I detta inlägg tänkte jag göra en närmare beskrivning om resan i sin helhet. Jag tänkte börja med packningen, vad bör man egentligen ha med sig?

Innan vi åkte läste jag mycket på internet och olika bloggar om vad andra har packat inför backpacking resor, vilket jag tyckte var en bra vägledning. Jag tänkte här inte rabbla upp allt jag hade med mig utan ge tips på vad jag tycker är viktigt att ha med sig (och inte ha med sig). För det första packar man alltid med sig mer än vad man behöver, i klädväg krävs inte mycket. Jag hade med mig för mycket kläder, och använde vissa saker en gång bara. Det fanns tvättställen överallt där vi var där man kunde lämna in tvätt för en billig peng. När du packar, tänk bekvämlighet, jag hade vissa plagg som inte alls var sköna att ha på sig i värmen, dessutom är det ingen som bryr sig om vad du har på dig. Jag skulle dock rekommendera att ta med sig något fint då det är kul att ha när man går ut festar eller går ut och äter middag osv. Jag läste på en annan blogg "ta fram allt du vill ha med dig och ta bort 70%" det rådet tycker jag sammanfattar det rätt bra.

Det mesta finns att köpa i Asien (till ett mycket bättre pris än här) så om du glömmer något är det inte hela världen. Men några saker jag är glad över att jag tog med var bland annat reselakan, när du reser runt och bor på mindre fräscha ställen kan det vara skönt att ha ditt egna lakan, som dessutom inte tar stor plats i ryggsäcken. Resehanduk, tar inte mycket plats i packningen och är bra då det inte finns handdukar på alla boenden. Myggnät, ja på alla ställen vill man inte sova i vetskap om att alla möjliga djur kan börja klättra/bita dig på dig på natten. Jag ångrade även att jag inte tog med mig några bekväma sandaler, det enda folk går runt i är flip flops, vilket jag fick grym skoskav av. Utbudet av skor som inte är flipflop är inte stort och finns det så passar det inte din fot så länge du inte har storlek 36. Såklart finns det säkert om man letar, men det tog tid för mig att hitta skor i min storlek som inte var flip flops.

Underkläder är något jag skulle rekommendera att ta med mycket av, så det iallafall räcker för 2 veckor. Det är inte kul att behöva tvätta var och varannan dag enligt mitt tycke iallafall! När det gäller bikinis så hade jag med mig 4 stycken, det var lagom men hade absolut räckt med 3 eller 2 också.

Annars finns allt att köpa där borta, så som tandkräm, tvål, deo, schampoo/balsam, solkräm osv! Så ta inte med för mycket så du kan shoppa :) om du är en godisråtta som mig, så tycker jag att du kan ta med lite svenskt godis om det finns plats, det existerar nämligen inte i Asien (förutom mentos, choklad och haribobjörnar typ)

Har bloggat lite dåligt den senaste tiden, men just nu befinner vi oss på Koh Phangan i Thailand. Vi bor på ett superbra hotell och dagarna består mest av sol, bad och god mat. Natten spenderades dock på sjukhuset här då Sabina har fått matförgiftning, så tråkigt! Men tur att hjälp finns.

Under de senaste dagarna vi haft här i Ubud har vi mest tagit det lugnt faktiskt, igår morse besökte vi ett fantastiskt fint vattenfall!

Vattenfallet heter "Kanto Lampo waterfall" och ligger i närheten av Ubud, rekommenderar verkligen att besöka detta, så fint.

Idag har vi varit och besökt risfält som det finns många av här, det är också väldigt vackert och värt att se!

Imorgon ska vi flyga tillbaka till Thailand där vi ska tillbringa sista tiden av vår resa. Vi reser dit på grund av att det är regnperiod här nu och vädret kan vara så osäkert och vi vill njuta av solen in i det sista.

Igår kom vi fram till Ubud efter många om och men (taxichauffören hittade inte till hotellet). Nu bor vi på ett riktigt bra hotell med jättesnälla ägare, hotellet ligger vid ett tempel och ser nästan lite slottsliknande ut. Det är även omgivet av en fin trädgård, massa träd, växter, en fin damm med fiskar osv!

Det som är mindre nice är att man bor bredvid en bondgård (?) som väcker en 5.30 på morgonen.

Ubud är väldigt hälsoinspirerat och för dig som har en förkärlek till avkoppling, hälsa och välmående passar denna lilla "stad" perfekt. Det finns massor utav spa och restauranger som serverar hälsosam mat (vegetariskt, veganskt, rawfood, glutenfritt och mycket frukt, grönsaker och nyttigheter överlag). Igår var vi på en sådan restaurang, jag tog en vegetarisk pizza med getost, kalamataoliver, färska tomater, vitlök och spenat, det var sååå gott!

I förrgår anlände vi till Bali och Seminyak som vi ska spendera 4 nätter i. Igår och idag har vi tillbringat dagen vid stranden och poolen, det är egentligen regnperiod här nu men vi har tur och har solen på vår sida. När jag kom till stranden igår höll jag på att få en chock för att det var så mycket skräp i vattnet och på stranden. Det flöt papper och skräp överallt så det var inte alls trevligt att bada, men som tur var försvann skräpet efter ett tag och man kunde bada. Stranden är även svart här. Jag föredrar Thailands stränder framför Balis (den enda jag sett här dock haha) men däremot är det jättehöga vågor är så för de som gillar att surfa måste Bali vara paradiset! Annars är det jättefint här, finns massor av fina hotell och bra restauranger, alla är verkligen gulliga och trevliga här också. Ikväll ska vi äta middag och då kolla in "staden" närmare.

Har inte hunnit ta några bilder, men tyckte bananen jag köpte på stranden var söt (både i utseende och smak haha) som de förövrigt nästan tvingade mig att köpa.

Igår åkte vi buss från Kuala Lumpur till Singapore, det tog cirka 5-6 timmar. I Singapore är det dyrt i jämförelse med de andra länderna vi besökt, så taxi skippade vi och körde på buss/tunnelbana istället. Det gick förvånansvärt bra att ta sig till vårt hostel (lite sura miner från busschaufförer dock, men vi måste ju fråga?). Det är nu första gången vi bor på ett hostel med sovsal, som backpacker är det ju nästan ett måste att göra det iallafall någon gång haha. Jag och Sabina hade hoppats på att dela rum med några andra tjejer i vår ålder, men vi fick en snarkande tant som går och lägger sig innan 22, yay! Efter att ha kollat in hostlet (som förövrigt är väldigt bra och supertrevliga ägare) tog vi bussen in till Orchard road, shoppinggatan här i Singapore. Kvällen avslutade vi på Gardens by the bay, som är ett ställe som är sååå häftigt och vackert. Som en sagovärld, med stora träd (?) eller ja ni får bedöma själva vad det är på bilderna nedan.

I förrgår kom vi fram till Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad. Vi bor nu på det billigaste boendet hittills (67kr/natt) och det ligger i China town. Våra dagar här har vi tillbringat med att gå i köpcentrum till fötterna värker, de är nämligen enorma och det finns inte bara ett att välja på heller. Min favoritaffär forever21 finns❤

Som ni ser på bilden har köpcentrumen ofta flera våningar, många av affärerna här är mycket exklusiva och passar inte på långa vägar vår budget, haha. Vi önskar att det fanns flera affärer som det finns i Sverige typ Gina, bikbok, vero moda osv vilket det nog gör men vi har inte hittat så många sådana affärer.

Vi har även ätit gott och ibland lyxat till det lite extra, äppelpajen på bilden åt vi på ett ställe som hette "Greyhound" det var jättelyxigt och personalen var verkligen serviceminded. Alla i personalen (10 st) sa i kör välkommen och hejdå när man skulle gå vilket lät lite roligt haha.

Vi har även (såklart) besökt Petronas Twin Towers.

Idag tog vi en taxi för att åka och titta på Langkawi skybridge. Ojoj vilken fantastisk utsikt det var! Men det var väldigt läskigt att åka upp i de s k "cable cars" då det var riktigt högt. Själva bron var också läskig att gå på då det var så högt, blev faktiskt yr och illamående där uppe, haha! Men det fick det vara värt.

Igår anlände vi till vår nya destination, Malaysia och närmare bestämt Langkawi. Vi kom fram rätt så sent igår så vi hann inte göra mycket mer än att utforska stranden. Idag har vi legat på stranden, solat, badat och haft det allmänt bra. Vårt nya boende ligger centralt och nära stranden, det är mycket bättre än det förra (!). Imorgon hade vi tänkt ta en tur till Langkawi skybridge, ska bli spännande!

Just nu sitter vi och äter middag på en indisk/arabisk restaurang och utnyttjar deras wi-fi, haha.