Heisann! Nå er det virkelig lenge siden sist. Hele 3 uker. Har ingen god unnskyldning for at jeg ikke har blogget, men ukene har bare flydd av gårde. Deilig å kunne sette seg ned for å skrive et blogginnlegg igjen kjenner jeg.

Den nest siste kvelden i Ajman dro vi inn til Dubai Marina for å titte rundt i byen og spise middag. Det er fem år siden jeg sist var i Dubai, og det var kjempegøy å se hvor annerledes og fin byen hadde blitt. Jeg syns byen var helt fantastisk sist gang jeg var der, men nå var den bare enda finere. Så utrolig mange fine bygninger, og det kommer flere med årene, så det må nok bli en tur tilbake en gang. I løpet av ettermiddagen tok vi også en tur til Jumeirah Beach, og det var hvit sand og blått hav så langt øyet kunne se. Helt nydelig! Kunne gjerne tilbrakt noen stranddager der. Men noe av det kuleste med denne dagen var at vi så selveste sjeiken av Dubai. Vi skjønte det nesten ikke før han var langt forbi oss, men morsomt var det for det. Kvelden ble avsluttet med deilig kylling fajitas på Maya.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Det beste med å dra til varmere strøk er at jeg endelig kan ta fram de hvite sommerkjolene mine. Jeg elsker kjoler og jeg elsker søte blonder, så da passer det perfekt med noe annet enn minusgrader i vinterferien. Skulle ønske det var like varmt her hjemme, så jeg kunne gått rundt i kjole hele dagen, men jeg får vel overleve i ullgenser og bukse i et par måneder til. Bak hotellet fant vi et veldig fint location, så da måtte jeg vise fram favorittkjolen min. Palmer er så fint, og disse var ekstra fine med lys. Nå ser jeg veldig fram til sommer og sol, så kjolene kan vi bli tatt frem nok en gang. Spørs om jeg trenger en liten reise til varmere strøk igjen før sommeren er her ;-)

Martine

Gud som jeg elsker sol og varme. De siste dagene har vi nytt på stranda, og det er deilig å kjenne solstrålene på kroppen etter seks alt for lange dager hjemme i kulda. Tror jeg aldri har vært så brun som det jeg er nå (selvom jeg er kritthvit ved siden av Ida), så jeg er storfornøyd med fargen jeg har oppnådd. Vi har et par dager igjen på stranda, så kanskje fargen kommer seg enda mer de siste dagene. I dag lå jeg på stranda til fire-tiden, etterfulgt av en fullkroppsøkt med Ida og Navpreet før vi spiste deilig middag på hotellet. I morgen blir det en halv dag på stranda før vi drar til Dubai Marina, og fredagen skal nytes til det fulle på stranda så vi får sleika mest mulig sol før vi drar hjem til vinterland.

Hei alle fine ♥ Etter kun seks dager hjemme i Norge, gikk turen videre til varmere strøk i Ajman. Det er så deilig å slippe unna kulde og snø hjemme. Vi landet sent på lørdagskvelden, så vi spiste kun en hamburger på rommet før vi hoppet i seng alle sammen. Første dagen her i Ajman var grå og overskyet, så vi tok derfor turen til Dubai Mall for å få unnagjort litt shopping. Alltid deilig med litt nytt til klesskapet. Det er ikke bare verdens største kjøpesenter, men de har også et svært akvarium der inne, så da tok vi turen innom Dubai Aquarium and Underwater Zoo. Der fikk vi se alt i fra bittesmå fisker til både haier og krokodiller. Vi avsluttet dagen med deilig entrecôte før vi så vannshowet utenfor Burj Khalifa.

Store deler av dagen både i går og i dag har blitt brukt på stranda, og det er veldig deilig å få litt sol på denne bleike kroppen min. Satser på litt farge før jeg reiser hjem igjen på lørdag.

Martine

En av tingene på min bucket list for Cape Town var å gå opp Table Mountain. Da jeg ankom Cape Town trodde jeg at jeg hadde all tid i verden til å få gjort alt jeg ville, men plutselig så var siste uken der og jeg hadde enda ikke vært på toppen av Table Mountain. Det måtte vi selvfølgelig gjøre noe med, og vi ble en liten gruppe på fire som bestemte oss for å gå. Det er mange forskjellige veier opp, så vi startet i Kirstenbosch for å få en utfordring og en treningsøkt etter alt for mange dager i latskap. Naturen var helt utrolig, og det var en veldig fin tur. Turen var også veldig slitsom ettersom man må både gå i hundrevis av trapper, klatre opp stiger og klatre i steinras, men jeg elsker turer som dette, for da blir det bare mer verdt det når man når toppen. Da vi var ferdig med alt som gikk oppover, måtte vi også bruke tid på å komme oss over til andre siden av fjellet. Totalt brukte vi 5 og en halv time, men det er inkludert pauser med en matbit og for å ta bilder (og at vi gikk feil vei en liten stund). Dersom man ikke ønsker å gå opp fjellet kan man ta Cable Cars, men jeg vil absolutt anbefale alle som har sjansen til å gå opp, for det er en utrolig opplevelse. Ønsker man ikke en hard og tung tur, kan man velge en lettere vei opp, så det er noe for en hver smak :-)

Martine

Hei ♥ Nå er det alt for lenge siden sist jeg oppdaterte bloggen, men de to siste ukene i Cape Town gikk så utrolig fort. Jeg gjorde ting hver eneste dag, og fikk ikke ordentlig tid til å sette meg ned for å redigere bilder og skrive innlegg, men nå er jeg hjemme i fem dager, så da skal dere endelig få se alt det fantastiske jeg har opplevd.

Jeg bodde som sagt hos en vertsfamilie, og de bodde i det kuleste nabolaget; nemlig Bo-Kaap. Gatene er fulle av fargerike hus i alle slags farger du kan tenke deg. Måtte selvfølgelig søke opp stedet for jeg dro, og jeg trodde bildene var litt overdrevet, men det er virkelig helt fantastisk i virkeligheten også. Gikk opp og ned disse gatene flere ganger om dagen i fire uker uten å ta bilder, så den siste uken fant vi ut at vi måtte ta noen skikkelig turistbilder før vi dro hjem. Det krydde av turister i gatene med kamera rundt halsen fra morgen til kveld, men det er ikke rart; bare se hvor fantastisk det er der!

Dersom du noen gang reiser til Cape Town, må du absolutt ta turen til Bo-Kaap for å ta noen kule bilder.

Martine

Denne helgen har vært utrolig spennende og innholdsrik. På fredag hadde jeg skole til 16:20, så jeg tok bare en tur til Waterfront for et par drinker før jeg gikk tidlig i seng, for vekkerklokken sto på 05:00 lørdagmorgen. Klokken 06:25 skulle jeg bli plukket opp for å dra til Garden Route på safari med syv andre studenter fra EF. Det var en lang kjøretur på rundt fem timer, men på veien stoppet vi på flere utsiktspunkter, Agulhas National Park og vi hadde også en liten vinsmaking. Da vi endelig kom fram var det safari med en gang, og jeg fikk se både nesehorn, zebraer, sjiraffer, elefanter og løver. Kunne gjerne tenkt meg å dra på en ordentlig safari i Kruegerparken, for Garden Route var mer som en gigantisk dyrehage. Det var en veldig morsom opplevelse, men skulle gjerne sett enda flere dyr i stedet for bare noen av hvert slag. Etter safarien dro vi til Mossel Bay og sov på et tog med mange andre mennesker, men det var bare gøy.

Søndagen starter med frokost 7:30 før vi dro videre på turen. Vi stoppet også på noen utsiktspunkt denne dagen, og vi besøkte Cango Caves. Jeg hater egentlig ting som det for jeg får panikk i små rom, men jeg måtte jo bli med når jeg først var der. Vi måtte gjennom mange smale huler hvor vi både måtte krabbe, klatre og dra oss framover på magen. Absolutt noe jeg anbefaler å prøve ut, men hvis du er som meg, kan det være litt ekkelt. Etter dette dro på vi på en strutsefarm hvor vi fikk mate strustene, kysse de/mate de med munnen og ri på de. Det var veldig gøy, og jeg vil skrive mer om det senere. Da vi var ferdig med strutsene, dro vi for å hilse på elefanter. Det var foreldreløse elefanter som har blitt reddet, og vi fikk muligheten til å mate de. De var bare så nydelige, og jeg bare elsket hele opplevelsen. Når du ga de mat ga de deg en klem med snabelen, og det var bare en helt fantastisk herlig følelse. Bare se så skjønne de er!

En helt super helg!!

Martine

Det er så utrolig mange fjell man kan bestige her i Cape Town, og målet mitt er Table Mountain, Lion's Head og Devils Peak. Søndagen startet med en tur opp Lion's Head rundt klokken 8:30. Det var en veldig flott tur med utsikt over hele byen. Det var ikke en veldig tung tur, men det var veldig skummelt fordi man måtte klatre og hadde null sikring. Jeg er sykt redd for høyder, så det var flere ganger jeg vurderte å snu, men når jeg først er i Cape Town og har kommet meg halvveis opp fjellet, så måtte jeg selvfølgelig til toppen. Og gjett om det var verdt det! Blått hav så langt man kunne se, full utsikt over hele byen og det var rett og slett bare helt fantastisk.

Skolen har arrangert turer til både Table Mountain og Devils Peak, men det kan hende det kræsjer med timeplanen min. Satser på at det funker, men hvis ikke drar vi heller en liten gruppe alene som vi gjorde på søndag.

Martine

Beklager for lite oppdatering de siste dagene.. Familien jeg bor hos har ikke internett, så jeg kan altså bare blogge fra skolen når jeg har nett der. Siden sist har jeg gjort veldig mye gøy og spennende som å dra til Hout Bay Market, Cape Point og Cape of Good Hope, og gått opp Lion’s Head. Starter med å fortelle om turen til Cape Point som var helt fantastisk! Vi reiste med skolen kl 9 på lørdag og var ikke hjemme før 18:30, så det var en veldig lang og innholdsrik dag. På vei til Cape Point stoppet vi et par steder med helt utrolig fin utsikt over fjell og hav. Jeg blir bare mer og mer forelsket i dette stedet for hvert minutt som går og for hver nye del av byen jeg får se. Da vi ankom Cape Point var det blå himmel og stekende sol (så jeg klarte selvfølgelig å bli solbrent :’)). Det var utrolig vakkert der, og jeg anbefaler alle en tur dit dersom man tar turen til Cape Town. Etter en times tid dro vi til Cape of Good Hope, som er så langt sør man kommer i Afrika.

På vei tilbake stoppet vi på en strand med pingviner som gikk rundt løst. Jeg visste ikke engang at det fantes pingviner i Sør-Afrika, men så utrolig gøy å se pingvinene gå rundt på stranda mens mennesker badet og solet seg. Det var en kjempeflott dag med mange spennende opplevelser, og det er noe alle må oppleve hvis de drar til Cape Town!

Martine

Hei På tirsdag hadde jeg skole fra 8:30-12:50, og jeg elsker virkelig denne skolen. Lærene er kjempeflinke og hyggelige, og man får nye venner hvert eneste minutt. Planen etter skolen på tirsdag var å dra på stranda med fire andre jenter, men siden det regnet og var litt kjølig dro vi heller til Waterfront. Det er så mye å gjøre og se der, men vi endte opp med å dra på Two Oceans Aquarium, titte litt rundt og slappe av i solen når den først kom frem. Akvariumet var veldig gøy, og perfekt på en dag hvor været ikke er helt på plass. Kjempefint område, og jeg skal definitivt tilbake der flere dager. Jeg har fri hver onsdag, så i går dro jeg til The Castle of Good Hope med Basil som jeg møtte på flyet på vei ned. Han bor i Cape Town, så han viste meg litt rundt i byen. Veldig gøy å dra steder som jeg ikke skal besøke med skolen. Nå sitter jeg på skolen og venter på at Ariana sine timer skal bli ferdig, så vi kan gå litt rundt i byen sammen før vi drar hjem. Været er superdeilig, og jeg smelter nesten bort i varmen.