Jag hade precis tvättat lite kläder i handfatet och var påväg ut för att äta lite Chips mayai (pommes med ägg). När jag gick ut ur rummet och låste dörren bakom mig kommer jag på att jag har en kortlek i nessesären och bestämmer mig för att ta med den. Jag kom fram till restaurangen som är ett riktigt håliväggenställe fast med en öppen grill utanför. Jag beställer maten och sätter mig i en plaststol vid ett rangligt bort där det sitter en herre och två unga män som har en het diskussion. Vi hälsar och dom fortsätter skrikprata i mun på varandra, inget ovänligt i tonläget dock. Medans dom pratar och jag väntar på maten tar jag upp kortleken, börjar blanda och slänger upp den på bordet med en duns. Dom hade inte märkt att jag tagit upp leken, diskussionen tystnar helt och alla tre flinler lite lurigt och den äldste, som heter Charles frågar om jag vill spela. Jag säger självklart ja och dom frågar i kör, vad? Jag säger lär mig något. Charles börjar dela ut korten och frågar om jag kan detta. Jag har ingen aning men det visar sig snabbt vara en variant av Uno med ett lite annorlunda mål i slutet. Det är bara en som blir av med alla korten i slutet, resten räknar ihop sina och han man 25 eller mer är man ute. Vi spelar och det blir en häftig debatt om jokern som jag målat till en klöver 8 är en joker eller inte, Joker är ett starkt kort. Dom frågade var jag kommer ifrån och Charles lyser upp när jag säger Sverige. "Jag har jobbat med ett gäng svenskar! Börje, Mats och några till. Det var..hmm...1995 tror jag och några år framåt." Häftigt! utbrast jag, "världen är inte så stor! Vad jobbade du med?" Han funderade lite och sade, "Televerket heter det." Jag kunde inte tråkigt tro vad jag hörde och jag sa att det gör det inte längre och att dom har bytt namn till Telia och jag jobbar där. Nu var det hans tur att inte tro på vad jag sa. Världen var liten och det är alltid kul att träffa kollegor på bakgator i Tanzania.

Jag åt min mat, vi spelade ett tag till och sen traskade jag och Charles hemåt. Han bodde granne med mitt hotell, vi tog farväl och jag lovade att försöka leta reda på honom nästa gång jag kom till Dar Es Salaam.

Nu sitter jag på en buss påväg till Lusaka, Zambia. Resan ska ta 33h (ink övernattning), jag har rännskita och imodium har knaprats för att minska risken för bajs i brallan under busstur. Kl 14 idag gjorde vi vårat första stopp efter 9 timmar. Det var vid vägkanten och ingen kunde engelska när jag försökte förklara att jag behövde toapapper för att torka mig i arslet med. Det fick bli charader med ljudeffekter istället...

Varje spelare får 4 kort, delas 2 åt gången. Ett kort vänds sedan upp och spelet är igång medsols
Kan man inte får man ta upp ett kort och sen är det nästes tur
2 ta 2 hoppa över turen
7 stop
8 vänd
Kn frikort kombineras med annat valfritt kort
Joker kan läggas till och den är ta 5 och hoppa över turen
Vid 2 eller 7 kan nästa person i tur skippa sitt straff och öka på åt nästa om den kan lägga ett likadant
2=20 kn=25 K=5 D=4 Joker=3 E=1 alla andra samma som på kortet
Knacka när man kan gå ut nästa runda förutom öm det är m hjälp av en Kn
När en person blivit av med alla sina kort summerar resten av spelarna sina kort. Om en får  mer än 24 så åker den ut. Ny runda börjar och spelet pågår tills det blir en final mellan två och en vinner. Om alla förutom en skulle åka ut innan finalen blir det final mellan vinnaren och den med lägst poäng.

Vi tog en tidig färja till Dar Es Salaam och där blev vi upphämtade av våran guide Francis och chaufför Ole. Vi åkte mot nationalparken Mikumi med en gång. På vägen stannade vi på en bensinmack där det fanns lite allt möjligt t.ex. en liten butik. Butiken hade ett stort urval av Pringles att erbjuda ca 5 meter hylla med rör. Dessutom om du vill lukta som t.ex. Youtube eller en Samsung Galaxy S5 så fanns den möjligheten också. Jag köpte dock bara shampoo och Lovisa köpte luxury cookies.

Bara på vägen till där vi skulle bo hann vi se giraffer, zebror, impalor, gnuer, babianer och elefanter. Sen inne på området där vi bodde såg vi krokodiler, örnar, gamar, flodhästar, bufflar,  maraboustork, varan, tusenfotingar, ödlor, massa roliga småfåglar och en lejonhona med två ungar.

Det var något som hade tjorvat till sig med bokningarna av våra rum, så vi fick fett lyxiga stugor att bo i. Sen var det dags för mat, handtvätta kläder och gonatt.

Dag ett så hade vi 3/5 av Big Five. Bara leopard kvar eftersom det inte finns noshörningar i Mikumi. Våran guide hade inte sett en där på ett år...

Tur att det finns vackra människor här på jorden.

Sista natten i Makunduchi var lite annorlunda. Kollade på stjärnor,  lyssnade på musik och filosoferade hela natten med Lovisa och Frida. Somnade på en matta utanför Pamoja House på morgonen och vaknade av solljuset ngn timma senare.

Vi har cyklat runt typ hela tiden, väglaget har för det mesta vart korall i mindre eller större bitar och sot. Finns ingen riktig sophantering här. Allt eldas, inte ens kompost används. Bilderna är från första morgonen/förmiddagen när jag blev upphämtad och ivägcyklad till Pamoja House!

Hälsade på i skolan och vi hade kost och näringslära.

Siimo och jag knallade ut på ett rev vid lågvatten och hittade en massa roliga saker. Jag frågade Azizi om sjöstjärnan användes till något. Svar kommer längst ner på inlägget ;)

Sista bilturen som singlar. Öppna förhållanden är bra! De är skuffen också, för där kan en sitta när det är fullt i resten av bilen...

Knallade från Pamoja House till Makunduchi i 35°, bastu, typ zenit och 0.0 m/s vind. De va ganska chill. Vi köpte kall vätska i olika former och snickers. Sen tog vi bussen mot Stone Town. Jag kommer aldrig åka på en full buss, för en buss kan aldrig bli full tydligen.

På väg till hotellet i Stone Town.

Vi fick punka på bussen medans jag sov, det gick mkt bättre än vad det hade kunnat göra. Dom gick ut och sågade lite i däcket, det var tändkulemotor i några minuter och sen var allt som vanligt igen. Hakuna matata!!

Bläckfiskar sover på sånna sjöstjärnor.

Svenska myggor är modigare än zanzibariska. Vilket betyder att svenska myggor dör.

Vi tog taxi in till Stone Town och där va allt stressigt med att komma i tid till båten till sandbanken och grejjer. Men det var ju inte stressigt egentligen, vad förväntade jag mig liksom? Sen gick jag och Linnea till en tyngdlyfningsklubb för att möta upp gänget som skulle med oss ut på sandbanken och handlade lite käk till festen, massor med kokosbröd! :)

Det var oerhört härligt att åka båt igen för första gången på länge.

Det fanns ett korallrev i miniaryrformat utanför sandbanken där jag såg två svartvita drakfiskar och lite annat smått och gott. Jag blev förföljd av drakfiskarna.

På kvällen när vi skulle tända en brasa så hade localsen roddat med ved och bensin. Dom grävde en grop, la ner veden,hällde bensin på och tände. Tydligen så hade dom inte koll på vad tändved är och det sa floff så brann all bensin upp... men det fanns lite bensin kvar och en hel del "pole pole with that gasoline" senare så hade vi fixat tändved och fick igång brasan! När brasan brunnit ut och alkoholen tagit slut åkte vi in till stan igen och fortsatte på en nattklubb. Sen gick vi o däckade på en strand och Lovisa stoppade om mig och impregnerade mig med Mygga.

Dagen efter knallade jag runt med Lovisa och Nabo på slave market och andra delar av stonetown, mådde som jag förtjänade efter nattens bravader.

Vi tog Daladalan hem, jag köpte en papaya, en snubbe försökte sälja gräs till mig 5-6 ggr på lika många minuter och jag försökte mig på den svåra utmaningen att bakis, hungrig, trött och uttorkad i drygt 30° och bastuhög luftfuktighet klättra upp för en palm trots varningar från Nabo. Det hann inte bli nära farligt högt innan jag bestämde mig för att ge upp.

En påse med mango kostar 4kr bara så att jag kommer ihåg det till senare när jag är i Sverige. Smaken och att sitta på en strand går inte heller att jämföra.

Vi cyklade genom en del av Makunduchi till ett Baobabträd. Azizi visade vägen dit, hans familj bodde där och dom hade mögliga casavarötter på tork som dom tillagar på ramadan i tex grytor. Ett av barnen som klättrade upp i trädet med oss satt och visslade så jag visslade tillbaka och så hade vi en liten visselbattle :) I Baobabträden växer en hård frukt som man kan göra ett rött pulver från frön från dess insida på.

Nu sitter jag o tittar på när en kille fixar elen. Nej, strömmen är inte av och han står o klipper i kablarna.

Jag bodde hos Vega helgen innan jag skulle åka. Vi var på jazzklubb, jag fick lyxig veganmat och vi handlade massa roliga saker att ta med ner till Zanzibar!

Natten innan jag skulle åka blev klockan för mycket och vi bestämde oss för att inte sova, kanske inte va så vist men det gick bra. Väl på flygplatsen var det en jättekö vid säkerhetskontrollen och det blev lite bråttom. Planet blev lite försenat eftersom inga hann till boardingen i tid. Skulle gått 0620. shit tänkte jag för jag hade bara en timma för att byta i Paris. När jag landade i Paris blev jag Usain Bolt och lyckades tillsammans med två äldre svenska damer ta mig till sista bussen för terminalbyte och vi lyckades springa till det i tid, det blev high fiveande på planet.

I Nairobi var det gott om tid och jag passade på att käka lite, vet inte om det var gott, jag var trött o hungrig eller båda. Planet gick i tid och allt var odramatiskt. Det är klart märkbart mörkare i Nairobi än andra städer jag sett på natten, inte så konstigt kanske men ändå bra att ha i huvve.

Landade på Zanzibar och var extremt taggad, synd bara att Lovisa inte hann följa med o möta mig men jag ska krama henne och alla andra massor sen!! Det första som slog mig var inte värmen utan fukten, det känndes som pappret för att söka visum nästan skulle sönder när jag tog i det. Odramatiskt säkerhetskontroll, brukar alltid bli bombkollad, och sen gick jag ut till Eminem som stod o väntade på mig. Vi körde räserfort på fel sida vägen o lyssnade på hög partymusik :) :) fett bra början! Vi plockade mango på vägen och såg en bushbaby som hade dödsönskan (den skuttade framför bilen, men den lever, de e launa!). När vi kom fram till huset, Makunduchi White House, så år jag en mango och däckade. ca 0330

Vaknade på morgonen lite efter kl10 av att strömmen gick o fläkten slutade snurra. Frukost utanför dörren, lyx!

Som vanligt när jag ska någonstans så packar jag minuterna innan jag drar. Kanske är det så att resfebern suddas ut av packstressen?

Tanken med bloggen är att ha den som en resedagbok för mig själv, som namnet på den kanske skvallrar om... och för att hålla mamma uppdaterad om vad som händer med mig såklart!

Dagen började på morgonen med att kila o hämta lite malariapiller och diverse bra att ha saker till necessären. Sen blev det matlagning (pasta med broccoli, för att jag är lat och det är gott), dusch o springa o jobba några timmar.

Sitter på flygplatsen i Kiruna nu och ska "mellanlanda" över helgen i Stockholm.

Kramat hejdå till en del. Till alla andra hejdå!