Imorgon har jag faktiskt varit hemma i Sverige en vecka redan. Jag lurade alla att jag skulle komma hem den sista men hade faktiskt bokat hem flyget den 29e. Förstå vilka chockade föräldrar bland annat jag fick haha.

På torsdagen hjälpte vi till med frukostfodringen, städade ut vårat rum ordentligt innan vi blev skjutsade till Hella av Dabbi för att ta bussen in till Reykjavík. Jag vaknade tidigt också så var "redo" att åka nån timme innan haha. Sa hejdå till allihopa, inklusive hästarna, jag då speciellt till Madama och Eivör! Bästa!

Vi kom fram till busstationen, Mjódd i Reykjavík vid 12, tog taxi till hotellet och checkade in. Vilade på rummet till tre kanske och gick ner och köpte en macka och lite godis att ta med hem. Åt på rummet och tog sedan efter lite om och med bussen downtown. Var inte det enklaste kan jag säga, fick fråga runt en massa i butiker i Smaralínd och växla pengar då man är tvungen att betala jämt och kontant på bussen.

Såg oss runt lite i Reykjavík, Charlotte hade aldrig varit där, åt fisk och drack vin på en restaurang innan vi tog bussen hem igen vid 11 kanske.

Hemresedagen började tidigt, vi var uppe vid 20 över 4 isländsk tid. Hade fått frukost av hotellpersonalen kvällen innan men vi borstade tänderna och gick ner och satte oss i receptionen väntandes på flygbussen vi bokat kvällen innan. Den kom 10 över 5. På flygplatsen såg vi att vårat flyg var försenat, det skulle gå 7.35 men var framflyttat till 8.15. Det dryga var väl att det tog längre tid ändå, vi blev ca 70 minuter försenade. Min överraskningplan över att åka till mammas jobb gick i kras. Men vi hade i alla fall gott om tid att köpa något att äta och växla pengar.

Hemma på Arlanda väntade Ebba på mig, så snällt att hon kom och hämta! Vi tog bilen hem och åkte till pappas firma då jag fixat så pappa hade ett "möte" med några klienter. Mamma var hemma och öppnade dörren med pastasleven i handen.

Har hunnit landa här hemma nu, träffat kompisar, umgåtts med familjen, ridit, hängt i stallet osv. Känns bra och är lycklig att jag gjorde denna resa! Har lärt känna så många fina personer och lärt mig otroligt mycket!

Precis bakat chokladbollar, mums! Testade en relativt ny häst idag på förmiddagen, 7-årig valack som är tänkt till turerna framöver. Han är fortfarande lite för grön för att gå med. Häftig färg också, ska leta reda på någon bild sen, alla bilder ligger på datorn nu.

Red ut på Eivör på eftermiddagen, gick jättebra idag med, synd att man ska hem snart och inte kan fortsätta utveckla henne och sig själv tillsammans. Likaså med Madama.

Idag kom det en tjej från Schweiz då hon ska rida kurs för Katrín några dagar, tror det var till och med på måndag. Hon rider i alla fall två ridpass om dagen. På eftermiddagen använde hon Madama så jag körde alltså avskedspasset igår. Hon ska använda henne imorgon också, men måste ju säga att det var ju inte så pjåkigt pass igår, bilder nedan!

Vid tre hade jag en tvåtimmars-tur med en 14-årig kille från Schweiz, han höll till i samma stall som damen som är på kurs här nu, liven värld va haha. De kände inte varandra men visste vilka var och en var. Lite småkul! Mamman och pappan väntade i stallet medan vi var ute, det blåste rätt rejält ute måste jag säga, tur solen var framme ändå. Hur trevliga och pratsamma som helst och killen var duktig på att rida, supernöjda allihopa. Cecile följde med på turen också så hon vet tvåtimmars-turen nu också innan jag åker. Det gick i alla fall jättebra och jag började på Sporður, vi bytte hästar efter ett tag han och jag, kul att testa lite olika. Men alltså hästen verkligen dansar fram. Pik till er som vill köpa en snygg skäckvalack!

Kvällsfodring, dusch, middag och lite mer packning. Suttit i telefon med Ebba ikväll också. Nu blir det nog snart hopp i säng så en orkar sista riktiga arbetsdagen imorgon!

Siggi och hans fina sto!

Píla på morgonpromenaden idag.

Jag och Madama frá Úlfsstöðum igår!

Invallning av hästarna imorse.

Morgonpromenad.

​Ronja idag på turen.

Blev lite extra arbete imorse då grabbarna grus i ena hörnet hade sparkat sönder en vattenkopp så den stod och läckte. Blöt box med andra ord! Mocka ur och spåna extra.
På eftermiddagen red jag Madama, började med att rida ut och sedan ner på ovalbanan. Katrín kom ner och knäppte massa bilder med systemkameran på oss helt plötsligt, hoppas någon bild blev bra i alla fall, hon skulle skicka de sedan. Så kul att se ridbilder på sig själv någon gång, är ju "jämt" jag som står bakom kameran i vanliga fall, har nästan inga ridbilder alls.

Underbart väder idag också och vi fick ledigt 20 minuter innan turen klockan 16. La oss då i på gräset i backen ner mot ovalen och bara njöt. Tydligen såhär det är när det är isländsk sommar haha.

Cecile och Charlotte tog turen med 6 personer från Frankrike, en hel familj. Medan tog jag och red ut ensam på Eivör, som gick huuuur bra som helst! Så glad!

​Gården syns till vänster.

Idag gjorde jag lunchen, pasta med pesto och kyckling. Stor-Siggi kom in och pratade om allt möjligt medan, världens mysigaste!

Eivör har ju stått över helgen eftersom jag har varit ledig, men jäklar vad bra hon gick idag! Det gav verkligen resultat det där med att sätta handen i sadeln osv. som jag gjorde i fredags och jag kände verkligen hur hon arbetade under mig och bar sig själv, svårt att förklara känslan, men man satt liksom ihop.
Madama red jag ut på innan tillsammans med de andra. Longerat två hingstar också innan kvällsfodringen. Nu sitter jag ute på en bänk i ridhuset nyäten och nyduschad. Ska nog börja samla ihop all packning på ungefär ett och samma ställe ikväll så man inte glömmer något när jag lämnar gården på fredag.

Krokusar som jag såg på kvällspromenaden idag! Utanför Lisbeths och Siggis hus.

Jag och Madama idag.

Hårfager om något! Han är efter Glitnir frá Eikarbrekku.

Bästa Eivör!

Vaknade av ett kluckande element imorse... Frukost och efter ett tag tog jag och börja städa lägenheten. Badrum och golv är nu rena, så skönt!
Vid 11 slängde Charlotte och jag in en tvätt i maskinen och tog bilen till Friðheimar, ett växthus ca 50 min bort. Där odlar de bland annat tomater och gurkor och de använder sig av värmen i marken. Vi åt jättegod tomatsoppa med hembakat bröd. Egen basilikaplanta på bordet och man kunde klicka i riven gurka och cream fraiche också. Hit måste alla åka som åker till Island! Bästa var nog att restaurangen låg i växthuset, supermysigt!!

Geysir låg två mil från Friðheimar så vi tog en tur dit när vi ändå var i området, första gången för Charlotte och det var toppenväder ute också, toppendag!

Nu funderar jag på att gå ut och fota lite hästar i hagen. Sista helgen här är nu nästan slut. Sorgligt men samtidigt skönt!

Träd!!

Bin som hjälper till i växthuset.

Geysir.

Idag har jag gått runt i mjukisar hela dagen, käkat choklad, legat i soffan och bara slappat haha! Somnade med Kent i hörlurarna ett tag också, vaknar ju jämt när Charlotte går upp så har inte haft sovmorgon på ett bra tag nu. Har pratat med folk hemifrån om allt mellan himmel och jord. Lunch blev rester från igår, tacos blandat med blomkål- och rissallad. Mumma. Charlotte och jag gör iordning något med kyckling till middag i alla fall och jag gissar på att det blir filmtittande ikväll också. En dag där inget är planerat alls, rätt skönt.

Måste även be om ursäkt i förväg nu medan jag kommer ihåg det. Vet inte riktigt hur veckan kommer se ut med packning och resande så inläggen kan bli någon eller några dagar sena ibland. Men ska försöka att se till att ha skrivit något om alla dagar i slutet av nästa vecka i alla fall. Vi åker in till Reykjavík på fredag och om en vecka är jag på svensk mark igen!

Himlen imorse!

Igår kväll åkte vi in på bio i Selfoss och såg Djungelboken så hann inte skriva, ni får gårdagens inlägg idag i stället! Filmen var sevärd och riktigt bra, fällde en och annan tår också, vet inte varför jag blir så blödig när det kommer till Disney-filmer riktigt haha.

Katrín är just nu i Holland och håller kurs så igår var Dabbi chefen. Mockning hela förmiddagen, vi gjorde tacos åt oss själva till lunch. Måste berätta också, isländsk varmkorv måste ni testa haha. Finns en korvkiosk i Reykjavik rätt nära hamnen som är känd för sin varmkorv. Men det bästa är att brödet är lika långt som korven, varför har vi inte det i Sverige för!? Man vill ju egentligen inte bara äta korven första två tuggorna på båda sidorna innan man kommer till brödet. Så dumt! Vi måste se och lära här!

Vi red ut alla tre på eftermiddagen, jag hade Madama. Red sedan Eivör i ridhuset, testade en ny grej på henne. Hon tippar lätt upp och ner i formen i tölten och tar inte ordentligt stöd av bettet så jag satte fast min hand i sadeln så hon vågar ta mer stöd av bettet. Blir lite inspänningstygel av det hela utan att en "drar" ner hästen i form. Bara stabilare hand. Mycket drivning bakifrån och visa att det är ok att använda sig av bettet också. Funkade bra, la in mycket sidförande hela spåret runt, gick in på volt emellanåt och lät henne söka sig fram, nedåt. Kan sedan börja fånga upp henne mer och mer i och med drivningen bakifrån och då kommer formen lite automatiskt sen Ett litet sätt att få henne lite säkrare och jag blir mer stabilare i handen.

Testade sedan en häst som heter Sporður frá Lönguskáken som även är till salu, en svartskäck-valack. En sån där typisk fyrgångare men jättefin! Började inne och red sedan ut.

Hade inte så mycket mer att göra innan kvällsfodringen så vi satt i solen ett tag och gick sedan in och bakade chokladbollar och ställde in i kylskåpet. Bion började klockan 8, vi handlade på Bónus innan och vi kom väl hem vid 10, halv 11 igen.

Spanjoren som var här igår heter Manuel Piruat Aparicio också, var tvungen att fråga Lisbeth om efternamnet, visste bara förnamnet.

Vinden i manen!

Fina Píla på vår morgonpromenad.

Jag på underbaraste Madama frá Úlfsstöðum! Suddig bild då den är tagen från en video.

​Jag och Eivör frá Skeiðvöllum.

​Madama!

Inte så mycket som hänt idag faktiskt, både Charlotte och Cecile har haft en varsin tur. Charlotte och jag tog och red ut på Madama och ett gråskäcksto. Att kunna testa gränserna lite själva är så himla kul. Så sällan bara vi "som kan" rider ut tillsammans. Kan säga att det blev ordentligt ökad tölt i alla fall, trav och galopp. Charlotte sa på hemvägen sedan i "ökade" tölten, du kan för tusan inte rida om nu, för då får jag inte stopp haha. Svinkul verkligen, och jag bara faller mer och mer för Madama...
Saemi var på tävling idag med sin hingst efter Bragi frá Kópavogi (som för övrigt står i Sverige) och de kom tvåa!! Lyckan i hans ansikte efter var oslagbar, så söt!
Jag red Eivör sedan också inne i ridhuset, mycket att tänka på medan man rider henne, kul!

Till middag gjorde jag bananpannkakor med blåbär och skyr till, sedan gjorde jag rågbröd i stekpannan, ugnen har slutat fungera så Lisbeth måste ringa en elektriker denna gång haha. En "olycka" kommer sällan ensam eller vad är det man brukar säga.

Idag var Manuel (en spansk "mäster"tränare tror jag) här och kollade runt, Lisbeth visade upp spansk skritt som hon har lärt sin valack, både uppsuttet och från backen. Likaså kan han buga. Siggi visade ett av sina ston från backen, förklarade att hon lätt blir spänd. Manuel gav olika tips och visade båda. Bland annat hur han använder pessoabett.

Roligt snapchatfilter haha.

Imorse när jag vallade in hästarna som står ute.

Jag och Eivör idag. Flytta rumpa!

Madama frá Úlfsstöðum.

Påväg ut!

Sitter nu med en skål Hawaii-mix nerkrupen i soffan under en filt.

Superrekord på att bli klar med boxarna idag, klockan 10.40 ungefär! Jag stod sedan och gjorde klar vattningen av ridhallen, så nu är det inte så tungt för hästarna längre. Småfix och ridning på eftermiddagen, smörjt sadlar, ridit "mina hästar" Eivör och Madama. Alltså att Madama är till salu gör mig så sugen. Idag gick hon jäkligt bra, försökte lägga in tempoväxlingar på långsidorna för att hon skulle aktivera baken lite mer, öppna upp i fram men fortsätta i form och inte på bettet. Känns som om hon dansar i steget och det finns verkligen kraft och motor när man ökar på henne! Sen utnyttja hörnen, flytta, ställa inåt, utåt osv. Frågade Dabbi sedan om han hade några uppgifter åt oss då Katrín inte var i stallet, men icke haha. Märks att det är Katrín som är bossen haha. Vi tog i alla fall och dammsög och torkade ur bilen och rensade kökslådorna innan kvällsfodringen. Gick sedan ner och öppnade grinden ut till fodret för hästarna i hagen, förstår ni var poppis man var då?

Gick ner och hämtade Árdis (en av verksamhetshästarna) i hagen nu idag också då hon har fått åka iväg till ett par kompisar till Katrín och Dabbi, de lånar mycket hästar av varandra här. Vet inte om det var deras dotter eller något som skulle rida henne lite. Men då när jag gick ut blåste det som sjuttsingen och regnande, kom tillbaka efter 2 minuter max och jackan var helt blöt haha. Hästarna stod med rumpan åt vinden till och Ártis gömde sig bakom mig när vi gick mot vinden uppför backen. Ny skiner solen och det blåser bara lite grann, typiskt Island.

Åringarna har fått hovarna verkade idag också och fått åka ut till fältet igen, men nu utan mamma då. Så de är utsläppta med valackerna.

"Kasta då!!"

​Favoriten.

Igår var det en väldigt rolig dag! På förmiddagen hade jag och Charlotte en entimmars-tur med sex personer, en familj, från Schweiz. Hade även också första avramlingen på tur här på Island också, pappan tappade balansen och gled av, ingen skada skedd alls, helt odramatiskt. Det är ju sådant som händer och inget man kan göra något åt. Supernöjda och de gav ut sina mailadresser så om vi någon gång ska till Schweiz så sa de åt oss att höra av oss. Helt sjukt var trevliga människor man stöter på här. Nya kontakter från hela världen!!

Lunch blev Katríns berömda lasagne, måste få receptet innan jag åker hem. Det är bland annat feta-ost i. Skulle kunna äta ihjäl mig.

Katrín hade en person på ett visitor center på eftermiddagen också, och jag tog hand om henne sen när hon skulle rida. Genomgång i ridhallen och sedan en uteritt på ca 40 min. Kvinnan var reporter och kom från Dubai, bland den trevligaste människan jag träffat. Pratade på som vi känt varandra hur länge som helst, hon filmade mig när jag red och gjorde i ordning hästarna osv. Ställde väldigt många och bra frågor. Uteritten gick bra och vi satt sedan alla tre i kafeterian och pratade. Hon bodde på hotell Rangá i Hella, där just nu "The Kardashians" också stannar när de är på Island, snacka om att det var en rätt så stor deal för henne. Katrín hämtade och lämnade vid hotellet och det var tydligen helikoptrar och vakter överallt. Lite kul ändå! Följer just nu Vibha, som hon heter, på instagram och snapchat, och hon mig. Hon lovade att höra av sig när hon ska till Sverige i framtiden och jag om jag ska till Dubai. Svinkul!

Hade fyra boxar kvar att mocka sedan, och Katrín sa att jag skulle rida två hästar också om jag hann. Charlotte och Cecile var ute på en tvåtimmarstur och skulle komma tillbaka efter 6. Tror aldrig jag mockat så fort som jag gjorde haha för att försöka hinna med! Hann dock bara rida Eivör innan fodringen, men superglad för det. Tog en premiärtur på ovalbanan, känslan att galoppera runt där var oslagbar! Det kom förbi någon granne på en hingst och red på passbanan, men annars var jag helt skälv i solskenet!

Saemi hjälpte mig att kvällsfodra sedan vid 6.

Idag på eftermiddagen knäppte Katrín och jag kort och filmade unghästarna inne på ridbanan. Var inte det enklaste att få hästen att ställa upp fint när kompisarna stod kvar i boxen. Men efter lite skutt, stegringar och andra försök gick det! Filmade även när de sprang i rundkorallen. Unghästarna är inte Katríns och Dabbis, utan kunder och vänners unghästar. Tror det är fem stycken och sedan har Lisbeth tre egna som hon tränar själv också. Dock ska nog de alla ut på fältet igen imorgon.

Blev sedan ridning på först Eivör och sen Madama. Efter det vattning av ridhallen, sanden är snustorr. Tror jag stod där i en timmme men har fortfarande minst hälften av ridhallen kvar hehe. Det tar lååång tid att vattna! Fodring, sedan in till Hella och handla. Pratat med hela familjen ikväll också, mamma, pappa och Martin. Sitter just nu under en filt i soffan lyssnandes på Ted Gärdestad och myser. Vi har varit utan värme några dagar, vi sa till Lisbeth idag som försökte fixa men hon var tvungen att ringa någon om det så det kom en gubbe och fixade det innan kvällsfodringen. Underbart skönt med värme nu. Ska väl gå och lägga mig snart också, ombytt och klar för sängen, till och med borstat tänderna!

Tror förresten jag börja känna a pollen här nu. Har idag till min fördel, regnat. Så idag har jag inte känt något. Men det här vanliga annars, rinner i näsan, ögonen tåras, nyser och "pyser" i näsan. Men är glad att jag inte har kännt av något för ens nu! Brukar ju börja i februari hemma!

​En bild på mig som Vibha la upp på instagram!