27:e februari:

Denna dagen var helt magisk. Det började med att vi lämnade Waitomo för att rulla bort mot Matamata och Hobbiton där dem har spelat in Sagan om ringen filmerna och även hobbitfilmerna. Först åkte vi bussen en bit genom farmen som består av höga kullar och underbart vackert landskap tills man kommer bort till själva Hobbiton. Där gick vi en guidad tur på ungefär 2h, det var verkligen som i en saga när man gick runt där, helt otroligt vackert verkligen. Hade strålande sol och det flög runt hur mycket fjärilar som helst, så fint. Så himla roligt att få va med om detta och gå runt där och bara njuta. Tillslut kom man fram till Green Dragon där vi tog oss en öl och njöt ännu mer, så glad att vi åkte på denna turen verkligen. Jag får låta bilderna tala för sig själva...

26:e februari:

Vaknade i ett iskallt rum på morgonen då ingen stängt fönstren i rummet, blir ganska kallt på kvällarna i NZ. Tog en dusch och packade ihop oss och sedan gick bussen 7:30. Första stoppet för dagen va en walk, skönt att röra på sig, och speciellt i NZ:s underbara natur. Sen hoppade vi på bussen igen, efter snabbt mathandlingsstopp så rullade vi tillslut in i Waitomo, checkade in, åt lite lunch och sedan va de vår tur(sista gruppen) att ge sig iväg till Black Water Rafting. Fick klä på oss våtdräkt, hjälm och speciella skor och sedan blev vi bortkörda till Aranui grottan. På denna turen har man med sig en flytring som man flyter runt på genom grottorna, man hoppar och klättrar även i små vattenfall, totalt är man ca 65 m ner i grottan vid något tillfälle. I grottorna är de kolsvart så man har ficklampa på hjälmen så man ser lite, emellanåt fick vi stänga av dem och då blir de som en "stjärnhimmel" i taket av Glow Worms, riktigt häftigt! Fanns ålar och så i vattnet och super stora spindlar i taket också, hehe. Totalt va turen 3 h så man var rejält nedkyld när man kom fram igen. Fick tomatsoppa och bagels när vi va klara innan vi åkte hem igen. Kul upplevelse så de borde man göra om man har möjlighet till de här i NZ. Ni kan googla på " black water rafting new zealand labyrint" eller något liknande för att kika in vad de är om ni är nyfikna.

Tog en dusch och sedan fastande jag i telefon med Moa och sedan mamma, så skönt att få höra deras röster. Kändes som jag och Moa pratat i 10 min när vi va tvungna att lägga på efter 1h och 15 min, saknar den tjejen så mycket och man känner sig lite halv när vi befinner oss på olika ställen. I juni får jag förhoppningsvis krama om henne igen, bästa bruden i världen. När jag va klar orkade jag inte gå iväg nånstans så gick och la mig och slocknade straxt efter tolv.

25:e februari:

Klockan ringde 6:30 så var bara klä på sig och sedan sprang vi bort till mataffären och handlade de nödvändigaste innan vi gick tillbaka och duschade och packade ihop oss för att sedan gå ned till bussen som gick runt 8:30. Vi hoppade alltså på Kiwi Experience, en buss som ska ta oss runt hela Nya Zeeland på 21 dagar. Stannade för att folk skulle köpa mat och ta ut pengar sedan fortsatte vi rulla, gjorde ett snabbt stopp till innan vi rullade in till Hot Water beach, checkade in oss och slängde väskorna på rummet innan jag och Denise och några andra från bussen drog iväg för att paddla kajak. Åkte till Cathedral Cove och paddlade runt där, första gången i en riktig kajak för min del och det flöt på grymt för oss och va väldigt kul. Sedan är naturen, havet osv så himla vackert här i NZ så det var hur underbart som helst, paddlade en stund innan vi kom fram till en liten mysig strand där vi gick iland och hängde en stund, badade, fotade och njöt av naturen. Tydligen så är en del av filmen Narnia inspelad på denna plats, lite ball fakta. Fick varm choklad innan de va dags att ge oss tillbaka igen. På tillbaka vägen höll vi ihop allas kanoter och "hissade" segel för att "segla" tillsammans. När vi kom tillbaka blev vi upplockade och bortskjutsade till Hot Water Beach, där va folk redan i full gång att gräva sina små "pooler" i sanden. Det är rinner nämligen varmt vatten i "strömmar" i sanden där, väldigt coolt och speciellt. Hängde där ett tag innan vi gick tillbaka till boendet, hängde, lagade lite mat och sen gick jag och la mig tidigt, slocknade innan 22 först i rummet, välbehövligt!

23 och 24:e februari:

Äntligen var dagen här, dagen då vi skulle lämna Bali och Indonesien bakom oss. Låter kanske lite tokigt men har inte riktigt trivts i Bali av flera anledningar, tänker inte gå in på de här men jag har verkligen längtat efter att lämna detta ställe bakom mig och fortsätta mitt äventyr. Dagen gick väl mest ut på att vänta, vaknade, åt frulle och packade sen kom Denise och Matilda så gick vi en sväng och sen gick jag och Denise och bara degade resten av dagen. Straxt innan 19 hämtade vår taxi upp oss, alltså mig och Denise och körde mot flygplatsen. Blev lite strul i tullen och för att göra en lång historia kort så fick jag böta för att jag "olagligt" vart i landet i fyra dagar. Det var bara se glad ut och betala. Sen käka vi på Hard Rock innan vi gick på planet mot Sydney som lyfte 22:25 lokal tid. Sov mestadels av den ungefär sex timmar långa flygningen. Sen landade vi i Sydney runt 7 lokal tid, Sydney ligger 3h före Bali så de va mitt i natten för oss, så kan ju säga att man va lagom trött! Runt 11:45 gick planet till Auckland i Nya Zealand. Landade straxt innan 17 lokal tid. NZ ligger ytterligare 2 h före Sydney vilket betyder att vi nu ligger 12h före svensk tid. Det gick smidigt ut från flygplatsen och sen hoppade vi på en skybus som tog oss till centrum, blev droppade precis utanför Base där vis skulle bo. Sjukaste chocken fick jag när vi står i receptionen och checkar in, bakifrån kommer någon och knackar mig på axeln. Har ingen aning om någon som ska befinna sig i Auckland då så har ingen aning om vem det är, vänder mig om och där står Anna Lind. Blev så chockad att jag höll på att börja lipa. Fattade ingenting verkligen, va helt säker på att hon va i Cairns(Australien) så springer vi på varandra i Auckland. Hon va sista personen jag träffade när jag lämnade Sydney och så träffas vi igen, va så himla kul att se den tjejen igen! Efter vi slängt in en tvättmaskin, vilket va sååå behövligt, så tog vi en snabbdusch och sen gick vi ut och åt och tog några glas tillsammans med Anna innan vi gick hem för att sova, så välbehövligt efter att ha flugit och sovit dåligt på planet.

Sjugoförsta januari, denna dagen avslutar jag min Australien resa. Fy när jag tänker på det. Har haft verkligen världens bästa resa, upplevt så mycket, haft så himla kul och träffat så mycket människor. Verkligen helt oslagbart helt enkelt, bästa beslutet i mitt liv att packa väskorna och dra till detta underbara land.

Lämnade Anna och hostelet vid nio på morgonen och tog tåget bort till flygplatsen. När jag satt och vänta på tåget och dem ropar ut i högtalarna att tåget mot Bondi Junction går rann en tår. De som varit vardag för mig i veckor skulle jag nu lämna bakom mig. Hemsk känsla faktiskt. Sen tog jag flyget klockan 12:30, kom dock iväg lite sent. Fick fönsterplats och ingen bredvid mig så var himla bekvämt att flyga faktiskt, tog ca sex timmar innan vi landade på Bali, en ö i Indonesien. Från flygplatsen tog jag en taxi till M hostel i Seminyak. På kvällen gick jag bort en bit på gatan och åt, kändes lite konstigt och ensamt att gå ut och käka själv, även om de faktiskt va ganska skönt också. Sen gick jag hem igen, Bali ligger tre timmar efter Australien så jag var väldigt trött på kvällen, en lång dag.

Sen jag kom hit har jag inte gjort många knop, jag har hängt en del på stranden, som förövrigt varit lite av en besvikelse(bortskämd med underbara stränder i Australien). Gått en del promenader på stranden, lyssnat på ljudbok, och ja, inte gjort något alls i princip, faktiskt så himla skönt att va lite för sig själv och bara ta det väldigt lungt efter att man har vart med så mycket människor de senaste, lite egentid. På tisdagen gick jag Ebba och Beata från vårt hostel ned på stranden en sväng, regnade galet mycket va va helt dyngsura när vi kom ned, satte oss på en restaurang och tog en Bintang, deras lokala öl här på Bali. Sen gick vi bort och unnade oss en lunch på Potato Head, en riktigt nice beachclub. Sedan gick vi upp mot stan och irrade bort oss och fick fixa skjuts tillbaka till hostelet. På kvällen käka vi och sedan gick vi och kikade i mer affärer och åt efterrätt på café Seminyak innan vi gick hem och gick och la oss.

Nu har de hunnit bli onsdag(27:e)och i skrivande stund sitter jag och väntar på Denise utanför vårt hostel. Denise kommer direkt från Sverige och det är henne jag ska fortsätta mitt äventyr här borta med. Ska bli så kul att träffa den tjejen igen asså. För er som inte vet så är Denise en tjej som jag lärt känna genom jobbet där hemma och vi ska nu resa tillsammans knappt två månader. Nu på morgonen följde jag med Ebba och Beata till stranden och förhoppningsvis går vi ned till dem sen, tokvarmt idag så man orkar knappt göra något annat än att ligga nere vid havet så man kan springa ned och bada emellanåt.

Sjugonde januari och min sista heldag i Australien. Denna dag gick vi upp tidigt, gick till Peter Pan så Anna fick boka sin östkusten resa och sedan gick vi på stan ett tag. Oj så avis jag blir på alla mina vänner som ska upp för kusten nu, känner flera som ska upp ungefär samtidigt och jag vet ju vad som väntar dem, vill göra allt om och om igen!

Fick äntligen hittat ett par adidas superstar i rätt storlek på stan, passande sista dagen och allt. Sen käkade vi lunch och sen tog vi båten till Manly, gick till Fika igen, käkade en toast slagen och en kanelbulle, mums vad gott de var! Sen låg vi på stranden ett par timmar innan vi kollade affärer och sen tog båten hem igen. När vi kom iland gick vi genom Botaniska och Hyde Park hem. Hela dagen hade jag en konstig känsla i kroppen och kände att jag kunde börja gråta när som. Sjuk känsla när man närmar sig slutet på denna underbara resa. Så mycket blandade känslor i kroppen, och som jag älskar de landet och den resan jag gjort där.

Jag och Anna sov ut ordentligt och hade en chilldag då vi bara gick på stan. Jag mötte upp Elina för lunch nere vid Circle Quay, vid operahuset. Snackade av oss och sedan gick vi genom Botaniska Trädgården och Hyde Park. Jag mötte upp Anna igen och Elina gick hem. På kvällen gick jag och Anna ut och unnade oss supergod sushi i närheten, mysigt att käka på restaurangen med den tjejen!

På morgonen hade vi satt klockan och gått upp tidigt för att säga hejdå till Moa som skulle åka till Nya Zealand, känns så konstigt att vi umgåtts så intensivt så lång tid och nu vet jag inte när jag får se henne igen. Kommer sakna min underbara tjej och partner in crime så himla mycket. Tack för världens bästa resa min bästa vän. ♡

Eftersom Amanda och Elvira var väldigt brända sen gårdagen gick jag och Anna ned till stranden några timmar själva, fick bara sola baksidan då jag bränt mitt bröst. När vi fick nog av värmen och kände att det kanske va lika bra att ta paus från solen gick vi och köpte mat som vi lagade hemma innan vi drog till Junction med Amanda och Elvira för att kolla affärer. När vi kom tillbaka gick jag ut och sprang, nästan hela Coastal Walken, i solnedgången. Det var så himla vackert och jag njöt så mycket. Försökte verkligen suga in allt de sista av Bondi och Coastal Walken eftersom vi skulle flytta till stan på kvällen. Dem stunderna jag verkligen får feeling är fan obeskrivliga, bästa egentiden man kan ha. Efter att jag käkat och duschat drog vi alla tillsammans med Lovisa, en tjej från hostelet på oss våra backpacker väskor och traskade till bussen och sedan sa vi hejdå på tåget, Elvira och Amanda skulle ta nattbussen till Byron Bay och jag och Anna åkte till Townhall och checkade in på Base. Skönaste känslan när man får ett 6-bädds rum istället för 10 och det dessutom inte bor någon där. Så rummet helt för oss själva, plus att det var väldigt fräsht var så nice! Så vi sov himla bra den natten, precis vad vi behövde.

Harmoni för själen att springa runt här, håvas jag saknar det redan!

Jag gick ned till stranden, Bondi, där dem andra redan var, smörjde inte in mig så ordentligt och brände mig på bröstet, och alla andra brände sig också nånstans, stackars Amanda och Elvira brände sig ordentligt i ansiktet deras första soldag. På stranden låg vi och snackade och bara myste, sen gick jag och Amanda stranden bort till North Bondi och klipporna där.

På kvällen va de tanken att vi skulle ta Elvira och Amanda till 360 bar i skytower, men kom dit och insåg att de va stängt på söndagar. Så vi traskade bort till mysiga darling harbour och gick runt där, tog en glass och bara myste. Detta var även sista helkvällen med tjejligan. Tack för kanonbra och mysiga dagar mina guldklimpar, gillar er massa allihopa!

På lördagen var de inge toppenväder heller, på eftermiddagen gick jag och Anna coastal walken mellan Bondi och Coogge beach, en promenad längst kusten på 6 km, ena vägen. Skönt att röra på sig och snacka ut en massa med min sköna tjej. Vädret var inte på topp men det det var väldigt vackert ändå. Älskar verkligen denna walken, kunna promenera längst havet är underbart.

På kvällen skulle vi gå ut allihop med till slut blev de bara jag och Anna. Vi drog in till stan och gick till Ivy igen, ivy på lördagar är lite mer fancy än på torsdagar men så himla kul. Träffade även Martin där inne, kvällen va lyckad och vi hade så kul!