Reise & ferie
God morgen fra Denia! Akkurat nå har vi stått opp og ligger i sengen og koser oss med utsikten. Det er så fint her og vi er så heldige med været. Jeg klarte selvfølgelig å "glemme" bloggen i går og det banker jeg meg selv opp for i dag. Utsatte det og utsatte det, helt til kom til et punkt i løpet av dagen hvor noe ble gjort hele tiden. Tenkte at jeg da kunne komme med ett natta-innlegg, men når jeg gikk å la meg - så stupte jeg i seng. Jeg var såååå trøtt! Så da tenkte jeg at det var lurt å stå opp litt tidlig i dag slik at jeg kunne rekke bloggen. Stakkars fine bloggen som blir ditchet til fordel for sol og varme, føler jeg er utro - haha!
Men jeg kan fortelle dere litt om gårsdagen. Vi stod opp til det været og de andre var skikkelig keen på joggetur. Jeg kan ikke si at jeg jublet over den ideén men jeg ble med. Vi jogget ned til stranden også satt vi der litt før vi dro hjem igjen. På vei hjem plukket vi blomster langs veiene og tok masse bilder. Tok sin tid men vi hadde det veldig kjekt. Det er så deilig å gå i denne varmen! Jeg trodde aldri at vi skulle være så heldige med været.

Når vi kom tilbake fra tur, hadde svigers disket opp med deilig frokost! Mmmm! Så da satt vi i solen og spiste frukt vi hadde kjøpt på markedet, ristede skiver og ferskpresset juice! Så heldig!

Resten av soldagen lå vi å slappe av med bassenget og slikket sol som bare det. Jeg har blitt så brent! Men jeg er ikke rød da, heldigvis! Litt ut på dagen reiste vi inn til sentrum og der gikk vi opp en borg som ligger ovenfor Denia-by. Jeg hadde nok aldri dratt dit selv siden slike ting ikke interesserer meg, men vi hadde det veldig kjekt og jeg er glad jeg ble med. Utsikten var veldig fin når vi kom opp.
Det var så mange koselige gater på vei opp dit. Knipset bilder som bare det!
Nå skal vi gjøre oss klare og komme oss til Torrevieja. Vi skal innom Althea også! Gleder meg. Jeg elsker å dra på utflukt :-) Har noen av dere vært i en av de byene? Avgang fra huset er 10.00 og jeg må rekke å dusje, vaske håret mitt, kle på meg og spise noe - på en halvtime! Ahh! Men jeg ønsker dere en supertirsdag! Hører det er nydelig vær hjemme også! Kos dere masse :-)

Følg meg gjerne på snapchat: martalise

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Mat & trening
Hei dere. Før vi dro så passet jeg på å lage litt oppskrifter slik at jeg kunne forsette planen min med å legge ut matoppskrifter både onsdager og søndager. Hater når det er avvik og jeg vil at dere skal stole på meg! Så da ble det slik! :-)

Denne desserten er helt super til å nyte i godt selskap. Til og med i ukedagene! Håper dere vil prøve den for den er helt fantastisk. I hvertfall visst du liker pannacotta og gele ;-) Perfect combo!

- du trenger (4 porsjoner)-

3 dl funlight saft, 7,5 dl fløte, 2 vaniljestang, 5 ss sukrin gold, 15 gelantinplater, 1 granateple, 8 jordbær, 6 dl vann

- slik gjør du -

Lag gelen først. Legg 10 gelantinplater i kaldt vann. Kok opp vann og bland det med funlightsaft. Etter 5 minutter kan du ta gelantinplatene i blandingen. Rør godt og sett geleblandingen i valgfrie glass. Jeg brukte vannglass som jeg tok på skeive slik at jeg skulle få den kule effekten. Måtte ta i bruk muffinsformer slik at de stod stødig. Når du har helt gele i alle formene, så kan du legge de i kjøleskapet til det stivner :-)

Når gelen har stivnet kan du starte på pannacottaen. Den lages med 5 gelatinplater, fløte, sukrin og vaniljestang. Legg gelatinplater i kaldt vann i 5 minutter. Press ut vannet av platene og legg de til siden. Kok opp fløten og sett oppi vaniljestangen og sukrinen. Når den er ferdig legger du plantene oppi. Rør godt og hell blandingen i glassene sammen med gelen. Forsett og bruk muffinsformen om du liker den effekten. Jeg måtte bruke teip for at de skulle stå stille! Legg alt i kjøleskapet over natten.

Når alt er stivnet og klar så kan du skjære opp litt jordbær og annet godt du vil ha oppi. Jeg elsker granateple så jeg mixet jordbær sammen med frøene. Utrolig godt :-) Håper dere vil prøve!

Reise & ferie

Endelig kan jeg oppdatere "reise og ferie" kategorien min. Det har lengtet etter. Tenk at det er 5 måneder siden vi reiste sist.. Nå kan ikke folk si at vi reiser "hele tiden" lengre :-) For nå har det gått lang tid i mellom! Men, sykt deilig å være i gang igjen. Det har vært en lang vinter synes jeg og jeg har virkelig sett frem til å komme meg litt bort.

Første dagen her i Spania har vært veldig fin. Vi har kost oss veldig her hjemme i huset med basseng, sol og frukt. Vi var innom markedet som ligger rett ved her og der fikk vi kjøpt mange kilo frukt, Churros og ett par små ting :-) Når vi kom hjem så laget vi verdens største fruktfat! Så deilig å spise lunch i solsteiken! Håper vi får flere fine dager for vi er virkelig klar for mer.

Her er det fine huset! Vi har jo vært her en gang før men denne gangen er første gang med svigers. Skal vise dere flere bilder av selve huset. I dag tok jeg mest bilder når vi var på marked, og de ser dere her;
Nå skal jeg hoppe i dusjen og gjøre meg fin og klar til i kveld. Vi skal ut å spise rett borti her. Ble litt kjapp oppdatering akkurat nå men jeg skal innom igjen her i kveld :-) Vi blogges <3

følg meg gjerne på snapchat: martalise

Videoblogg
God morgen fra Spania! Så herlig å være vel fremme og våkne opp her i dette fine landet. Mitt land! Ett av de i hvertfall, haha :-) Føles helt rart at det er søndag i dag. Jeg er i helgemodus NÅ jeg. Har ikke vært det før nå for jeg har stresset litt med flyreisen og alt annet vi har vært med på. Det har gått i ett de siste dagene altså. Men det passer kanskje fint at jeg er i helgemodus. Vi skal tross alt være på ferie i en uke. Ja, jeg har bloggen - men det er sykt deilig å blogge fra utlandet!

Når jeg pakket tidligere i uken så filmet jeg prosessen min og den håper jeg dere vil se! :-) Nå skal jeg ta frem kamera og knipse bilder av huset før vi skal spise frokost sammen med familien! Vi blogges etterpå! Tusen takk for alle fine "god tur"-snaps/kommentarer!

Følg gjerne facebook-siden min for oppdateringer!

Reise & ferie

Ja, dere kan tro vi var uheldig! Flyet ble litt ekstra forsinket og vi måtte sitte å vente ekstra på Gardemoen. Passet ikke så bra med tanke på at jeg er så nervøs for å fly.. Men, det ordnet seg til slutt! Vi overlevde flyturen og vi kom vel til huset. Vi har leid en 7-seters og Audun er sjåfør. Han er nok den beste av oss til å kjøre, selv om svigers også kunne ha gjort den "jobben". Men jeg er utelukket - for jeg er verdens dårligste sjåfør - haha! :-P

Men hva gjør dere på? Er noen av dere våken? Det er til dere jeg oppdaterer bloggen til faktisk. Ikke til de som sover, for de ser jo ikke dette før i morgen :-O

- reise outfit -

topp H&M, sko her , bukse Marc&Spencer, trenchcoat her, veske her (adlinks)

Ble ikke akkurat det mest interessante antrekket for reisen i dag. Dere så jo det isted. Men det er et veldig behagelig reiseantrekk som jeg elsket å fly i! Det er både pent å se på og deilig å ha på seg :-) Winwin! Jeg pleier å enten se ut som en dass når jeg flyr, med dott i håret og joggebukse eller så pleier jeg å pynte meg med høye hæler - haha! Men i dag fant jeg noe midt i mellom.

Nå er det natt her og jeg tenker å runde av. Jeg og Audun har "sjekket inn" på tårnet her i Spania. Jeg skal vise dere huset i morgen så skjønner dere hva jeg mener. Det er så fint! Vi bodde jo her i fjor men det har blitt så mye finere og kommet så mange nye ting! Gleder meg til å knipse bilder :-) Håper vi får sol slik at det blir fine farger. Vi blogges i morgen tidlig! Da kommer det en videoblogg ;-)

Hverdag & fest
Hei fra Gardemoen! Da er vi klar til avreise sammen med svigerfamilien min :-) I hele dag har vi vært på østlandet og vært med onkelbarna til Audun. Vi har tatt en mini byvandring, spist lunch, feiret ett av barna og vært på en konsert. To konserter to dager på rad! Vi er heldig :-) Var veldig stas å se en av ungene synge, vi har bare vært på fotballkamp før, men nå har vi også sett på sang :-) Tror det er ekstra stas når vi er med, siden vi bor så langt unna!

Men nå begynner flynervene å ta helt av her og jeg prøver så godt jeg kan å ikke vise det utad. Vi har tross alt med oss en liten tiåring og jeg vil ikke påvirke han, hehe :-)

- best boyfriend -

topp H&M, sko her , bukse Marc&Spencer, trenchcoat her (adlinks)

Bilde over er fra konserten i går! Den var knallbra! Håper dere fikk med dere noen snaps :-) Men nå må jeg legge vekk pc. Flyet går 20.50 og jeg sitter her med pc på fanget og ser bort på gaten som har begynt å hope seg opp med folk. Blir litt stressa selv om jeg vet at flyet ikke reiser fra meg. Håper jeg blir roligere i sjelen når jeg finner plassen min. Skal ta opp mobilen og skrive noen innlegg på vei ned. Jeg har så mye jeg har lyst til å blogge om så jeg har utsatt ufrivillig!

Men vi blogges i Spania! I natt! Lover å oppdatere bloggen når jeg kommer frem i 00.00 tiden! :-) Sender dere tusen klemmer! Ønsk meg god tur! <3 (jeg trenger det ekstra)!

Personlig
Lovet meg selv å ikke oppdatere bloggen om jeg var i en slik form som det jeg er nå. Men jeg klarer ikke å la være.. Jeg har så angst for i kveld og jeg blir så sur på meg selv. Om 10 timer går flyet vårt til Spania og jeg hater virkelig å fly. Jeg elsker å reise, men hater å fly - hørt noe så rart? Og jeg som har reist så mye helt siden jeg var baby!

I går var vi på en storkonsert i Langesund. For et band, for et kor! Så utrolig profesjonelle og flinke! Vi koste oss som bare det og når det tok slutt så ble jeg så lei meg, for jeg ville høre mer! Jeg ble også rørt flere ganger under konserten. Jeg er så imponert og vi skal definitivt på konsert med Soulteens igjen! Men, jeg kunne ønske jeg hadde den gode følelsen i dag. Dessverre tar den flyangsten helt over i dag. Ahh.. Finnes det noe som ligner på valium på apoteket? Jeg hadde trengt å få noe i meg slik at jeg sovner. Helst rett før slik at Audun kan trille meg inn på flyet - haha :-)

Vi kom hjem til søsteren til Audun i går natt og nå skal vi kose oss her på Østlandet før vi skal videre til Gardemoen i kveld. Innen da skal vi rekke konsert med ett av onkelbarna til Audun og en god lunch. Ønsk meg lykke til i kveld! Skal prøve å få oppdatert bloggen før jeg reiser :-) Og da skal jeg prøve å være litt mer positiv.

DIY, hus & interiør
God morgen :-) Siden jeg delte en god kroppsskrubb for noen uker siden, så tenkte jeg å dele en leppeskrubb i dag! Den ligner litt, men denne er med sitron og jojoba-olje. Utrolig deeeeeilig! Denne må dere prøve om dere sliter med tørre vinterlepper. Skrubben tar vekk de skorpene oppå leppene og gjør de helt silkemyke og kysseklare ;-)

__________________________________________________________________________________________________________________

du trenger:

2 ss kokosolje/jojoba olje, 1 ss honning, et par dråper med essentrisk olje med smak av sitron, 3 ss sukker

slik gjør du:

Mix alt sammen og prøv deg frem. Om du vil ha skrubben litt hardere, så tar du mer sukker. Smør den på rene lepper og skrubb godt i 2 minutter før du skyller munnen med lunkent vann. Ta på vaselin etterpå. Leppene blir så deilige og myke!

Denne oljen har jeg kjøpt i utlandet for der er det så mye billigere, men slike oljer kan du få kjøpt på helsekost og innvandrerbutikker her i Norge. Min favoritt er definitift sitron, lavenlel og rosé.
kysseklare lepper på 1-2-3

Les også:

Honningskrubb til kroppen

Hverdag & fest
- the perfect pack-and-go outfit -
Da har jeg endelig startet med pakkingen! Noe jeg har gledet meg i lang tid. Jeg har selvfølgelig laget en pakkeliste men den skal dere få se på søndag, for da skal jeg nemlig legge ut video av denne dagen :-) Men jeg må si at det har vært vanskelig, for jeg og Audun deler koffert! En stor utfordring for meg - blæh!

Ellers har jeg tatt brasiliansk i dag og det gjorde så vondt! Spiller ingen rolle at de er flinke til det for jeg har latt det gå så lang tid. Jeg har ikke gjort det siden i høst og jeg angrer sånn på at jeg ikke har gått før altså.. Dere aner ikke hvor mye det rykket og nappet i huden! Auu! Så vondt. Men det er så verdt det når man er ferdig. Nå kan jeg ta på meg bikini og føle meg vel! Vel verdt de vonde minuttene i salongen, haha :-) Etter den vonde opplevelsen så dro jeg på noen butikker og fikset litt jeg trengte til reisen. Også var det videre til Clarion Hotel her i Arendal hvor jeg spiste middag med en venninne. Her i Arendal har de sånn uke hvor flere restauranter har et 100 kroners tilbud. Utrolig kul greie men vi fikk rævva service. Er det mulig å være så usympatisk. Jeg drar ikke tilbake dit med det første.

Men men. Vi har hatt det veldig koselig ellers. I kveld har vi bare lagt på sofaen og sett søppeltv. Jeg skulle ha blogget for lenge siden men jeg setter sånn pris på litt venninnekvelder en gang i blant. Nå er hun gått hjem og jeg skal være med Audun. Vi skal selvfølgelig spille Super Mario også skal vi pakke ferdig før vi skal legge oss! I morgen er det tid for konsert i Langesund og Oslo-besøk før vi reiser til Spania på lørdag! Åhh som jeg gleder meg :-) Håper dere følger oss der nede!

Audun

(skrevet av Audun)

Krigen i Ukraina pågår, i media meldes det om massakre, død, voldtekter og landsbyer som blir jevnet med jorden. I ukesvis blir jeg föret med dette 24 timer i døgnet. Følelsene mine koker, og hatet blir rettet mot leiesoldater/ russerne som overkjører de stakkars ukrainerne. Innsamlingsaksjoner starter opp, Røde kors uttaler seg, og FN fordømmer, nærmest som vanlig. Neste øyeblikk så blir det en brå stopp. Neste følelses portal åpnes, Syria er neste headline for mediene. Ukraina blir fullstendig glemt, og verdens øyne på Krim halvøya forlatt. Nå er det kun Aleppo som betyr noe for mediene. Jeg blir overlesset av dronevideoer og andre TV-klipp av den totalt utslettende og i stykker bombede forhistoriske million byen som nå ligger der i ruiner. Barn blir ofte brukt som et virkemiddel, der de går rundt og leiter etter hjemmet sitt som ikke lenger er der. Hvorfor velger media at jeg skal fokusere på dette nå? Burde ikke media vært med på å rette fokuset på dette folkemordet år tidligere? Hvorfor nå? Kunne titusner av liv vært spart om media ikke hadde "glemt?" Hvem har bestemt at krigen i Ukraina plutselig ikke skal være interessant lengre for meg? Eller ikke skulle få min oppmerksomhet og følelser knyttet til dette?

Så gjør mediene plutselig helomvending å forlanger at jeg skal være illsint på Nord Korea og Kim Jong-un i to uker. Det er nesten som om jeg glemmer å være frustrert over at de fire Yara toppene i det statseide norske selskapet, i den mest alvorlige korrupsjonssaken i Norge noensinne, blir frifunnet og slipper unna. Denne saken som dreide seg om hundrevis av millioner som har flyttet på seg til diverse skatteparadis i varmere strøk,og gjort at norskt selskap har gått foran andre selskap i "køen" om milliard kontrakter i utlandet. Det er som om noe eller noen ikke vil at jeg skal bry meg mer om denne saken.

Den dagen som jeg påbegynte dette innlegget, så var det 2 juledag, det var nøyaktig 12 år siden et par kjempe tsunami bølger i Indiahavet tok livet av over 230.000 mennesker på få minutter. Media har bestemt at jeg ikke skal sørge dette året. For bare noen år tilbake så var avisene og annen media inkludert sosiale plattformer på meg for fullt på spesielt denne minne datoen. De spilte på hele følelsesregisteret mitt. Dette året er det som det aldri har hendt noe. Ingenting om det noen steder. Det er nesten som jeg må spør meg selv om det virkelig har hendt. Reality-check. Jeg føler at media koordinerer ofte med hverandre og spiller på følelsene våre nesten som en slags gigantisk mega sosiopat. Hvem bestemmer egentlig hva VG, Dagbladet og Aftenposten skal skrive om idag? Det kan virke som alt kommer fra samme kværna, også blir alt fordelt utover i forskjellige skriveformer og klipp-og-klim nærmest fra hverandre.

Vi vet ut ifra media i Nord Korea, Kina og Russland at staten styrer det meste av informasjon som skal komme ut til folket, dette inkluderer også sterke restriksjoner på sosiale plattformer. Både på godt og på vondt. Informasjon er makt. Vi så også hvordan et omtrentlig samlet mediakorps stod samlet i den amerikanske valgkampen. Hadde det ikke vært for det uavhengige informasjonssenteret Wikileaks, så hadde det vært liten tvil om hvem som hadde vunnet presidentvalget. Uavhengig om man ønsket den ene eller den andre som president.. Hva om dette hadde vært en annen person enn Trump, feks Bernie Sanders som også var en kandidat som amerikansk president, som hadde opplevd dette? Det å få hele pressekorpset imot seg. Hadde da folk godtatt det? Hvem styrer egentlig pressen? Og reporternes meninger? Redaktøren bestemmer hva som kommer på trykk og ikke, uavhengig av reporterens mening, altså denne personen har siste stemme i avisen. Men hvem bestemmer over redaktørens stemme? Det er mediehuset som eier avisen. Så, hvem eier mediahuset? Denne personen eller selskapet har ihvertfall utrolig mye politisk makt og kan kontrollere mye av det vi lesere skal tenke og føle om en situasjon, krig, politikk osv.

Har dere noen gang merket hvordan deres egne meninger blir skapt av media?

Media har makt til å få oss til å føle enten ille eller godt om noen. Og ikke minst få oss til å godta noe eller ikke godta noe. Velger også hvilken reklame som skal rettes imot deg. Denne maktkilden kan også påvirke vårt felles humør og mening fra alvorlige saker og til mindre alvorlige saker. Derfor er det viktig å alltid skape seg sin egne mening , og få saker som opptar en bekreftet fra flere forskjellige og gjerne uavhengige kilder. Jeg husker spesielt enda hvordan verdens medier spilte "jokeren" før invasjonen av Irak i 2002. Vi ble nedlesset av atomrakett mobilbilene som kjørte rundt på det irakiske kontinentet og bare ventet på å få skutt ut sine raketter imot resten av verden, ifølge media. 1.000.000 menneskeliv tapt + millioner mennesker på flukt, og en borgerkrig seinere, så viser det seg at media har blitt rævkjørt av CIA, sikkerhetstjenesten i USA. De hadde iscenesatt bilder på falske kompromisser, og fått med media som overhode ikke satt spørsmålstegn i riktigheten av opplysningene som førte til en ny storkrig, og etter effekten ble den "Arabiske vår" der regimer falt og sendte land i Midtøsten ut i fryktelige og nådeløse borgerkriger, der flere titalls millioner mennesker er på flukt fra sine hjem, har død og storbyene ihjelbombet til det ubebolige. Dominoeffekten fra dette blir så flyktningsstrømmen vi spesielt var vitne til i fjor. Hva blir etterspillet nå? Hvorfor blir ikke daværende president George W Bush Jr straffet? Og andre politikere /statsledere som støttet dette ? Hvorfor blir ikke diverse media som har enorm påvirkning på folket, straffet for å ikke undersøkt opplysningene de spredde rundt i hele verden nøye nok?

Er det jeg som ikke forstår noe? Vi, vanlige borgere blir straffet om vi begår lovbrudd, innbrudd, narkotika, vold, økonomisk kriminalitet osv, osv. Men hva bør egentlig straffen være for folkevalgte politikere som har sveket oss og begått enorme lovbrudd som har fått flere konsekvenser enn hva 10.000 "vanlige" lovbrudd hadde ført til? Hvorfor står disse politikerne over loven?

Det er mye i verden som jeg ikke skjønner, men å sette et spørsmålstegn til media, finne uavhengige kilder(ikke VG og Dagbladet), google eller " ta en safari tur", spør de eldre som levde i en annen informasjonstid enn det vi gjør nå, og generelt god, norsk sunn fornuft og egne meninger er noe jeg anbefaler på det sterkeste!

...en mann født 1889 var den første til å sende historiens første TV program, og starte det som skulle bli en massiv media propaganda imot folket. Det var i mars 1935. Og navnet var Adolf Hitler...