Två dagar innan nyår bestämde vi oss för att ta mopederna till stranden Haad Rin där full moon partyt hålls hus. Eftersom vi bodde en bit bort, ca. 20-30 minuter resa från stranden åkte vi direkt efter frukosten! Även den sidan av ön skulle ha väldigt bra väder tillskillnad från oss som knappt hade haft sol överhuvudtaget. Så vi tog vårt pick och pack, satte oss på mopederna och tog oss dit. Vägarna på denna ö är verkligen upp och ner med branta backar, berg som hade trillat ner på vägen efter stormar och mycket jobbiga kurvor att ta sig genom. Men efter många om och med kom vi fram dit vi skulle.

Stranden var extremt fin men väldigt liten kändes det som. Vi alla undrade hur 30.000 människor skulle kunna få plats på den stranden då det endast tog 5-10 minuter att gå från ena sidan av stranden till den andra. Vi valde därför att gå upp mot smågatorna och ta något att äta. Planen var även att titta i butiker och köpa kläder inför nyåret! Vi alla hittade det vi skulle och gick runt där nöjda! Var rätt mycket folk redan då och vi alla insåg även att det var extremt skönt att bo som vi gjorde och inte vid den här stranden. Hade blivit alldeles för mycket kände vi alla. Var perfekt att ta sig dit för en dagstur men ingen hit att bo vid om man säger så.

Dom hade även redan börjat ställa ut inför kvällen med stånd där dom säljer Buckets. Lite kul och se vad dom skrev och hur fint dom hade fixat till det!

Efter några timmar där valde vi att ta mopederna tillbaka till vårt hotell. Vi tänkte att vi kunde stanna vid några ställen på vägen för att se lite mer av ön! Sagt och gjort, första stoppen blev vid en viewpoint som var MAGISK. Var så häftigt att se och där insåg man hur bra man har det här.

Vi fortsatte sedan en bra bit tills vi såg ett ställe på höger sida med en sjukt där det stor ZIPLINE. Vi svängde av och 10 minuter senare hade 3 av oss 4 både hjälm och sedel på oss och var reda för ett galet kul äventyr. 10 stopp och 40 minuter och ett par skratt rikare så hade vi åkt ZIPLINE genom skogen utan att veta vad vi gett oss in på. Det om något var en upplevelse och så himla kul! Både jag och Ida är kända för våra små spontana val och det var kul att i alla fall en av killarna ville med på oss på denna galna tur! Det blev mest filmer när vi gjorde detta men en bild ser man här på hur ena linan kunde se ut!

När vi kände oss klara här tog vi oss mot en annan viewpoint som ligger där vårt hotell var så vi tog oss även dit denna dag! Vädret var som sagt inte det vackraste den här dagen men det var fint och se ändå! Att ha varit där, lika bra att passa på och göra allt när man ändå är ute och åker!

Efter tog vi oss till hotellet, helt utslagna och bara njöt av hur bra dag vi hade haft. Riktigt kul att göra såna här saker, ta sig runt och försöka göra så mycket som möjligt under en hel dag. Då känner man även att de dagar man bara ligger i solstolen är helt okej det med.

Ett kort inlägg med mycket bilder blev detta! Eftersom vi gjorde en del saker och vi ligger lite efter med vår bloggning tänkte vi att vi tar det mest intressanta från denna dag och trycker ihop det hela i ett och samma inlägg! Hoppas även ni tycker det blev någorlunda intressant! Stor kram

Det här med bloggandet går sådär men det är dags att vända på det tycker jag! Trots att vi nu redan passerat nyår och ännu en ö och nu befinner oss i Bangkok tänkte jag berätta lite om när vi tog oss över till partyön Koh phangan!

Efter att ha haft ett par extremt slappa och lata dagar på koh samui tog vi vårt pick och pack till båten som låg vid en annan pir än den vi kom till. Vi betalade 450 bath var för denna tripp och det var taxi + båt. Vi tyckte det var en aning dyrt då båtresan inte tar mer än 30-45 minuter. Men eftersom vårt hotell låg så pass öde och det inte fanns en annan turistbyrå i närheten (som jag trodde men måste ha sett i syne) så hade vi inget annat val. Han var speciell och rätt sträng men väldigt snäll!

Båtresan gick bra! Vi lyckades även åka 40 minuter tidigare än utsatt tid vilket var skönt, finns inte mycket som är jobbigare än att sitta och vänta ut tiden på en båt i den värmen. Vi kom fram hela och våra väskor klarade sig även denna tur så när vi kom fram var det bara att försöka hitta en taxi. Lättare sagt än gjort. Alla hoppade på en, taximopder som ville köra oss med våra väskor (jag har två, en stor och en liten ryggsäck medan Ida bara har sin stora) och där kände vi att gränsen ändå gick. Tillslut hittade vi en taxi för ett bra pris. Han bad oss vänta en liten stund tills nästa båt skulle komma med fler passagerare. 10 minuter blev till en halvtimme och tillslut var vi uppe i en timme och humöret var sådär. Hungriga, trötta och allmänt sega. Vi lyckades iaf komma undan regnet och som alltid när det regnar här så vräkte det verkligen ner.. Efter en timmes väntan var det nu 40 minuters galen bilresa till hotellet. Man förvånas varje gång hur snabbt de kör och att säkerhet inte är något de tänker på i första hand. Vi kom i alla fall fram och möttes först av ruttna bungalows och där kände Ida att vi vänder. Men vi gick till receptionen, såg hur fin poolen som låg precis vid striden var med utsikt över havet. Fanns restaurangen och fler hotell/resorts längst stranden dessutom. Ingen jättestor strand men väldigt fin!

Vi hade lite problem med bokningen men lyckades tillslut förstå vad personen i receptionen menade. Vi hade även läst massa recensioner att hon inte alls skulle vara trevlig men vi hade inga problem! Skrattade och skämtade med henne. Dock var det oklart om hon skrattade med eller åt oss!

Vi fick nyckeln till vårt rum och blev förvånade över hur fint det var! Balkonger satt ihop och man kunde bokstavligen bara gå över en "planka" som skulle vara staket mellan balkongerna om man så ville. Vädret var inte så bra denna dag så vi valde att bara ta det lugnt, gå ner till stranden och ta något att äta!

Vi märkte även snabbt att våra grannar var svenskar! Något som visade sig vara början på något helt sjukt kul! Två göteborgare som vi umgicks med varje dag på denna ö. Riktigt kul när man hittar folk som man klickar så bra med! Vi har haft helt underbara dagar på Koh Phnagan och bodde väldigt bra trots en bit ifrån Haad rin där full moon partyt håller hus. Vilket var extremt skönt då nyår var koas både positivt och negativt och därför kräver ett helt eget inlägg!

Hoppas i alla fall att ni hade ett superbra nyår, inlägg om utflykter och hur självaste nyåret var samt resan från Koh Phnagan till Bangkok kommer i separata inlägg inom kort. Ta hand om er! Kram

Vad man inser hur bra man har det hemma i Sverige när man väl är på viftade fot. I förrgår var det som sagt julafton. Vi startade dagen med att ta vara på solen, det har varit så fint väder de senaste dagarna så vill passa på när det ändå inte finns så mycket att göra på den här ön! Vi båda hade i alla fall lite olika FaceTime samtal inbokade så det var bäst att stanna inne på hotellet så vi inte missade det! Vi gick ner till familymarkt som ligger vid motorvägen, köpte med oss frukost och lunch för två dagar framöver så vi slapp göra det nästa morgon också! Lika bra att ladda upp!

Sedan försökte jag se om vi kunde boka bord på en restaurang som heter El dorado! Ägs av en svensk och som serverade svenskt julbord (!!!) på julafton. Ni hör ju, lyckan i våra ögon när vi insåg det... Vi lyckades knippa åt två platser så det var bara att börja förbereda oss mentalt för den middagen! Hela dagen gick vi och längtade efter maten! Efter en månad med samma mat (japp vi varierar inte så mycket utan kör på säkra kort...) så kunde vi inte låta bli att le hela dagen! Att en sån liten sak kan göra en så glad!

Vi tog iaf en taxi till överpris märkte vi efter som körde oss hela vägen fram restaurangen. När vi väl kliver på möts vi av skylten i bilden över och när vi såg julbordet dog vi lite inombords. Vi hade våra svarta klänningar på oss och våra fina diadem med en tomteluva på. Sedan gick vi all in i buffén. Fanns allt man kan tänka sig och lite till. Till och med glögg, russin, pepparkakor och svenskt godis. Tror både jag och Ida gick därifrån rätt mätta och rätt nöjda!

Vi träffade även på två underbara människor som var där på smekmånad. Berättade massa vi måste göra på vägen och gav tips och råd om resan generellt! Riktigt mysig dag men slutade upp med bråk med en taxichaufför men det kunde ha varit värre. Blev en jättesen kväll för mig då jag inte fick och la mig förrän 5 på morgonen och man kan säga att jag fortfarande var mätt när jag vaknade vid 9 dagen efter. Men om det var värt det? Alla dagar i veckan.

Nu har det ekat tomt här ett par dagar ännu en gång. Denna gång beror det på att elen strulade som sagt i Ao nang och sen tänkte vi helt enkelt att det inte fanns så mycket kul att dela med oss utav då vi inte gjorde så mycket sista två dagarna samt att det var regn konstant.

I skrivandes stund befinner vi oss nu på Koh samui! Vi lyckades hitta biljetter hit för 400 bath var och då ingick bussresa genom hela Krabi samt båtresan som tog oss till ön! Vi var lite oroliga då det varit regn konstant här och massvis med översvämningar. Turen var nog på vår sida denna gång för när vi kom fram så var faktiskt solen framme! Även vår taxichaufför till hotellet sa att vi tog med oss tur till ön!

Klockan 06 på morgonen blev vi i alla fall upphämtade på hotellet i en liten minivan som tog oss en lite bor bort till en större buss. Där var man tvungen att lösa in sin biljett och sedan fick man två klisterlappar. En för vilken ö man skulle till och en för vilken båt man skulle med. Av någon anledning fick vi vänta väldigt länge tills vi kunde kliva på bussen och många blev irriterade under väntetiden. Ida blev extra biten av myggor på den platsen vilket var jobbigt då dom älskar henne lite extra. Tillslut fick vi kliva på och påbörjade en bussresan på runt 2 timmar genom Krabi! Måste säga att bussresan var extremt skön och det var nog inte många som orkade hålla sina ögon öppna. Vi lyckades även få världens oväder och det regnade som aldrig förr den resan. Lite mysigt tills man insåg att det läckte via tv:n i taket. Inget som påverkades speciellt mycket dock.

Sen var det att hitta rätt båt också. Jag var säker på vilken båt vi skulle med men dom människorna jag litade på hade visst fel så vi fick gå ett extra varv i regnet. Klädda i shorts, t-shirt och sneakers i regnet. Japp, ingen bra kombo märkte vi. Vi gick sen på rätt båt och insåg snabbt hur GALET kallt det var. Det var som att gå in i en kyl. Man blev chockad för utanför var det fortfarande extremt varmt trots regnet men när vi klev in på båten började alla för fulla muggar leta efter tjocktröjor och filtar. Vi sket i det och fokuserade på att slappna av då jag insåg rätt snabbt att våra väskor av allas såklart ska ligga längst ner. Vilket vi fick bevisat när vi skulle kliva av båten.

Båtresan var inte så mycket längre än en timme, kanske två timmar. En kiosk på båten fanns också så folk kastade i sig nudlar, chips och kakor då klockan började ticka på och mat är ett måste. Vi hade köpt på oss lite innan så vi var nöjda med vårt! Vi lyssnade på P3 dokumentär under resans gång så den blev inte så tråkig den heller.

När vi kom fram möttes vi utav sol vilket vi blev överlyckliga för! Klev av båten snabbt och hittade en taxi chaufför som kunde skjutsa oss för ett bra pris. Dock var det ett problem - namnet på hotellet vi hade bokat var nytt för i år så nästan ingen visste vart det låg. Tog ett tag Innan vi fattade det. Jag trodde vi hade blivit lurade och att hotellet inte ens fanns men som tur var, var så inte fallet!

40-50 minuter senare klev vi in på hotellet! Lite tidiga för incheckning så vi lämnade väskorna och bestämde oss för att gå och äta någonstans. Ett annat problem - hotellet ligger mitt i ingenstans och ingen restaurang syns till. Upp och ner för backen går vi tills vi vänder och tar oss till motorvägen igen och tar första bästa. Jag som blir extremt grinig när jag inte får mat i mig kunde inte gå runt så mycket mer då humöret inte var på topp. Maten var förvånansvärt bra så vi var nöjda! Tillbaka till hotellet och sen upp i rummet där vi la oss och bara låg en stund. Helt slut och svettiga efter en lång resa på morgonen. Trots att hotellet ligger så off gör poolen det helt klart värt. Stranden Chaweng ligger 10 minuter med bil härifrån och hotellet erbjuder skjuts dit (men inte tillbaka) två gånger om dagen så igår tog vi oss faktiskt in dit! Väldigt fint och mycket mer stadskänsla än innan!

Idag är det dessutom julafton också så kan passa på att säga GOD JUL! Vi har en super rolig grej inplanerat ikväll men det får ni veta mer om imorgon eller senare ikväll. Ha nu en underbar dag! Stor kram

Uppdateringen har blivit lite sådär på senaste tiden då vi faktiskt inte gjort speciellt mycket. Vädret har inte varit på vår sida och när solen väl tittar fram är vi fullt upptagna med att ta vara på den på stranden och att bada lite för mycket i havet. Som man ska göra helt enkelt! Senaste tiden har det dock varit mer dåligt väder än bra så vi har spenderat tid på hotellrummet, ätit god mat (speciellt indiskt!!!!) på olika restauranger.

Idag har det dock varit en speciell dag. Vi fick reda på igår kväll att all el och vatten skulle vara avstängt mellan 9-16. Inget som vi trodde skulle påverka oss men snacka om att ha fel.... Regn har dagen bjudit på så det har varit varmt blandat med fukt = Svettkalas. Vi sov ut ordentligt idag. Wi-fi fungerade till runt 10-11 någon gång dock så vi låg kvar på hotellrummet tills även det försvann. Sen tog vi vårt pick och pack för att hitta någonstans att äta frukost. Klockan började närma sig 12 redan så vi bestämde att vi tar en lunch istället. Finns små söta kök nere vid stranden där vi satte oss och åt! Även riset format som ett hjärta vilket var lite gulligt gjort!

Vi gick sen upp till hotellet där vi precis hade lagt oss skönt och satt på en P3 dokumentär när städerskan knackade på. Bara att sätta på sig kläderna igen och ta sig ut. Blev en liten kort promenad ner till stranden och längst gatan där alla affärer ligger. Klockan tickade på och sedan kände vi att det var dags att gå hem igen. Det regnade trots allt så att fördröja tiden på stranden eller i havet var ingen idé. Tillbaka till ett nystädat och fräscht rum gjorde vi i alla fall!

Här började det även kännas att hela staden var utan el. Folk gick som zombies, knappt människor ute och vädret dåligt. Ingen AC på rummet och att gå på toaletten var ett big no no. Så det var bara att lägga sig i sängen igen, sätta på dokumentären och låta tiden gå. Både jag och Ida somnade till men vaknade lagom till 16 då vi och alla andra trodde att el och vattnet skulle fungera. Minuterna gick men inget hände tills en timme senare. För internet tog det några minuter längre men gudars så skönt det var med en AC igen! En Väldigt speciell dag som gått åt att dra ut på tiden!

Vi togs iaf ner för att äta middag nu på kvällen efter att ha tryckt i oss lite för många kakor. Regnade såklart men vi lyckades hitta en ok restaurang som passade oss denna kväll.

UPDATE: strömmen gick från ingenstans igen. Ett svart Ao nang är det nu.

Valde inte att skriva om fredagen då vi verkligen inte gjorde ett skit förutom att ligga på stranden och bara relaxa.

Men igår!! Då tog vi oss upp 1260 steg till Tiger Cave Temple i Krabi.
Vi började med frukost vid nio, sen promenerade vi en bit in mot stan för att hitta en tuktuk som ville köra oss dit för ett rimligt pris. Vi hittade då denna söta lilla gubbe som för 800bath skulle köra oss fram och tillbaka! Kap tyckte vi då alla de andra ville ta 1500bath för tur och retur till templet.

Efter 20-30 minuter var vi framme, påvägen hade vår fina tuktukchaufför köpt vatten till oss och vi var mer än redo.
När vi skulle gå in fick vi på oss fina långa kjolar då jag och Mathilda helt hade glömt bort att småshorts som ser ut som trosor nog inte är så passande när man ska till ett tempel!

Här började resan upp för de 1237 eller 1260 trappstegen, högst oklart hur många det var då när man var där nere så stod det en skylt som visade 1237, men väl där uppe stod det 1260. Men en jäkla massa trappor var det iallafall!!!

Trodde jag skulle dö, Mathilda som tränar nästan varje dag hemma i Sverige klarade det galant. Själv trodde jag som sagt att jag skulle dö, note to myself- dags att börja träna igen tror jag!
Trapporna var tuffa, ojämna. Du kunde få en trappa som var enkel, relativt jämna steg och perfekt stora. För att i andra trappan få trippelt så stora trappsteg och hur brant trappa som helst!

Men tillslut tog vi oss upp, en halvtimme efter starten!!! Men vi gjorde det!!
Och vilken utsikt, rekommenderar verkligen alla som är i Krabi att besöka detta tempel.
Väl uppe blev det fotosession, togs bilder i mängder för att föreviga denna upplevelse! Sen blev det såklart lite vila oxå innan färden neråt skulle börja. Helt ärligt, vet inte vilket som var värst... upp eller ner.
Mjölksyra i benen så dom skakade nästan hela vägen ner, läskiga apor som ville sno saker och thailändare som ville ha en konversation med en. Nej jag lider här- låt mig lida i tystnad!!

Men upp och ner tog vi oss, nu hade vi gjort oss förtjänta lite frukt och ännu mer vila! Så frukt köpte vi och sen satte vi oss och väntade in vår chaufför.

När vi kom hem blev det dusch, powernap och sen Indiskt! Så otroligt gott var det, vi beställde in samosa, garlic naan, och Chicken tikka masala.
Efter brakmiddagen var vi tvungna att röra på oss lite då vi var så mätta. Så det blev en sväng runt området, sen hem till sängen! En utav dom bästa dagarna på den här resan faktiskt.

Kramisss

Så var gårdagen kommen och dags för oss ta vårt pick och pack för att lämna Ko Lanta för att sedan ta oss till Krabi Ao nang! Vi valde att ta båten som gick 13.30 så vi fick sova ut ordentligt och äta frukost en sista gång på vårt favoritställe. Vi valde även att beställa in deras omtalade våffla med banan och nutella för att orka med en lång båtresa! Ingen brådska med andra ord som var otroligt skönt.

När vi väl kom fram till piren fick vi vänta en stund tills båten var tom på folk innan vi kunde kliva på. Denna gång hade vi turen att få sitta ute (!!) och njuta av solen medan vi närmade oss Ao nang. Jag lyckades somna en liten stund i solen och Ida lyssnade på musik och bara njöt av värmen. Denna resa med transport på ko Lanta från hotellet till piren och till hotellet från piren i Krabi och själva båtresan gick för 500 bath vilket är otroligt bra pris. Ett tips är att börja prata med lokalbefolkningen och bonda snabbt med någon som jobbar med turister. Det kommer man långt med!

När vi väl började närma oss Krabi såg vi ett stort grått moln som även såg ut att ge ifrån sig massa regn. Desto närmre land vi kom ju mindre såg man. Tills slut valde vi att gå in vilket var rätt smart då det började små regna som sedan blev världens regnkaos. Jag trodde jag hade varit med om regn innan men det har var galet. Vi valde att gå av båten sist så vi slapp stå och vänta i regnet plus att våra väskor låg allra längst ner. Var extremt smidigt att ta oss till bilen som skulle ta oss till hotellet sen vilket var skönt i det väderkaoset! Värre blev det för regnet bara öser något sjukt ner och blöt är bara förnamnet. Vi kom iaf fram till hotellet som låg precis vid gatan så vi slapp gå långt från bilen som skjutsade oss.

Att checka in på hotellet gick även bra det men något vi märkte rätt fort var att internet inte fungerade överhuvudtaget. Jag blev inte alls glad så jag gick och pratade med någon ansvarig på hotellet för internet som fixade det rätt snabbt. 15 minuter senare var det samma visa. Vi tog då och gick mot närmsta restaurang för att äta något innan vi gick tillbaka till hotellet för att sova! Rätt intensiv men ändå skön resa från Ko Lanta till Krabi Ao nang!

Har varit dålig uppdatering de senaste dagarna, men jag var sjuk och igår var vi på utflykt hela dagen och åt sen middag med två svenska tjejer vi träffade på utflykten! I måndags hände det inte så mycket, jag blev sjuk igen och vi fick flytta på utflykten. Mathilda låg och solade och gick på promenader. Rätt slapp dag!

Vi startade iallafall utflyktsdagen med att gå upp klockan sju och äta frukost på vår terass. Sen vid åtta tiden tog vi oss upp till han vi bokade utflykten hos och inväntade taxin som skulle hämta upp oss. I taxin träffade vi på två svenska tjejer som då oxå skulle med. Slutade upp med att vi hängde med dom hela dagen sen, så kul!!

Första stoppet- Ko Chuek
Vi var supertaggade på att få snorkla igen och hade med oss en fulladdad gopro för att kunna ta bilder på alla fiskar. Så kommer vi fram till snorklingsplatsen och det är så mycket vågor. Men vi hoppade i ändå, med flytvästar för att orka simma. Och shit vad jobbigt det var, vi såg inga fiskar, kom längre och längre ifrån båten. Nä blev mer en simtur än snorkling...
Men bättre lycka på nästa plats tänkte vi!!

Andra stoppet- Ko Ngai
Nu var det dags för lunch och strandhäng, dom tog fram tre olika sorters grytor, ris och coca cola till oss. Vi käkade och snackade skit med våra nyfunna vänner. Efter lunchen gick jag och Agnes på en liten tur på stranden, hittade en underbar gunga där vi stannade och tog lite bilder. Vi snackade om vart dom hade varit tidigare då dom har varit ute och rest i 5-6veckor, fick lite tips och sen hängde vi bara. Superfin strand var det verkligen, synd att vädret inte var det bästa!!!
Mathilda och Lina, låg på stranden, snackade, solade och bara mådde. Superskönt det med!

Tredje stoppet- Ko Ma
Då var det dags för snorkling igen!!!
Superkul tänkte vi, men tyvärr fortfarande stora vågor... Vi försökte snorkla men det var svårt, istället fick vi agera livräddare och hjälpa en stackars tjej som drivit bort så långt från båten att hon inte längre orkade simma själv! Det gick bra och hon kom tillslut upp på båten.

Vi får hoppas att nästa gång vi ska ut och snorkla så får vi se lite mer. Tyvärr blev det inte så mycket denna utflykt men vi är inte bittra för det!!

Fjärde och sista stoppet- Emerald Cave
Största anledningen till varför jag iallafall ville åka på denna utflykt!!
Vi stannar vid vad vi ser bara är massa berg och stenar. Alla sätter på sig flytvästar och hoppar i vattnet från båten. Det är väldigt stora vågor och vi kämpar med att följa med vår guide till grottan. Vi har nu simmat in i grottan som är kolsvart, vår guide hade på sig en lampa på huvudet som visade vägen. Det var superläskigt men så spännande, vi fyra höll i oss i varandra och det som tog oss framåt var det stora vågorna som kom! Var ungefär som att åka bergochdalbana, väldigt häftigt!!
Vi simmade 80 meter och vid slutet av grottan kommer då världens coolaste strand upp. Var hur häftigt som helst att se ljuset och hur det efter lång simtid ändå kommer upp en strand på andra sidan som är omringad av höga berg med massa grönska!
Kan vara det häftigaste jag gjort faktiskt, riktigt ballt.

Vi kom hem från båtturen vid 17.30, då tog vi det lugnt, kollade igenom telefonerna och duschade. Sen vid 20-tiden mötte vi upp tjejerna vid träffade på utflykten och åt på en mysig restaurang vid stranden!

Det var vår härliga tisdag! Kram på er!

Denna dag är vad vi kallar för en riktig slapp dag. Blev frukost själv denna morgon och gick till vårt vanliga frukostställe och beställde in deras hemgjorda granola med yoghurt och honung. Precis vad som behövdes en molnig dag som denna. Solen ville verkligen inte titta fram men det gjorde inte så mycket. Hittade några andra svenskar att prata med och tog även Strandvägen hem där jag fick bra kontakt med två tjejer som jobbade i restaurangen vi åt lunch på här om dagen. Jättetrevliga som gav massa tips om vart man ska åka och vilka ställen man ska undvika! Fick med mig en karta hem som jag sedan kikade i samtidigt som jag la mig i solstolen vid poolen.

Vi tog en promenad och bokade en heldags båttur med snorkling, mat, och 4 öar vi ska ta oss till. Taggade är vi då vi ska försöka filma bättre i vattnet och även få några bra bilder på oss tillsammans med fiskarna! Är det något jag är nöjd över så är det GoPro jag fick när jag fyllde år. Är så himla nöjd och kunde inte bli bättre till denna resa!!

Även hotellets hund var lika seg som oss idag och spenderade mycket tid på vår veranda. Inget vi klagar över! Så mysig. Passade även på att plocka bort en fästning som hade fäst sig vid nosen som inte såg så rolig ut.

Blev även en liten promenad för att få tag på vykort och sedan se vilka pubar och restauranger vi passerade. Vi hittade en skandinavisk bar med pizza på menyn som vi sedan gick tillbaka till och åt middag. En tidigt middag denna gång då bilen inför utflykten imorgon kommer redan runt 8 på morgonen. Sömn kommer behövas då en heldag på en longtailbåt väntas!

Nu ligger vi i sängen och ska strax krypa ner och få lite sömn. Hoppas på en häftig utflykt imorgon! Kram

En lång dag har det varit...
Efter en väldigt lång natts sömn vaknade jag vid halv sju imorse, väntade tills Mathilda vaknade sen gick vi och åt frukost på vårt favoritställe här på Ko Lanta!

Efter en brakfrukost blev det poolhäng och musik tills klockan blev halv tre, då tog vi oss till djurhemmet som ligger ca 1km ifrån oss. Blev en härlig liten promenad för oss som legat stilla hela dagen!

När vi kom fram möttes vi av katter i mängder, stora som små och tre små valpar. Vi kom precis lagom till deras rundtur som startade klockan tre, rundturen tog ca 45 minuter och under den fick vi lära oss hur man kan hjälpa till på djurhemmet och även lite om alla de hundar som räddats. Många hundar som vi fick träffa hade blivit väldigt illa behandlade, skjutna i ansiktet, huggna med machetes, slagna osv. Tog väldigt mycket på hjärtat att höra alla berättelser...
Efter rundturen blev det mys med valparna och kattungarna!

Valparna var väldigt gosiga och helt underbara, precis vad jag behövde!!
Efter att ha myst med dom i ca 1h gick vi ut med två superfina hundar, blev en lagom promenad på 20-30 minuter. Det är en av alla saker man kan hjälpa till med på djurhemmet, planen var att vi skulle göra det direkt när vi kom dit... Men då lockade rundturen lite mer och efter den hade det varit så många volontärer där idag som velat hjälpa till att gå ut med hundar så alla hundar hade redan rastats! Helt underbart dock att så många vill hjälpa till så det inte finns tillräckligt med hundar att rasta!
Men vi hängde kvar, vi hade ju ändå inga planer för dagen och tillslut kom dom fram och frågade om vi ville rasta två superfina halvstora hundar. Min hette Sanchez, jättefin hane men som dock är rädd för väldigt mycket då han har gått igenom en del innan djurhemmet räddade han... Så han lät som jag vet inte vad när han såg något han var rädd för, han var svår att lugna ner oxå men vi löste det alltid!
Mathildas tik hette Shepherd, riktig kaxig brutta som älskar att jaga katter och att alltid vara i centrum.

Efter djurhemmet gick vi hem- duschade och sedan till Karlssons. En svenskrestaurang som ligger bara några hundra meter ifrån oss, dock var maten en besvikelse. Inte alls som vi förväntat oss så hit lär vi inte gå fler gånger...
Nu blir det sängen, godnatt på er!