Fanns faktiskt inte jättemycket att göra på burny Island. Vi åkte ut till en fyr och sen blev det fika och kaffe. Hade tänkt att vi skulle åka till en ostronsfarm och se hur det gick till men vi hittade inte dit. Istället hamnade vi på färgan tillbaka till fastlandet om man nu får säga så när Tasmanien är en stor ö. Styrde sedan bilen neråt mot kusten för att besöka en berömd grotta som de turisterna vi är. Vi anlände lite för sent så det fanns inga turer utav vi bestämde oss för att övernatta på en camping och köra grottorna dagen därpå.
Satte upp tältet och sprang upp till puben för lite mat. Spelade lite biljard och snackade med locals. Faktiskt väldigt roligt att resa runt i Tasmanien, finns nämligen knappt några backpackers så vi pratar mest med lokalbefolkningen som ofta är såå snälla och trevliga. Gubbarna på puben jobbade med att fånga hummer och frågade oss om vi ville följa med och fiska dagen därpå. Såklart var vi inte sena med att säga ja. Det hela slutade den kvällen med att vi åkte ut till hamnen för att köra in den stora fiskebåten till bryggan. Höll på att välta den lilla båten vi åkte ut med, har inte varit så rädd på länge. Svinkallt i vattnet och inget mer än tights och tjocktröja. Att hamna i vattnet där och då var inte att föredra.
Kom till slut ut till den stora båten och fick se hur det funkar att fiska hummer, sjukt coolt. Har aldrig varit på en "riktig" fiskebåt så det var häftigt att se.
Saga och jag gäspade ikapp så vi fick skjuts tillbaka till tältet och hackade sedan tänder resten utav natten.

Började morgonen på den lokala marknaden. Påminde mycket om marknaderna hemma i Sverige med honung, egenplockade hallon, blommor osv.

Styrde sedan bilen mot nästa äventyr som var en stor grotta. Tasmanien har så fin natur, så glad över att vara här och se alltihop. Vi var bra hungriga därefter så vi körde rester på flaket. Kall korvstroganoff är bra gott när man är hungrig.

Nästa stopp på kartan var bruny Island så vi tankade och styrde bilen ditåt. Något som är helt sjukt är hur billigt vi kommit undan med disel. Tankat runt 5 gånger och vi har snart tagit oss runt hela Tasmanien. Vi har kört runt 3-4 timmar varje dag i 10 dagar och dieseln har legat på 60 dollar/tanken. Vilket är ca 400 kronor.
Men åter till nästa äventyr. Det blev ganska sent innan vi kom fram till ön så vi bestämde oss för att åka till en camping och slå upp vårt tält. Fixade gott käk och sen somnade vi lagom frusna i tältet.

Som de bönder vi faktiskt är.

Tog oss snabbt ner till lokala caféet för en kopp kaffe på morgonen innan vi styrde bilen mot wineglass bay. Killarnas valde att hänga på oss så vi promenerade upp till en lookout och såg den vita långa stranden. Fint men kan tycka att sånt här lätt blir lite överdrivet och hajpat. Kan vara för att vi faktiskt inte gick hela vägen ner till stranden som jag inte var så imponerad men absolut värt att se om man har vägarna förbi.

Styrde därefter bilen längst kusten till nästa destination som inte riktigt var planerad. Vi stannade vid någon stor byggnad som visade sig vara vinprovning. Jag har svårt för vin så gott var det inte men en cool grej att göra. Beställde in vars en pizza och den var iaf bra god.

Anlände sedan till hobart som är en större stad. Bokade in oss på hostel och planen var utgång, men efter lite för lite sömn och trötta efter mycket bilkörning så blev det en lugn kväll för oss.

Efter att ha packat ihop vårt tält och tryckt i oss lite godis så drog vi oss mot ostprovning. Som tur var fanns det en resturang också så vi passade på att käka brunch. Vart så mysigt att sitta där bland berg, gröna fält och kossor. Kossorna mjölkade sig själv vilket jag tyckte var bra häftigt. Fick sedan smaka massor med olika sorters ostar och mums vad gott det faktiskt är. Finns inte mycket som slår en ostbricka med kex och tilltugg alltså.
Nästa ställe att besöka var den lokala puben som är känd för sin fulla gris. Ni läste rätt. Det är alltså en pub med en gris utanför. Man köper alltså öl inne på puben och så matar man grisen med flaskan. Jag kände väll inte riktigt att det var helt okej så vi köpte ingen dricka utav vi klappade bara. Ägaren sa att grisen inte tar skada utav detta men om man tänker efter så är det ändå ett slagit djurplågeri från början. Nä grisen var söt där en låg och solade men vatten är nog ett bättre alternativ..

Nästa stopp blev wineglass bay vilket sägs vara en utav världens finaste stränder. Det blev dock ganska så sent så vi bestämde oss för att ta in på hostel och besöka stranden dagen därpå. Tog oss istället ner till den lokala puben och köpte sötpotatispommes, världens godaste. Träffade på ett gäng killar som vi sedan satt och snackade med resten av kvällen på vårt hostel.

Vaknade i en mysig säng tillsammans med saga. Sprang fort till köket för en kopp kaffe, ni vet efter mina pass på caféet har jag blivit bra beroende utav kaffe på morgonen. Därefter vankades det överraskning. Jag fyllde år för någon månad sedan och saga hade fixat och trixat med någon hemlis. Trodde först att det var bungy jump eller något annat dårskap. Det var sip line genom regnskogen, lite dårskap i det också men hur kul??? Blev superglad och allt gick fint, vi var som högst 50 meter över marken och då pirrade det bra i magen vill jag lova haha... har tyvärr inte haft tillgång till någon dator så bilder på det kommer senare!

Efter en händelserik morgon drog vi tillbaka en för en snabb lunch samt packa våra saker. Vi bor nämligen i tält/hostel eftersom att planen är att resa runt hela Tasmanien. Första stoppet blev sagas pub, en lokal pub som hon jobbat extra på. Försökte få tag i sängplats men det fanns inget så vi fick slänga upp tältet. Eftersom att vart enda orm som finns här är giftig så fick vi den fenomenala (läs efterblivna) idéen att tälta på flaket. Slängde upp tältet och uppmärksamheten leddes snabbt till oss. Ett gäng motorcykelkillar kom fram och det hela slutade med att vi åkte bakom vars en snubbe genom tasmaniens regnskog. Det hela var såååå coolt och oj vad jag saknat adrenalinkicken från att åka snabbt. Tasmanien har ett helt otroligt landskap och allt blev så påtagligt från motorcykeln. Hängde sen med gubbarna resten av kvällen och vi fick höra många roliga historier om lite allt möjligt. Försökte sedan somna med hackande tänder i tältet. Tänkte flera gånger ge upp och sätta på bilen och värmen men till slut somnade jag. Vaknade mer död än levande och vi slängde oss in i bilen och körde på värmen. Det är trots allt inte så varmt här nere, jag är van vid 35 grader i sydney och här är snittet runt 16-20.
Eftersom att vi satte upp tältet på flaket så fanns det ingenstans att fästa "regnskyddet" så det blev silvertejp lite överallt. Tyvärr höll inte detta genom hela natten så vårt lilla skydd mot vinden var inte direkt till någon hjälp. Men vi överlevde och slapp betala för hostel, alltid något!

Heej finisar!! Sitter för tillfället på en fiskebåt i Tasmanien. Helt annorlunda från livet jag levde för en vecka sedan i centrala Sydney. Anlände till Tasmanien för 7 dagar sedan och oj vad allt har gått i rekordfart.
Det hela började med att saga hämtade upp mig på flygplatsen med en fin hemmagjord skylt. Den tjejen och hennes idéer asså.. Drog sedan till hennes nuvarande hus och slängde in packningen. Blev så glad över att se kossor, får, hästar, fin natur och känna frisk luft igen. Ush det påminner bra mycket om hemma det här. Men har ni chansen att åka hit, åk! Verkligen såååå fint.
Vi kör runt i en pickup som typ 80 % av resten utav befolkningen. Drog ut fyrhjulingen på en runda och sen drog vi till sagas "gamla" familj och hälsade på. Alla är så trevliga och snälla här jämfört med i Sydney. Fick hänga med när dom vägde kor och sen skulle fåren sprejas med något. Ja jag är ju inte så insatt som ni hör.
Avslutade på resturang och provade ostron för första gången, bra mycket godare än vad jag har föreställt mig.

Igår befann jag mig på julbord i bondi. Var väldigt konstigt att höra svensk julmusik och äta sill och dricka julmust i värme måste jag säga.. bilderna ovan är tagna innan själva julbordet då jag och Karolina + hennes kompis bestämde oss för att ta några glas vin före julstöket. Hittade en supermysig bar med världens utsikt, ni ser ju bakgrunden på bilderna ovan? Bondi beach är bra fint.
Själva julbordet var kanske inte världens höjdare, det blir ju inte riktigt samma som hemma. Australien erbjuder nog inte riktigt allt som behövs för ett riktigt maffigt julbord men det gjorde inte så mycket. Hade väldigt trevligt och lärde känna många nya svenskar. De flesta bor här permanent så det var väldigt häftigt att höra deras historier och upplevelser. Dansade runt granen och tomten kom med julklappar. Drack för mycket vin och somnade sen gott hemma i Randwick.