Hei!
Nå har vi vært på Filippinene i 3 dager. Vi har bodd i en liten landsby som heter Naga, Cebu. Hittil har vi opplevd ganske mye! Vi har vært så heldige å bodd hos en familie av en bekjent. De hentet oss på flyplassen i pickup, så vi satt på rumpa i 2 timer på et luftig plan. Da var vi noe skeptiske. Men dette innså vi fort at bare var fint!

Hjemme hos familien bodde vi med en bestemor som ikke snakker engelsk, så noen språklige misforståelser har oppstått. Vi synes det var utrolig fint å få mulighet til å oppleve Filippinene fra et lokalt synspunkt. Benji, som er far i huset har kjørt oss rundt og hjulpet oss mye. Dermed fikk vi et fint inntrykk av den lille landsbyen vi bodde i. I løpet av de siste dagene har vi vært på sightseeing, spist mye filippinsk god mat og vært på marked.

Her er huset til bestemoren som vi bodde i.

Jess, datteren til Benji og Benji som har kjørt oss rundt disse dagene.

Koser oss på sightseeing bak på lasteplanet.

Spiser typisk fingermat, heldigvis med hanske.

Vi var også på en strand, med bare lokale. Først ble vi kjent med noen unge jenter og gutter og etterhvert lurte de på om å få et bilde med oss, vi sa ja noe som vi angret på litt senere... Utrolig mange på stranda løpte bort med mobilene sine og ville også ha bilde! Vi tror at vi ble tatt bilde av omtrent 100 ganger bare på stranda! De synes også det var morsomt da vi svømte.

Landsbyen er ingen turistmål, vi var med andre ord de eneste hvite der. Det var utrolig gøy å se fordi de lokale var vennlige mot oss. De vinket, snudde hodet, hentet slektninger, tok bilder og snakket masse med oss. De ropte "guapa" som betyr nydelig. Vi har allerede oppdaget at det er en helt annet vennlighet her på Filippinene enn i Hong Kong. De snakker også mye bedre engelsk her enn i HK.

Mathea, Sunniva og Katarina

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Litt før klokken 3 kom vi oss ut av flyplassen i Hong Kong. Vi tok buss til Kawloon, der vi fant hostellet vi skal bo på i 3 netter. Hostellet er i 14. etasje, er helt greit og ligger midt i byen. Vi har fått utforsket gatene litt, og har konkludert med at det er mindre vestlig enn det vi trodde. På matfronten startet vi litt forsiktig med en god burger. Den lokale maten skal absolutt prøves før vi reiser videre.

I morgen har vi tenkt oss til Central, som er et finere strøk. Da skal vi også dra til Victoria Peak.
Temperaturen er fin, litt vind.

Hei!!
Nå sitter vi på Heathrow og venter på flyet til Hong kong som ble en time forsinket. Idag er endelig dagen her hvor vår backpacker-tur starter! Hong Kong er det første stoppet på vår 8,5 ukers lange tur. Videre reiser vi til Filippinene, Singapore, Bali, Vietnam og tilslutt India.

Vi ser frem til dette eventyret og håper at det kan by på mange fine minner og opplevelser. Vi skal prøve å oppdatere så mye vi kan! Følg oss gjerne på Instagram: Masukabp

Mathea, Sunniva og Katarina

Klokken halv ni søndag morgen var vi klare for å dra til Zambia for å bade på toppen av Victoria falls i angel pool.
Etter litt problemer med politistopp og immigrations kom vi noe forsinket frem til Livingstone, Zambia og ble kjørt ut i båt til øya vi skulle bade fra. Fordi vi var forsinket fikk vi ikke omvisning på øya, men vi fikk en liten omvisning på toppen av fossen. Vi hadde en guide med oss hele tiden som hjalp oss og passet på oss og førte oss ut i angel pool. I angel pool var det en annen guide som var i vannet med oss og passet på, mens den første guiden tok bilder. Det var helt fantastisk å bade på toppen av fossen og å se utsikten derfra! Vannet var godt å varmt og behagelig å være i, selvom det flere steder var sterke strømmer som kunne dra oss utfor kanten om vi ikke passet på.
Etter badingen fikk vi en luksuriøs frokost som vi spiste med utsikt over Victoria falls.
Dette var en helt fantastisk opplevelse!!

Etter angel pool spiste vi lunsj før vi skyndte oss videre til neste aktivitet, helikoptertur.

Igjen måtte vi vente en stund før vi kom i gang, men omsider ble vi tatt med på en helikoptertur over Victoria falls. Vi fløy i et åttetall over fossen slik at vi fikk sett fossen fra alle vinkler.

Etter helikopterturen dro vi rett videre til neste aktivitet, zipline!! Vi fikk kjøre sammen to og to, så Mathea og Katarina kjørte sammen og Sunniva og Sara kjørte sammen. Da vi stod oppå plattformen og ble koblet til var alle klare for å droppe ut, for det så utrolig skummelt ut, men i det vi kjørte utfor var det bare gøy!

Dagens siste aktivitet var å besøke den afrikanske restauranten "The Boma". En utrolig kul restaurant hvor vi fikk på oss afrikanske kjoler og ble møtt av bongotrommer og dans. The Boma er en bufférestaurant, hvor du har mulighet til å prøve mye forskjellig afrikansk mat slik som: krokodille, impala, mopane worms, gnu og vortesvin. Det var utrolig kult å få prøve og ikke minst var mye av det veldig godt! På restauranten var det også et trommeshow som alle fikk mulighet til å delta på, itillegg til en spåmann, en ansiktsmaler og en flettedame.

En utrolig morsom opplevelse som vi alle tre gikk stappmette fra!

Mathea, Sunniva og Katarina

Klokken 04.00 gikk alarmen lørdag morgen, og klokken 04.30 satt vi i bilen klare for den rundt åtte timer lange kjøreturen til vic falls.
I løpet av kjøreturen kjørte vi gjennom 6 tollstasjoner, hver på tre dollar. Vi ble også stoppet av politiet 12 ganger og fikk blant annet bøter for; manglende bremselys(10 dollar) at vi som var turister satt på(20 dollar), et registreringsnummer politiet ikke mente var riktig(15 dollar) og en fartsbot(20 dollar). På hvert stopp lette politiet nøye gjennom bilen for å finne noe de kunne bøtelegge oss for, som gjorde at turen tok lenger tid enn den trengte. Men sånn er systemet i Zimbabwe.

Da vi endelig var fremme i Victoria Falls i rundt 13 var første stopp minibank før vi fikk en etterlengtet pizza etter 3 uker i Afrika.

Vi sjekket så inn på lodgen vi skulle bo på for helgen; Gertie's lodge, som var utrolig koselig! Og best av alt: hadde gratis Internett! Vi fikk et par timer på å slappe av og ordne oss før vi dro på Sunset cruise.

På Sunset cruise kjørte vi rundt på the Zambezi river og så etter flodhester og krokodiller samtidig som vi fikk servert gratis drikke. Vi så mange flodhester og et par krokodiller! Mot slutten av cruiset begynte det å pøsregne, men vi hadde det fortsatt morsomt.
Etter cruiset dro vi på en afrikansk restaurant for å spise middag. Da vi kom tilbake til lodgen var alle slitne og vi endte med å legge oss tidlig, klare for en spennende dag på søndag!

Hei!
For noen dager siden måtte vi tømme og vaske kjølerommet. Kjølerommet brukes til å oppbevare kjøttet som løvene får. De kan få ku, hest og for eksempel esel. Antelope park mottar dyrene etter at de er døde. Dyrene blir ikke drept for å mate løvene.

Kjølerommet er en konteiner som dessverre hadde vært ødelagt i to dager. Det vil si at det var 40 grader der inne. De dyrene som var der inne fikk kjenne på det. De var helt grønne, muggen og råtten. Dere kan bare tenke dere den lukten. De som jobber her sier at de egentlig er vant til dette, men denne gangen var det fryktelig ille. Det var tusenvis av larver som hadde spist store deler av ansiktet til det ene eselet. Vi måtte få ut alle dyrene for å kunne få vasket, det var helt forferdelig.

Her kan dere se et bilde etter at vi fikk flyttet de ødelagte dyrene over på en henger, advarer mot et ekkelt bilde.

De som jobber her er delt fantastiske. Selvom vi gjør ekle ting så blir det noe fint ut av det. Vi fikk også mulighet til å mate de store løvene, da det var noe kjøtt som ikke var råttent som måtte brukes med en gang. Det var veldig gøy å se!

Dagen etter måtte vi rydde og vaske enclosures, som vil si bæsjen og beinrestene fra foringen dagen før.

Hei igjen!
Her på Antelope Park kan man velge mellom ulike prosjekter. Du kan velge mellom community, løver, medical og hester. Disse kan man også kombinere hvis man ønsker det. Vi har valgt å være med løvene i disse fire ukene. Den første uka hadde vi en del inductions, hvor vi ble introdusert til de forskjellige prosjektene.

På fredag hadde vi vår første ordentlige dag på prosjektet. Da gikk vi på lion walk to ganger og vasket der løvene holder til. Vi gikk også på snare sweap. Det er mange som jakter på dyrene for å kunne tjene penger til familien. Det blir da satt ut feller som kveler dyrene. Når vi er ute på snare sweap går vi på en lang rekke for å se nøye etter fellene, for å så fjerne de. Det ble funnet veldig mange sist vi var ute, derfor er dette noe vi kommer til å gjøre ofte.

På lørdag var vi en tur i byen og på et barnehjem. Det var mange sterke inntrykk. Guttene på barnehjemmet var så glad for at vi kom. De danset for oss og vi fikk kjøpt armbånd som de hadde laget. Vi kommer helt klart til å dra tilbake dit.

Mathea, Sunniva og Katarina

Idag har vi hatt horse induction hvor vi lærte å ri. Alle tre var ganske nervøse da ingen av oss har noe særlig erfaring med hest. Vi hadde en super lærer som har drevet med hest i over 60 år, som fikk oss til å føle oss veldig trygge
Vi startet med en runde i innhegningen for å lære det mest basice, før vi red en liten runde på reservatet. Etter lunsj, var vi på safari med hestene, og kom ekstremt nærme både giraff, zebra og impala.
Vi er alle veldig fornøyde med at vi lærte og ri (og trave) i løpet av dagen.

Alle er ekstremt støle, men vi gleder oss til en dag med løvene i morgen.

Mathea, Sunniva og Katarina

I dag har vi virkelig fått oppleve mye. Vi har hatt en dag sammen med elefantene. Grunnet deres sikkerhet, sover de inne i bomas. Det er for å beskytte elefantene mot ulovlig elfenbensjakt. Klokken 06:25 startet vi dagen med å møkke bomasene. Da gikk elefantene fri, der de kunne spise og kose seg. Etter det fulgte vi dem til neste oppholdsplass. Vi hadde interaction der vi fikk vite alt mulig om elefantene og bli kjent med de. Vi satt på elefantene og ble løftet opp.

Det som er så fint å se, er at vi ser at elefantene har det fint. De får ikke straff hvis de ikke gjør det de skal, de får ros og belønning hvis de gjør det bra. De får også gå nesten hele dagen fri inne på reservatet. Vi syntes det var veldig fint å se hvordan de ansatte jobbet med dyrene, og hvor god kontakt de har. Det er en flokk på 4 elefanter, der alle er reddet fra da det var tørketid i Zimbabwe. Elefantene er kun 26-29 år, så de vokser fortsatt. De regnes som voksne når de er i 30-40 års alderen.

Vi har hatt en veldig fin dag i dag. I tillegg til å ha vært mye med elefantene har vi også vært litt med løvene. Vi fikk være med på å lage leker til løvene, der vi brukte elefantbæsj og høy. Vi tilsatte også noen lukter, for eksempel lavendel og kanel. Det var spennende å se hvordan løvene reagerte på dette.

I morgen skal vi i stallen, det blir spennende.

Mathea, Sunniva og Katarina

I går fikk vi møte løvene for første gang. På gården bor det 113 løver, og i går fikk vi en omvisning av innhegningene de bor i. Senere på dagen fikk vi møte de tre cubsene som vi kommer til å bruke mye tid sammen med. Vi fikk en briefing før vår første lion walk, da går vi sammen med løvene en runde i bushen. Det var helt fantastisk!! Ettersom det var med et par turister hadde vi mye tid til å ta bilder med løvene.