Hei igjen!

Nå har vi har kommet oss ordentlig inn i leiligheten, og har heldigvis ikke sett noen kakerlakker på endel dager. Alle problemene vi hadde med leiligheten er også fikset.

En av dagene som var dro vi på en dagstur til Cu Chi Tunnels. Josefine har vært her sammen med sine venner fra skolen i Singapore, så vi booket en tur med de og et par andre fra Norge. Cu Chi Tunnels er tunneler som vietnameserne bodde i under krigen for at de ikke skulle bli tatt av amerikanerne. Tunnelene var veldig små, og etter en guidet tur rundt på området hvor vi fikk se ulike våpen og høre historien rundt krigen. Vi fikk også lov til å gå ned i en av dem, og krabbet rundt 40 meter inne i tunnelen, hvor det var syykt mørkt og veldig lite oksygen. Deretter fikk vi som ville prøve å skyte med gevær:

Dagen etter var det city tour for alle de internasjonale studentene på RMIT. Vi ble kjørt rundt i store deler av byen, og besøkte blant annet krigsmuseumet, flere markeder og vietnams eldste postkontor. Til slutt dro vi alle sammen og spiste vietnamesisk mat på en fin restaurant. Alle de andre studentene virker veldig greie!

Et par dager etter citytouren dro jeg, Linn, Christina, Emilie og Johann til et floating market og Mekong Delta. Vi måtte stå opp klokken fire om natten for avreise klokken fem. Etter rundt tre timer i bil, kom vi frem til elven. Floating market var veldig annerledes enn vi trodde, vi ble plassert i en båt og så bare markedet i såvidt fem minutter før sjåføren snudde og dro tilbake. Vi var ganske så skuffet etter at vi hadde stått opp så tidlig og brukt så mange timer på å kjøre bil!

Vi ble kjørt nesten tilbake til Ho Chi Minh igjen, for så å kjøre båt til et par øyer i Mekong elven. Første stopp var en øy vi skulle spise lunsj på. Vi ble servert to hele elephant ear fisker - ikke akkurat et pent syn. Vi besøkte også blant annet Unicorn Island, hvor vi fikk se en biefarm og smake helt fersk honning, holde en pythonslange, kjøre hest og kjerre, smake lokal frukt plukket fra trærne på øya, høre vietnamesisk sang, prøve tradisjonelle, vietnamesiske kjoler, se hvordan man lager kokosnøttsukkertøy og selvfølgelig høytepunktet for dagen - padle kano i elven. Sistnevnte var helt fantastisk, fikk virkelig følelsen av at "nå er vi i Vietnam".

Som dere ser likte jeg ikke den slangen så veldig godt :).

Nå i dag har vi hatt vår første skoledag. Første forelesning hadde jeg med Emilie og en annen utvekslingsstudent, og resten vietnamesere. Andre forelesning hadde jeg alene med bare vietnamesere - det var litt rart. Ingen ville snakke med meg i starten fordi de måtte snakke engelsk, og jeg følte at alle bare så rart på meg fordi jeg er blond. Etterhvert gikk jeg litt lei av og bare sitte der, så da begynte jeg å snakke med alle - det ble faktisk veldig hyggelig til slutt!

I morgen skal vi lære å lage vietnamesisk mat, og i helgen skal vi til Mui Ne, forhåpentligvis en ganske flott strand. Blogger mer etter det :).

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Nå er det fem dager siden jeg landet i byen jeg skal bo i i fire måneder. Inntrykkene er mange, vi gjør ting og opplever mye nytt hele tiden - skal prøve så godt jeg kan å oppsummere det meste i dette innlegget.

Når vi landet på flyplassen i Ho Chi Minh stod allerede "buddyen" vår og ventet på oss for å kjøre oss til hotellet. En buddy fungerer på samme måte som en fadder i Norge, men samtidig hjelper de oss med ting som leilighet, oversettelser osv. Vi kjørte i rundt en halvtime for å komme til hotellet vi skulle bo på, og førsteinntrykket mitt var nr.1: varmt!, nr.2 utroolig mange scootere og 3. mye finere enn jeg hadde trodd. Alt er ganske åpent, veiene er store med mange felt og det meste virker ganske forseggjort. De har restauranter vi kjenner hjemmefra som pizzahut, mcdonalds og dominos, og selvfølgelig vietnamesiske og thailandske restauranter - veldig god mat.

Like etter jeg og Emilie (hun ene jeg skal bo med) landet, landet våre to andre roomies Christina og Linn. Alle tre er utrolig søte jenter, som jeg tror jeg vil få det veeldig bra med her nede. De andre tre som dro fra Norge, Tormod, Stine og Johan er også supre. Tror vi blir en bra gjeng!

Allerede morgenen etter vi landet hadde vi avtale med et leilighetsbyrå og en tidligere buddy for å se et par leiligheter. Vi forelsket oss i den første vi så på, en treetasjes penthouse i 25 etasje med egen takterrasse, fem bad, fire soverom, stor lysekrone, digert basseng, tennisbane og treningsstudio.

Området er avsperret med vakter som passer på døgnet rundt, og med butikker og restauranter i umiddelbar nærhet var det ikke et spørsmål om hvor vi ville bo. Vi betaler 2700 norske kroner hver - helt sykt.

Andre dagen i Vietnam dro vi til noe vi trodde skulle være et aqualand. Vi hadde tatt på oss badetøyet, og var klar for en skikkelig dag i solen. Etter en times tid i taxi, eller "Grab" som vi bruker her nede (omtrent samme som Uber), ankom vi noe av det sykeste jeg har sett. Svære, fargerike skulpturer i vietnamesisk stil.

Det var ikke bare et badeland, men et badeland, fornøyelsespark og dyrepark i ett. Det var visst ikke vanlig for turister å besøke stedet i det hele tatt, men nå som jeg har vært der føler jeg nesten det er et must å dra dit om man skal besøke Ho Chi Minh.

I går var dagen vi skulle flyttet inn i leiligheten. Spente og klare stod vi utenfor kontoret til eiendomsmegleren klokken ti for å signere kontrakten. Vi gikk opp i leiligheten for å møte landlorden/eieren, og trodde selvfølgelig alt var rent og slik det skulle være. Det var det mildt sagt ikke, så vi ba dem vaske på nytt og dro for å kjøpe inn det vi trengte. Fem handlevogner og 15 000 000 vietnamesiske dong senere kom vi slitne tilbake til leiligheten - som fortsatt var like møkkete.

Døde kakerlakker lå på gulvet, badene var kjempemøkkete og lukten i leiligheten var vond. Vi prøvde å holde oss positive, og satt i gang med vaskingen selv. Etter fire (!!) timer - rundt midnatt dro vi slitne og egentlig ganske fortvilte til hotellet.

Så langt i dag har vi hatt et møte med kontakten vår i leilighetsbyrået for å forklare feil og mangler ved leiligheten, sammen med to buddyer. Heldigvis har vi tre dager på oss til å finne feil de kan rette opp i - og de virker veldig villige til å hjelpe oss med å få det slik vi vil. Nå har vi to vaskedamer på besøk som vasker alt det vi ikke rakk i går, krysser fingrene for at det blir ordentlig rent når de er ferdige :).

Regner med at dere som har giddet å lese alt jeg har skrevet til nå kun er familie og nære venner, haha. Hvis dere prøver å ringe eller kontakte meg på mitt norske nummer fungerer ikke det lengre. Jeg har vietnamesisk simkort, og det nye nummeret mitt er +84 91 11 273 82.