Klokken 09:45

" The glory and beauty of form, color and sound unite in the Grand Canyon "

Forrige uke var vi innom Arizona og hadde roadtrip langs route 66 med kaktuser og fjell så langt øyet kunne se. Her tok vi turen innom Grand Canyon! Det var helt fantastisk, og jeg har aldri sett noe lignende. Naturen, fargene, fjellene - alt var helt praktfult. Det var en helt unik opplevelse, og utsikten var så utrolig fin.

For tiden befinner jeg meg i New York, og her skal vi være de resterende dagene før vi vender hjem til Norge. Kommer et innlegg om dagene vi har hatt i New York så langt iløpet av kvelden.

Vi sees!

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Klokken 21:50

De siste dagene har vi tilbringt i selveste California, og fyfader så fantastisk vi har hatt det.

Vi leide oss en snerten bil, cruiset rundt i den om dagen og sov i den om natten. Da har jeg prøvd det også, og jeg kan ikke si stort annet enn at det var fantastisk gøy.

Den første dagen hev vi oss ut i trafikken i LA. Ettersom jeg glemte førerkortet ble Maren sjåføren de neste dagene, og jeg må ærlig innrømme at jeg ble utrolig imponert! Alt gikk som smurt både i trafikken generelt og det å finne frem uten kart var heller ingen problem. Jeg må si jeg er litt stolt av alt vi har klart de siste månedene. Ikke en eneste ting har gått galt enda.

Likevel, må jeg nesten fortelle dere om de fantastiske trafikkreglene i USA. For det første er det slik at med en gang du får rødt, får nestemann grønt. Det vil si, er du i midten av krysset når det blir rødt - har du plutselig 14642 biler kommende i siden på deg. Hendte seg et par ganger det altså. Trodde virkelig de skulle treffe oss et par ganger der, men jeg må si det er uvant å skulle forholde seg til helt andre regler enn hva vi er vant til hjemme i Norge.

For det andre så skulle vi finne oss en parkering. Vi rygget oss derfor inn på en parkeringsplass slik at det skulle bli lett å komme seg ut. Det vi ikke visste var jo da altså at i LA er det kun lov å parkere med snuten inn slik at man må rygge ut å stå i veien for andre. Så jadda, 600kr i bot lå altså klar på vinduet når vi kom tilbake. Kjipt selvfølgelig, men vi kunne ikke gjøre annet enn å le. Da har jeg hørt det også. Sjette lærepenge: Lær deg trafikkreglene før du hiver deg ut i veien.

I løpet av dagene har vi sett og opplevd Venice Beach, Santa Monica Beach, Walk of fame, Hollywoodskiltet, Griffith Park, Marina Del Ray, 3rd Street Promenade, Rodeo Drive, Beverly Hills, Hollywood Hills og Pasific Park og det har virkelig vært en opplevelse. Jeg som alltid skulle bli popstjerne å dra til Hollywood å se Hollywoodskiltet holdt jo nesten på å grine av lykke i det det poppet frem på toppen av fjellet. Så gøy å kunne se alt dette, og vi er så takknemmelig.

I tillegg må jeg nesten også gratulere min fine storesøster som feiret 26 år på fredag! Happy B-Day Bigsis! Vi skal feire når jeg kommer hjem!

Neste stopp på reiseruten er Arizona, og vi gleder oss masse!

Håper alt står bra til med dere hjemme. Vi sees om bare to uker!

Klokken 19:59

Hawaii er virkelig det jeg alltid har drømt om. Hvite strender, krystallklart hav, kokosnøtter, blomster i håret, alohamusikk og nydelig solnedgang i horisonten. Rett og slett helt magisk.

Vi startet den første dagen med å hive i oss en frozen youghurt før vi la oss på stranden, plugget i musikken, nøt solen, badet og fikk litt ekstra farge på kroppen. Etter uttallige regndager i Australia var det utrolig deilig å se solen titte frem på himmelen igjen og vi kunne ikke gjøre noe annet enn å nyte det.

Etterpå innkvarterte vi oss på hostelet, handlet inn litt mat og lagde oss deilige pannekaker med nutella, ananas, banan, jordbær og honning til middag. Nam! Det er så mye godt å spise på denne reisen og vi går begge konstant å sikler etter alt som er.

Den andre dagen gikk også til strandlivet etterfulgt av en Pina Colada og en ny frozen youghurt, hehe. Det er virkelig ikke lett å holde seg altså!

En annen dag dro vi inn til en annen strand på andre siden av øya, kalt Kailua. Dette var en helt fantastisk fin strand og jeg kan vel egentlig ikke si stort mer.

Nest siste dagen i Waikiki hadde vi bestemt oss for å dra på en hike. Vi er jo begge utrolig glad i å gå i fjellet, så dette passet oss ypperlig. Med solkrem, vann, joggesko og hestehale, var vi klare for å gå til toppen av Diamond Head. Det var en utrolig fin fjelltur med nydelig utsikt, solskinn og fine øyeblikk. Å sitte med føttene på tuppen av en klippe ovenfor havet var helt herlig altså.

Dagen ble avsluttet med vaffel på deling og pakking av sekkene før vi gikk en tur på stranden for å se solnedgangen en siste gang.

Oppholdet i Hawaii ble relativt kort, men likevel fantastisk. Det er ikke siste gangen jeg besøker Hawaii for å si det sånn.

Sees snart,

Martine

Klokken 21:55

De to siste og fine dagene i Australia ble tilbringt i Brisbane. Jeg må ærlig innrømme at det var utrolig trist å forlate Oz etter de to fantastiske ukene vi har nå lagt bak oss.

Australia har virkelig gjort noe med meg. Jeg nøt hvert eneste sekund, og livsgleden strålet rundt meg. Jeg blir nesten ordløs, og i det flyet lettet fra bakken og jeg ble sittende på innsiden av vinduet å titte ut mot det vakre eventyret jeg skulle forlate, måtte jeg nesten konsentrere meg for å ikke felle noen tårer. En ting er sikkert - Dere finner meg i Australia igjen om ikke så lenge, det er det ingen tvil om.

I Brisbane leide vi oss sykler for å sykle rundt omkring i byen for å se alt det fine vi hadde på listen over det vi ville sjekke ut i Brissie.

Det første på listen vår var det kjente "Brisbane skiltet". Utrolig kult! Fargene, mønsteret og beliggenheten var så utrolig godt gjennomført, og jeg ble egentlig bare stående å stirre på det. Jeg ble rett og slett helt fasinert.

Etterpå dro vi videre innover i byen til City Botanic Gardens, en utrolig fin park med alle mulige trær og blomster. På veien så vi blant annet House of parliament, House of government, University of Technology og et kunstmuseum, noe som var utrolig gøy og interessant.

Vi avsluttet med å sykle langs "City river" for å få sett mest mulig i løpet av dagen. Det var såååå fint å se byen fra sykkelsetet og bare nyte tilværelsen.

Utenom har vi egentlig bare slappet av, planlagt litt for turen videre og kost oss generelt den siste tiden vi hadde igjen i Australia for denne gang.

På lørdag var det på tide å forlate Aussie og sette kursen videre mot Hawaii. Det føles så rart å kunne si det, men også herlig. Avreise var klokken 5 på ettermiddagen og ankomst klokken 6 om morgenen samme dag, så tro det eller ei, vi opplevde faktisk 16 april to ganger. Haha, skal love dere at det kjennes på kroppen. Tidsforskjellene gjør meg rett og slett helt forvirret, og jeg har mistet helt kontroll på dagene. Det eneste jeg vet, er at det er 17 dager til avreise mot Norge. Altså, hvor sykt ekke det'a?

Savner dere hjemme utrolig mye. Vi sees om ikke så lenge!

Klokken 20:36

På mandag dro vi videre med en 13 timers busstur fra Byron Bay til Gold Coast for å tilbringe de neste dagene i Surfers Paradise. Er det noe jeg kan love dere, så er det at vi virkelig har storkoset oss i paradiset de siste tre dagene, så det har derfor ikke blitt så mange bilder denne gangen men det får gå.

Vi ankom Gold Coast mandags kveld, og gjorde ikke mye annet enn å finne frem til hostelet vi skulle bo på. Før vi kom inn døren møtte vi to norske jenter som også var på backpacking, noe som var utrolig gøy ettersom vi stort sett bare møter på briter og tyskere.

Vi tilbringte kvelden i loungen over et glass vin sammen med de norske og ble kjent med utrolig mange backpackere fra blant annet England, Australia, Belgia og Tyskland. Utrolig gøy!

På tirsdag startet vi dagen med å vandre inn til sentrum ved å gå langs stranden. I sentrum ble det bittelitt shopping og lunsj med en venninne av oss fra Steinkjer. Utrolig rart å møte på folk fra hjembyen her i Australia, på andre siden av jordkloden. Vi spiste litt mat og slappet av på stranden før vi tok turen hjemover igjen.

På onsdag tittet solen frem og vi la oss derfor ned i parken for å få litt farge. Utrolig deilig altså, helt til en "fire ant" bet meg i armen. Haha! Følelsen i hånden forsvant og det svidde så utrolig mye, men heldigvis var det ikke akkurat noe farlig dyr jeg hadde med å gjøre så med litt salve gikk det fort over.

På kvelden møtte vi en annen venninne av oss fra Steinkjer, noe som var utrolig koselig! Etterpå dro vi innom Pancakes on the Rocks, og dere kan jo sjekke ut gårsdagens kveldsmat under her. Huff, det er så mye godt å spise her at det nesten er skremmende....

Idag våknet vi til lyn, torden og tonnevis av regn så dagen ble brukt til å pakke sekk og på å komme oss videre.

Så her sitter vi i Brisbane og er klare for å utforske enda en ukjent by. Vi gleder oss!

Sees snart!

• 11 Lesere

Klokken 12:24

Mornin' fra down under!

Den siste uken i Australia har rett og slett bare flydd av gårde, og vi sitter nå på toget med snuten rettet mot Brisbane hvor vi skal være de to resterende dagene her i Aussie. Vi har det helt fantastisk, og ord kan ikke beskrive hvor fint det faktisk er her i Australia.

Byron Bay var virkelig heeeelt amazing og jeg skulle gjerne vært der lengre. Vi ankom lørdag og startet dagen med å sjekke inn på hostelet og å bli litt kjent i området før vi la oss langflate på stranden. Utrolig deilig å bare ligge der, slappe av og virkelig finne roen. Litt bading ble det også, men bølgene her er så sinnsykt store så det hendte seg flere ganger at jeg ble skyldt opp tilbake på land, haha.

Etter å ha latet oss i flere timer bestemte vi oss for å finne et eller annet å spise før vi skulle tilbake og legge oss. Etter lang tid med brød og skinke er det superdigg å kunne unne seg noe godt i blant. Og for meg som ikke liker burger, må dette likevel være noe av det beste jeg har smakt på leeeenge. Nam.

Søndag var en utrolig spennende dag. Vi startet begge dagen med litt adrenalin og morro da Maren skulle skydive og jeg skulle surfe.

Ettersom jeg begynte å spare i desember fikk jeg desverre ikke råd til å skydive, og til å være en barndomsdrøm så kan jeg ikke akkurat legge sjul på at det var en liten (stor) nedtur. Eller, det betyr jo bare at jeg må tilbake til Australia i nærmeste framtid og det er absolutt noe jeg kan leve med altså.

Surfekurset gjorde virkelig opp for det, og jeg har ikke hatt det så gøy på lenge. Herregud så gøy det var, og ikke nok med det - jeg sto på første bølge!! Må jo skryte litt når coachen ble nødt til å sprute vann på meg fordi jeg var "on fire", haha! Jeg ble rett og slett som en liten unge i vannet, og gliset gikk fra det ene øret til det andre resten av dagen.

Etter en hel dag i bølgene og i luften var vi utrolig sliten begge to. Likevel, valgte vi å leie oss to sykler å sykle opp til fyrtårnet vi hadde hørt så mye fint om. Med knakende sykler og litt svette fjes, fikk vi en utrolig fin opplevelse på sykkelsetet.

Naturen i Australia er rett og slett helt nydelig og jeg kan ikke få sagt det nok. På vei opp til fyrtårnet måtte vi gå opp en sti langs klippen ovenfor stranden. Oh god, det var så fint. Ikke nok med det, på toppen ventet det oss en helt uvirkelig fin utsikt over hele Byron med solnedgangen i bakgrunn. Jeg blir like satt ut hver eneste gang.

På mandag hadde vi surfetime sammen, og det var like gøy denne dagen også. Det gøyeste med kurset er at vi fikk det til, og bare det å stå på brettet når bølgen tok oss var en opplevelse i seg selv. Det er absolutt ikke siste gang dere finner meg lekende i bølgene, altså.

Rippin' them waves!

Etter surfinga var det på tide å forlate Byron Bay også, og neste stopp på ruten ble Surfers Paradise i Gold Coast. (Kommer i eget innlegg)

Håper alt står bra til der hjemme!

• 12 Lesere

Klokken 00:24

Nok en fantastisk fin dag i Sydney er over, og det nærmer seg snart leggetid her i Oz. Vi har det så fint her nede, og dagene flyr unna. Vi har fått så mange nye bekjentskap, sett så mye fint og fått mange herlige opplevelser.

Vi startet dagen med å dra til Bondi Beach sammen med noen venner fra blant annet Tyskland og Argentina. Utrolig gøy å bli kjent med mennesker fra andre land, lære om språket, tradisjonene og kulturene generelt. Hendte seg idag at jeg snublet i ordene i det jeg skulle forklare vår trafisjonelle rett "sodd". Samtalen gikk da altså sånn her:

"It's sheepballs"

"Sheepballs?"

"Yeah!"

"Oh, you mean sheepMEATballs?"

Haha, nå har det jo seg da slik at vi spiser kjøttboller og ikke direkte ballene fra sauen. Hehe, det hele endte i total latter og jeg kjenner at skammen henger igjen og jeg ler litt enda.

De tok oss med på en 3 timers lang gåtur i fjellet fra Bondi til Coogee, og turen var helt fantastisk. Klipper, hav, palmer, bading og god stemning før vi avsluttet med pizza, musikk og is på gresset ved Coogee før bussen tok oss med tilbake til Sydney Harbour. Rett og slett perfekt.

Utover kvelden gikk vi en spasertur innover mot Sydney Harbour med roomien vår som er fra Skottland. Utrolig fint å gå rundt marinaen med Sydney Harbour Bridge og Operahuset som virkelig lyste opp hele byen. Vakkert.

I morgen er det duket for nok en dag på stranden. Vi skal tilbake til Bondi før vi muligens skal ta turen til et "Rooftop Cinema".

Godnatt alle sammen!

Klokken 00:44

Sydney er fantastisk, og jeg skulle så gjerne ha flyttet hit. Literally. Her finnes det høye bygninger så langt øyet kan se, strender, gateartister langs Harbour dagen lang og byen generelt er så utrolig vakker. Jeg elsker det.

Vi ankom Sydney på lørdag og jeg kjenner virkelig allerede at to uker er for lite. Det er så mye å se og gjøre her, så dagene fremover er travle og godt planlagt for å kunne rekke over alt vi har lyst til å oppleve.

Etter over et døgn på reisefot og nok en tidssone, kjenner jeg at hodet ikke henger helt med. Jeg er delvis våken og føler jeg egentlig bare går rundt å vimser døgnet rundt. Det føles så rart å være våken når dere sover og at jeg går å legger meg når dere våkner, men det er noe jeg må bare venne meg til for slik vil det fortsette resten av reisen. Tenk, nå er det snart bare én måned igjen! Tiden går så utrolig fort, så jeg kan ikke gjøre annet enn å nyte det.

Vi startet den første dagen med å finne oss et sted å sove og å gjøre oss litt kjent i byen. Vi fikk rom på Sydney Harbour YHA, et hostel for backpackere som ligger like ved Sydney Harbour Bridge. Her har vi møtt mange som er ute å reiser, og vi bor på "dorms", et rom med 4 andre.

På søndag dro vi med ferjen inn til Manly for å sjekke ut den berømte Manly Beach vi har hørt så mye fint om. Det var en veldig fint strand, med havet ut i horisonten og enorme bølger som slo inn mot havnen. De er faktisk så høye her at man bokstavelig talt må dukke gjennom de for å kunne bli stående.

På mandag startet jeg dagen alene med å spasere nedover til Market Street. Her skulle jeg opp i Sydney Tower Eye å gå Skywalk 270m over bakken. Med høydeskrekk var det ikke akkurat enkelt å spasere på et glassgulv i lufta, men med utsikt over Sydney under føttene og litt erting fra crewet, var det en fantastisk gøy opplevelse og det var så absolutt verdt det.

Etterpå tok jeg og Maren turen til Darling Harbour for å dra til Sydney Sea Life. Dette er et av akvariumene i Sydney med alt fra hvithai til sjøku. Utrolig gøy å se disse skapningene, men å svømme med hai er iallefall blitt visket vekk fra to-do lista, det skal være sikkert.

Etter akvariumet dro vi tilbake for å freshe oss opp litt. Vi hadde nemlig planlagt å dra til skybaren i Sydney Tower for å ta oss en drink. Egentlig skulle vi dit å spise, men siden maten var veldig dyr, måtte vi nesten nøye oss med en drink.. Er det noe vi merker godt her nede så er det prisforskjellen, iallefall når vi kommer direkte fra Asia. Maten er dyrere, overnatting er dyrere, transport er svindyrt og alt er dyrt generelt. Alt utenom sushi, så her spiser jeg faktisk sushi hver eneste dag. I tillegg måtte vi gå til innkjøp av brød og skinke, så det blir nok maten de neste to ukene. Kjenner jeg gleder meg på ordentlig norsk mat iallefall. Utsikten var iallefall helt nydelig, og det ble en perfekt avslutning på kvelden likevel!

Idag har vi vært i dyreparken i Darling Harbour for å sjekke ut dyrene der også, noe som var utrolig gøy! Vi fikk blant annet sett koala, kenguru, slanger og krokodille! Utrolig svære dur altså, det skal sies. JJeg visste at krokodillen var stor, men SÅ stor visste jeg ikke at de var. Ble rett og slett vettskremt i det jeg så den. (Prøvde å ta bilde, men den var rett og slett så stor at kun halen fikk plass i kameraet..)

Etter dyreparken dro vi tilbake til hotellet for å slappe av litt. Alle disse turistrundene våre sliter veldig på føttene, så det var utrolig deilig å kunne legge seg langflat i sofaen i loungen.

Før leggetid tok jeg meg en spasertur inn til byen. Utrolig herlig å vandre rundt om i Sydney, være litt alene og bare nyte tilværelsen. Føler meg så utrolig heldig, og ikke minst - lykkelig.

I morgen skal vi besøke Bondi Beach og se Sydney Harbour Bridge og Operahuset i solnedgangen fra Royal Botanic Gardens. Håper dere hjemme har det fint!

Sees snart!

Klokken 00:04

Singapore og Kuala Lumpur er rett og slett helt - a m a z i n g - og jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal starte med å beskrive disse to stedene. Lekre utsikter, infinity pool, dødsbra shopping, billig overnatting og ekstremt mye fint å se.

Vi ankom Singapore natt til tirsdag og la oss inn på Blue Penguin hostel, et billig og enkelt alternativ ettersom vi kun trengte en seng for noen timer.

Dagen skulle tilbringes i Singapore før vi skulle videre med buss til Kuala Lumpur. Vi fant ut at det vi ville se og gjøre i Singapore fikk vi gjort unna på en dag og vi valgte derfor å bestille buss videre samme dagen.

Første stopp på listen vår var å besøke den norske sjømannskirken. Dette hadde vi gledet oss veldig til. Her fikk vi servert knekkebrød med brunost, nystekte vafler og vi fikk møte andre fra blant annen Norge og Sverige. De hadde også en liten kiosk med norske matvarer og snacks. Det var etterlengtet for å si det mildt, og et par pakker med biler og ostepop ble såklart med oss videre.

Blant de norske, var det også et annet venninnepar som også var på backpacking, og vi delte derfor våre tips, triks, opplevelser og erfaringer mellom hverandre. Utrolig gøy å høre hvor andre har vært og ikke minst hva de har sett og lært. Likevel, har vi på 3 uker blitt ganske vant til å snakke engelsk, så å snakke norsk igjen var egentlig ganske rart. Hender seg i blant at jeg faktisk glemmer noen småord på norsk og må tre frem på engelsk......Hehe ups

Neste på listen var Marina Bay, hvor vi skulle besøke hotellet Marina Bay Sands og Gardens by the bay.

Heisen tok oss med 57 etasjer opp i lufta, og det første som møter oss er en fantastisk infinity pool med utsikt over heller Marina Bay. Vi sto der begge å gapet i det vi gikk ut, og opplevelsen og inntrykket var helt fantastisk. Jeg som er svak for utsikter holdt jo nesten på å besvime..! (Sannheten er at det egentlig kun er tillatt for beboere, så å snike oss inn forbi sikkerhetsvakter og staff var vår eneste mulighet og det var så absolutt verdt det...)

Gardens by the bay var helt magisk. Blomster, fossefall og trær så langt øyet kunne se. Helt uforståelig hvordan det er laget og det hele var så utrolig godt gjennomført.

Vi gikk både høyt og lavt på broer gjennom hele hagen, og fikk sett så mye fint. Det var virkelig en opplevelse å ha med seg videre, og hagen var rett og slett helt nydelig.

Yup, i'm a badass.

Etter å ha vært i Marina Bay, dro vi tilbake til hostelet, pakket sekkene og dro videre med buss til Kuala Lumpur. Litt stress, det må jeg ærlig innrømme. I løpet av bussturen skulle vi ut og inn av bussen to ganger for å stemple passet. Det var snakk om 30 busser med folk som løp i alle retninger og å holde styr på hvilken buss man skulle tilbake til var ikke akkurat det enkleste. Heldigvis gikk alt greit med oss, og vi fikk til og med spandert på bussbilletten av en kjempesnill mann. Folk er utrolig snille og hjelpsomme her og en annen mann spanderte til og med maten min her om dagen da butikken bare tok kontanter i tillegg til at en annen en betalte billetten vår da bussen tok en annen valuta enn det vi hadde.

Når vi ankom Kuala Lumpur tok vi taxi til en leilighet på et hotell vi hadde bestilt på airbnb, og for 200kr (!!) natten kunne vi unne oss litt luksus på Regalia Hotel. Her hadde vi blant annet en lekker leilighet, infinity pool, skybar & restaurant, treningslokale og supermarked. Vi har det bra fint altså, det skal sies!

Dagene i Kuala Lumpur har vært over all forventning og må være det beste stedet så langt for min del. Skyline gjennom byen, kule folk og mange herlige opplevelser.

Vi startet den første dagen i Kuala Lumpur med å bade litt i bassenget på taket før vi reiste inn til sentrum via tog. Jeg må nesten si meg litt stolt over at vi alltid klarer å finne frem til ukjente steder og at vi får til det meste uten noen problemer. Det er så godt.

I sentrum skulle vi først se Petronas Twin Towers, og til alle der ute som noen gang skal til Kuala Lumpur så er dette noe du bare få med deg. Jeg falt virkelig pladask for tårnene, og har aldri sett noe lignende. To høye tårn, som ikke bare så flotte ut men som også lyste opp hele byen på kveldstid. Magisk rett og slett.

Etterpå dro vi videre til et superfint kjøpesenter før vi reiste tilbake til hotellet like før midnatt. Vi avsluttet kvelden og fikk en god natt søvn etter å ha snakket på facetime med de hjemme. Er så rart å kunne se hverandre til tross for den store avstanden!

Igår startet vi også dagen i bassenget før vi besøkte den nasjonale moskéen, en veldig gøy og kulturell opplevelse. Vi reiste med tog og måtte gå et godt stykke fra stasjonen for å komme frem. Ut av det blå pøste regnet ned som aldri før, og vi hadde ikke annet valg enn å løpe i regnet. Det var faktisk ikke annet enn morsomt! Vi ble så våte at man skulle tro vi hadde dusjet og de vi møtte på kunne ikke annet enn å le. Men.. Jeg hadde jo da selvfølgelig på meg en hvit t-skjorte og endte med å bli helt gjennomsiktig og i en muslimsk by så var ikke det å vise hud akkurat så veldig populært og når jeg da i tillegg skulle gå å vise bhen til hele byen så kan dere jo tenke dere alle blikkene jeg fikk...ups

I moskéen måtte vi gå i klær som dekket oss til for å vise respekt og forståelse ovenfor kulturen. Jeg må jo såklart være såppas ærlig å si at tiden inne i moskéen for det meste gikk til selfies og svette, men likevel så var det utrolig gøy å ha sett den flotte bygningen. Iallefall det vi fikk sett.

Må bare påpeke at i dette øyeblikket var det like før jeg fikk kjeft for å ha vist for mye hud...tro det eller ei!

Når vi var ferdige dro vi tilbake til hotellet og spiste en god middag på taket med den nydelige utsikten. Min største utfordring på reisen er maten, og magen min er ikke akkurat helt samarbeidsvillig når det kommer til å ta imot mat den helst ikke vil ha. Det blir derfor knappe måltid da det føles ut som at alt som går ned kommer opp igjen. Så igår da jeg fant biff i menyen (noe av det beste jeg vet!!) var det godt å endelig kunne unne seg et digert kjøttstykke og spise et godt måltid. Lenge siden jeg har vært så mett, og for en matmoms som meg så føltes det rett og slett dødsbra.

Idag har vi pakket sekkene, sjekket ut og er nok en gang på farten! Bussen gikk fra Kuala Lumpur klokken 3 idag og vi var fremme i Singapore rundt klokken 10. Vi sitter nå på Singapore Changi Airport med coca cola, pledd & pute og er klare for take-off.

Neste stopp på ruten vår er landet jeg har sett mest frem til av alt, the one and only - Australia! Jeg kan ikke tro at jeg endelig får besøke landet jeg alltid har drømt om å få oppleve.

I Australia skal vi blant annet til Sydney og Brisbane, dykke i Great Barrier Reaf, gå skywalk på Sydney Tower Eye, dra på weekend surfekurs, sole oss på Bondi Beach, se Sydney Harbour Bridge & operahuset og mye mer! Det kommer til å bli helt insane, og går nok ikke helt opp for meg før jeg setter foten innenfor Sydney i morgen.

See you in Aussie!

Klokken 23:52

Etter herlige dager med sol, bading og god stemning, er det på tide å forlate Thailand også. Neste stopp på ruten er Singapore, et land vi har gledet oss utrolig mye til å se og oppleve.

(Innlegget skulle egentlig postes ved avreise, men tiden strakk desverre ikke til.)

De siste dagene i Thailand har vi vært i Koh Tao og vi har hatt det aldeles fint. Vi har for det meste vært på stranden, slappet av og hatt mye kontakt med de hjemme. Er det noe vi kjenner godt på turen så er det savnet som trenger på.

På kveldene har vi vært på Sairee Beach, et sted hvor alle samles på stranden med herlig musikk og god stemning.

Her møtte vi også en god venninne av oss som også er på backpacking. Utrolig rart å møte på hverandre i Thailand, men det var også utrolig koselig å se henne igjen.

Etter noen late dager på øyen var det duket for den lange reisen tilbake til Bangkok, og båten gikk fra Koh Tao klokken 4 på dagen etterfulgt av tog fra Chumporn.

Etter mange timer søvn og mye venting kom vi endelig fram til Bangkok rundt klokken 9 om morgenen dagen etter. Det var en ganske behagelig tur, men jeg må ærlig innrømme at det likevel var godt å komme frem også.

Når vi ankom Bangkok tok vi for oss litt innkjøp av en del t-skjorter for den brente overkroppen min, så det siste av byen, spiste en god middag og gjorde oss klare for å sette kursen mot Singapore.

Taxien fra flyplassen og inn til Bangkok tok bare 15 minutter, og vi trodde jo derfor at vi hadde god tid når vi skulle tilbake igjen også. Fjerde lærepenge: Ta trafikken på alvor.

2 og en halv time før avreise satt vi godt plantet i taxien og rettet snuten mot flyplassen. Det vi ikke tenkte på var rushtiden, og jeg skal jammen meg fortelle dere at taxituren tok hele to timer og at vi ankom flyplassen en halvtime etter at innsjekken hadde stengt. Så svett har vi ikke vært på lenge. Minuttene fløy og det var absolutt ingenting vi kunne gjøre med det.

Vi satt i setet med høy puls og tidenes stressnivå og i det taxien ankom flyplassen, hoppet vi ut, hev på oss sekkene og løp alt vi maktet inn dørene med passet i munnen, rumpa full i svette og sekker både fram og bak. Pengene for taxien måtte vi bokstavelig talt kaste etter oss! Gurimalla, det skal aldri skje igjen.

Likevel, kan jeg med glede meddele at vi rakk flyet i siste liten og kom oss til Singapore til tross for forsinkelsen.

Håper alt står bra til med dere hjemme, og at dere har hatt en kjempefin påske!