Så, ungefär en månad senare så kommer ett inlägg om Safari, min tre veckor långa resa runt Australien. Har såååå många bilder så har inte orkat fixa ihop det till ett inlägg. Tänkte skriva mer vad vi gjorde och så, men tror att jag nöjer mig med att mest posta bilder för blir för miycket att skriva och en bild säger ju mer än tusen ord. Iaf så var vi 40 utbytesstudenter från Melbourne och Canberra, som tillsammans på en buss täckte 9000 km på tre veckor. Började i Melbourne, åkte upp genom South Australia och Northern Territory, och sedan ut mot kusten och Queensland för att följa den till Sydney och sedan tillbaka till Melbourne.

Efter en lång första dag kom vi till Adelaide, där vi för första gången satte upp tälten. Träffade dessutom på Katarina och Hanna från mitt distrikt hemma i Sverige, väldigt roligt!

Efter Adelaide begav vi oss till Coober Pedy, vilket är en av världens (kanske till och med världens) opal capitals. Då det vanligtvis är väldigt varmt så bor man i "grott"hus under marken, men det lyckades regna när vi var där!

Vi lämnade South Australia för Northern Territory, och efter att ha suttit i bussen sen 5 am kom vi fram till Uluru precis i tid för att se solnedgången. Hur fint som helst, och waaaay större än jag trodde.

De följande två dagarna spenderade vi hiiking runt Uluru och Kata TJuta (en nationalpark med massa rocks som Uluru.) Uluru var häftigt från avstånd, men Kata Tjuta var ännu vackrare att gå runt, och roligare än att bara gå i en cirkel.

Efter Uluru åkte vi till Kings Canyon! Riktigt häftigt var det, men inte mycket att skriva om det. Satte mig för första gången i en helikopter, vilket verkligen var såååå värt det, superhäftigt!

Efter Kings Canyon begav vi oss till Alice Springs. Vet inte riktigt hur jag tänkt mig att det skulle se ut, men var mer vardagligt än jag trott. I alla fall så stosade vi runt i stan, besökte Flying Doctors Services och School of the Air. Båda dessa är till för folk i outbacken som bor långt borta från civilisation.

Efter Alice Springs följde tre långa dagar på bussen för att ta oss ut till kusten. Alla var hyfsat trötta vid det här laget så sovs mest, eller småpratandes, men inte alls lika högljutt som i början av resan. På nätterna sov vi under öppen himmel, dels för att spara tid och dels för att få möjlighet att göra det, vilket var väldigt mysigt. Mängden stjärnor vi såg var helt otroligt, då det ju knappt var någon bebyggelse runt omkring oss.

Första dagen på kusten bjöd på heldagskryssning i Great Barrier Reef och gud så häftigt det var! Dock trodde jag att det skulle vara färggladare än det var, vet inte om det berodde på var vi var eller om det börjar blekna lite pågrund av pollution (vet inte vad det heter på svenska). Väldigt glad att jag fick chansen att åka dit i alla fall.

Dagen efter begav vi oss till Great Keppel Island där vi spenderade nästkommande 3 nätterna. En liten del av paradis var det, underbart. Vi badade, solade, snorklade, åkte på en liten kryssning, spelade pool. Testade på att köra jetski, vilket var något av det roligaste jag gjort, och stand up paddle boarding. En av kvällarna hade vi en lägereld, och en annan hade vi en talent show. Några av de bästa dagarna på resan, helt klart.

Efter Great Keppel kom Gold Coast, där vi spenderade dagen på Movie World. Asså herregud så roligt det var! Vi blev verkligen som barn igen, sprang runt och åkte så mycket som möjligt. På kvällen åkte vi in till stan och gick runt i ett par timmar, och fick även till några foton under Surfers Paradise skylten. Var riktigt tråkigt att vi inte hade mer tid där dock, hade säkert kunnat spendera en vecka där.

Dagen efter drog vi neråt Sydney, och stannade till i Byron Bay på vägen. Tyvärr var inte vädret det bästa, men var trevligt ändå.

Så kom sista två nätterna, och sista dagen, i Sydney. Inte mycket sömn blev det, men väldigt roligt hade vi det. Vi åkte på en liten kryssning, åkte ut till Manly Beach och bara strosade runt i stan. På kvällen gick vi på middag i Sydney tower, väldigt gott och häftig utsikt. Den kvällen stannade vi uppe till 4, och vid 5 var vi tvugna att gå upp för att åka sista biiten till Canberra, Melbourne och Bendigo. Efter att ha sagt hejdå till alla som jag kommit så nära de senaste 3 veckorna kom jag till sist hem till Bendigo runt 9, och somnade nästan direkt.

De var verkligen några av de bästa veckorna i mitt liv, och jag har sett så mycket som jag aldrig trodde att jag skulle få se. Om något så har den här resan verkligen fått mig att vilja fortsätta resa, med familj men med vänner också, då det verkligen är en annan typ av resa.

Förlåt för att detta tog över en månad, och tänk nu är det bara 5 veckor kvar tills jag har min sista kväll i Australien.

Torsdagen innan jag åkte på safari hade jag Debutante Ball, vilket är en gammal engelsk tradition som de har behållt. Det är kort och gott då när flickor blir kvinnor. Innan balen hade vi 10 två timmars träningar, och lärde oss dansa 11 olika danser. Många innehöll vals, och även en tango. Väl på kvällen kom vi in och blev presenterade för alla gästerna, och sen hade vi två presentation dances innan gästerna kom upp på dansgolvet. En jäkligt rolig kväll var det, och jag hade alla mina tre värdfamiljer där, fyra kompisar och även två av min partners kompisar.

Nu har redan en månad av year 12 gått, och gud så fort det går! Tiden får gärna ta och sakta ner, är inte redo att lämna detta land än. Men lämna, det ska jag. Femte Juli lämnar jag mitt hem i Australien och sjätte Juli är jag hemma i Sverige. Bokat och klart, så nu kan jag inte göra mycket mer än att njuta av mina sista fyra månader i detta underbara land.

Här följer ett gäng bilder på vad som har hänt på sista tiden. Både från de två sista veckorna av sommarlovet (då mamma var här på besök i några dagar!) och den första månaden i skolan. Mycket häng med kompisar har det blivit, och firandet av min artonårsdag spreds ut ordentligt. Ett flertal 18årsfester har det bjudit på också, och en hel del dagsutflykter. Följde även med min kompis Chloe på speedway över en helg, som hon dessutom vann.

En vecka i januari åkte jag och min värdfamilj ner till Phillip island för fem dagar av sol, bad och surfing. Första dagen tog vi en lektion, och resten av dagarna hyrde vi bräda och våtdräkt och tränade själva. Riktigt riktigt kul var det och jag kände att jag blev bättre och bättre för varje dag. En av eftermiddagarna åkte vi på sältur också, där vi fick se massa sälar ute till sjöss.

Bilderna som kommer är inte i någon speciell ordning då det tar allt för lång tid, och jag har redan väntat över tre veckor sedan jag kom hem.

God jul och gott nytt år! (I väldig efterhand hehe)

Julen här var väldigt bra, men många saker var väldigt annorlunda. Gick inte i skolan alls i December, så spenderade större delen av månaden iväg. Detta gjorde att jag knappt fick någon julfeeling alls, och det faktum att det var 35-40 grader större delen av månaden hjälpte inte. Vi satte upp julgran och pyntade huset första december, men annars var det inte mycket julstök vad jag märkte av i alla fall.

Dagarna innan jul var jag iväg, så kom inte hem förrän på julafton. JULAFTON. Så konstigt att vakna upp i en camping stuga på julafton. Väl hemma blev det en snabb dusch för mig innan vi begav oss till Nan and Pop (mormor och morfar) för middag. Stenugnsbakat pizza är tydligen tradition för julafton, i deras egna pizzaugn. På vägen hem tittade vi på julbelysningen i området innan det var dags för sängen.

Juldagen började tidigt, Bree och Matt (värdsyskon) kom in vid halv åtta och då är ändå jag den yngsta. Iaf så började vi dagen med att öppna presenter, och jag är så tacksam för allt jag fick från mina värdfamiljer och min familj hemma, väntade mig inte mycket. Efter presentöppningen så var det frukost, som bestod av frukt och yoghurt. Väldigt annorlunda mot vår risgrynsgröt och vörtbröd haha. På förmiddagen gjorde vi inte mycket, tog det lugnt och förberedde för kvällen. Till lunch, eller strax efter, kom de äldre värdsyskonen och deras familjer. Sex vuxna och tre barn extra, så var ett ganska fullt hus tillsist. Lunchen bestod av sallad och roast, så det var gott men än en gång annorlunda. Insåg när jag berättade för någon vad vi har på julbordet att vi knappt har grönsaker eller sallad alls.

Eftermiddagen spenderade vi i poolen, så motsvarade att gå ut och leka i snön antar jag. Väldigt kul var det, spelade spel och umgicks. Sen satte vi oss ner i vardagsrummet och hade Krist Kringle, där alla fått en person var att köpa julklapp till. Antar att det är ett bra sätt att köra när familjen är så stor som deras är.

Till middag hade vi roast och varma grönsaker, något de alltid äter på speciella tillfällen men som jag nu är ganska så lagom trött på, då det blev mycket av det under julen. Gott var det då i alla fall, och var ett fullt långbord då några andra från släkten var där också.

Annandagen spenderades hos Nan and Pop, med två av min värdmammas syskon och deras familjer. Sammanlagt var vi kanske 35 personer, så var en hel del nya ansikten för mig. Vi åt gott, pratade en masssa, hade lucky dip (man drar upp presenter ur ett hav av dem) och spelade cricket ute. Jag var väl inte jätteduktig men jag hade kul i alla fall.

Nyår firade jag med runt 15 av mina kompisar, och vi hade riktigt roligt. Vi var ute hos en av killarna, då han bor utanför stan och har ett stort shed och tomt. Redan vid 4 kom vi dit, och somnade nog inte förrän 12 timmar senare. Då det var över 40 grader lekte vi (okej killarna) på en slags vattenbana, och de var helt förstörda efteråt. Vi spelade även lite spel, billjard och hoppade studsmatta. Senare på kvällen var det mer av en vanlig fest, vi pratade och åt. Tyvärr såg vi inga fyverkerier då det är förbud att ha egna och vi var för långt från stan, men det gjorde inte så mycket.

De senaste veckorna har varit väldigt fulla med saker att göra vilket har varit superkul! Det har dock fått bloggen att hamna lite i skymundan, så har kommer massa bilder från mitt lov där jag i korta drag:
- träffat kompisar i både Bendigo och Melbourne
- campat vid Murray River
- campat på ett annat ställe med värdfamiljen
- besökt Great Ocean Road
- gått på cricket
- haft mina första två timmar på en surfbräda
Har så klart också firat jul och nyår, men försöker få ihop ett separat inlägg om det.

Day four: Dagen spenderades i Port Arhur där vi såg hur fångarna haft det under tiden de bodde här, och fick höra många historier. Det var strax över 20 grader, så perfekt väder för att strosa runt. Vi åkte även på en båttur och ut till Isle of the dead, där alla fångar och fångvaktare blivit begravda. "Fängelset" var på hela ön där Port Arthur låg, och mötte bara inlanden på en väldigt smal stringa, som vaktades av hundar, så det var inte många som kom undan. Anledningen till att många av byggnaderna är i ruiner är att det var en bush fire här för ett tag sen som förstörde allt. Vi avslutade dagen med en ghost tour, där vi fick höra historier som inte går att förklara på något annat sätt än spöken. Vet inte hur mycket jag tror på det, men i alla fall.

Day five: Vi begav oss till Hobart, besökte en chokladfabrik (man fick inte gå in, men hörde hur de tillagade chokladen) Sen åkte vi till MONA (museum of old and new art) vilket var ett väldigt speciellt ställe med mycket alternativa saker. På kvällen gick vi ut och åt indiskt, och det var den dagen det.

Day six: Hade en lugn morgon, som följdes av ett besök på Salamanca Market, där vi spenderade flera timmar strosande runt. Dagen följdes av lite shopping och så småningom upp på Mt Wellington, där det fanns snö! Så jag fick min snö i december även i år. Avslutade dagen, och resan, med ett besök på en fiskrestaurang, och gud vad gott det var! Var länge sen som jag åt fisk som inte är fish and chips, eller den typen av fisk med grönsaker.

Day One: Vi gick upp vid 4.30 i måndags för att ta flyget från Melbourne till Launceston. Väl där hämtade vi ut bilen och åkte till Cataract Gorge, en park med bl.a. en väldigt lång stollift. Sen fortstatte vi till Mole Creek Caves där vi gick en guidad tur i grottor och fick också se light worms, vilket såg ut precis som stjärnor. Turen fortsatte till Cradle Mountain där vi gick runt en stund och bara njöt av utsikten, jag tog också en längre springrunda/powerwalk för att se ännu lite mer av naturen.

Day Two: Vi lämnade ett foggy Cradle Mountain och begav oss tillbaka mot Launceston. På vägen hälsade vi på Julies släktingar, och jag fick chansen att leka med en liten treåring vilket var otroligt mysigt, men hon påminde väldigt mycket om en av mina kusiner så det fick mig att sakna henne lite extra. Eftermiddagen ägnade iv åt en zip line bana uppe i trädtopparna, ungefär som en flying fox. Den längsta var 400 m och 50 m över marken, tydligen kom man upp i farter som 70 km/h, så kul var det! Den kvällen var vi inbjudna för bbq hos en av de svenska tjejerna som jag åkte ner hit med, Vilma. Det var väldigt trevligt och roligt att jämföra våra upplevelser, och att prata svenska. Gud, vad konstigt det var. Kändes fel så himla länge, var inte förrän i slutet av kvällen som svenskan kom mer naturligt igen.

Day three: Började dagen med en springrunda runt Launceston. Är ett så himla bra sätt att se ställen på tycker jag, och var en väldigt fin morgon också. Sen begav vi oss ner mot Tahune för en airwalk, men halvvägs dit blev vi uppringda och meddelande att den var inställd pga kraftig vind, så istället styrde vi bilen mot öster och Port Arthur, med några stopp på vägen, så vi fick se mer av den Tasmanska landsbydgen. Efter att ha installerat oss på ett B&B åkte vi och tittade på lite av naturen i närheten, åt middag vid stranden. Dagen avslutades för min del med ett bad i havet, för inte vet jag om jag någonsin kommer kunna bada i Tasman Sea igen.

Mina första dagar på sommarlovet har varit fulla av roliga och mindre roliga saker, så här följer ett gäng bilder från de senaste dagarna.
Har bland annat
-flyttat
-julpyntat
-varit nere i Melbourne
-sagt hejdå till en tjej som åkte hem
-varit och tittat på sheep shearing
-haft jul"fest"
-gått på artonårsfest
-gått på Ed Sheeran konsert (!!)

Och nu är jag i Tasmanien, där jag stannar en vecka, så ber om ursäkt för dålig uppdatering i framtiden.

I lördags var jag Ballarat på en wildlife park, där vi fick mata kängurur, klappa koalor och se massa andra djur. Minns inte mycket att skriva, men här kommer i alla fall ett gäng bilder.