Gårdagen började med interpret-lektion för min del. Den började vid 10:30 men jag valde att inte väcka AnnaClara. Efter lektionen gick jag tillbaka till rummet för att sedan gå för att äta lunch med henne. Min pianolektion blev flyttad tills imorse så vi var lediga fram tills kören som startade vid 14:45. Vi passade på att gå en promenad och besöka klosterkyrkan.

Efter kören hade vi musikhistoria där vi så på Beethovens eroica film. (https://m.youtube.com/watch?v=UtA7m3viB70) mycket bra film, man bör se den.
Efter musikhistorian gick AnnaClara och jag tillbaka till sektionen för att göra lite mat innan vi gick tillbaka till skolan för att duka inför examenskonserten som inträffade under kvällen. Det var helt underbart! Alla tvåår/treor är så talangfyllda. Det är sorgligt att de inte längre kommer gå kvar... kommer sakna dem mycket.

Imorse gick jag till min pianolektion. Fick gå fram och tillbaka mellan skolan och mitt rum för noterna var inte i skåpet som jag trodde. Satt ett tag i ett övningnsrum. Har transponerat en sång som jag ska sjunga på ett bröllop och ville höra hur det lät. Efter min lektion tog AnnaClara och jag tåg och buss in till Linköping. Vi låste in vårt bagage och vandrade sedan runt i staden. Jag köpte ett par skor och en morsdag-present.
För tillfället sitter vi på tåget och är förväntade att vara hemma vid tjugo över åtta.

Det var allt för nu, vi höres!

AnnaClara och jag steg upp vid halv nio och åt frukost och förberedde oss för att gå på linjeråd. Hade sånglektion där AnnaClara fick vara med. Jag kan sjunga men det är inte tillräckligt bekvämt än och de höga tonerna känns en aningen ansträngda. Längtar tills jag kan använda rösten som vanligt. Därefter åt vi lunch på skolan. Roligt att träffa textilarna! Efteråt hade vi interpret och fick lyssna till klasskamraterna. Jag gick till min gehör-lektion medan AnnaClara gick tillbaka till rummet. Efter mitt lektion gick jag tillbaka och vi gick till affären för att fixa ingredienser till pasta carbonara. Vi gick sen på en promenad i Vadstena. Lämnade AnnaClara ännu en gång på rummet för att öva ett litet tag. Tillbaka på rummet nu och vi sitter och tittar på Percy Jackson 2!

Idag sov AnnaClara och jag tillräckligt länge. Vi steg upp när vi vaknade och åt frukost. Vi gick runt lite i Vadstena. AnnaClara ville gå in och kolla på klosterkyrkan men det var gudstjänst så vi bestämde oss för att ta det en annan dag. Vi gick även till Vadstena slott och köpte biljetter till renässans vandringen på slottet. Jag har gått denna vandring med min familj en gång tidigare, dock var det en annan guide denna gången. Måste säga att den tidigare guiden var mycket bättre. Men man kan inte få allt i livet. Vi gick tillbaka efter vandringen och började kolla på film. Vi såg i cirka en timme och jag insåg att AnnaClara hade somnat... så vi pausade filmen och vilade ett tag. När vi sedan lagade mat visade sig att AnnaClara hade sett cirka tjugo minuter av filmen så vi fick se om där ifrån... efter filmen lämnade jag henne på rummet ett tag för jag kände att jag behövde öva lite. Har lite komplikationer med rösten som jag ska prata om med min sånglärare imorgon. Det var allt för idag! Imorgon är det dags för skola med AnnaClara.

Gårdagen passerade förbi sakta men säkert. Vi lämnade hotellet i Leipzig vid halv åtta och hade en säker resa hem. Innan vi anlände i Vadstena tog filmen "Billy Elliot" slut. Jag hade inte tidigare sett den men den var ju jättefin! Vi kom hem vid halv elva tror jag. Somnade ganska snart. Idag steg jag upp vid åtta. Packade upp resväskan och gick till skolan för att öva lite. Prova rösten för att se hur det är med den. Jo, jag kan nå ett tvåstruket F men inte högre. En god bit på vägen. Vid kvart i tolv tog jag bussen för att resa till Linköping för att träffa AnnaClara som har rest från Skåne för att spendera några dagar här i Vadstena med mig. Vi åt på subway, vilket var mycket godare här i Sverige, och kollade runt lite i Linköping. Sen åkte vi hem till Vadis och vandrade runt lite. Vi lagade mat och fruktsallad och såg sedan på en kliché-fylld film. Nu är det dock dags att sova, jag är otroligt trött. Men imorgon är det en ny dag och vi funderar på att besöka slottet.

Jag skrev inget inlägg igår, var inte helt pepp på att skriva ett idag heller. Är så trött och utmattad men det är en bra utmattning.
Igår förmiddag åkte vi till Mendelssohn skolan för att se en del av deras repetition av Don Giovanni, unik regi. Därefter gick Anna och jag runt i Leipzig, vi åt på subway, vilket inte var lika gott som i Sverige. Vid halv tre åkte en del av klassen till Blüthner-fabriken. Där fick vi se tillverkningen av en blüthner flygel. De är så vackra!

Idag, vid halv tio, åkte vi till Weimar. Ungefär två timmar från Leipzig. Där besökte vi ännu en musikskola. Vi tog del av en masterclass och vandrade sedan runt på det vackra området. Jag tog många bilder men som tidigare nämnt; med min systemkamera. Efteråt besökte vi staden Weimar och vid halv åtta lämnade vi och kom tillbaka vid tio.

Imorgon lämnade vi hotellet vid halv åtta på morgonen och är beräknat att vara i Vadstena vid elva på kvällen. En lång buss-resa att se fram emot...

Hej då!

Det har varit en relativt lång dag men oh va spännande. Vid halv elva åkte klassen till "The University of Music and Theatre Felix Mendelssohn Bartholdy" otroligt vacker skola. Kanske söker man sig hit någon gång i framtiden? Efter ner rundvandring på skolan var det dags att äta något. Vi gick tillsammans, ett mindre gäng, för att leta mat. Dock kom vi bara till restauranger där de endast tar kontanter. Det var ju inger problem för min del eftersom jag hade ju redan men inte de andra. Vi hittade tillslut en resturang men det visade sig att de heller inte tog kort så ett par sprang iväg för att leta efter en atm-maskin. Efter att vi hade ätit gick Anna och jag för att köpa något att dricka, gick sedan runt i en stor och vacker park. Tillslut gick vi till Thomaskirche, där Bach är begravd. Vilken otroligt vacker kyrka! Hela jag fylldes av harmoni~. Vi möttes av andra klasskamrater och satte oss ner tillsammans på en resturang. Sen gick Anna och jag till en butik där de säljer noter. Jag köpte några tyska lieder! Vid halv sju gick vi tillbaka till hotellet och vilade en timme, därefter gick vi till en affär för att köpa något att äta, det blev pasta och god korv!

Jag har tagit mycket bilder men endast med min systemkamera, så de bilderna får vi se när jag kommer hem!

Jag är officiellt 20 år gammal. Woah, tänka sig. Denna dag har då firats genom att stiga upp vid kvart i sex på morgonen för att förbereda avresan till Tyskland med buss 7:30. Tillsammans lämnade klassen Vadstena reste först hela vägen till Skåne. Det kändes trevligt att få se Helsingborg igen. Via Helsingborg åkte vi färja till Danmark därefter körde vi igenom Danmark och tog färjan till Rostock för att sedan köra resten till Leipzig, vi var framme runt 21:30. Det har alltså inte varit en otroligt händelserik dag men haft det mysigt. På bussen såg vi den franska filmen "gosskören", jag har sett den tidigare men den var lika bra denna gången. När vi kom till hotellet hade jag inte jättehöga förväntningar men det är väldigt fint hotell. Jag delar rum med Anna. Alla var ju väldigt hungriga men det fanns ett kebab/drönar ställe bara ett par minuter här ifrån. Dock tog det inte kort. Men det gjorde inte så mycket, jag hade redan pengar då jag fick det av mina föräldrar. Så Anna och jag köpte varsin drönare och gick tillbaka till hotellet. Vi har ätit och förberett oss för att sova. Har en dag att se framemot imorgon!

Om bara några timmar bär det av mot Tyskland! 7:30 avgår bussen från skolan. Jag har inte bloggat de senaste dagarna. Har varit upptagen med att umgås med min familj. I fredags kom min familj upp till Vadstena. Mina föräldrar men även min bror och mormor. Vi hade det jättemysigt tillsammans. Under fredagen besökte vi en pizzeria tillsammans och på kvällen såg mina föräldrar och mormor operan "la finta semplice". De tyckte den var bra och komisk!

På lördagen var det frukost i stugan där mina föräldrar bor under deras besök i Vadstena. Min morbror kom också och åt. På förmiddagen åt vi tårta och firade lite av min födelsedag, detta i och med att jag reser till Tyskland på självaste dagen. Jag fick pengar till resan av mormor och morbror Stefan. Fick det av mamma och pappa också men även ett fint halsband/choker. Av min bror fick jag en pop-figure som liknade "doctor strange" samt en selfie-ring-light men även ett bäddsätt med kaktusar på!

Under lördag kvällen var det dags för sista föreställningen. Känns faktiskt ganska skönt att det är över men är även glad över att det har varit. Föreställningen gick bra, alla var fokuserade. Efteråt gick jag och fixade min inför festen som skulle inträffa vid tio. Gick dock till stugan och kollade lite på Eurovision. Vid elva mötte jag upp med Julia och Anna och gick till festen. Det var jätteroligt, massa härliga människor. Tappade dock mitt örhänge, gjorde mig lite ledsen... men men. Var dock väldigt trött och tänkte bara vara där max en timme men gick hem vid halv två. Andra gick ju inte hem förrän vid fem. Men idag pt jag frukost med min familj igen. Kände att jag ville vara tillräckligt pigg för att umgås med dem innan de åkte hem. Hade packat lite saker som föräldrarna skulle ta hem till Skåne, de tog även med sig min cykel som jag inte använder för tillfället. Vid ett gick jag till teatern för att städa undan efter våra föreställningar. Efter det åkte vi till "Antons resturang" och åt innan min familj började sin resa hem till Skåne. Jag har nu packat och tvättat inför resan imorgon. Känner mig ganska redo!
Det var allt för idag! Ha det bäst.

Igår var det premiär! Det gick bra. Det kändes som fokuset var på topp. Men vi var inte färdiga förrän vid tio så man var ganska trött. Somnade nästan direkt jag kom hem. Textil-Elise hjälpte även mig att fixa madrass till mina kommande besökare. Så just nu har jag en extra madrass i mitt rum.

Idag var jag dock helt utmattad. Ganska skönt att jag inte började förrän vid elva. Då hade träffades för att planera lite inför nästa projekt, ett barnprojekt, då vi gör en föreställning för barn! Ska bli kul! Gick även en runda för att bland annat hämta ut ett paket på posten och handla lite på östenssons. Pratade då med Annie i två timmar! Kände dock att jag höll på att somna så tänkte vila lite innan middagen. Somnade dock men Anna väckte mig med sms då hon bad mig hämta matlåda till henne. Tur det, annars hade jag nog missat middagen.

Vid nio gick jag till sektion A för att se på Eurovision. Gick dock tillbaka innan jag hade hört alla sånger. Har ju ändå lektion imorgon bitti. Med det sagt bör jag gå och lägga mig. God natt!

Ikväll är det premiär för La Finta Semplice! Det känns bra, det känns som om allt är under kontroll. Känns även ganska skönt att ha premiären på en onsdag då jag bara har en lektion. Jag har sånglektion. Jag vet inte riktigt hur det ska gå. Ringde som sagt vårdcentralen och sjuksköterskan sa att det är en infektion som håller sig kvar, hon sa att jag bör vila rösten i minst två veckor till. Lite tråkigt. Men då är det en fördel att jag inte är solist i årets opera-produktion. Håller tummarna att hon jag är stand-in för inte blir sjuk. Har haft en skön morgon. Vaknade dock vid sju men det var härligt att kunna bara ligga kvar i sängen. Har även städat mitt rum och äntligen fått in den rena tvätten i garderoben. Det är verkligen den tråkiga delen av att tvätta.

Nu ska jag göra mig i ordning för att gå till skolan. Vi höres!