Eftersom att pappa fyller 50 år idag så var vi igår och firade honom, han bjöd på en rejäl plankstek med älgfilé. Det blev en riktigt trevlig kväll med mycket mat, en del spel och presenter. Jag och min syster har bokat in nästa lördag då vi kommer att åka till Luleå tillsammans för övernattning och mat som vi kommer bjuda pappa på som present.

Det finns även en spa-avdelning på hotellet som vi tänkte besöka.

För middag har vi bokat bord på restaurang CG som ska ha väldigt bra mat. Så nu hoppas vi på en riktigt trevlig helg nästa vecka!

Som första inlägg på bloggen tänkte jag berätta om vår resa till Bali. Det kommer att bli ett långt inlägg men jag hoppas att det uppskattas ändå.

Jag och min sambo var ute efter ett exotiskt resmål och vi planerade att åka i mitten på oktober. Vi bestämde oss tillslut för att åka till Bali - Indonesien i 16 dagar. Jag hade suttit och planerat och letat olika resmål och vad som skulle passa oss, vi skulle landa i Denpasar och eftersom vi visste att det skulle bli en lång resa dit, på ungefär 24 timmar med mellanlandningar, valde vi att boka de första 4 nätterna i Kuta som bara låg ungefär 20 minuter från flygplatsen. Hotellet som vi hade valt, Alam KulKul Boutique resort, var lagom stort och hade många små gångar för att komma till vårt rum som låg långt bak på hotellområdet. Trots en lång resa med lite sömn och en tidsskillnad på 7 timmar var vi pigga och förväntansfulla, och eftersom att vi valt att inte ta med oss några handdukar gick vi ut för att handla. Jag och mina halvfinska gener blev direkt ganska röd efter shoppandes i solen trots solkräm, och eftersom att resan tagit på blev det middag på hotellet och en tidig kväll.

De 3 andra dagarna i Kuta spenderades en hel del vid hotellets pool, mestadels i skuggan eftersom att solen var så extremt stark, jag lyssnade på ljudbok och Danne läste. Vi utforskade även stranden, innan vi åkte hade jag läst på om Kuta och just läst att stranden inte var något vidare och att den var ganska smutsig, men det var inget som vi märkte av alls utan stranden var ren och fin och havet korallblått. Danne hyrde surfbräda i några timmar och gjorde en hel del försök, några bättre och några sämre.

Min andra hälft kan vara väldigt envis och hade tydligen sagt till en kompis att han skulle fixa en så kallad "Balibong" keps, detta visade sig inte vara alldeles lätt och resulterade i några timmars letande utspritt på de olika dagarna (till mitt missnöje). Tillslut träffade vi en av försäljarna som lovade att fixa några om vi kom tillbaka nästa kväll vilket vi gjorde och äntligen fick tag på dessa kepsar.

Efter våra 4 första nätter i Kuta var det på Söndagen dags att åka vidare till nästa stopp, nämligen Ubud. På väg dit passade vi på att besöka så många sevärdheter som möjligt på vägen. Och även under vår andra dag i Ubud åkte vi iväg för att se några till.

Så det blev en hel del olika tempel som var väldigt vackra, och alla av dem omringade av vatten. Det blev väldigt många trappor till exakt alla sevärdheter. Vilket tillslut blev ganska jobbigt i den värmen, jag tror att vi ungefär hade 30 grader de flesta dagarna.

Utöver alla tempel besökte vi risterrasserna (bilden längst ned till vänster här ovanför) som var extremt vackra, riset sätts i de olika etapperna dränkta i vatten tills de har växt upp ur marken och tillslut skördas. Vi besökte även ett vattenfall som var mäktigt, det också låg väldigt långt ned och det var en hel del trappor för att tillslut komma fram.

Efter en lång dag med sevärdheter kom vi fram till vårt hotell i Ubud, vi hade bokat 3 nätter på hotell Bisma Eight, det låg lite avsides och långt in på en bakgata. Vi fick ett väldigt trevligt bemötande och en snabb incheckning och våra väskor levererades till rummet. När vi kom in på hotellrummet var det mycket större än vad vi trodde, det var större än vår lägenhet här hemma till och med. Ett stort vardagsrum med soffa och ett litet bord samt ett lagom stort sovrum, badrummet var något utöver, som badkar hade vi en mindre sortens badtunna, en separat dusch och även ett eget litet rum för toaletten. Det var bättre än jag förväntat mig.

Ubud är en mindre stad med mycket försäljnings v handarbete, vi gick runt på marknaden en dag och handlade en del saronger som var sköna att hänga över axlarna exempelvis när solen var för stark. Vi gjorde även ett besök till "the sacred monkey forest sanctuary" apskogen, det var en upplevelse då det var apor exakt överallt både mindre och större, de stora var lite läskiga så vi höll oss på avstånd från dem. En mindre apa fick för sig att hoppa upp på Dannes rysksäck och satt en stund och tuggade på handtaget tills Danne fick hjälp med hur man fick dem att hoppa av, krävdes bara att man böjde sig ner så hoppade den lilla apan av.

Frukosten på hotellet i Ubud var lite annorlunda, det var ingen biffe som vi är vana vid. Man fick en meny och beställde en lättare rätt, blev oftast toast och sylt för oss, sedan en större rätt, jag testade på en macka med avokado och pocherade ägg. Och tillsist så valde man ett tillbehör, exempelvis korv eller någon bakelse. I Ubud var det stort fokus på hälsa och hotellet erbjöd Yoga varje morgon som vi provade på, lagom för mig men Danne uppskattade det inte lika mycket som jag gjorde.

Hotellets höjdpunkt var poolen som var så sjukt vacker, det var en infinity pool och bakom var det bara djungel så långt man kunde se. Även om poolområdet var litet så var det alltid väldigt lugnt och aldrig fullt, tyvärr hann vi inte spendera så mycket tid vid poolen då vi hade så mycket annat inplacerat och 3 nätter inte var nå vidare lång tid. Vid eftertanke hade jag nog valt att spendera någon till natt här då det fanns mycket att se och det var en väldigt mysig stad. Det var väldigt stor kontrast till det unga och partyinriktade Kuta.

Då vi spenderat en vecka i Bali var det dags att åka från Ubud och vidare mot Nusa dua där vi spenderade vår sista vecka. Nusa dua är en halvö där det nästan enbart finns stora hotellkomplex, vi skulle bo på Grand Hyatt i 7 nätter. För att komma in i Nusa dua var det en säkerhetskoll där vakter stoppade bilen och gick runt och kontrollerade bilen, sedan fick vi tala om var på området vi skulle bo och släpptes då vidare. Nästa säkerhetskoll var för att komma in på hotellets område då det var samma procedur igen. Lobbyn på hotellet var extremt stor och det var massor av gränsla och blommor överallt.

När vi checkade in på hotellet fick vi en karta över hotellområdet, tål att sägas att det var extremt stort och för mig som har noll lokalsinne fick jag hela tiden bli guidad av Danne för att hitta, gick själv några gånger och gick vilse varje gång. Hotellet hade hela 7 stycken pooler, samt att stranden var privat för hotellets gäster och solsängar var därför gratis. Jag tycker att hotellet var ett bra val för de sista nätterna för att bara ta det lugnt och njuta av solen och omgivningarna. Under en dag hyrde vi cyklar från hotellet och upptäckte resterande delar av halvön som inte bestod av hotell. Vi gjorde även en dagsutflykt till Tulamben för att Danne skulle dyka, som enligt honom var det bästa på hela resan.

Innan vi åkte hem förlovade vi oss också, vilket var en stor överraskning för mig då jag inte visste nånting om att Danne planerade det.

Allt som allt var det en otroligt bra resa, jag skulle mer än gärna åka tillbaka, det är väldigt fint, människorna är trevliga och det finns mycket att se och göra. Även om vi hade 14 dagar på plats kändes det som att det var för kort tid och jag hade gärna stannat i en vecka till.