Mat & trening

Auduns omelett HER.

God søndag dere :-) Siden vi er på fjellet så tenkte jeg å samle de siste oppskriftene og måltidene vi har hatt de siste ukene. Kanskje dere kan bli litt inspirert til ukesmenyen? :-)

Risengrynsgrøt med kanel, sukker og smør.

Enchiladas med kylling. Oppskrift kommer på onsdag :-)

Bergensk fiskesuppe med laks og gulrøtter.

Cæsar kylling salat HER .

Nutella pannekaker... Mmm!

Granateple! Har spist så mange av de siste ukene.. Fått helt dilla!

Knekkebrød med makrell og agurk. Den perfekte frokosten!

Ertesuppe med to kokte egg!

Ferske reker! En smak av sommer midt i februar, haha :-)

Tomatsuppe med makaroni, egg og bacon - alltid en vinner nå i vinter.

Verdens kjedeligste frokost - yoghurt og eple!

Indrefilet med søtpotet, blomkålmos og grønnsaker

For flere oppskrifter trykk på kategori, MAT og TRENING :-)

Hverdag & fest
Er ikke skiutstyret vårt kult, så vet ikke jeg! "Matching couple"! Akkurat nå ligger vi langstrakt her på hytta, men om ikke lenge skal vi guffe på og kose oss med litt fest, spill og mat. Vi har vært i bakken i hele dag, men kun jeg og Audun dessverre. De to andre var på hytten og senere møttes vi på SPA her på Hovden. Genialt å ha SPA på et badeland som kun er for de voksne! Der likte vi oss veldig godt. Boblebad, badestue og steam mens man fikk servert kald hvitvin. Jeg hadde det så deilig. Tror vi lå i boblebadet i over 2 timer, haha :-)

Dagen i bakken i dag var litt krevende men veldig gøy! Det var ikke så fint vær som i går, men vi fikk noen fine bilder likevel. Det var så kjekt å stå med Audun. Han er litt rask, men jeg klarer å følge etter akkurat. Jeg er ikke den som hiver meg utfor i den svarteløypen, men jeg er ikke dårlig heller. Audun stakkar hadde så vondt mens vi stod, skistøvlene presset inn på sidene og skisenteret hadde ikke større støvler.. Så han verker nok nå :-(

Mitt skiutstyr: skijakke HER, skibukse HER, hals HER, ullundertøy HER

Auduns skiutstyr: hals HER, jakke HER, skibukse HER, skiundertøy HER

Jeg elsker disse skiklærne vi har fått oss! Ikke bare matcher vi, men de er sykt behagelige og fine :-) Jeg vil ikke si at det er det viktigste å være fin i bakken, men det føles litt godt å føle seg vel også å ha et ordentlig utstyr. Også ser alle at vi er sammen siden vi matcher ;-) Haha...

my favourite date: skiing, mountains and cacao

Nå er lasagnen i ovnen og jeg må rekke å sminke meg før vi skal spise. Etter det blir det sikkert drinker, spill også skal vi ned til OFFPISTE som er utestedet her i Hovden. Er flere utesteder her tror jeg, men denne er nærmest oss og jeg har hørt at det er bra der :-) Har noen av dere vært der?

Følg gjerne kvelden vår på snapchat: martalise

DIY, hus & interiør
Good morning! Jeg ville bare innpå her for å vise dere hvor fint vi bor her oppe. Elsker denne hytten! Må tilbake. Synd vi skal hjem allerede i morgen. Det er så stort og stilig her. Har aldri bodd på en så stilig hytte før! Vi har den fineste utsikten med skikkelig panorama vinduer. En drøm å stå opp til! I tillegg har det vært så fint vær her.
Nå skal vi spise frokost også finne ut hva planen er for dagen! Vi må nyte siste dagen skikkelig... Veldig synd at vi ikke skal være her en helt uke.....

Hverdag & fest

Hello fra Hovden! Gjett om det har skjedd mye her i dag. Dagen startet med deilig frokost med egg og bacon før vi tok på oss skitøy og stakk ned til anlegget. Hytten vår er rett ved, og hadde de andre hatt ski, kunne vi stått til heisen. Men det er kun jeg som har med ski, de andre måtte leie. Etter at alt var ordnet satt vi oss opp i stolheisen og kom opp til en veldig grei bakke. Midt i bakken fikk jeg en telefon og det var en radiostasjon i Bergen. Mens jeg snakket stod de andre videre. Når jeg la på så kjørte jeg ned for å møte de andre. Men de var ikke nede der jeg trodde, de stod midt i bakken og venninnen min lå nede i snøen stakkars. Hun hadde sklidd og falt ned en skråning med store steiner og slått ryggen noe jævlig. Uff... Vi lå der en stund før Skipatruljen kom, også var det rett ned på sykestua før vi ble hentet av ambulanse.. Litt av en start på helgen! Var heldigvis ikke noe alvorlig, selvom det gjorde grusomt vondt. Var nok bare et veldig hardt slag og den ryggen/skulderen trenger hvile. Uff, synes så synd på henne!

Men vi fikk en liten stund i bakken og det var helt nydelig vær og føre! Vi skal se an om vi skal stå i morgen også, men det ser mørkt ut. Heldigvis er det mange andre ting å gjøre her så vi skal kose oss uansett.

Men jeg må fortelle dere om mitt første radio"besøk". Jeg ble kontaktet for noen dager siden og da ble jeg spurt om jeg kunne være med gjennom Skype. Glemte helt å nevne det her, men nå har jeg fullført det og! Det var litt skummelt men gikk fint for vi var to gjester. Jeg stod midt i bakken her i Hovden med ski og full pakke. Var sykt rart hele greien, men jeg hadde jo sagt ja - så jeg måtte jo delta :-) Det vi snakket om var bacherlorkarakteren min. Vet ikke om alle dere har fult meg så lenge, men i 2014 ble jeg ferdig med bachelorgraden min i markedsføring og salgsledelse på Markedshøyskolen, som nå er Høyskolen Christiania. Vi leverte inn bacherloroppgave i juni og fikk en C. Vi var 3 på gruppen. De to andre på min gruppe bestemte seg for å klage uten mitt samtykke og i august åpnet jeg en mail med karakter F, altså stryk. Da hadde de vurdert oppgaven på nytt og gått helt ned til stryk. Så det ødelagte veldig mye for meg og ikke før 6 måneder senere, 3 desember, fikk vi svar om at den var blitt omgjort til D. Så jeg har bacherlorgrad nå, men det var en trist og fæl avslutning på en 3 års utdanning som egentlig var veldig fin... Det var det vi snakket om på radioen Det å klage i andres navn og hvor lett det er når man er i gruppe at slike avvik skjer. Jeg blogget jo om dette for 2 år siden, så de har sikkert funnet en av de postene før de kontaktet meg.

Nå skal vi gå løs på kjøkkenet med taco og litt godt i glasset. Hytten vi er på er så fin! Må vise dere i morgen :-) Jeg er så fornøyd og alt er kjempe fint minus at venninnen min sin rygg er vond enda.. Håper det går over til i morgen. Hva gjør dere i dag?

TIPS

Siden det er helg fra i dag av har jeg lyst til å komme med en utrolig godt filmtips! Denne må dere se! Jeg og Audun likte denne så godt at jeg nesten ikke kunne vente med å anbefale den videre.

Adaline er en vakker ung kvinne som blir utsatt for et slags lynnedslag. Hun går fra å ha et vanlig liv, til å måtte rømme hvert 10 år fordi hun ikke eldes. Hun ser ut som hun er 25 år, selv 80 år etter. Datteren hennes eldes og må på gamlehjem, men Adaline forblir like ung. Kanskje mange sin drøm, men Adaline lever, uten å leve et ordentlig liv. Man følger henne gjennom livet i moderne tid med tilbakeblikk på tidligere ti-år. Utrolig sjarmerende, romantisk, rar, trist og filmen får deg til å tenke skikkelig også! En ny favoritt som jeg gjerne ser igjen. Finnes på Netflix :-)

For flere film og serietips kan dere trykke på kategori også TIPS! Nå skal vi lage oss litt frokost før vi skal ut i bakken! Gleder meg til å blogge ordentlig etterpå og vise dere bilder :-)

følg turen vår på snapchat: martalise

Videoblogg

Hello from the car! Da er vi på vei opp til Hovden og vi gleder oss forferdelig mye til å komme opp :-) Jeg er så spent på hytten, været og hva som skjer der oppe denne helgen. Håper på litt Afterski da vettu ;-) haha!

I går laget jeg en video fra valentinsdag og jeg håper dere vil se den! <3

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vi blogges fra Hovden! Følg gjerne turen vår på snapchat: martalise

Reise & ferie

God morgen :-) eller, god dag! For oss startet dagen i dag veldig tidlig. Grytidlig! Vi har rukket så mye før klokken tolv at jeg føler meg ekstremt stolt og tilfreds med livet akkurat nå, haha :-) Hverdagsgleder! Vi skal jo på skitur i dag, så mye som skal fikses når vi har utsatt alt til i dag, var opptatt i går og dagen før og forsatt en del igjen. I dag tidlig har jeg fått vasket badet, pakket skiklær og vanlig klær, ordnet walk in closet og vasket kjøleskapet. Så er det litt hyggelig å komme hjem også.. Eneste jeg mangler nå er å trene litt, kjøpe inn skihansker, kjøpe inn vin og blogge :-) Tror jeg skal rekke alt... Audun er litt småsyk stakkars.. Håper han blir bedre til i morgen, for da skal vi stå på ski!! Wiii :-)

Disse bildene er fra turen vår i 2015 til Argentina. Rart å tenke på at det akkurat er 2 år siden vi landet i Buenos Aires. Min far er derfra, så vi var med hans familie som jeg ikke hadde sett siden jeg var 8 år gammel. Håper det ikke går 15 år igjen før vi ser de. Jeg reiste med mine to lillesøstre og Audun. Pappa var der nede allerede når vi kom frem og reisen hadde flere "mål". Vi skulle først og fremst bli kjent med familien vår der nede, onkler og tanter, bestemoren min Marta, søskenbarn +++, men vi skulle også få et bedre forhold med pappa. Fikk ikke akkurat det. Tror jeg har snakket med han 4 ganger siden turen, 2 ganger i året. Men men... Vi hadde en sykt fin tur og det var utrolig trist å dra.
Tvillingene <3 Jeg fikk endelig møte mine to kusiner som var 9 år når vi var der. De fylte akkurat 11år. Har litt kontakt med moren deres på facebook. Men jeg ble så lei meg når jeg så bilder fra bursdagen i år, for da kom jeg på at vi feiret de når vi var der for 2 år siden. Kunne ønske jeg var der i år også. De var så skjønne og fulgte etter oss hele tiden. Kunne høre de i hagen når jeg var inne på rommet "Hvor tok Marta veien? Hvor er Marta? "... Haha :-)
Her spiller Audun, pappa og onkel Samy fotball. Onkel Samy er litt stor men han er snill som en bamse. Han gråt flere ganger i løpet av de to ukene vi var der. Han var så lykkelig over at vi endelig var der nede. Så søt :-) Han er faren til tvillingene. På bildet under ser dere pappa i gul tskjorte. Han andre er fetteren min og han har en guttunge som heter Renzo. Han var også sykt søt! Gikk sånn to dager, så kalte han oss for tio og tia, som betyr onkel og tante. Han ropte på Audun "tio, tio, tio"... Haha :-)
Vi hadde mange fine dager ved bassenget. Bassenget var ikke akkurat så stort, men det var deilig å dyppe seg litt av og til når det ble for varmt. Det var tross alt sommer der i februar.
På vei inn til Buenos Aires var dette synet som møtte oss med tog. Vi bodde ca 40 min fra sentrum og måtte ta tog hver gang vi skulle inn der. Vi hatet det for det var mange rare folk på toget. Ikke noe jeg hadde gjort alene. Jeg og Audun tok toget inn en dag helt alene og da var det en som stoppet oss og sa at vi måtte ta vare på kamerat og ikke ta bilder så synlig. Rart at man må være forsiktig på et tog...
Vi fikk mange søte tegninger av tvillingene. Dette er min favoritt.
En av dagene var vi på Tango Show inne i Buenos Aires og det anbefaler jeg på det sterkeste til alle som drar dit. De var så utrolig flinke og vi fikk servert 3 retters og god vin mens vi satt å så på. Det var kjempe stilig underholdning :-) Jeg og Audun tok jo et tangokurs som gikk over 3 dager før vi dro ned dit. Kan ikke huske så mye nå da, men vi var litt flinke.
Audun, pappa og bestemoren min Marta. Her sitter vi rett med bassenget. Huset vi var i hadde pappa leid og det var ganske stort. Sånn halvveis standard men veldig koselig og i et bra strøk. Ikke noe luksusstrøk, men vanlige hus med vanlige folk rundt oss. Det er viktig i slike land som Argentina. Vi hadde også en "vakthund". Jeg likte ikke den så godt da, men jeg liker ikke store hunder så :-) Bildet under er av bestemoren min som smaker på nutella for første gang i livet sitt. Tenk at hun har levd så lenge uten å smake på noe så godt!! :-O Hun likte det da :-)
Dette er fra en av dagene i Buenos Aires. Det var så sykt mange duer rett med Presidentens palass så jeg stilte meg midt i og tok opp armene. Etter at jeg gjorde det, så fulgte mange etter. Var sykt gøy for duene kom oppo med en gang. Haha :-) På det meste hadde jeg sånn 6 duer på hver arm! Jeg har aldri gjort det før eller etter. Fikk bare ett innfall der og da..
I Buenos Aires var vi i 14 dager før vi dro hjem igjen til Norge. Det var utrolig spesielt å være rundt den andre delen av familien min som jeg ikke kjenner, men som jeg ble så glad i på kort tid. De har alltid vært i tankene mine og jeg har noen små minner fra jeg var liten. Men alt var veldig annerledes enn slik jeg tenkte meg. Jeg trodde ikke at familien min var så fattig og jeg fikk litt kultursjokk. Rart å tenke på at jeg og søstrene mine har hatt et helt annet liv enn mine søskenbarn. Fedrene våres er jo brødre, så at det skal være så store forskjeller er sykt å tenke på synes jeg.. Vi har en helt annen fremtidsutsikt enn de og jeg skjønte ikke helt omfanget før jeg var der nede. Håper jeg en dag blir så rik at jeg kan dra ned dit å hjelpe dem :-) Haha!

Men noe annet jeg også lærte meg der nede var hvor lite som gjør de glad og hvor mye familie betyr for de. De har det veldig fint sammen og samles så ofte de kan. Da spiser de kjøtt for harde livet og synger karaoke sammen. Det er livet for dem. De lager også mye mat sammen og prater hele tiden. Praten går i ett :-) Haha! Noe jeg også husker er hvor glad de var i Bingo. De spiller bingo hjemme med nøtter også satser de 2 kr hver.

Om du vil lese mer om Argentina-turen vår kan du trykke på ARKIV også videre på Februar 2015 :-) Jeg håper jeg og Audun får dratt ned igjen snart.. Savner de sånn!

Mote & skjønnhet

Det er så sykt mange motstandere av valentinsdagen på min feed på facebook. Faktisk flere enn de som feirer og sprer glede og kjærlighet. Alle skal ha noe å si på valentinsdagen og da spesielt de som er single. Glemmer de at en dag får de seg kjæreste og vil feire dagen selv?

Synes det er så tåpelig med denne "valentine-shame-greia". Det er jo ikke kjærestenesdag, det er jo kjærlighetensdag - altså, at man kan feire med hvem man vil og ikke nødvendigvis kjæresten. Også har man de som sier at man ikke trenger en spesiell dag for å minne oss selv på at man må kjøpe blomster, skrive kort eller sette pris på kjæresten. Det er jo ikke det det dreier seg om. De parene som kjøper blomster den 14 februar, kjøper nok blomster mer enn den ene dagen i året. Det skal i hvertfall ikke en markering til her hjemme for å vise hverandre litt romantikk i hverdagen. Vi bare feirer valentins i tillegg! :-)

Men nå er den dagen over, så nå skal jeg ikke mase mer om det.. Hehe. I forgårs tok Audun noen bilder av meg rett det vi bor. Alt er så fint nå når det er snø for alle bildene blir så lyse og fine :-)

Jakke på 30 % HER, kjole ASOS, støvletter ukjent (adlink)

Jeg er så glad i denne kåpen! Beste plagget jeg har fått denne vinteren. Går med den så og si hver eneste dag. Skulle gitt den sorte kåpen min litt mer oppmerksomhet, men jeg elsker denne lyse! Den er på 30 % nå, så om dere har lyst på en lik, må dere slå til nå :-)

De høye støvlettene mine skulle jeg gjerne tipset dere om også for de er bare så gode og har holdt ut noen sesonger nå. Men jeg husker ikke helt hvor jeg kjøpte de. Over knee boots er i hvertfall et must også :-) En av gledene over vinter og høst-garderoben!

Nå skal jeg rydde i garderoben min og pakke til i morgen. Vi skal videre til svigers i kveld for å spise middag :-) Hva gjør dere denne onsdagen?

følg meg på facebook HER.

Hverdag & fest
Dagen i går startet tidlig på sofaen. Jeg stod opp, tok med meg pcen inn på stuen og lå der og koste meg mens Audun var på butikken. Når han kom hjem stelte han litt på kjøkkenet før jeg fikk servert nydelige pannekaker, jordbær, nutella og et magasin! Så snill og søt! Han vet å stelle i stand for meg. De pannekakene var så gode! Skal spørre han om oppskrift slik at jeg kan legge ut her en gang. De var dobbelt så god som de jeg pleier å lage og med nutella så blir det en skikkelig bursdagsfest i munnen min, haha :-)
Happy Valentine
Etter noen gode pannekaker, stelte vi oss og knøt på oss skoene! Vi gikk ned på posten for å poste noen klær også gikk vi en lang tur. Vi tok masse fine bilder, for, hvordan kan man ikke det, med dette fine været? Arendal er nydelig når det er blå himmel og alt er dekket med snø. Men ja, det er iskaldt her!
Søte valentinsdaten min <3
Jeg gikk selvfølgelig i rodt i går! Min fine M-genser som jeg kjøpte for maaaange år siden. Har aldri gått med den før, hadde helt glemt den før jeg fant den forrige uke når jeg sorterte klær jeg skulle selge videre. Sykt deilig og kjempefin! Blitt så glad i deg.
Etter en lang tur dro vi hjem for å dusje og slappe litt av. Vi hadde veldig lyst til å se Vaiana på kino men den gikk kjempe tidlig, så vi kastet oss rundt på slutten og rakk den akkurat! Den var skikkelig søt den filmen! Anbefales, selv om vi begge ble enige om at den ble litt lang dratt ut, men hei! Det er jo en barnefilm ;-)
Etter to timer på kino dro vi videre. Vi spilte en runde billiard rett med kinoen før vi gikk på restaurant å spiste litt indisk. Ikke noe å anbefale videre men vi koste oss med hverandre :-)
Vi filmet hele valentinsdagen vår og den skal jeg selvfølgelig dele med dere. Men kun om den blir bra! Jeg gidder ikke å legge ut bare for å legge ut.. Hadde dere en fin kveld i går? Fortell meg gjerne hva dere gjorde i går... :-)

____________________________________________________________________________

Mat & trening

- dagens tips -

God morgen dere :-) Hadde dere en fin valentinsdag i går? Synd den landet på en tirsdag.. Det gjorde den i fjor også, ikke sant? Jeg håper det blir helg neste gang.. Da kan man feire hele helgen, haha ;-) Her gjør vi jo forsåvidt det hver helg - haha! Men nå over til oppskrift.. Det er tross alt oppskrift-onsdag i dag :-)

Min favorittsalat er hjertesalat. Det synes jeg er så godt og crispy! Dessuten passer det så godt med grønnsaker og kjøtt! Blir som en sunn lefse :-) Når jeg skulle være ekstra flink når jeg bodde alene spiste jeg taco på denne måten. Jeg delte opp hjertesalaten, tok grønnsaker og kjøtt på også avsluttet jeg med rømme og salsa! Supergodt!

Så neste gang dere skal ha taco, kan dere jo kanskje prøve denne varianten? :-) Jeg personlig liker best rødløk, paprika, mais, agurk og avokado. Også blander jeg det med kjøttdeig med tacopulver og godt med rømme! Mmmmm. Fikk sykt lyst på det nå faktisk :-) Haha! Tenkte at jeg ikke trengte å forklare steg for steg siden det er ganske innlysende.. Men litt bilder må til! Her er steg for steg:

Nå skal jeg i gang med å redigere noen bilder før jeg skal videre på joggetur. Spiste litt godt i går ;-) Håper flere gjorde det!