Jag har nu varit i USA exakt 9 månader, vilket betyder att jag bara har 3 månader kvar av mitt au pair. Jag kan inte förstå hur fort dessa månader har gått och att jag snart bott här 3/4 av mitt år. I slutet av december måste jag göra mitt beslut om jag ska åka hem mars eller förlänga mitt år i samma familj eller i en annan familj.

Dock har jag redan bestämt mig; Jag stannar 6 månader till i samma familj!

Det känns som helt rätt beslut för mig och jag är så spänd på var dessa 6 månader ska ge mig. Jag känner mig inte alls redo att komma hem och känner mig definitivt inte redo att löna USA ännu. Har så mycket mer jag vill göra innan jag åker hem. Detta beslut har dock varit väldigt svårt att ta, när jag kom hit i mars var jag helt inställd på att jag inte skulle förlänga, sen bestämde jag mig för 9 månader, ångrade mig igen men tillslut bestämde jag att bara stanna 6 månader. Det känns lagom och har nu 9 månader kvar här, alltså lika länge kvar som jag varit här.

Varför jag valde att stanna hos samma familj och inte byta var ett lättare val för mig. Dels för jag har mina vänner här men också för jag verkligen trivs i min värdfamilj vilket jag tror är bland de viktigaste under sitt år. Både min värdfamilj och San Fransisco känns som mitt andra hem och jag trivs verkligen här. Plus att vi får en utökning till familjen i mars, min värdfamilj vantar en liten bebis vilket betyder att jag kommer ta hand om 3 barn mina sista månader. Kommer säkert bli en stor skillnad med ett spädbarn också, men de kommer nog gå jätte bra!

Jag kan knappt förstå själv att de är ytligare 9 månader tills jag ser alla där hemma, men jag är samtidigt så taggad på att stanna kvar och så tacksam för jag har möjligheten att se och göra ännu mer saker.
SVERIGE, VI SES OM 9 MÅNADER!

Oj redan fredag, hela veckan har sprungit förbi och helt glömt att uppdatera er!

Inte så mycket har hänt i veckan, varit en väldigt lugn vecka vilket har varit väldigt skönt. Jobbat på som vanligt, handlat de första julklapparna som jag skickat hem till min familj i Sverige, ätit middag med Sandra, haft playdate med Hanna och bara varit hemma och tagit de lugnt.

Idag mötte jag upp Malin för brunch på morgonen då jag började vid 1, kom hem ens snabbis emellan, tvättade och städade upp lite, pratade med min syster och bytte till bekvämare jobbkläder. Hämtade upp mina värdbarn och de sov fram tills jag typ slutade, satte in dem i bilen och väntade på att pappan skulle komma hem och skjutsa dem till fotbolls träningen. Men min värdpappa är känd för att vara sen så slutade med att jag fick hämta upp min värdpappa, köra alla till träningen och sen ta en uber hem. Inte som planerat men sånt händer, så slutade en halvtimme senare än planerat.

Nu sitter jag och väntar på att Sandra ska hämta upp mig och vi ska åka till hennes barns skola för en "skoldans". Vad gör man inte för sina vänner? Men tror de blir kul!

Imorgon väntar julbrunch, extra jobb och julbak. Men uppdaterar er mer om de senare.

​Redan söndag kväll igen, kan inte förstå hur helgerna kan gå så himla fort. Tycker man borde införa en extra dag till helgerna!

I fredags jobbade jag och sen gick jag ut och åt middag med min värdfamilj. Hämtade upp Sandra vidd halv 8 och vi åkte och köpte lite snack och vin till kvällen. Vi var bara hemma hos mig och drack lite och bara hade de allmänt mysigt, klovkan gick så fort så jag kom inte i säng förrän halv 3.

Sov ut på lördagen innan jag begav mig till banken, tappade min plånbok på fredagen så spärrade alla kort, men en fin själ hade hittat den och lämnat den utanför vår dörr. (Thank God att jag inte behöva fixa nytt körkort). Sen åkte jag, Sandra och Lotta till IKEA för att göra lite svenskt godis och åka på drive in movie. Kan vara de mysigaste jag vet! Vi köpte även med oss en varsin burrito och åt medans vi såg "Coco", inte super bra film faktiskt.

Vi tog bilen hem till mig och fixade oss lite och drack lite innan vi begav oss ut för en utekväll, vi mötte även upp Amanda och Maja på klubben. Dansade fram till ett då vi skiljdes åt och tog en uber hem.

Idag är de första advent vilket det inte alls känns som, de har varit soligt och inte en snöflinga så långt ögat kan nå. Jag och Sandra försökte få till lite advents mys med fika och julfilm men slutade med att vi somnade och vakande 2 timmar senare. Begav oss då till Target och Ulta Beaty och fick hem like nödvändiga saker.

Nu är jag hemma igen och precis satt på mig en ansiktsmask och ska kolla något bra film. Imorgon är de dags för jobb igen, wish me luck!

(Jag är så dålig att jag inte tagit en ända bild denna helg, sorry)

Gud kan inte förstå att de är sista november idag. tiden går alldeles för fort!

De är redan torsdag och jag har precis slutat för dagen. Har varit en skön dag och känner mig på bra humör, började vid 8 och gjorde i ordning barnen, M skulle till skolan och jag och B skulle möta upp Sandra och ett av hennes värdbarn på Academy of Sciences för att spendera förmiddagen där. Alltid kul med playdates!

Hämtade upp M vid halv 2 och åkte hem och la dem för sin dagliga nap, under tiden de sov tog jag tag i tvätten och bara njöt av lite egentid. De vakande runt 4 och då åt vi snack, städade lekrummet för städarna kommer imorgon och dansade till Frost låtar. Nu ska jag snart ta mig ut på en promenad och sen äta middag innan Sandra och Lotta kommer hit. Vi ska planera våt trip vi ska åka på i December, berättar såklart mer om de när allt är klart!

Imorgon är de fredag, men också 1 DECEMBER(?!), har en väldigt skön jobb dag mellan 1-16;30 sen har jag inga planer för resten av kvällen, ska ut och äta middag med min värdfamilj efter jobbet dock. Har egentligen inte så mycket planer för helgen, försöker planera någon dagstrip på lördag och kanske baka lite julgodis på söndag, de vore mysigt! Julen har redan kommit hit och de är julpytntat överallt och man hör julsånger lite överallt, känns otroligt mysigt! Ska bli kul att vara med och fira en amerikansk jul.

Nu ska jag ta mig ut innan de blir för mörkt och kallt.

Alla Bilder är från regnskogen på Academy of Sciences

Vi kände oss ganska sega efter lördagen så vi lämnade inte hotellet förrän runt 11 och begav oss till Starbucks för att köpa med oss kaffe. De ända planerna vi hade för dagen var att besöka Space Needle så vi bestämde oss för att ta en shopping runda istället, black friday helgen var fortfarande igång. Vi strosade runt på stan några timmar och fick med mig mera underkläder från VS och Calvin Klein.

Vi gick tillbaka till hoteller för att byta om och lämna shoppingen hemma innan vi begav oss till Space Needle, vilket är ett utkikstorn, vi kom dit lagom till solnedgången så vi hann se både Seattle med dagsljus och när de blev mörkt. Så himla fin utsikt! Vi hängde där lite innan vi gick och åt middag i närheten. Eftersom vi skulle flyga hem tidigt på morgonen dagen efter bestämde vi oss bara för att spendera resten av kvällen på hotell rummet med vin och snack som resterande kvällar men också packa och göra allt i ordning.

Alarmet ringde 6 och då gick vi upp för att packa ihop de sista och ta lite frukost, tog en uber till flygplatsen och fick stressa igenom kontrollerna för att hinna med planet, men vi hann och jag sov hela flygresan hem. Resten av måndagen jobbade jag och efter jobbet packade jag upp väskorna och pluggade.

Idag är de onsdag och barnen sover. Igår jobbade jag och sedan mötte jag upp Sandra för en kvällspromenad, skickade även in mina skolarbeten vilket känns super skönt! Jag har inga planer för kvällen så vi får se om jag stannar hemma eller träffar någon kompis.

Vi överlevde flygresan & kom fram till hotellet säkert. Vi gick till en pizzeria nära och åt lite sen middag och sen köpte vi med oss lite vin & snacks och bara hängde på hotell rummet, alla var lite trötta efter shoppingen och flygresan.

Vi lämnade hotellet vid 10 på lördagen för att ha en riktig turistdag. Vi började med att gå till ”Pike Place Market” för att strosa runt lite men också för att besöka de första Starbucks i hela USA, de är väldigt stort här så de var kul att se. Efter det gick vi till ”the gum wall” som låg i närheten, är en gränd där väggarna är fulla med tuggummi. De är personer över hela världen som besöker detta så var ju vara tvungen att göra desamma.

Vi begav oss ner till vattnet där vi skulle ta en färja över till en annan ö, på vägen hittade vi ett pariserhjul som vi åkte upp i. Super fin utsikt över delar av Seattle men också alla berg och vattnet. Vi tog färjan över till ”Bainbridge Island” vilken var en ö med en liten by i. Strosade runt där ett tag och stannade för att äta crepes, så himla gott! Tog färjan tillbaka till Seattle och gick tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning för kvällen.

Vi gick och åt på en italiensk restaurang men super god pasta och drack lite vin. Efter det åkte vi till en rooftop bar och drack lite mer, så himla mysigt även om de regnade! Vi köpte med oss ännu mer vin och snack och spenderade resten kvällen på hotellrummet med spel och mycket skratt. Tror vi somnade runt 2, en lyckad första dag/kväll i Seattle!

Public Market Center / First Starbucks store / Gum wall

Great wheel / Seattle / Great wheel biljett

Biljett & karta till ön / Från färjan / Crepes

Middagen / Drinkar på rooftop baren / Utsikten från rooftop baren

Jag vakande hemma hos Sandra imorse och vi gjorde oss i ordning för att åka ner till stan för lite black friday shopping för att sedan bege oss till flygplatsen. Jag hade förväntat mig mer kaos och rea än vad de var. Man har ju hört så mycket om black friday här i USA om man jämför med hemma i Sverige. Blev lite besviken faktiskt men också ganska skönt att de inte var proppfullt med människor. Min värdpappa sa att de inte är så kaos här i San Francisco om man jämför med vissa andra städer. Vi skippade mellan halv 12 och 3 då vi tog tåget till flygplatsen för att möta upp Amanda och Nora för att börja vår weekend i Seattle.

Jag fick med mig lite saker men trodde jag skulle shoppa mer, vilket var tur att jag inte gjorde eftersom vi åkte direkt från stan till flyget. Som tur fick de plats i väskan. Jag köpte nya jeans, lite smink & underkläder, alltså inte så mycket för att vara mig och rea.

Nu sitter vi på flyget upp till Seattle, har varit en hemsk flygresa so far. Så mycket turbulent och hela planet skakar, känns lite hur dödsångesten kommer. Men vi är framme om 1 timme så överlever nog. Vet inte vad vi ska göra ikväll, troligtvis bara ta de lugnt för vi kommer fram vid 8 på kvällen. Men är så taggad inför den här helgen och lovar att uppdatera vad som händer.

På onsdagen åkte jag och barnen över till deras mormor och morfar för att baka paj inför thanksgiving lunchen vi skulle ha dagen efter. Vi bakade både pumpa, äpple och körsbärs paj, även målade och pysslade lite. Super mysig dag och mina värd-morföräldrar är så snälla och jag älskar att spendera tid med dem.

Vi kom hem lagom till barnens nap och under tiden de sov packade jag inför Seattle, för jag skulle sova hemma hos Sandra ons-fre. Min värdpappa kom hem precis när barnen hade vaknat och då slutade jag. Så skönt med kort vecka och lång helg. Jag begav mig hem till Sandra och vi åkte och köpte mexikansk mat och kollade Netflix. En skön och lugn kväll, precis vad man behöver ibland.

Vid halv 12 på torsdagen var vi hemma hos mina värd-morföräldrar tillsammans med min värdfamilj + värdmammas bror och fru för att fira thanksgiving. Vi åt så mycket god mat och är så tacksam över allt jag får uppleva här i USA & min fina värdfamilj. Men också för att få uppleva en riktigt amerikansk thanksgiving. Vid 5 åkte jag och Sandra till köpcentrumet för att kolla in black friday rean (öppnade redan på torsdags kvällen) men var inte så mycket butiker öppna så fick bara med mig en jacka som inte var på rea.

Vi mötte upp Lotta och köpte med oss lite vin och snack för att ha en tjej kväll. Vi satt och pratade fram till halv 2 och sedan däckade vi.

Berättar mer om våran fredag som bestått av shopping och flyg till Seattle!

Min tisdag började med 45 min jobb, egentligen packade jag bara barnen lunch och skjutsade dem till förskolan eftersom dem bara är 2 & 4. Jag kom hem och vid 9:30 ringde Cultural Care mig och vi pratade lite om vad som ska hända näst. Stanna eller åka hem?

Jag var ledig fram till kvart över ett, så under dessa timmar kände jag mig väldigt produktiv. Städade, tvättade mina kläder, färgade ögonbrynen osv. Kändes så skönt att få de gjort så de är klart! Åker ju till Seattle på fredag så behövde tvätta alla kläder och börja planera vad jag ska packa. Ska inte vara de bästa vädret där i helgen..

Eftermiddagen spenderades med att prata med Lina medans barnen sov, M åkte iväg med mormor, B vaknade 1,5 innan jag slutade så vi lyssnade på julmusik och byggde lego. Slutade vid halv 6 och begav mig till affären för att möta Lotta och Sandra. Vi skulle laga tacos hemma hos Sandra och där stannade jag hela kvällen tills jag åkte hem och somnade direkt.

Ska precis börja jobba, idag är barnen hemma från skolan och vi har massa planer idag, uppdaterar er senare om dem. Efter jobbet ska jag packa och sen möta upp Sandra för en sleepover hos henne, imorgon är jag ledig och de är thanksgiving, så vi åker tillsammans till thanksgiving lunchen.

Taco med bästa / B med renarna på zoot

Nu ger jag detta en ny start och ska försöka blogga mer och oftare. Har suttit och försökt skriva ikapp sen senast men de händer så mycket hela tiden här borta så helt ärligt vet jag inte när jag gjorde vad, så nu börjar vi om från start.

Så välkomna tillbaka hit!

Idag är de måndag 20 november (helt sjukt?!) och jag är inne på min åttonde månad i USA vilket jag inte kan förstå. Livet här borta rullar på och bara 4 månader kvar tills mitt år är slut. Denna vecka är en speciell vecka i USA, det är nämligen Thanksgiving på torsdag. Är sjukt taggad och nyfiken på denna högtid då man sett och hört så mycket om den men aldrig firat och inte nog med det ska min vän Sandra fira med mig och min värdfamilj. Ska bli så mysigt! Även skönt att jag bara jobbar mellan måndag-onsdag, kort och skön vecka.

På fredag flyger jag, Sandra, Amanda och Nora upp till Seattle för en helg och flyger tillbaka till San Francisco på måndagen. Ska bli super kul även om de ska regna hela helgen.. Suck! Vi har väl inte bestämt riktigt vad vi ska göra där uppe, men vissa saker vet vi att vi vill se. Men såklart kommer ni få följa med via bloggen. Har även köpt en ny mobil så kommer bli bättre bilder eftersom min kamera fortfarande är hemma i Sverige.

Idag är jag bara hemma och tar de lugnt, har gjort klart mina hemuppgifter från min weekend class och tänkte väl sätta på en serie eller något. Känner mig ganska trött idag, lång jobbdag och kom i säng sent igår, men de lockar också att åka till köpcentrumet för att kika lite, vet att Victoria Secret har massa rea.

Btw, det är black friday nu på fredag, så taggad!! Jag och Sandra tänkte väl försöka ta oss ner till downtown eftersom vi båda är lediga, men tror de kommer vara kaos så kanske nöjer oss med internet shopping. Är iallafall super taggad och känner verkligen att jag ska shoppa (om man hittar något såklart).

Nu ska jag ta en dusch och troligtvis sätta på någon serie och dricka te. Vi hörs snart igen!