Godmorgon!

Som ni vet så var vår sista arbetsdag i onsdags, och i går så tog vi oss till Trondheim, genom att åka buss, i cirkus 3h. Sen tog vi oss vidare till Strjørdal, som ligger runt 50 min med buss från Trondheim. Där skulle vi försöka hitta till vårt hotell, för att kunna checka-in och sedan kolla staden. Vi frågade flera personer vart det låg och fick olika svar, men till slut så gick vi mot ett ställe som en hade pekat ut till oss, efter lite pust och stånk som kom vi dit och så visade det sig vara fel hotell... men där var dom hjälpsamma att rita ut på karta vart vi skulle, vilket var typ 5 km åt ett helt annat håll, men vi kom fram tillslut.

Efter att vi checkat-in och lämnat väskorna på rummet, provat sängarna, och andra typiska saker man gör när man fått ett nytt hotellrum, så gick vi ut och kollade hur staden såg ut. Vi hittade, efter många om och men, en sushi restaurang där vi stannade och åt lite och sen senare på kvällen åt vi på en jättemysig "western/steakhouse" restaurang. Måste säga att det är en trevlig och mysig liten stad vi befinner oss i.

Och nu så sitter vi här på rummet, har precis ätit en god frukost, och väntar på att taxin som ska göra oss till flygplatsen ska komma. Ska bli skönt att komma hem igen.

Okej, för att summera vår tid här i Norgelandet:

Vår praktik på Måsøval fiskeoppdrett har varit jättebra, eller kempegrejt som vi säger här, och vi har trivts mycket bra. Jag kan nog tala för alla när jag säger att jag har lärt mig sååå mycket, varje dag lärde man sig något nytt och man har verkligen fått en klar bild av vad man gör på en laxodling och hur det fungerar. Hade inte kunnat lära mig på ett bättre sätt än att testa på det i verkligheten. Och självaste Norge har ju varit kanon, naturen är helt fantastisk, maten är hur god som helst och att vara ute på sjön vare dag har varit härligt - Norge levererar!

Vi är helt enkelt väldigt nöjda med vår praktik och vistelse här!

Här kommer dom sista bilderna, tack för att ni har följt oss på vår resa!

Tack för oss, nu var det slut, ha det bra, vi signar ut!

Stjørdal, försöker hitta vårt hotell.

Hell ligger tydligen väldigt nära.

Hittade det tillslut.

Sushi!!!!

Western/steakhouse mat.

Frukostbuffé.

Lite bilder från under resans gång.

Heeej på er!

Okej, så i tron på att vi skulle komma till ett nytt ställe denna sista veckan av vår praktik, till exempel till smolt anläggningen (bebis-lax) som vi inte varit på än, så blev vi både lite förvånade men glada när Torbjørn kom och hämtade oss på Tisdag morgon, vilket innebar att vi kom tillbaka till Flatval...IGEN! :)

Det var såklart kul att komma tillbaka till favoritstället men ändå så var man inställd på något nytt. Det vi gjorde var att vi åkte med Knut och Maria och kollade lus på ringarna och så hade vi ett kar med massa foder, för att en foderpåse hade gått sönder, som vi tömde under dagen genom att fodra för hand.

I måndags så var det storm så det blev inget jobb då, utan det var bara att gå tillbaka till hotellrummet och göra lite vardagssysslor.

Idag så var det väldigt mycket regn och blåst ute på sjön så vi fick jobb att vara inne och måla väggarna vita nere i ett rum på flotten där foderslangarna går. Det var skönt att vara inne och få testa något annat, men sen på eftermiddagen så åkte vi med Torbjørn ut och plockade dö fisk, för sista gången. Med det sagt så var det sista arbetsdagen idag...

Och i morgon så tar vi oss till Trondheim för att sen ta oss vidare hem till Sverige!

Nu har vi njutit av en sista middag på hotellets restaurang, buffé var ett bra avslut från Frøya!

Ha det gött så länge, så hörs vi en sista gång i morgon.

Haadeeee! // Giese

I helgen så passade vi på att prova frukostbuffén, den får 5/5 toasters.⬇

Bilder från tisdagens arbete.

Regnigt och grått va det.

Målning från idag.

Snyggt och rakt blev det i alla fall.

Dagens väder... regn, blåst & hagel.

Hej hej!

Jag passar nu på att skriva ett snabbt litet inlägg medans internet fungerar, då vi har strömavbrott lite till och från här på hotellet idag.

Nu är det helg igen och vårt tid på Flatval är nu över (vad vi tror).. Vi har haft en bra dag med lagom väder, kul arbete och en del skratt.

I morgon blir det lite sovmorgon och att testa på frukostbuffén på hotellet. Här kommer lite bilder från idag.

Kram och godnatt, allt blir bra med ett gott skratt! // Elin

Sanna chillar kant 2, på en plast-rör-slang-ring. ⬇

Soluppgångar gillar vi!

Vi räddade en söt liten fågel, som hade lyckats att ta sig innanför nätet på en av ringarna, men vi kunde få ut den, ingen skada skedd.

Sen vart det lite mer av att fylla på silos med foder. Snabb info: en silo rymmer 100 ton och dom har 6 st, så dom kan ha 600 ton foder på flotten, mycket mat eller hur!

Vi gillar även solnedgångarna.

Vi håll på till kl. 18:00 idag och det är kolsvart redan vid 17:00. Så vi fick öva lite mörkerkörning med båten när vi skulle köra in till land, det var skoj.

​Heeej på er!

Idag har varit en lång och bra dag som har gått fort. Det började med att Sanna åkte iväg och hämtade foder på Sistranda, Nathalie matade laxen, och jag plockade dö fisk. Sen fick jag hjälpa till när Sanna, Frederic (handledare) och Roger (ny på anlägget) fyllde på en silo på flotten med det foder som var hämtat, cirkus 20 säckar, 750 kg vardera, tömdes i en silo och det var inte ens i närheten att vara fullt.

Efter lunchen så fortsatte Nathalie att fodra medans jag och Sanna åkte med Frederic och skulle sätta fast slangar på ringarna som fodret sen kommer att åka genom från flotten. Det var lite meckigt men det gick fint, samtidigt så fodrade vi lite för hand. Efter att vi gjort så på några ringar så åkte vi till flotten och tog det vackert, där fiskade även Kim och han fick upp en stor Långa på runt 4-5 kg tror vi, det var ganska coolt. Sen åkte vi tillbaka till land och gjorde iordning lite, och så var det slut på denna arbetsdagen med, vi lämnade inte anlägget förrens halv 6, vilket är lite senare än vi brukar.

I morgon är det troligtvis den sista dagen på vår kära Flatval anläggning... tiden går fort och snart är det bara 1 vecka kvar! Whaaaat! Men vi har massor av kul!

Och när vi satt där på kanten av flotten och Kim fiskade så kom vi och tänka på att; tänk om alla fiskar pratade skånska, så kul det hade varit! I alla fall, ta det vackert så hörs vi som vanligt i veckan.

Tack för mej, allt löser sej! // Elin

Påfyllning med foder i silos. ⬇

Vi hade ganska fint väder också.

Montering av "matutsprutare".

Färgmonterad och så ser man flotten i bakgrunden.

En av flera regnbågar vi såg.

Två allmänt fina bilder.

Sanna chillar kant på en plast-foder-skräp-hög.

Fiske från flotten.

Slut för idag.

Hejsan, då var man hemma igen efter en lång dag med arbete, jämfört med igår! Blåste och regnade gjorde det en hel del igår, så vi fick vara lediga, men idag fick vi arbetat. Vi har räknat laxlus, fiskat, fyllt foderlagret på flotten med pellets och vi har även haft tid över till att chilla på skräp.

Det bästa med denna dagen är att vi är tillbaka på Flatval och kommer vara här denna veckan! Man kan säga att vi blev lite smått hemkära i den anläggningen och även i personerna som arbetar där. Detta är nu 3:de veckan vi arbetar på Flatval och vi gissar på att det även är den sista veckan på Flatvals anläggning. Dessutom har dom fått en flotte på anläggningen, vilket var ett stort plus och bara så ni vet så kostar en flotte cirka 20 miljoner Norska kroner! Flotten har inte blivit helt klar för utfodring än, men det dröjer inte långt kvar innan den är i funktion och man behöver inte längre fodra för hand, som vi har fått göra de första veckorna.

Nu ska vi äta handfiskad gråsej, så tack och hej! //Nathalie

Bilden till vänster är ett utav lagerna och den till höger var alla de påsar som skulle ner i 4 lager.

​Såhär ser våran middag ut idag, iallafall för mig (Nathalie) och Sanna!

Nu var vår vecka på Dyrøy anläggningen slut, det har varit kul och lärorikt. Som tidigare nämnt har vi fått göra en hel del grejer och igår fick vi vara med och se hur kalibrering av foder och hjälpa till lite med det på flotten. Och när vi var ute på ringarna så fick vi syn på en väääldigt stor båt som visade sig vara världens största upphämtning-av-lax-fartyg, den rymmer så den kan ta upp 40 000 kubik lax, så en stor båt var det. Och så hade den även en jacuzzi (viktigt).

Så nu vart det helg igen och så får vi se vart vi hamnar nästa vecka. Det kan bli Flatval, kan bli laxvika, kan bli Sistranda eller smolt anläggningen, det återstå att se, vem vet?

Här kommer iallafall lite mer bilder från veckan,

Vi har det iallafall skoj, Skepp Ohoj! // Elin Giese

Liten Läppfisk. ⬇

Lite blåsigare väder att vara ute på ringarna och flotten till höger.

Den dyra dyra kameran.

Avlusningsmedel och läppfiskarnas foder.

Fina dagar.

Kalibrering av foder.

Soluppgång och nedgång.

Nu är vi inne på tredje veckan som fortsätter på Dyroy.

Igår så åkte vi ut till ringarna och hjälpte till med laxarna som vi tidigare har gjort. Vi lärde oss att splitsa för oss som inte kunde och en del om företagets utrustning. Vi fick reda på att en kamera kostar 590 000 kr dom  placeras  ute i ringarna för att se vad som händer under ytan, på Måseval Fiskeoppdrett har dom 16 stycken kameror. Avlusningsmedel som användas till laxarna kostar 100 000 stycken/flaska, vilket blir mycket pengar. ALLT inom lax är dyrt.

Idag fick vi hjälpa till att kolla lus på laxarna vilket vi inte har fått göra tidigare. Man använder sig utav ett mindre kar fyllt med vatten och med ett medel som heter Benzoak, det gör att laxarna blir förlamade i musklerna, de blir bedövade. Därefter plockade vi upp laxen och kollade efter lusen, det gjorde man på 20 stycken laxar per ring och dokumenterade det. Efter det var det dags att fodra igen och därefter ta upp död fisk. Eftersom dom här laxarna är mycket större än där vi har varit sen tidigare så äter dom mycket mer, det tog resten av dagen för oss att bli klara med fodringen. Det blev en lång men händelserik dag, det är alltid kul när det händer saker då det lätt blir mycket väntan.

Nu sitter vi hemma och har precis ätit en god Tacos middag som vi är mycket nöjda med!

Kram Sanna

Mer bilder kommer!

Hej igen!

Nu är helgen slut och jobbet fortsätter som vanligt i morgon för oss, för vissa andra blir det höstlov.

I torsdags fick vi komma till ett nytt ställe som ligger på Dyrøy, där åkte vi med en båt ut till en "flotte", vilket är en fastliggande båt där all foder till fiskarna finns och så går det slangar ut till dom olika ringarna. Så man kontrollerar allt inifrån med datorer, hur mycket foder som släpps ut, temperatur, syrehalt, och även en kamera övervakning så man ser att allt går rätt till. Det fanns dock inte så mycket för oss att göra där så dagen blev ganska lång.Vi lär antagligen vara på det samma stället imorgon också, så vi får se om vi får arbeta lite mer då, förhoppningsvis.

Helgen har förövrigt varit bra, har haft lite sämre väder dock, lite mer regn och blåst och grå himmel. Så vi har till mestadels tagit det lugnt, pluggat, spelat Yatzy och tränat lite. Vi njöt även av ännu en god restaurang middag i lördags, och så upptäckte vi att det ligger flera affärer cirkus 10 meter bredvid kiwi, som vi har trott varit den enda affären som låg i området i nu 2 veckor... suck. Och sen har vi lärt oss att allt här är stängt på söndagar, verkligen allt. Förutom den trogna Frøya grillen som ligger tvärs över gatan.

Meeen nu ska vi sova för i morgon ringer klockan 05:00, tidigt eller hur.. men vi får i alla fall en timme mer att sova på, hoppas ingen glömde att ställa tillbaka klockan igår natt ;)

Tack och godnatt // Giese kiese på en söndagsnatt

Bilder från torsdagen på Dyrøy.

Frøya grillen!!

Restaurangmaaaat.

Hej svejs!

Nu har vi äntligen tid att skriva ett inlägg, vi har haft en hel del att göra det senaste och har därför inte hunnit med att skriva. Det är tufft att arbeta på en laxodling och samtidigt ha lite ordning och reda i våran lägenhet, vet faktiskt inte hur många gånger vi sagt att vi ska göra saker, men dom blir ju ALDRIG av.

Men däremot har vi hunnit utforska hotellets restaurang och deras minsta trimrum (träningslokal) kan gissa att den var på cirka 15-20 kvadratmeter. Vi har även hunnit med 3-4 filmer, gått till kiwi (mataffär) kanske gissningsvis 20 gånger och vi har även lärt oss att leva tillsammans natt och dag.

På praktiken går det fin fint, det började med att våran handledare var en aning sen att hämta oss på måndagen och han har en tendens att spela mycket bra party musik på båten. På måndagen startade vi med att dra upp läppfiskarnas gömställen och högtryckstvättade dom ordentligt, placerade ny mat för fiskarna och tog det helt enkelt chill. Läppfiskarna äter laxlusen som är en parasit och lever på laxen, därför finns det även en del läppfiskar i laxodlingen.

Igår fodrade vi som vanligt på förmiddagen, inget konstigt, men på eftermiddagen fick vi åka med Kim (handledaren) till Sistranda laxodlingar och där fick vi chans att se hur man fraktar laxen till ett slakteri. Regnade gjorde det och det var högt tempo på ringarna, men vi jobbade riktigt flitigt och vi har även fått lära känna några nya människor. Vi kom hem igen runt 19 tiden, (12h arbete) så det var bland annat därför vi inte hann med att blogga igår.

Idag var det också en ganska chill dag, fodrade laxen och dansade runt på den så kallade "partybåten" innan det var dags för oss att åka hem lite senare på eftermiddagen. Blir inte så mycket nyare arbetsuppgifter förrän vi byter arbetsplats, vilket vi förhoppningsvis ska göra imorgon, kanske lite lyckoönskningar till oss då?

Time to go to bed it's late, men vi har det kempegrejt! // Nathalie o company

Restaurangbesök på hotellet. God mat. ⬇

I väntan på Kim handledare.

Läppfiskarnas gömnställe.

Nathalie fodrar laksen.

Vi handfiskade även lite gråsej som simmar omkring utanför kassarna.

Förbereder oss för utkörning till Sistranda laxodling.

Övriga bilder från dagarna.

Hej på er!

Nu är vår första praktikvecka i Norge avklarad, vi har varit på ett ställe som heter Flatval som ligger på Fröya. Där har dom 8 st kassar med mellan 100 000 - 200 000 lax i varje kasse, snacka om mycket fisk!

Vi har varit på olika båtar men samma laxodlingsanläggning, där har vi fått hjälpa till med det vardagliga arbetet, bland annat att fodra fiskarna, köra kran, köra deras fiskefartyg, kontrollera ringarna och mycket mer.

Det är riktigt kul att vara här och få uppleva en massa och såklart att få vara ute på sjön, som vi naturbrukare tycker så mycket om!

Vi har helt enkelt haft en mycket bra första vecka, trots att norskan kan vara lite svår att förstå.