En video jag gjorde i Maasai Mara när vi var där för några helger sen!

Igår (3e) var jag, Hillevi, Hanna, Filippa, Nathalie, Ebba, Maria och Ellen på picknick i Karura Forest. Anledning till att vi gjorde detta är för att Ebba fyllde 18 då så vi firade henne och det var verkligen super-mysigt. Efter skolan så gick vi till Nakumatt och handlade fika, vilket mestadels var Nutella, olika bär och frukter innan vi satte oss i två taxis och körde mot Karura Forest. Dock är trafiken i Nairobi inte den bästa så det blev rätt lång tid i taxin innan vi kom fram men det gjorde ingenting. Vi hade planerat att gå in i själva skogen och ha picknick men man fick inte gå in där och äta så vi satt utanför själva skogen men det var mysigt det med. Eftersom att vi inte riktigt tänkte på trafiken på väg hem heller så fick vi först vänta på taxin i cirka 1h och sen åka taxi hem i 1h 40min i princip. Efter det så gjorde jag ingenting speciellt, var otroligt trött så låg bara i sängen och lyssnade på musik i princip.

För en vecka sedan hände den näst sista stora resan som händer under mitt år här nere, nämligen Mt Kenya. Mt Kenya varade under fem dagar (från torsdag morgon till måndag kväll, med busstid inräknat).

På tisdagsnatten kom min brorsa ner då han skulle följa med upp på toppen. Han hjälpa mig att packa då jag har rätt svårt att faktiskt ta tag i packning så det alltid blir sista minuten packning och jag glömmer saker. På torsdagen var det frukost vid 5:30 för att klockan 6:15 vara vid bussarna och sitta still i fyra timmar. Efter bussresan var den matpaus för att sedan gå på asfalterad väg i ungefär 4h och 400 höjdmeter innan vi kom fram till det första basecampet.

Andra dagen var det den längsta dagen samt den dag som jag tror var allra jobbigast för många. Denna dag gick vi igenom vacker, djungel-liknade skog innan vi nådde trädgränsen och kom till landskap som påminde otroligt mycket om Norrland hemma i Sverige. Vi vandrade 8h den här dagen och ungefär 1000 höjdmeter vilken ledde till att många av oss blev höjdsjuka och hade konstant huvudvärk och spydde under natten. För de flesta gick det över eller så höll man ut, det ar olika från person till person.

Den tredje dagen på denna otroliga resa så gjorde vi i princip inget speciellt. Vi fick sovmorgon till kl 10 (dagarna innan hade vi fått frukost vid 8 ungefär) och så gick vi upp till en sjö som låg lite högre än själva basecampet. Jag har för mig att vi gjorde det för att försöka förhindra höjdsjukan (går upp så du känner av det, går ner till en lägre höjd för att "lura" kroppen att det inte var så farligt). Vid denna sjö var det flera stycken galningar som badade i 4 grader. Denna dag var väldigt laid back och efter en middag vid 20 låg i princip alla i sina sovsäckar vid 21 för att sova i några timmar.

Fjärde dagen var den värsta för de allra flesta, då det var dagen som vi besteg berget. Vi gick upp klockan 1 på natten för att vara börja gå mot berget vid klockan 2. Vi gick i mörker och för mig som inte hade en ficklampa var ljuset från månen min räddare så jag såg var jag gick och inte ramlade. Något jag vill poängtera är att det blåste otroligt mycket under dessa dagar, och inte mindre den här natten vilket resulterade i att så fort vi stannade (för att dricka vatten eller få äta) så blev det iskallt. Ett tag trodde jag nästan att jag skulle frysa ihjäl.
Detta kan vara det absolut värsta jag gjort i hela mitt liv, både fysiskt och psykiskt. Fysiskt då jag hade träningsvärk från tidigare dagar men den största anledningen var att det var svårt att andas. När man är ca 4500m.ö.h. så är det mindre syre i luften och du måste andas djupare och oftare för att få syre till din hjärna. Det var flera gånger jag behövde stanna för att inte ramla omkull eller svimma. Många grät på väg upp och när dom var uppe på toppen (då var det mest glädjetårar och att man äntligen kunde slappna av litegrann). Det var otroligt fint där uppe, 4985m.ö.h. och så såg vi solen gå upp. Mt Kenya är Kenyas högsta berg och Afrikas näst högsta om jag har rätt. Den högsta toppen är 5199 m.ö.h. men vi var 4985 m.ö.h. då det var den högsta toppen som det gick att gå upp för, annars skulle vi behövt klättra.
Denna dag gick vi även ner till det första basecampet.

Den sista dagen gick vi bara ner den sista biten innan vi satte oss i bussarna igen och skulle åka hem till kära Nairobi igen. Jag, Filippa och Hanna kom först ner efter endast 1,5h vilket var väldigt skönt.När vi kom hem bjöd vår nya kock (samt bästa) Fredrik på en jättegod middag - potatissallad med grillad kyckling och kött samt majskolvar. Det var jättegott verkligen

Nu räknar vi ner dagarna till Uganda-Rwanda resan som är i april!

Efter nu många månader utan ett enda inlägg kan man definitivt konstatera att jag är en usel bloggare. Tänker inte ens försöka komma med bortförklaringar förutom att jag inte har haft ork eller ens lagt en tanke på att jag har en blogg.

Men nu efter en ny terminsstart är planen att komma igång igen då jag vet att det är en rätt så stor efterfrågan där hemma angående vad det är som händer här nere. Därför tänkte jag nu lägga in tre youtube-klipp från Mt Longonot som mina kompisar har gjort, kommer även länka deras bloggar!

Hannas youtubeklipp, klicka HÄR för att komma till hennes blogg

Ebbas youtubeklipp, klicka HÄR för att komma till hennes blogg

Filippas youtubeklipp, klicka HÄR för att komma till hennes blogg

Hanna har gjort en grym film efter helgens härligheter som ni kan titta på! Hennes blogg hittar ni även HÄR

Som jag skrev i mitt förra inlägg har jag börjat klättra lite här nere och nu i helgen så åkte vi på en utflykt till Hell´s Gate (igen) för att klättra. Självklart kunde man göra andra saker också som att cykla och åka båt. Vi åkte i lördags morse vid 7:30 kanske och sedan var det en två timmars bilfärd till Hell´s Gate. Vi övernattade på Camp Carnellys, där det var väldigt fint och det fanns otroligt mycket flodhästar då det ligger precis vid en sjö där dom är. Dag två så cyklade vi i klättergänget och promenerade lite grann. Superkul!

Utöver allt ätande och halloweenfirandet så har det hänt lite mer, tro det eller ej. För ett tag sen så snackade vi med vår lärare/boardingvärd Spång att det skulle vara kul att klättra. Detta resulterade i att elever på skolan som ville klättra kunde göra det. Första gången var det jag, Hanna, Hugo och Claes som klättrade. Denna gång var lite som en test-omgång för att se hur det gick ihop med trafik och läxis efter. Eftersom att trafiken i Nairobi knappast är den bästa och snabbaste så tog det kanske 40 minuter att komma fram (när det egentligen kanske borde tagit 15 minuter med mindre köer) och ännu längre tid tillbaka. Vi kom hem någon gång runt 20:40 (läxis slutar 21) och fick beställa pizza på vägen för att få i oss någonting att käka. Efter detta lärde vi oss att det går inte att åka dit så pass sent så gången efter blev det en onsdag (då dom flesta slutar senast 14 den dagen) och det gick mycket bättre. Då var det vi fyra igen men Maria istället för Hanna då hon skadat handen när hon red.

På klätterstället Blue Sky och utsikten från deras våning

Utöver det så den 6e november fick en tjej här ett impulsryck av att raka av sig håret. Hon hade det mest tjocka håret på hela internatet. Så ballt att hon vågade och dessutom passar hon sjukt bra i det! Hon fick även med sig en kille här på internatet att också snagga sig. Go Ellen och Calle!

Förra veckan på onsdag så blev det ingen klättring då det var volleyboll turnering. Varje år är det tydligen en volleyboll turnering på skolan då man tävlar klassvis. Det var Sa2 (vi), Ek2, Na2, Treorna, Lärarna, Ettorna och Högstadiet som var dom olika lagen. Under flera år hade tydligen lärarna vunnit så dom allra flesta hade ett sug att vinna över dom för att titeln som obesegrade skulle försvinna. Vår klass var det minsta laget med bara 8st medan andra lag kunde vara hela klasser. Tyvärr så vann lärarna detta året också mot Ek2 som kom på andraplats. Vi kom på fjärde plats då vi ville se finalen och inte spela samtidigt som den så vi gav tredjeplatsen till treorna. Det var tappert spelat av alla lag så får vi hoppas på att ett lag nästa år spöar skiten ur lärarna :)

Dessutom är det regnperiod i Kenya just nu vilket menas med att det regnar kanske 20 gånger per dag, antingen duggar det eller så öser det ner. Ibland är det bara grått och tråkigt men efter det har regnat eller när det bara duggar och solen lyser ändå så är det otroligt fint. Dock hoppas jag att det slutar regna snart och att det blir varmare för börjar bli less på att det är runt 20 grader här nere när man är van vid runt 25-30.

Jag vet inte vad som är mest fotat här på SSN, antingen Marabou målningen i rökrutan eller varning sköldpadda skylten

Någonting som jag gör här nere mycket mer om man jämför med hemma är att gå ut och käka eller fika. I genomsnitt är det kanske 1 gång i veckan och har varit det dom senaste tre månaderna som jag varit här och tyvärr tycker inte min plånbok att det är lika trevligt som jag tycker.

Det har iallafall varit allt från att äta frozen yoghurt på Junction till att käka riktigt god glass på Cold Stone till att äta ute på restaurang. Det är både mysigt och roligt men framförallt är det kul att komma utanför murarna då det inte alltid är så att man har friheten att göra det. Sen så brukar jag gå ut varje kväll till klubb för jag tycker det är så kul att dansa så det är ju också någonting. Dock eftersom att det är två i förhållandet mellan plånboken och mig så måste jag dra ner på utekvällarna för att vår relation ska fungera. Det är lite synd men det handlar om att ge och ta!

Cold Stone glass och detta kan vara bland den godaste glassen jag har ätit

Jag har inte skrivit på jättelänge så nu tänkte jag skriva om den senaste tidens händelser i olika inlägg!

Vi firade halloween här lördagen den 29 oktober (shame on me för att jag inte skrivit om det och det är snart en månad sen) genom att gå till ett halloween event på Treehouse. Treehouse har tidigare varit en klubb men nu är det endast event som äger rum där. Det var otroligt kul att fixa sig även om vi från SSN i princip var dom enda som klädde ut sig. Det är inte så vanligt i Kenya med att fira halloween på det sättet men det var kul ändå. Dagen innan så hade några stycken åkt till The Hub för att kolla vad som fanns i halloween-väg. Det var väldigt mycket barngrejer så för dom flesta blev det ansiktsfärg och måla sig på något speciellt sätt. Jag gjorde ett kulhål i min panna och för att vara första gången jag gör det så är jag rätt nöjd (dessutom fick jag rätt mycket komplimanger på kvällen om att det såg äkta ut). Flera dagar innan hade vi suttit och tittat på olika youtube-videor med halloween-tema för att få inspiration och lista ut vad man skulle vara.

Kvällen var för många väldigt rolig mestadels, tills vi märker att det är flera stycken som har blivit av med mobiler och plånböcker. Jag hade turen att inte bli av med den vilket var otroligt skönt då min plånbok hade blivit stulen någon månad tidigare. Men tyvärr var det kanske 10 mobiler som försvann och 3 plånböcker. Vi misstänker att det var en liga som var där och snodde grejer ut väskan och det är lite läskigt när man tänker på det. Tyvärr har ingen fått sina mobiler tillbaka och dom flesta har gett upp hoppet på att få tillbaka dom efter snart en månad