Nå har jeg nettopp kommet hjem etter litt over en uke i Nicaragua! Jeg reiste sammen med Maike, en venninne fra Tyskland, som jeg møtte da jeg var i Tamarindo!
Vi startet i Granada, som er en av de største byene i Nicaragua, deretter dro vi videre til San Juan Del Sur, som er en strand/surfe by, og til slutt dro vi til en øy som heter Ometepe! Alle stedene var så fine og vi hadde det skikkelig gøy!

La Galzada, Granada. En veldig koselig gate med masse restauranter!

Vi bodde på et hostel midt i byen!

Den første dagen tok vi noe kalt "chickenbus" til et marked et stykke unna.

Dette er grunnen til at det kalles chickenbus tror jeg! De stapper så mange som overhodet mulig inn i bussen, så man sitter nærmest oppå hverandre! Haha.

Marked i Masaya!

Senere den dagen dro vi til et sted kalt "Laguna de apoyo", en innsjø der det tidligere har vært en vulkan! Det var veldig fint!

Granada var så fint!!

Her var vi på båttur i Granada! Islets of Granada.

Plukket mango fra trærne!

Hoppet en ape oppi båten vår😄

Her var vi i San Juan Del Sur!

Videre dro vi som sagt til øyen Ometepe! Der var det også skikkelig fint!

På øya er det 2 vulkaner. Vi gikk halvveis opp til vulkanen Maderas. Vi startet å gå så sent så vi rakk bare å gå halve før vi måtte løpe ned igjen fordi det ble mørkt!
Bildene over er bønneplanter. Det var så mange av de!

Vi fikk uansett oppleve en helt utrolig fin utsikt! Fineste jeg har sett!

Gallopinto (ris og bønner). Dette er noe de spiser hver dag i disse landene her😄

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

• 13 lesere

Mellom litt reising jobber jeg frivillig på en offentlig barneskole like i nærheten av her jeg bor. De jeg underviser i engelsk er bare 6 år gamle, så det går mye i ulike leker, på engelsk såklart. Gjelder å være kreativ!
Hver morgen blir jeg møtt med klemmer og alle som sier i kor "good morning teacher". De er så nydelige alle sammen. Til tross for at det er bittelitt slitsomt å holde styr på alle sammen, så er det veldig lærerikt og ikke minst koselig! Jeg er veldig glad for at jeg har muligheten til å gjøre noe bra mens jeg er her!

• 47 lesere

For en liten stund siden bestilte jeg og 7 andre norske(møtte de på skolen i Tamarindo) billetter til CUBA. Og det var helt fantastisk! Det var noe helt spesielt med det landet, men jeg klarer ikke sette ord på hva som var så spesielt.
Cuba er Karibias største øy. Hovedstaden er Havana, og det var der vi bodde. Eller rettere sagt bodde vi midt i Old Havana!
Det cubanske kommunistpartiet er det eneste partiet i landet og Cuba er et av få land som fortsatt opprettholder planøkonomi. Jeg fikk høre før jeg dro at i Cuba finnes det ikke internett og heller ikke noe butikker. Og det var helt rett. Her måtte vi avtalte møtested og klokkeslett på når vi skulle møtes hvis vi splittet oss, og det var egentlig helt greit. Sosiale var vi hvertfall!
De få butikkene på Cuba selger ingenting. Så matvarer var vanskelig å få tak i. Men overalt i gatene fantes det små boder som solgte litt forskjellig. Med bare veteranbiler i gatene og eldgamle bygninger overalt, følte jeg litt at vi levde på 50-tallet, men det var kult. Og veldig veldig fint!

Det som var ganske utrolig å få høre var at lønnen til en høyt utdannet person, for eksempel en lege, tjener ca 20 pesos i mnd, som tilsvarer ca 20 dollar. Det er ikke rart at cubanerne flest sitter i parkene eller i gaten for underholdning eller tigging.

Solnedgangen var bare helt maaagisk

Ekte turist rett her!

Vi bodde på noe som heter "Airbnb", som er lokale folk som leier ut rom. Det var helt supert!

Fiiin gjeng!

Måtte helt klart prøve ut disse kule bilene!

Museo de la revolucion.

Plaza de la catedral.

Vi satt ikke mye stille nei. Vi hadde MYE vi ville oppleve og se!

Måtte prøve ut disse små taxiene her også!

På denne restauranten satt Hemingway og skrev. En av de mest kjente bøkene hans "The old man and the sea" har handling i Havana.

På fredagen dro vi til en by som heter Varadero. En strandby som lå ca 2 timer i bil unna Havana. Vi ble der bare én natt før vi reiste tilbake igjen. Det var fortsatt mye vi måtte se i Havana!

Hvit sand og krystallklart vann.. Bildene sier sitt.
På kvelden kjørte vi hestetaxi til en italiensk restaurant! Vi var litt lei av ris og bønner alle sammen..

Busstur rundt i Havana!

Kjørte rundt i disse to bilene på en liten sightseeing den nest siste dagen! Amerikanske biler fra 50-tallet må jo definitivt være den kuleste måten å forflytte seg på!

Blant annet fikk vi se huset Che bodde i da han levde!
Han deltok i den cubanske revolusjonen og ble senere minister i den kubanske regjeringen. Senere ble han medlem av Fidel Castros 26. juli-bevegelse og ble utnevnt av Castro til kommandant. Her nede var det bilde av Che Guevara overalt.

Det er broren til Fidel Castro som er president i dette landet. Og vi fikk høre at han bodde i et helt vanlig hus ved stranda!

Her nede er det overvåkningskamera overalt. Det stod også en politimann på hvert gatehjørne. Og for turistene er jo det bare fint, for jeg følte meg aldri utrygg. Men de står der ikke bare for å forhindre kriminalitet, de skal også forhindre at turistene og cubanerne har altfor mye kontakt. Det hendte da vi snakket med de lokale folkene at politiet kom bort og lurte på om alt gikk greit.

Siste dagen dro vi på en tobakksfabrikk. Og det var veldig kult å se. Det var ikke lov å ta bilder inne i fabrikken så får ikke vist dere hvordan det var. Men der satt de, flere hundre stykker én etter én på hver sin pult og rullet ulike sigarer for hånd. I lønn fikk de 5 sigarer og 20-30 pesos i mnd. De tjente altså mer enn det leger gjør her nede. Ganske sykt!

Savner den gjengen her allerede❤️

På søndag dro vi til en park med masse forskjellige dyr og waterfalls. Det var så fint😍

Vi dro også til en vulkan i nærheten av der vi var. Vulkan Poas!
Som dere ser var ikke det like vellykket...

...sånn her skal det egentlig se ut da 😄 Får dra tilbake en dag det er bedre vær!

På fredag kom en venninne jeg ble kjent med da jeg gikk på skolen i Tamarindo, på besøk. På lørdag dro vi inn til San Jose. Vi gikk rundt å kikket, spiste lunsj og var på et helt fantastisk fint teater ❤️

Vi starter tidlig her i hus🎄 2 november og julepynten er allerede fremme. Jeg klager ikke, for jeg elsker jul!
Det er litt uvant å pynte juletre i shorts og t-skjorte og med sol og varme ute.. men jeg savner ikke snø så veldig mye for å være ærlig😄 Fra midten/slutten av november er det slutt på regnsesongen og da blir det bare varmere og varmere her.
Gøy å få oppleve julen på andre siden av jordkloden!

Igår feiret vi Halloween 🕸🎃 Det ble stor fest med mange fine folk! Elsker menneskene her nede, de er så morsomme og hyggelige alle sammen. Her feirer de skikkelig, akkurat som i USA. Alle som kom hadde kledd seg ut og det var så gøy å se alle de forskjellige kostymene!

Nå kommer barna og ringer på snart, så Veronica står klar💀

Nå har jeg nettopp kommet hjem til Heredia etter en langhelg i Panama. Vi var på en øy som het Bocas del Toro. Både på fredag og lørdag kjørte vi båt hele dagen. Vi ble sluppet av på flere forskjellige øyer, var der en liten stund før vi dro videre til neste øy. Det var noen av de fineste stedene jeg noensinne har sett😍 Rundt båten vår svømte det delfiner, og vi så skilpadde, dovendyr, papegøye, og aper på de forskjellige øyene vi var på. Det er så kult å se de leve fritt rundt her, dyr jeg aldri har sett i virkeligheten før.

Rafting, horseback riding i skogen, zipline, hot springs and mudbath, rappellering, hanging bridges og ja, mye mer. Fikk ikke ha med kamera på alle tingene så ble ikke så mange bilder.. Men dette var veldig mye gøy på en og samme dag!🐍💧🌳 Fra 6 om morgen til 6 om kvelden.

Nå sitter jeg på bussen på vei til Panama! 12 timer i buss er litt slitsomt, men tror det er verdt det 🌴

For en fin tur dette var! Vi dro tidlig på båttur her om dagen og var der til solen gikk ned. Fineste solnedgangen jeg har sett🌅 Vi stoppet et sted for å snorkle, og det var så mange fine og fargerike fisker overalt😍 Vi spiste deilig lunsj (typisk Costa Rica mat) og lå å solte oss for det meste.