Här kommer några viktig begrepp som är bra att kunna inom näthandel:

Webbhotell: Det är en tjänst som möjliggör att du kan publicera en hemsida på internet och använda e-post, utan att ha en egen server. En webbserver är antingen ett datorprogram som tillhandahåller webbsidor för en viss webbplats eller en serverdator. Det finns sidor som erbjuder gratis webbsidor men då förekommer oftast reklam på dessa sidor. Webbhotell som kostar pengar erbjuder oftast mer teknisk support än dem webbhotell som är gratis.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Webbhotell

Domännamn: En blandning av en adress och identitet på nätet. Domännamn är det man skriver in i sin webbläsare för att komma till webbsidan man vill besöka. T ex svt.se.

https://www.iis.se/domaner/registrera/domannamn-vad-ar-det/

Domän: En domän är en del av adressen du skriver in i adressfältet i din webbläsare, domänen tar dig till en plats på internet - exempelvis www.webbstjärnan.se

Ip-adress: Bakom varje domännamn döljer sig en så kallad ip-adress som är en sifferkombination som datorer använder när de kommunicerar med varandra.

http://www.minip.nu/?gclid=Cj0KCQiAus_QBRDgARIsAIRGNGh4npb3sVanVtWsBoDFCNeqD011EX-eDluFKI4zHLHp2IYmYNh8H90aAj6eEALw_wcB

Subdomän: När en domän skiljs åt av två punkter så är det en subdomän.

T ex http://nouw.com/mathiildaa

Publiceringsverktyg: Det finns många sidor på internet som hjälper dig att bygga din egen hemsida. Publiceringsverktyg används ofta av företag eller organisationer för ett effektivare sätt att överse sina webbplatser/hemsidor.

URL: Det står för Uniform Resource Locator. En url är adressen/sökvägen till en webbsida. Den är unik i hela världen.

http://www.rmit.se/ordlista/url.html

WWW: World wide web är en av internets tjänster, där andra tjänster är mejl, onlinespel och messenger-tjänster.

Toppdomän: Bokstäverna som kommer efter sista punkten kallas för toppdomän. Om ett domännamn slutar på .se så innebär det att det ligger under den svenska landstoppdomänen .se. Varje land har en toppdomän, t ex Norge .no och Danmark .dk.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

I detta blogginlägg ska jag skriva om ett företag som vi alla förmodligen vet om och detta företag är då känt som H&M eller Hennes & Mauritz.

När jag skulle göra min research på H&M så var det ganska svårt att få fram en tydlig affärsidé, men jag fick fram en som lät vettig och den löd såhär: "Vårt uppdrag är att fungera som en katalysator för positiv förändring för människor och samhällen. Vi vill göra verkliga effekter genom partnerskap med ambitiösa mål."

När vi tänker på H&M så tänker vi bra kvalité för en bra summa pengar. H&M har ett otroligt stort sortiment. Det finns så många olika varianter på kläder att det passar i stort sett alla individer. H&M har kört med en kollektion som de kallar "Premium Quality" där de har satsat på det lite dyrare och priset är mycket högre än vad de brukar ha. Klicka på länken om du vill komma direkt till H&Ms Premium Quality kollektion. http://www.hm.com/se/products/ladies/premium-quality

H&M tjänar pengar först och främst på de kläder de designar och sedan säljer i deras butik på nätet och/eller i deras fysiska butiker som är utspridda över hela världen. H&M har också blivit stora genom att samarbeta med stora influencers. För ett tag sedan så samarbetade de med Zara Larsson och även artisten The Weekend.

De resurser företaget är beroende av är lokaler, pengar och självklart kunder och bra idéer för att företaget ska kunna gå runt.

H&Ms största konkurrenter skulle jag säga är butiker som t ex Lindex och Kapphal. De företag som är mindre viktiga för H&M är de dyrare märkena som t ex Levis, Tommy Hilfiger, Gant.

Deras affärsidé är unik för att de, som jag tidigare nämnt, arbetar med stora influencers och kreatörer genom att göra kollektioner och reklamfilmer som sticker ut. De flesta av deras kunder är ungdomar och yngre vuxna eftersom H&M har en ganska utmanande stil på sina kläder men ändå vardagliga kläder som passar de flesta. H&Ms affärsidé är viktig eftersom de fokuserar på miljön och välmående för människor och samhällen.

Likes

Comments

Nu var det dags för blogginlägg 1 och det ska handla om hur man gör sin hemsida attraktiv för besökarna.

Det första som är bra att tänka på är att det ska vara lätt att hitta på sidan. Man ska kunna få en bra överblick och besökaren ska snabbt upptäck vad som är viktigast.

Strukturen på sidorna ska vara enkla att förstå och det ska vara lätt att navigera sig i menyerna.

Typsnitt, färg, struktur och form bör vara samma på alla sidor för att besökaren ska känna igen sig och inte tro att besökaren av misstag har hamnat på en annan sida.

När det gäller hur man skriver texter på en webbplats så ska man skriva rakt på sak, undvik långa meningar och rader, gör sidan kort och undvik långa stycken. Man ska heller inte använda för många olika typsnitt, använd ett par stycken. Använd heller inte för många olika färger på texter och på webbplatsen, då det kan bli förvirrande för besökaren och också rörigt.

Anpassa färgerna på hemsidan till din målgrupp och använd max tre olika färger.

Tänkt på att bilder och rubriker ska matcha med varandra.

När det är dags att sätta ihop hela hemsidan så borde man ha samma grundlayout, men om man tycker att det blir för enformigt så kan man ändra nån färg på olika sidor för att bryta av mönstret.

Jag har länkat några sidor som tar upp detta ämnet, kika gärna in!

http://www.viaduct.se/2013/09/10/1001/sa-utformar-du-hemsidans-navigation-pa-basta-satt

http://bra-webbdesign.se/nyhetslaesare/items/8-tipps-for-en-framgangsrik-hemsida-for-ditt-foretag-del1.html

Likes

Comments

Hej! Jag heter Mathilda Gustafsson. Jag går handel på gymnasiet och har fått i uppgift att göra denna blogg som en del av vår undervisning i näthandel.

Jag hade aldrig hört om handel tills vi skulle göra gymnasiebesök. Jag hade aldrig varit intresserad för de andra programmen men när jag läste om handel verkade det som en jättebra linje. Så nu är jag inne på mitt andra år på gymnasiet och jag är väldigt glad att jag valde denna linje!

Likes

Comments