Hei, dette er min blogg dedikert til en klasse tur jeg om mine klasse kamerater hadde i år tidlig høst, her så mye mye fin og norsk natur : ) hovedfokuset uder tuen var å lære om "det helhtlige reiselivsproduktet", dette er et fagbegrep på et ferdig produkt av en reise som består av en rekke punkter disse er: Transport, overnatting, servering, aktiviteter, attraksjoner og severdigheter. vi fikk også som oppgave og se litt etter det forskjellige vertskapet og servicen vi fikk unde turen. Og denne bloggen handler om min tur i henhold til dette, god lesning : )

Transport

Som transport under turen våres brukte vi litt forskjellig, hovedtransport midlet våres var buss, vi tok buss til og fra Flåm og lokalt der. Vi brukte også en del tog på vei dit, for å se det flotte landskapet fra Geilo og så fra et tog stopp og på flåmsbanen for å se det utrolige og flotte landskapet som omfattet Flåm. Ett annen transport middel vi brukte under turen var båt/ribb denne brukte vi på en guidet tur rundt Aurlandsfjorden.

Sleepover

Since we only slept one night during the trip I feel like there isn’t much to tell about the “sleepover” that we did. We slept at Flåm camping hostel rooms, the rooms were relatively nice, not the prettiest I’ve ever seen but certainly not the worst either! I thought it very good to be called a caravanning site. Here you would also get the opportunity to sleep in tents, but luckily we didn’t, another option for overnight services is the hotel right in the middle of Flåm, this is a full-blown hotel and not alike the hostel we slept in, but we did get the hotel taste after all when we went to eat breakfast here before our departure back to Lillehammer

Servering

Serveringen vi hadde på turen var veldig forskjellig vi stoppet en rekke sted både tur og retur fra Lillehammer samt vår store felles middag med taco med hele klassen, som min gruppe hadde kjøpt inn, maten ble tilberedt av en annen gruppe og bordet ble satt i stand veldig pent av en gruppe etter de igjen, middagen ble hjort veldig bra. Ellers som skrevet tidligere hadde vi en noen stopp ved veien tur retur Lillehammer, her gikk det i pølse og andre «spennende» bensinstasjons måltider. Vet ikke helt hvor mye man skal forvente av beninsstasjons mat men det var vel helt greit til å være det det skal være. Men på stoppet vi hadde på Borglund stavkirke var maten/kakene de hadde der utrolig gode, selv om prisen var litt stiv. Men rangerer seg no som en av de bedre wiener brødene jeg har spist.

Aktiviteter/attraksjoner/severdigheter

Aktivitetene startet da v først ankom Myrdal togstasjon og gikk om bord «flåmsbana» her startet en spektakulær togtur fra Myrdal til hjertet i Flåm. her så vi den fantastiske naturen områdene rundt Flåm. under togturen stoppet vi på en foss som heter Kjosfossen, dette var en veldig pen foss, her fkk vi også en liten oppvisning av noe som skulle se ut som huldra(?) og hennes dans og sang som omfavnet fossen. Etter flotte togturen ankom vi Flåm, og Flåms skjønnhet fanget oss. Rette etter avgang var det ut på båttur for 1 del av klassen/gruppen, jeg var ikke en del av denne første gruppen men den andre. Båt/ribb turen startet med en rask fortelling og innblikk i selskapet «flåm guide service» her fortale det hyggelige staffet om hva som var starten på det hele og hva dems hovedfokus og mål var for fremtiden. Etter dette fikk vi en kvikk brief i hva vi skulle ut på. Båt/ribb turen var en tur rundt fjorden i Flåm, Aurlandsfjorden, her fikk vi se fine, høye og høye fjell.. Samt seler og merkelige plasserte gårder, båtturen var helt fantastisk med noe av det peneste naturen jeg noen gang har sett. Neste aktivitet ut etter dette var stavkirken i Undrevilla. Her ble vi guidet gjennom den lille stavkirken som rommet ca 40 personer. Historien om kirken ble fortalt av en lokal dame, og gjennom dette fikk vi smake litt på kulturen som omfavnet Undrevilla. Neste aktivitet fulgte neste morgen etter en liten busstur på avreisen til Lillehammer, her stoppet vi på Borglund stavkirke, her le vi møtt av en koselig kafe og hyggelig staff, vi ble ført opp i kirken og vist rundt av en norsk

Service og vertskap

Gjennom turne har vi støtet på masse ulik service og vertskap, men tenker vi sakl ta for oss service først og litt teori om dette. Service er hva vi som kunder får som en totalopplevelse når vi er i kontakt med en serviceproduserende bransje.

Vi møtte på trolig mange forskjellige service produserende bransjer gjennom turen. Men det var ikke alle som visste seg frem like mye. Men blant annet noe av deg jeg synes fremstod som fremragende bra service var under båt/ribb turen/briefen, her valgte instruktørene/vertene å ta alt på engelsk istedenfor på norsk pga. av våre utvekslingselever til tross for at mesteparten av oss var norske, dette synes jeg er bra service.

Også noe av det jeg synes var bra service igjennom turen var når vi skulle spise frokost før vi skulle dra fra Flåm, her fikk vi god mat som en fin start på dagen. Men det som jeg synes var spesielt bra service var det at vi fikk muligheten til å ta med oss niste ifra buffeen.