Header
View tracker


Saab 900  1994-1998  2.0T  185Hk

Steg 1 - 225 Hk/340 Nm omprogramering av box   1 500 kr

Steg 2 - 230 Hk/350 Nm omprogramering box, halvsats avgassystem, sportluftfilter   5 290 kr

E85 konvertering: Steg 1 - 225 Hk/340 Nm omprogramering box   1 500 kr


Saab 9-3  1999-2000  2.0T  154Hk

Steg 1 - 225 Hk/340 Nm omprogramering box, T5 magnetventil   4 707 kr

E85 konverting: Steg 1 - 225 Hk/340 Nm omprogramering box, T5 magnetventil   4 707 kr


Saab 9-3  1998-1999  2.0T  185Hk

Steg 1 - 225 Hk/340 Nm omprogramering box   1 500 kr

Steg 2 - 230 Hk/350 Nm omprogramering box, halvsats avgassystem, sportluftfilter   290 kr

Steg 3 - 265 Hk/370 Nm omprogramering box, helsats avgassystem, sportluftfilter   10 690 kr

E85 konvertering: Steg 1 - 225 Hk/340 Nm omprogramering box   1 500 kr


Saab 9-3  1999  2.0T  200Hk

Steg 1 - 230 Hk/340 Nm omprogramering box   1 500 kr

Steg 2 - 235 Hk/350 Nm omprogramering box, sportluftfilter, halvsats avgassystem   5 290 kr

E85 konvertering: Steg 1 - 225 Hk/340 Nm omprogramering box   1 500 kr


Saab 9-5  1998-2000  2.0T  150Hk

Steg 1 - 205 Hk/340 Nm omprogramering box   1 500 kr


Tag kontakt om du vill veta uppskattad effektökning för just DIN bilmodell.

Detta är bara några exempel på olika steg.

Montering av hårdvara + annan reperation utföres också.



Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Jag heter Markus Andersson och är 20 år gammal. Jag jobbar som bilmekaniker på SaabExperten och har jobbat där sedan 2011. Mitt stora intresse som jag brinner för är bilar och jag har även kört folkrace i mina år. Min älskade Saab har jag lagt ner hela min själ på till att göra en snygg ljudbil av och även en utställningsbil, men det finns fortfarande massor av småfix kvar på den. Min dröm är att starta ett eget företag där jag bland annat vill chippa bilar, laga bilar och fixa ljudbilar med mera.

Likes

Comments

View tracker


Dagens moderna bilar styrs av en dator, en ECU eller ”Engine Controll Unit”. ECUn innehåller mjukvaran som bla kontrollerar bränsletillförseln och tändningen i motorn. När du chipar en bil optimeras programvaran i datorn - ungefär som när du uppdaterar din egen dator att klara av flera saker eller bli snabbare. 

Chippet ändrar bla insprutnings-mappen och ökar turbotrycket. Detta innebär att motorn blir effektivare som sedan resulterar i ökat antal hästkrafter, bättre vridmoment samt minskad bränsleförbrukning och utsläpp av miljöskadliga ämnen. När man chippar sänks bränsleförbrukningen oftast med 5-15% beroende på motor, detta gäller både diesel och bensinmotorer. Det normala är ca 5% sänkt förbrukning på motorer utan turbo och ca 10 % för motorer med turbo vid normal körning.

När man chiptrimmarleder det förutom till lägre bränsleförbrukning även till lägre koldioxidutsläpp, förbättrad förbränning och mindre utsläpp av miljö- och hälsoskadliga ämnen.

Accelerationen ökar markant på turbobilar, framförallt blir motorn extremt mycket starkare på låg och mellanregistret med mer respons och högra laddtryck lägre ner i registret. På högre varv utnyttjar man den ökade effekten som också gör att man normalt kan varva mera utan att motorn tappar orken pga högre laddtryck.

Utan turbo blir skillnaden mindre eftersom man inte kan plocka ut lika mycket effekt som i en turbomotor. I en sugmotor - alltså utan överladdning i form av turbo eller kompressor - kommer den ökade effekten och vridmomentet från ca 2000 v/min och sedan ju mera man varvar till där maximal effekt/vridmoment finns idag. Varvtalet för max effekt/vridmoment bestäms av kamaxlarna och är efter optimering samma som tidigare med skillnaden att motorn drar jämnare med den ökade effekten och vridmoment.

Likes

Comments

  • Blogkeen
  • Nouw