag får uppleva här borta!

Inga stora planer för helgen, tror vi drar ner till Santa Cruz på lördag för att hänga på stranden med bra sällskap. håller er uppdaterade. Nu är de dags att städa upp här hemma för imorgon kommer städarna, sen får vi se vad jag och barnen hittar på, kanske tar en sväng till parken.

4th of july och hotellweekend

Ännu två veckor har gått sedan jag uppdaterade, hat tänkt att jag ska sätta mig ner och skriva men har alltid kommit upp något annat så jag glömt. Men nu kör vi ett inlägg med mina senaste två veckor. (Förbered dig på långt inlägg)

Förra helgen var jag långledig, min värdfamilj åkte upp till Napa fredag-tisdag så jag var ensam hemma vilket var så skönt. På fredagen åt jag middag med min familj och sen hamnade jag framför Netflix hela kvällen, men behövde verkligen de. I Lördags var jag och Michelle på BBQ-party för att i förskott fira 4th of july, vi drack och hade så kul. Kvällen blev lite kaos men kom hem säkerhet vid 4 tiden och däckade direkt. Under dagen tog jag bara en promenad och kollade ännu mer Netflix, vädret var inte de bästa.

I Söndags tog jag mig upp ur sängen även fast jag ville sova, mötte en ny svensk tjej Ellen nere på stan. Shoppade, åt middag och umgicks, så härlig tjej. Kom hem vid 8 och då ringde Joy och bad mig komma ut med henne och 4 killar från Sverige. Bytte om och tog en uber till dem, drack och hade de kul, somnade på hennes soffa och vaknade upp bakis igen.. Måndagen var lugn, hängde i Dolores park och avslutade kvällen med Netflix hemma hos Joy innan jag tog en uber hem vid 12.

På tisdagen var de äntligen dags för 4th of july, jag har hört så mycket om de så var astaggad. Åt mysfrukost för mig själv innan jag begav mig till Dolores park där jag mötte upp Joy och killarna. Vi drack ännu mer, hade picknick och spelade beerpong. Under dagen kom de mer och mer svenskar så de slutade med att vi var ca 25 svenskar där. Blev inte så sent eftersom jag skulle jobba nästa dag, kollade fyrverkerier och åkte hem. Men dagen var så bra, strålande sol och najs sällskap!

Blev en kort vecka då jag bara jobbade onsdag, torsdag och fredag. Vilket var så skönt! I onsdag åt jag middag med Lotta och hennes finska familj som var på besök, åt som vanligt på cheesecake factory, bästa stället! I fredags hade vi en bonfire nere på stranden, drack vin och grillade marshmallows. Lotta hade ett hotellrum hela helgen, så jag, Lotta och Joy hamnade där och drack och spelade spel innan vi alla döckade. I Lördags hängde jag med Lotta hela dagen åt myslunch, shoppade lite, hängde i fishermans wharf och åt middag. Hade en riktigt tjejkväll på hoteller med ansiktsmask och färgade hennes hår. Somnade runt 12 och sov som en gud i hotellsängen, kände mig riktigt utvilad.

Nu har jag precis slutat jobba och ska snart äta middag, lasagne <3 Sen kommer Lotta hit så ska vi ut och gå och imorgon ska jag och Ellen på Shawn Mendes, sååå taggad!

Corona <3 / Vin med hallon / Beerpong

Viktor och Joy / Fin utsikt från Dolores / Svenskt sällskap

Solnedgången på stranden / Mysig lunch med Lotta / Snyggaste masken ever

Förlåt, I did it again!

Jag är nog världens sämsta på att hala igång bloggar, det är kul de första veckorna men sen glömmer man bara bort det. Det hat hänt mycket sen jag bloggade sist. Tänkte sammanfatta det men kommer inte gå in på detaljer, för de skulle bli alldeles för mycket text.

Livet här I USA flyter på och varje dag trivs jag mer och mer och nu kan jag faktiskt känna mig hemma här borta. Jag saknar allt som här med Sverige att göra men jag är så tacksam att jag får möjligheten att leva här hos en underbar familj. Om 49 dagar kommer äntligen min riktiga familj hit och kan inte bärga mig att ha en hel semstervecka med dem. Det är det som får mig att orka när vissa dagar är jobbiga.

Under tiden som jag inte uppdaterat har jag varit nere i södra Kalifornien två gånger. Första gången åkte jag och 4 tjejer ner på memorial weekend, vilket bryter att vi alla var lediga på måndagen också. Vi körde ner fredag kväll och kom fram tidigt på lördagen. Vi besökte alla möjliga ställen: Hollywood skylten, Walk of fame, Malibu, Santa Monica och massa mer. Super mysig helg även om de var svårt med 4 andra tjejer och en liten bilolycka på vägen hem som resulterade 4 timmar försenade till San Fransisco, var allt bra död på jobbet efter 4 timmars sömn.

Förra veckan spenderade jag nere i Newport Beach hos Sara (en tjej jag träffade på Arlanda om jag inte redan skrivit det). Bästa veckan på länge! Vi har skrattat så vi nästan kissat på oss. Tog emot när jag skulle flyga hem igen. Min värdfamilj var på semester i Arizona så passade på att åka ner till henne. Veckan var kaos och så mycket hände under så kort tid, då ville man gråta men nu kan jag bara skratta åt det. Har varit jobbigt att vara hemma när man spenderat hela veckan tillsammans. Längtar så tills vi ses igen! Vi gjorde inte så jätte mycket förutom att ta vara på tiden tillsammans, men vi hann med: Sova i bilen, blev jagade av en man, nästan drunknat i vågorna, upplevt nattlivet i Hollywood, ätit lunch på (älskade) IKEA, firat min första midsommar I USA plus mycket mer - men framförallt skrattat. Att man kan bli så glad av en person, så glad att jag träffade henne på Arlanda.

Förutom mina resor neråt i landet har jag varit hemma i San Francisco och umgåtts med mina vänner och njutit av livet. Har varit här i snart 4 månader vilket känns sjukt, tiden går så fort här borta men jag försöker ta vara på all tid jag har.

Min kamera sladd funkar inte så kan inte visa så mycket bilder (ska köpa ny snart) och min mobil har inget minne, men hittade två från LA och två från Newport Beach.

Jag vid Hollywood skylten / LA på kvällen / IKEA mat <3 / Sara och jag

Utsiksplatser, Rädda sälar och en lång hike

Min helg har varit så himla bra och jag älskar hur mycket man kan göra här borta på bara en helg.

I fredags extra jobbade jag på kvällen och slutade vid halv 11, då kollade jag serie i sängen och bara njöt av att veckan var avklarad.

I lördags hämtade Laura upp mig vid 10 och vi plockade upp de andra tjejerna för att bege oss till "Marin Headlands" som ligger på andra sidan Golden gate bron. Vi hade strålande sol och åkte till en utsikts plats och utsikten var otrolig. Man såg hela down town av San Francisco tillsammans med golden gate brigde och hela havet. När vi gått runt där ett tag begav vi oss till ett ställe som tar hand om sälar som råkat illa ut, ett ställe där de ska bli friska innan man släpper ut dem igen. Det var väldigt fint där men gjorde ont att se alla djuren i burarna, även om jag vet att människorna bara vill dem väl. Efter det tog vi bilen till en fyr som låg ute på en klippa som man gick till. Super fin utsikt men det blåste otroligt mycket där. Vi tog bilen till en liten stad som kallas Salsulito för att äta middagen innan vi åkte hem. Kom hem vid åtta och tog en dusch och gjorde mig i ordning för att möta upp Lotta igen. Vi köpte med oss lite dricka och satte oss i en park, vi satt och pratade och skrattade fram till kl 2 då vi tog en uber hem.

Var så trött på söndagen men de var bara att gå upp och duscha innan jag skulle möta upp tjejerna på Starbucks. Vi tog sedan bilen till "muir woods" där de berömda träden (redwood) finns, de är enorma och kändes som man var i en djungel när vi gick där. Dock kom vi vilse på stigen och en timmes hike slutade med 5 timmar. Vi var helt slut när vi kom tillbaka men nu i efterhand kan jag bara straffa åt det, men där och då ville man bara gråta. Efter lite lunch åkte vi vidare till ett annat ställe där man kunde gå ca 15 minuter för att komma up på ett berg för en magisk utsikt. Kunde inte tro mina ögon hur vackert det var, kändes percis som ett postkort. Vi satt och njöt av utsikten innan vi begav oss hem igen. Somnade på sängen kl 9 och vaknade upp utvilad till en ny arbetsvecka.

Utsikten från första stället / En klassisk turistbild / En del av promenaden till fyren

Yttligare en bild från promenaden till fyren / 2 bilder från utsikten från de sista berget vi var på

Båttur, cabel car & cheesecake

Så länge sen jag uppdaterade här, men jag har kommit fram till att detta kommer nog att förvandlas till ett inlägg i veckan där jag summerar veckan. Mina veckor ser nästan likadana ut och det är inte kul att skriva om samma sak om och om igen. Därför kommer jag fokusera på att skriva om mina helger och utflykter jag gör.

Som jag skrev senast skulle jag iväg på en "boat cruise" på lördagen den 6 maj. Jag åkte dit med Lotta, Laura och Michelle och mötte så många andra där och vi hade så himla kul. Utsikten från båten var magisk och jag kan fortfarande inte ta in att jag bor här. Jag njöt för fulla muggar med mina vänner och kom hem vid midnatt och slocknade direkt.

På söndagen kände jag mig så seg så mötte upp Lotta och Michelle nere på stan. Vi åkte de berömda "cabel cars" ner till hamnen, gick runt där och tog en kaffe i solen. Vi bestämde att stanna och äta middag på "cheesecake factory". Deras mat var super men vi ska inte tala om deras cheesecake, godaste jag ätit någonsin. Dock blev vi så mätta av maten så vi tog hem cheesecaken, jag åt den i sängen medans jag planerade min extra vecka semester i juni. Mer om den i ett annat inlägg men ser fram emot det så mycket.

Slänger in lite bilder från helgen (fått min kamera men kan inte ladda över bilderna pga fel på sladden)

Mina fina vänner / Solnedgång över havet / Min fina stan med Oakland bron upplyst

Utsikten från Cheesecake Factory / Biljetter till "cabel car" / Utsikten innan vi klev av i hamnen

Sjuka barn

Det är torsdagkväll här borta i San Francisco. Jag sitter i min säng och dricker te, kom precis ut ur dushecn efter en sväng på gymmet. Har varit dålig uppdatering igen, ber om ursäkt för det.

Den här veckan har gått fort och imorgon är de äntligen fredag igen. Dock har M varit sjuk denna vecka med feber, vilket betyder att båda barnen har varit hemma och vi har inte lämnat huset. Varit mysiga men väldigt krävande dagar. Ibland räcker man inte till när båda barnen vill ha famn eller uppmärksamhet och det blir då gråtkalas. Hon är äntligen frisk så imorgon blir en normal dag igen förutom att jag börjar 6 imorgon bitti.

I helgen har jag inte mycket inplanerat. Det ända jag vet att jag ska göra är att åka på en "boat cruise" på lördag kväll, tror de kommer bli super kul och vet flera jag känner som ska dit. Hoppas på bra väder så man slipper frysa ihjäl. Ska försöka ta lite bilder under helgen så ni kan få följa med. Har tränat och hängt med kompisar denna vecka, känner mig helt slut och hängig (ont i huvudet, förkyld & lite halsont), Så kanske slutar med en hemmakväll imorgon, ber till gudarna att jag inte blivit smittad av M.

Slänger in en härlig bild från New York i brist på bilder, längtar tills jag ska dit igen!

Förlåt för dålig uppdatering

Så länge sen jag skrev på bloggen och jag har ingen bra förklaring. Dagarna har flugit iväg och har haft fullt upp i helgen. Har fått min kamera nu så hoppas på att bli bättre med bilder.

Sedan jag uppdaterade senast har jag jobbat på som vanligt, i fredags jobbade jag mellan 6:30-20:30. Mina värdföräldrar var båda borta under hela fredagen, pappan åkte på morgonen och mamman kom hem från en jobbresa på kvällen. Var en lång och intensiv dag men den flöt på smidigt. När jag hade slutat gick jag och la mig i soffan och kollade på serie innan jag slocknade vid 11. Inte så händelserik dag.

I lördags hämtade Laura upp mig vid 12 och vi tig bilen till "marine district", så mysigt! Vi käkade lunch, så god pizza där, och gick runt i lite butiker och nere vid hamnen. Vi har haft sånt bra väder här i San Francisco, mellan 20-25 grader. Så det var så skönt att bara strosa runt på förmiddagen. Klockan 18 skulle jag jobba igen, jag jobbar oftast inte på helgerna men mamman skulle iväg på födelsedagsfirande hos grannen och frågade om jag ville extra jobba lite. Nattade barnen och kollade på film tills mamman kom hem vid halv 11. Hände inte så mycket mer den kvällen heller.

Mötte upp en ny tjej som heter Hanna, min mormor känner henens mormor så de gav oss varandras namn. Hon bor ca 40 minuter utanför San Fransisco. Vi möttes upp vid 12:30 och gick och åt lunch på "chipotle" innan vi begav oss för lite shopping. Köpte nya skor, nagellack, strumpor och nytt smink. Det var så fint väder så vi gick och köpte iskaffe och brownie och satte oss i solen och pratade. Det är så skönt att umgås med svenska människor här, att slippa prata engelska för ett litet tag! Vi mötte upp två av hennes vänner och gick och åt middag tillsammans innan de skjutsade hem mig.

Idag är det måndag igen, jag jobbar på som vanligt och idag är det så najs väder. Har varit ute hela dagen och nu sitter jag i solen medans barnen sover. Oklart vad jag ska göra efter jobbet idag, antigen åker jag till gymmet eller så stannar jag hemma och äter middag med mormor och morfar. De kom tillbaka från sin semester och de var i Stockholm med min mamma - så de tog med min kamera och svenskt godis, oj så lycklig man kan bli av lite marabou!

Idag besökte jag och barnen "Academy of Sciences" som ligger nere i golden gate park. Det finns allt möjligt att göra och titta på, vi var mesta dels nere vid alla akvarium men besökte även regnskogen, där de fanns fåglar, fiskar och fjärilar att titta på. Så coolt att det fanns en vit krokodil, har aldrig sett en sådan förut! Vi hängde där tills de var dags att åka hem och laga lite lunch och sova. Om ca 30 minuter kommer en familje-vän för att hämta upp M och åka till hennes acrosports. Om B hinner vakna åker vi med men annars stannar jag hemma med honom. Vi får se vad vi hittar på i eftermiddag, beror lite på när M kommer tillbaka. Kanske går vi ner till parken för att göra av med lite energi.

Ikväll har jag en timmes träning med en personlig tränare, vilket ska bli skönt då han ska hjälpa mig med både träning och kost. Tänkte åka till dit lite tidigare och gå in i shoppingcentrumet som ligger bredvid och se om jag hittar något kul. Behöver iallafall köpa mig en vattenflaska jag kan ha på gymmet. Nu är det dags att väcka M och få i henne lite frukt innan acrosports.

Hemskt ledsen för den dåliga uppdateringen, haft fullt upp i helgen så har inte tänkt på att skriva några inlägg. Blir ytterligare ett inlägg om hela min helg.

I fredags efter jobbet mötte jag upp Michelle, vi tog en uber ner till ett ställe som kallas "fishermans wharf". Det ligger nere i hamnen och är ett riktigt turistområde, massa små butiker, restauranger och andra saker man kan hitta på (såsom museum, akvarium etc). Innan vi åt gick vi runt i några butiker och gick på bryggan längst vattnet. Vi bestämde oss för att äta på en restaurang som hette "rainforest cafe" Du satt som inne i regnskogen med massa växter, akvarium och låtas djur som lät och rörde på sig, maten var super god mat och gillade verkligen inredningen.

I lördags mötte jag upp Michelle igen på morgonen för att bege oss till Santa Cruz med 3 andra personer, vi hade hyrt en bil och hämtade upp de andra längst vägen. Santa Cruz ligger ca 2 timmar utanför San Francisco och är känt för deras broadwalk. De finns karuseller, butiker, restauranger, massa olika spel man kan spela och en super lång strand. Vi gick runt och tittade och gick till andra sidan stranden för att kolla på fyren som var där, vi tog ett dopp i havet men de var så kallt. Vi åt middag på en restaurang på stranden innan vi begav oss hemåt.

Tog sovmorgon imorse (fast vakande ändå av barnen 7 på morgonen) men som tur kunde jag somna om lite. Mötte Lotta nere på stan vid 1 och vi gick och shoppade lite. Var ganska kallt idag, blåste otroligt mycket, så vi bestämde oss att gå till akvarium nere i hamnen. Vi blev ganska besvikna, trodde de skulle vara mycket större och mer att titta på. De bästa var ändå när vi klappade små rockor och en liten haj!

Efter det gick vi och åt middag tillsammans innan vi skiljdes åt för hon skulle på massage och jag åkte hem. Påväg till restaurangen stannade vi och tittade på alla sjölejon, asså de var säkert hundra stycken och så coolt att se alla tillsammans. Nu har jag städat och tagit en dusch, snart väntar familjemöte innan de är dags att sova och imorgon väntar en ny jobbvecka.