Det har gått några dagar nu, men det beror inte på att jag inte har haft internet tyvärr, utan för att jag inte har orkat.

Här kommer lite fler bilder från sista dagen på resan. Vi valde att åka hem hela vägen fredag natt, planen var egentligen att spendera en natt i norra Minnesota och sen göra saker där på söndag innan vi åkte hem. Nu var det dock så att det var ett stort cykelrace där precis då, så alla hotell var fulla, och när vi kom till ett ställe som hade platser så hade vi redan passerat allt vi skulle gjort och vi var ganska nära hemma.

Så jag har varit hemma lördag och söndag, men allt jag har gjort har varit att försöka återhämta mig och få lite ensamtid innan en ny arbetsvecka. Idag överraskade min värdfamilj mig genom att ta mig till en svensk restaurang för middag eftersom de vet att jag har varit nere över att ha missat midsommar. De är så himla snälla!

Puss & kram

Nu, på ett hotell i Terrace Bay (Kanada), så har jag äntligen wifi igen! Ni kanske har trott att jag bara inte bloggat nu på några dagar, men jag har faktiskt inte kunnat.

Jag kommer inte att göra en dag-för-dag som jag brukar göra, dels för att jag inte riktigt har tid nu för att jag måste sova men också för att jag inte vet namn på platser och inte kommer ihåg riktigt vad som hände vilken dag. Ni har många bilder som ni kan titta på dock! Vi åkte över till Kanada igår, och det var inte alls svårt. Sen så campade vi igår vilket är varför jag inte hade något wifi då. I tisdags var vi fortfarande i Michigan men jag hade inte möjlighet att skriva då.

Den här resan har verkligen fantastisk natur, och vi har varit på många hikes. Allt ifrån skog, till berg, till vattenfall och till klippkanter med målningar gjorda av native americans. Den sistnämnda var faktiskt lite läskig, och vi var inte alla på den. De varnade om att dödsfall och seriösa skador hade hänt, och jag tror inte att jag har mycket bilder på just det men man fick klättra på bergskanten som gick ner i vattnet där vågorna splashade upp. Det var väldigt häftigt dock! En annan häftig sak är att jag idag såg min andra, vilda svartbjörn på den här resan!

Nu får ni titta på lite bilder från denna fantastiska natur, så får vi se när jag har wifi igen.

(Skulpturerna ni kan se ifrån i tisdags är från en skulpturpark vi bara råkade åka förbi i Michigan).

Puss & kram

Idag är det måndag och fjärde dagen på resan, och jag tycker faktiskt att idag har varit en väldigt bra dag. Bilresan har varit mycket bättre, vilket gör en väldigt stor skillnad.

Vaknade upp imorse efter alldeles för lite sömn med tanke på att jag var uppe halva natten med den där dumma kranen. Vi åkte ifrån stugan ganska tidigt, och vi började med att åka upp på berget vi var på igår eftersom det var mindre dimma idag.

Sen har dagen bara bestått av olika stopp lika som igår. De två viktigaste stoppen var väl kanske Michigans högsta punkt och en sandstrand längst Lake Superior. Vattnet var inte alldeles för kallt och jag hade kunnat bada om luften hade varit varmare, eller om det inte hade blåst så mycket. Barnen brydde sig såklart inte, de bara lekte på som vanligt galningarna. Vi hade en liten eld och gjorde smores, det var väldigt mysigt.

Nu bor vi på ett hotell i en stad här i Michigan. Hotellet har en pool, så på kvällen nu gjorde jag en del längder för att få lite motion och för att få vara ifred lite. Nu ska jag sova, om jag kan med alla konstiga insektsbett.

Puss & kram

Ännu en dag på resan är över, och just nu befinner jag mig i Michigan precis vid Lake Surperior. Varför jag skriver såhär mitt i natten är en ganska rolig historia för de som läser, men det var inte roligt för mig som ville sova. Ni kan läsa om det lite längre ner i inläggen.

Idag vaknade jag som sagt upp på gränsen mellan Wisconsin, så när frukost och allt var avklarat så tog det inte speciellt lång tid innan vi korsade över gränsen. Stat 13! Vädret idag har varit väldigt tråkigt med kyla, regn och dimma. Vi har dock haft en äventyrlig dag ändå, och trots att det har varit en lång dag i bilen så har vi haft några coola stop. Detta är verkligen en naturresa, med mycket coola grejer som naturen har att erbjuda. Jag vet inte direkt namnen på stoppen vi har gjort, men ni kan kolla på några coola bilder. Allt är ju såklart i närområdet av rutten runt Lake Surperior, och några bilder är ju också på Lake Surperior.

En grej som är en liten rolig historia om dagen är när vi hamnade på en hemsk skogsväg med röd lera. Det skulle vara någon speciell väg som GPSn ledde in oss på, men vi fick vända tillslut för att risken att fastna eller åka av vägen var för stor. Den var inte alls gjord för den sortens fordon som vi har. Det var mitt i skogen, inga spår efter andra bilar, och djup, röd lera och massa hål. Vår svarta van var inte speciellt fin efter det, men vi skrattade en hel del, även om alla nog blev lite lättade när vi kom tillbaka till asfalt.

Natten spenderas i en hyrd stuga i en liten hamnstad nedanför berget som ni kan se på bild att vi var på. Det blir lite som det blir med boende eftersom vi inte har något bokat, egentligen skulle hi ha tältat idag men vädret var ju inget vidare.

Nu till mitt nattliga missöde... Jag har ända sedan jag kom till USA känt ett starkt hat mot amerikanska kranar i handfat/duschar. Så nu på kvällen skulle jag duscha, men först tvättar jag ju mig och slår på kranen i handfatet, och får först inte på den men när jag väl får det så går det inte att stänga av den. Jag försöker ett tag, sen tänker jag att det kanske är en sån där som stänger av sig själv som är ganska vanligt här. Icke. Tar min dusch och väntar. Står och försöker ett tag till. Efter ungefär en timme när det är efter midnatt får jag ett utbrott och sätter mig ner och bara "vad ska jag göra??" Alla andra sover och kranen går INTE ATT STÄNGA AV. Så märker jag att vilket håll jag än drar kranen åt så är vattnet skållande hett, så jag dyker ner under handfatet och vrider om ventilen för varmvatten. Helt plötsligt så går kranen att stänga av och på igen och vattnet går att få i normala temperaturer. Jag vet inte vad som var fel, eftersom kranen antagligen hade funkat för andra i familjen tidigare, men nu är den avstängd och jag är äntligen i sängen så jag bryr mig inte så mycket.

Nu måste jag få lite sömn, hela dagar i bilen med pojkarna är ganska krävande och resan tar mycket mer på mig än jag hade förväntat mig.

Jag glömde att säga igår också att jag såg en vild svartbjörn när vi åkte bil. Vi satt och tittade efter rådjur och så kör vi förbi en öppen yta precis vid en skog och så ser jag en björn som lunkar in mot skogen! Det tyckte jag var ganska häftigt, tror aldrig jag har sett en vild björn.

Puss & kram

Andra dagen på vår roadtrip runt Lake Surperior är nu avklarad. Första delen av dagen var jättebra, andra delen som spenderades i bilen var mentalt utmattande då barnen verkligen var kaos. Det är en grej som är jobbigt på såna här semestrar, det går inte att komma iväg.

Så jag vaknade som sagt upp i grannarnas stuga i Wisconsin imorse. På förmiddagen tog vi en lång kanottur på ca en och en halv timme längst en flod. Det var supermysigt, även om barnen då och då gjorde det väldigt svårt att paddla med deras otakt.

Det var en jätteskön förmiddag i stugan och jag ser faktiskt fram emot i juli när vi också har en stuga där. Eftermiddagen var väldigt jobbig dock, orkar inte ens gå in på det men det var kaos i bilen. Vi gjorde några häftiga stopp vid Lake Surperior dock. Det är ju, enligt vissa, världens största sötvattenssjö och den är verkligen ENORM. Det ser ut som havet när man står vid den, och tydligen ska den bete sig som ett hav också. Jag har i alla fall stått i vattnet, som var SVINKALLT. Kanske har jag bara blivit bortskämd av det varma vattnet i sjöarna som är hemma i Minnetonka/Minneapolis.

Nu är vi i alla fall på ett hotell nära gränsen till Michigan, så imorgon blir det en ny stat på listan!

Puss & kram

Just nu har jag så dålig teckning så jag vet inte om detta inlägg kommer ut överhuvudtaget. Det är dock värt att försöka i alla fall. Idag påbörjade vi ju sommarens första roadtrip, och just nu befinner jag mig i grannarnas stuga ute i skogen i Wisconsin. Men först ska jag berätta om igår.

Torsdag:
Dagen bjöd på fint väder, liksom de flesta dagarna, så jag och yngsta spenderade förmiddagen på stranden. Ibland är jobbet inte så mycket som ett jobb. När vi kom hem och det var dags för nap så utnyttjade jag tiden genom att börja packa lite.

På kvällen var det familjekväll på pojkarnas sommarcamp, så vi åkte dit så att de fick visa oss runt och sjunga lite sånger. Det var mysigt trots massa mygg, och det kändes verkligen amerikanskt. Jag måste säga det, att många gånger så känns USA faktiskt väldigt likt det man ser i vissa filmer, speciellt när man bor här.

Fredag: Idag regnade det faktiskt lite, så även fast det var varmt så bestämde jag att vi skulle göra något inomhus idag. Vi kommer vara ute så det räcker och blir över på denna resa ändå, så varför vara ute i regnet. Så vi åkte till gamla trogna akvariumet och Mall of America. Det är så lätt med ett barn, först kunde jag vara på akvariumet men sen kunde jag också gå och köpa en t-shirt. Inga problem.

På eftermiddagen var det dags för att åka, första dagen på vår 9 dagar långa roadtrip runt Lake Superior. Resan till första stoppet skulle vara ca 3 timmar, men när du lägger till alla toastopp så blir det ju lite mer. Vi stannade också på en utkiksplats för att få en vy över Duluth och där Minnesota möter Wisconsin vid Lake Surperior.

Nu är vi här i grannarnas stuga i skogen i Wisconsin, vid samma sjö där stugan är som vi har hyrt i juli. Vi åkte för att få en skymt av den stugan också, och den ligger verkligen precis vid sjön. Så det blir fint! Nu ska vi väl bara sova, sen umgås lite med grannarna imorgon innan vi beger oss vidare. Vet inte om det blir en till natt i Wisconsin eller om vi siktar på Michigan redan imorgon.

Puss & kram

Nu är jag här igen. Det kanske är såhär det blir nu ett tag, ett inlägg varannan dag förutom när vi är ute och reser för då ska jag försöka uppdatera så ofta jag kan. Jag är ju fortfarande inne på veckan då jag oftast bara har yngsta, så det är ju en ganska skön vecka.

Tisdag:
Vi åkte till en lekpark och en splash pad vi en sjö på förmiddagen. Han älskar vanligtvis vatten, men han vägrade att vara i vattnet då. Alla barn sprang åt ett håll, men mitt sprang åt det andra. Han kanske bara är väldigt intelligent, för när alla barn ville leka i vattnet så blev ju lekparken nästan tom.

Han var lite trött dock så jag tog honom i vagnen och gick två varv runt skön och sen var han nöjd. Hem fort och ge honom lunch så att han kunde sova, och sen gjorde jag lite hemmasysslor. På eftermiddagen lekte vi bara en liten stund efter han vaknat innan min arbetsdag var över.

Onsdag: Idag jobbade jag själv, så jag tänkte att jag skulle ge mig själv en sovmorgon. Jag vaknade mitt i natten av världens storm med blixtar varannan sekund, ösregn och vind. Igen. Jag drog upp mina gardiner och somnade om medan jag tittade på stormen. Det blev dock inte direkt någon sovmorgon för mig då jag vaknade tidigt, men jag tycker att det är skönt att bara få ligga i sängen en stund.

Gav mig själv en lugn förmiddag och sen åkte jag och spenderade massor av pengar på Victoria's Secret som har sin Semi-annual sale nu. Jag kommer verkligen att sakna att kunna handla där så himla lätt, det går ju inte direkt i Sverige.

Sen var det dags att jobba och jag tänkte att det skulle bli en tuff kväll då pojkarna är väldigt trötta när de kommer hem från camp vilket gör den lite galna. Det visade sig dock att äldsta hade basebollmatch och mellersta ville följa med, så jag blev kvar ensam med yngsta som har varit lite sjuk idag. Så jag gav honom ett bad och sen somnade han, sen kom pojkarna hem och då var det bara att skicka dem i säng. Sen var det över, väldigt smidigt och med inga problem alls. Så även idag har varit en lugn dag även om jag hade förväntat mig något annat.

Vi får se vad jag och yngsta hittar på imorgon, det är ju lite väderberoende också. Nu måste jag sova för jag har morgonpasset imorgon.

Puss & kram

Helgen är över och det är vardag och jobb igen. Det är inte så farligt dock, att ha ett barn istället för tre är lite som semester även om det enda barnet är en handfull ensam också.

Söndag:
Jag vaknade upp på morgonen av att det var världens storm utanför. Träden blåste fram och tillbaka, det blixtrade ungefär varannan sekund och det ösregnade/haglade kraftigt. Jag finner stormar lite fascinerande, men jag blir också lite nojig här när det är en kraftig storm eftersom det alltid finns en liten risk för tornados.

Stormen lugnade sig i alla fall efter ett tag, så jag körde till Ikea för att möta Sabina, vilket är en svensk au pair som bor här i Minneapolis. Vi gick runt lite där, handlade lite på matmarknaden och åt lunch. Det var väl det mesta med min lördag, det stormade lite till och från och det var många nedblåsta träd och översvämmade vägar.

Måndag: Hade lite sovmorgon idag, vilket jag hade tänkt använda till något nyttigt men jag råkade sova bort den. Ops. När jag började så åkte jag och tvååringen till parken och sen tog vi en prommis. Efter lunch var det dags för nap, så jag gjorde lite grejer hemma under tiden. Efter det var vi bara hemma och lekte.

På kvällen var jag och Bart på vår kurs. Det går inte så bra just nu, men vi jobbar på det. Jag måste ut mer med Bart i vardagen så han får en annan omgivning, och han måste verkligen få träffa andra hundar mer. Så det är min plan nu.

Imorgon börjar jag tidigare, så det är väl bara att sova nu.

Puss & kram

Dagen idag har varit riktigt slapp, vilket har varit skönt. Jag känner ibland att jag måste göra något jämt och ta vara på tiden i USA, men ibland måste man ta det lugnt också.

Jag slappade större delen av dagen, med mycket tid vid skrivbordet där jag bara satt och ritade. Väldigt avkopplande. Detta är ju sista helgen jag har för mig själv nu innan Kanada nästa vecka, så jag tror att lite lugn och ensamtid var välbehövligt.

På kvällen åkte dock jag och Evelina och åt middag och såg på bio. Vi skulle gå på Everything Everything men den hade inga platser kvar, så vi såg Baywatch istället. Det är såååå många filmer på bio som jag vill se just nu, så det är svårt att välja. Som tur är kan jag gå ganska ofta här eftersom det är relativt billigt. Jag tyckte att Baywatch var jättebra, väldigt rolig. Skulle definitivt rekommendera folk att se den. Så är nöjd även om det inte blev filmen som vi ville se från början.

En väldigt skön lördag alltså som ni kan höra. Vädret är helt sjukt, idag var det blåsigt och inte supersoligt men när man gick ut så var det som att gå in i en vägg. Det var 35 grader varmt och jättefuktigt i luften, det är verkligen som när man är utomhus i typ Grekland. Minnesota har inte riktigt rätt rykte om sig, vädret är fantastiskt och skulle det vara varmare så skulle jag koka varje dag. Just nu är vädret perfekt dock!

Puss & kram

Ibland tror jag att ni får ta inläggen lite som de kommer, jag är inte då bra på att skriva varje dag längre. För mycket annat helt enkelt. Ibland så är det ju bättre också, för vissa dagar har det ju inte hänt så mycket så då blir inläggen väldigt korta.

Onsdag:
Onsdagen var väldigt lik tisdagen, vi spenderade förmiddagen på splash pad och eftermiddagen hemma. På kvällen hade äldsta baseballmatch så när jag var hemma ensam passade jag på att testa göra svenska pannkakor för att jag ville testa innan jag gjorde dem till någon annan. Det gick väl bra, men pannkakor som inte är gjorda i en gjutjärnspanna är inte alls lika goda. Men men, man får väl ta vad man har.

Torsdag: Jag hade lite skumma jobbtider i torsdags. Först 7-11 och sen 15-20. Så på morgonen lämnade jag av äldsta på camp och sen åkte jag med de andra två till en lekpark ett tag innan vi åkte hem och jag fick ledigt en stund. Jag gjorde inte mycket alls på de fyra timmarna, bara laddade om. Sen när jag började jobba igen så lekte vi bara en stund innan det var dags att åka på fyraåringens baseballträning. Det gick bra, och när vi kom hem igen så var arbetsdagen över.

Fredag: Alla var lediga så hela familjen åkte norrut till en state park och vandrade. Det var mysigt, en vandringsstig som gick vid en flod, och det fanns också en sjö. När vi åkte hem på eftermiddagen så åkte vi till en strand som ligger precis här och lekte lite. Vädret är verkligen underbart nu, man kan sitta ute mitt i natten och det är fortfarande 25 grader. Efter stranden så var min arbetsdag slut, en väldigt skön arbetsdag om jag får säga det.

Nu är det helg, vilket är väldigt skönt, och nästa vecka har jag mestadels bara ett barn då de andra två är på camp. Sedan åker vi till Kanada på fredag. Så nu känns inget alltför jobbigt!

Puss & kram

(Vi hittade små kaninungar på gården, så söta!)