Efter en bussresa från Airlie kom vi fram till Townsville vid 3pm. Vi tog färjan över till Magnetic Island och möttes av Asger och Frederik som hämtade upp oss i sin lilla bil. Direkt efter att vi checkat in köptes det vin. Vi drog iväg för att titta på den underbara solnedgången.

Dagen efter hyrde vi bil och åkte runt på ön. Vi jagade wallabies med selleristjälkar, myste med pandor, badade i poolen, åkte Barbie-bil och hade så jävla bra!!

Efter en bumpy nattbuss-tur kom vi äntligen fram till Airlie beach strax efter soluppgången. Redan på morgonen blev det återträffar med alla vi hade saknat (vare sig vi inte sett dom på 12 timmar eller tre dagar). Airlie beach var inget speciellt, bara fyllt med pratglada backpackers som glatt väntat på att få segla ut till Withsundays. Vår seglardag kom två dagar senare.

Vid 1 på dagen i torsdags drog vi oss till hamnen där katamaranen Tongarra väntade på oss. Vi hamnade med en grupp på 24 pers och det var perfekt. Efter en kort briefing lossade vi på ankaret och åkte ut till havs. Efter någon timmes seglande där vi lärde känna varandra stannade vi till i en vik där det bjöds på grillad fisk med potatismos. Samtidigt som vi satt och åt hade vi en underbar utsikt av solnedgången och månuppgången. Helt fantastiskt.

Efter middagen var det inte lika kul. Då trotsade vi de stora vågorna för att åka till en turtle bay där vi skulle sova. På vägen dit blev vi dyngsura!! Men vi satt ändå med våra goon och kämpade. Väl framme satte de upp tält över båten för att vi skulle sova ute på deck. Efter några glas goon somnade man "lätt" till vågorna medan vi låg som packade sillar.

Vid sju på morgonen väcktes vi av att skippern hade satt på denna låt. Så himla härligt att vakna med den låten i bakgrunden, se solen lysa in i tältet och höra vågorna guppa mot båten. Efter att vi hade fixat till båten bar det av mot Whitehaven beach. WOW. Så vackert. Blått och vitt var det enda man såg. Där stannade vi i några timmar och mötte upp med våra danskar och engelsmän, jagade stingrays i vattnet och gick på äventyr med Dan och Nathan.

Efter stranden tog vi segelbåten och åkte till ett ställe där vi skulle snorkla. Det var otroligt fint fastän vattnet var lite grumligt. Vi fick se regnbågsfärgade fiskar och massor med annat vackert. Så där låg vi med varsin noodle och guppade i det stora Barrirärrevet.

Efter middagen stannade vi till i en vik och stannade uppe med goon och musik. Morgonen efter vaknade vi av samma låt som innan <3 och sen blev det morgonsnorkling. Det var tyvärr inte lika fint! Men känner mig lite stolt som har vågat snorkla där vad som helst kan finnas i vattnet. När alla hade snorklat färdigt rörde vi oss hemåt. Vi hoppade direkt ur båten och sprang till Dominos för vi var så hungriga. På kvällen blev det utgång med alla våra favoriter!

Efter att ha sagt hejdå till Linn i fredags tog Amanda, Minette och jag vårt pick och pack för att möta upp gänget vi skulle göra Castaway med. Direkt efter "mötet" fick vi tre tjejer skjuts ut till ett propellerflygplan som skulle ta oss ut till vårt kamp. Jag fick agera andra pilot (= sit still and shut up). Efter en helt fantastiskt rolig flygtur med Bruce som pilot landade vi lite osäkert. Där väntade det två dagar av regn, goon, återseenden, grottutforskning och skratt. Detta var nog den bästa upplevelse hittills på vår östkustresa.

Vi var en grupp fylld med danskar, engelsmän och kanadensare. Världens finaste människor som vi ska träffa i Airlie Beach snart igen!

Såååå fraser Island! Vi blev upphämtade på vårt hostel (som var helt fantastiskt pga vi bodde i sviten och älskade livet) tidigt på morgonen. Därefter åkte vi en stor truck till färjan som tog oss över till Australiens största sand-ö: fraser Island. Vid 12 fick vi träffa resten av vår cool-dingo grupp. Alla var så himla trevliga. Det var folk från Danmark, England, Tyskland, Sverige och Holland bla.

Vår första dag på ön var solig och det betydde att vi åkte till det helt fantastiska McKenzie lake. WOW. Klarblått vatten och kritvit sand. Sen blev vi avsläppta mitt i den subtropiska djungeln där vi (utan guide) fick ta oss ut själva. Så där traskade vi bland giftiga spindlar och skyhöga träd. Kvällen avslutades med fest hos våra grannar! Kul var det :-)

Resten av dagarna regnade det men vi gjorde saker ändå: badade i champagne-poolen, åt kakor, drack goon, åt buffé, sprang upp och ner för sanddyner, spydde på restaurangtoan, tappade bort holländaren i två dagar, hittade holländaren på sjukhus, såg dingos, plockade bär i skogen och tittade på världens vackraste solnedgång.

Noosa är så otroligt vackert. Det ligger några timmar norr om Brisbane och levererar med sol varje dag. Det finns inte så himla mycket att göra här, förutom att paddla i the Everglades (som vi inte gjorde) och hikiea genom deras national park. Vi gjorde det sist nämnda och Gud vad fint det var. Det tog oss ungefär 3 timmar men det var värt varenda minut. Annars har vi legat på stranden för det mesta.

Vi har tagit det väldigt lugnt här om kvällarna. Mest spelat kort, suttit med en flaska vin på stranden eller hoppat i poolen hos våra kompisar. Vart så himla skönt!

Imorgon säger vi hejdå till storstaden sen blir det ö efter ö efter ö. Brisbane har inte vart så speciellt, vi har mest strosat runt och myst. Inget mer än sånt! Det är dock så otroligt vackert här.

Vi har vart uppe på Mt. Cootah och sett solnedgången, badat i en lagun som ligger mitt i staden, åkt båt, ätit ute alldeles för mycket och haft det bra. Bye

Efter 6 dagar i surfers beger vi oss till Brisbane. See you there!

Tiden går fort här i Surfers (fastän vi inte gör något). Idag var första dagen på länge som alla vaknade upp tillsammans och det var så mysigt. Vi gjorde lunch i det äckliga köket på hostlet (försökte ignorera den gamla påsen med larver). Det blev tacos med squash idag igen. Sen blev det att dra till stranden och bodyborda!! Det var jättekul men bara lite tråkigt att bikinin åkte av ett antal gånger.

Ikväll är planen att titta på film och äta våra vikter i chips och godis!!!

Det tog bara 2 h (inkl en halvtimmes stop) att åka från Byron Bay till Guldkusten. Så efter att nästan ha hoppat av på fel stopp kom vi fram till en stad som kändes som ett mini-Dubai. Tropisk värme + höghus.

Vi blev hämtade i en risig van och begav oss till vårt minst lika risiga hostel. Men vi är glada ändå! Det första vi gjorde var att hoppa i poolen pga de 32 graderna och buss-svetten. Därefter blev det till att gå till Woolis och inhandla veckans mat = tacos tacos tacos. Vi kom tillbaka till vårt party-hostel och började dricka goon i baren (as you do). Sen blev det tidig utgång. Vi har alltså nu gått ut i 7 dagar i rad - vi tog en paus på min födelsedag, så egentligen typ 11 dagar. Men vi lever än. Börjar känna av levern dock. MEN idag är det ladies night på sin city och igår gick jag och minette på stripklubb. Jajamensan. OCH jag har haft en dance-battle med en mansstrippa på en klubb!!! Bye

Sista dagarna i Byron bestod av sol, chill och mat. Vi hade vår sista utgång på Woody's som var så kul. Våra hostelkompisar James, Dan och Thilo(<3) hängde vi med där. Just den kvällen slutade med att Mårten och jag lyssnade på reggae med två irländare.

Sen har vi också tagit en powerwalk till The lighthouse. Uppförsbacke HELA VÄGEN UPP. Men Gud vad vackert det var där uppe. På vägen upp gick vi även förbi Australiens mest östliga punkt... Inte illa.

Det var molnigt när vi gick upp det (som man kan se) men vi sa det att det skulle inte gått att gå upp om det hade varit soligt.

Det var nästan så vi sprang nerför kullen för att kunna komma hem och hoppa i poolen.