Da har jeg akkurat kommet hjem fra en fantastisk langhelg som slo alle forventninger. Lite ante vi før vi begikk oss ut på dette eventyret. Planen var først og fremst å oppleve Zapa, men etter mange tilbakemld hørte vi at Zapa var ei litta turistfelle. Mari, flink som hun er, gikk rett på sak og søkte seg frem til en annen "risperle" oppe i fjellene. Etter en flytur til Hanoi og en nokså interessant nattbuss, endte vi opp i Ha Giang. Vi ankom dette stedet midt på natten og var en smule skeptiske da vi ikke hadde noen fjell i sikte. Standarden på homestayet vi sov på var egentlig ganske bra og vi la oss godt til rette på de tynne madrassene på gulvet under myggnettingen. Dagen etter våknet vi opp av hanen som "kykkelikyet", regndråpene som traff palmetaket over oss og landlorden som lagde frokost nede. Snakk om luksus da, ferdiglaget frokost! Frokost var kjempe god og den vietnamesiske kaffen enda bedre. Etter mye frem og tilbake kom vi, surrekoppene, og guiden oss på tur. En tur som varte i hele syv timer. Vi trasket oss opp på det frodige fjellet gjennom rismarkene og den ville skogen. Midt oppe på fjellet tok vi en lunsjpause hos en familie i den ene villagen. Der fikk vi servert et deilig vietnamesisk måltid. Vi spiste sammen med familien hvor verken de kunne engelsk eller vi kunne vietnamesisk. En skikkelig interessant samtale altså. Vi forvekslet språk gjennom latter, smiling og noen småord, og det ble et kjempe hyggelig måltid.

Fjellturen var helt fantastisk. Noe helt utenom det vanlige.

Her ser dere Hilde, Simon og meg på flyplassen, og trøtte Simon på nattbussen med alle vietnameserne.

Her ser dere den gode hjemmelagde frokosten vi fikk servert på homestayet.

Et typisk vietnamesisk måltid servert hos den fine familien i Ha Giang fjellene. Som dere skjønner, i dette landet har vi ikke noe annet valg enn å spise med spisepinner. Tok en smule lang tid før jeg fikk teken på dette, men må si jeg begynner å komme meg altså. Lurer på om dere hjemme blir impontert..

Bilder sier mer enn ord, eller hva? Haha, dette ble mange bilder, men guuud så vakkert. Dette er noe jeg vil alle skal oppleve. Denne fjellturen tok faktisk pusten fra oss. Bildene er vakre, men i virkeligheten er naturen hundre ganger vakrere. Vi avsluttet denne minnerike kvelden med et overraskende godt måltid på homestayet. Før vi sovnet lå vi lenge og skravlet, hørte på spøkelseshistorier og spilte kort. En helt fantastisk dag!

Dagen etter leide vi motorsykler og kjørte på egenhånd rundt i fjellene. Altså, vi levde livet! Det var en helt fantastisk følelse. Fart. Natur. Overraskelser. Mennesker. Kultur. Latter. Gleder. Venner.

Nå forstår jeg hvorfor mange backpackere leier motorsykler og kjører seg gjennom Vietnam. For en morsom og fin måte å oppleve landet på!

Denne natten tok vi nattbuss tilbake til Hanoi. Vi tok oss inn på hotell midt på natten, noe som var utrolig deilig. Godt å kunne dusje igjen og å ligge i en myk seng. Vi fikk ikke mange timene på øynene da alle, bortsett fra meg, skulle videre tidlig dagen etter til Halong Bay. Det ble en tidlig fellesfrokost på hotellet. Rart som det var, var det faktisk vemodig å si hadet til gjengen, selvom jeg skulle se de dagen etter allerede. Vi er sammen 24/7, derfor er det veldig rart å plutselig skulle være uten dem. Vi har blitt veldig glad i hverandre og er så lykkelige for all den morsomme tiden vi har sammen. Hvertfall, de kom seg av gårde og jeg hadde en dag alene i Hanoi før jeg skulle ta flyet hjem til Hoi An på kvelden.

Jeg har vært i Hanoi før, så denne dagen ville jeg bruke til å bare ha litt alene tid og kose meg. Derfor gikk jeg først en lang tur for å titte på livet, byen og menneskene. Til slutt surret jeg meg selvfølgelig bort på en rawcafe. Her drakk jeg den beste smoothien jeg noen gang har smakt. Om dere en dag reiser til Hanoi, så anbefaler jeg virkelig smoothien på dette stedet. Naturaw heter cafeen. Mmm, får vann i munnen bare av tanken. Det var så godt å kjenne en vestlig og sunn smoothie igjen.

Videre gikk jeg en lang tur igjen - drakk vietnamesisk kaffe - tok en liten tur inn på Trang Tien Plaza shoppingsenteret - fikk en telefon fra godgjengen min, som var på vei til Halong Bay, om at de var på vei tilbake til meg fordi det var en tyfon på vei mot Halong Bay - dro på den beste hamburger restauranten i hele Vietnam, Chops Old Quarter, og møtte godgjengen min der igjen - gikk en tur med de rundt Hoan Kiem innsjøen - satt oss for å ta en kveldskaffe - jeg endte kvelden med å ta taxi til flyplassen og fløy hjem.

Takk for en fantastisk tur Hilde, Mari, Thomas, Simon og Juni.

Ukene suser forbi.. plutselig er vi inne i vår syvende uke. Ukedagene går til skole og hverdagslige rutiner. Med hverdagslige rutiner mener jeg noe helt annet enn en "typisk" norsk dag, langt i fra det, derimot mener jeg en "typisk" vietnamesisk dag for oss norske studenter. Helgene derimot, går til reising.

De hverdagslige rutinene er langt i fra rutinene hjemme. Her starter dagen med frokost på vår felles cafe, Balance cafe. Matkulturen her er også helt forskjellig fra norske tradisjoner. I Vietnam spiser de nemlig ris og nudler til absolutt alle måltider, fra frokost til kvelds. Et hvert måltid er faktisk middag. Frokost er derfor en liten hverdagslykke for oss, hvor de itilegg til vietnamesisk mat, serverer egg, brød (typisk lyst brød vi finner i utland med bare luft), havregryn med rosiner, melk, peanøttsmør, frukt og syltetøy. Cafeen vår har altså blandet den vietnatmesike matkulturen med norsk frokost kultur. Det er godt å få i seg litt annet enn bare ris og nudler, fiber er viktig, og magen vår liker det spesielt godt!

Videre går turen til skolen. Det er en hyggelig sykkeltur på morgenkvisten. Da sykler vi plutselig midt i morgenkaoset i Hoi An. Det er faktisk veldig gøy å observere morgenrutinene deres. Noen, ofte de samme personen, sitter på huk med frukten sin og studerer livet som suser forbi. Andre lar seg påvirke av kaoset og befinner seg midt i trafikken hvor alle tuter seg frem til skole og jobb. Det er altså i denne tutende trafikken vi befinner oss. Noen ganger føler jeg meg egentlig som en rallykalle, jeg har nemlig begynt å kjenne meg ganske så tøff i trafikken - vi kjører på rødt lys, kjører sikksakk mellom kryssende trafikk og befinner oss i en stor klump blandet med syklister, tuting, motorsykler, taxier, biler, trailere og dyr. Haha, for en morsom hverdag vi har altså.

Vi har skole fra mandag - fredag, fra kl 8 - 11/12. I tillegg har vi også seminar etter skolen noen dager i uken, hvor vi diskuterer temaene vi har om på skolen. All undervisning foregår på engelsk, noe som er utrolig lærerikt og viktig. Vi har hatt alt fra kjempe gode forelesinger til de litt dårligere forelesningene, men sånn er det. Da setter vi jo bare enda mer pris på de gode forelesningene! Denne uken har vi om sustainable development. Guuud, så spennende tema dette er. Kjøttindustrien og dens påvirkningen på miljøet er spesielt interessant synes jeg. Det finnes det også mange dokumentarer om, så da har jeg allerede litt forkunnskap om dette tema, og det kjennes alltid bra.

Her er bilder fra universitetet vi går på.

Etter skolen blir det lunsj og enten trening, stranden eller cafe for å gjøre skole eller bare for å ta en kaffe å kosesnakke. Av og til bestemmer vi oss også for å ha en "jentedag" hvor vi går på massasje. Det koster omtrent ingenting her, også er det jo så deilig! Vi må faktisk benytte oss av sjansen og gjøre det oftere altså. I går prøvde vi noe helt nytt faktisk, nemlig meditasjon. Dette skal jeg fortelle mer om senere, for det var en annerledes og vill opplevelse. Andre dager jobber vi som frivillig på barnehjem eller som engelsklærere.. ja, som dere skjønner så går det i ett her nede, men det er bare gøy. Dagene suser forbi.

På kvelden finner vi vårt største dilemma gjennom hele dagen, haha.. nemlig hvor vi skal spise middag. Vi har fått en del yndlingsrestauranter som vi veksler mellom, samtidig som vi slår ut håret og prøver oss på nye restauranter. Det er et hav av koselige cafeer og restauranter her. Tenker jeg skal skrive et innlegg om dette senere.

Hver dag danser vi oss gjennom med latter, glede, tull og kos.. men jeg må være ærlig, i det siste har det også kommet småklager fra alle og enhver. Småklager som at vi kanskje er pittelitt lei av ris og nudler, savner norsk og frisk luft, savner et rent hav osv osv. Egentlig er det vel mer lengselen hjem vi snakker om. Borte bra, men hjemme best, eller hva? Meeen livet her er virkelig helt fantastisk! Se så glade vi er da.

Da var jeg her da. Vietnam. Her skal jeg da bo i 2,5 mnd, frem til 13.november. Den siste mnd har gått i ett, da vi stadig har vært på farten. Kom derfor kanskje litt sent i gang med bloggingen.. men bedre sent enn aldri tenker nå jeg.

Kort fortalt er jeg her med studiet. Surrekoppen meg har jo nå gitt studietiden en tredje sjanse, da jeg først begynte å studere Broadcast Journalism i California og deretter begynte på Retail Management på BI i Oslo. Denne høsten prøver jeg meg altså på utviklingsstudier. Dette studiet går ut på store spm som f.eks. hva som skyldes global ulikhet og fattigdom. Målet med studiet er altså å hjelpe u-land med deres utvikling, bekjempe fattigdom, jobbe med internasjonale relasjoner osv. Jeg vet fortsatt ikke om dette er rett studie, men en ting er sikkert, jeg finner ikke ut om noe kjennes rett med mindre jeg ikke prøver. Det er bare å hoppe ut i det som fanger interessen min og prøve. Uansett vil dette semesteret beriket livet mitt på så mange måter.

Studiet er lagt opp slik at jeg først går et årsstudium i utviklingsstudier, og deretter kan jeg fortsette på bachelor om jeg ønsker det. Første semester foregår i Hoi An, Vietnam, og andre semester skjer i Ghana. Et givende studiet som er helt utenom det vanlige. Jeg får altså muligheten til å kombinere studiet med reising og feltarbeid. Kan det bli bedre? Jeg bare elsker dette opplegget!

Her får dere et lite inntrykk av vårt nye nabolag. Hoi An er preget av elver, mye grønt, strand og hav. Gamlebyen deres er utrolig koselig. Ellers utenfor gamlebyen er det mye kaos og søppel, men på en måte har det sin lille sjarm det også. Første uken jogget vi til stranden før skolen og tok morgenbad. Det var såå fantastisk deilig at vi planla og gjøre det til vår tradisjon.. haha, tradisjon og tradisjon. Tror heller vi sier at det skjer de få dagene vi faktisk har overskudd jeg. Det skjer noe hele tiden og vi elsker det!