Inlägg angående entreprenörsskap
View tracker

Frågor och svar från en intervju med Phil Libin, grundaren av applikationen Evernote!

https://www.youtube.com/watch?v=EzhIGMkyXYc&feature=youtu.be

1.Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

I Boston startade han två företag, Engine Five & CoreStreet. Dessa två såldes sedan när de bestämde sig för att starta ett tredje företag ville de satsa på något som de tyckte var intressant och roligt. Då valde de att starta Evernote, en text-editor app.

En intressant aspekt i intervjun är hur de kommer fram till vilket område de väljer att fokusera på. Phil och hans team sitter ner och diskuterar vilka saker de håller på med i vardagen. Många av dom nämner att de spelar TV-spel. Men de tyckte redan att det fanns så mycket bra på marknaden inom den här kategorin att de inte tyckte det behövdes en ”utveckling”.

2.På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Phil hade tidiga kunskaper inom programmering. Han har alltid haft ett intresse inom detta ämnet och har under hela sin utbildning velat utveckla dessa kunskaper. Jag tror också att han har haft god nytta av de två tidigare företag han startade och sålde.

3.Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Han träffade Stephan Pachikov, en ryss som hade ett team i Kalifornien som jobbade med samma idé som de teamet Phil hade. De bestämde sig för att slå ihop deras team och jobba tillsammans. Phil flyttade till Kalifornien och det var där resan med Evernote började.

4.Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Eftersom Phil inte nämner något om en speciell kund eller grupp som de testat sin idé på så är det svårt att svara på den frågan. Däremot kan jag gissa att eftersom Phil redan startat två företag tror jag att kunderna som de använde där kan möjligtvis ha varit testpersoner till Evernote. Både Phil och Stephan hade säkert många vänner som hade liknande kunskaper och även dessa fick förmodligen agera testpersoner och kritiker.

5.Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Tidsaspekten nämns inte men Evernote lanserades 2008 och han nämner att han träffade Stephan 2007 så i ett års tid jobbade de med Evernote innan de lanserade företaget.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

I den första kursveckan skulle vi kolla på en video om olika entreprenörer och hur de har lyckas med sin affärsidé, nedan svarar jag på frågor om den här videon. http://bcronquist.se/EP/?p=65 (Instagrams Kevin Systrom)

1.Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

När han arbetade på Google och kom till Nextstop där han ville ta upp sina programmerar kunskaper på nytt. Han började som en marketing kille och jobbade sig uppåt för att tillslut bli ingenjör. På så sätt fick han kunskaper om ett eget ansvar och började därför utveckla Bourbon som senare blev Instagram.

2.På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Han har alltid haft ett stort intresse för programmering och datavetenskap generellt, detta var något som han utvecklade under sin skoltid med projekt och inriktning inom just detta ämnet.
Det första företaget han utvecklade och valde att satsa på var Bourbon, detta tack vare att han kunde bära med sig sina kunskaper han fått genom sin skolgång om programmering och datavetenskap.
Jag tror också att hans tid på Google var avgörande för att vilja satsa vidare med Bourbon/Instagram där han fick kunskaper om inte minst marknadsföring men också erfarenheter av ett individuellt arbete.

3.Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Kevin tror jag har fått kunskaper från de människor han har jobbat med under sin tid på bland annat Google. Där har han haft en trygghet av att känna människor med speciella kompetenser som han kunnat rådfråga och få hjälp av.
Vad det gäller Instagram berättar han och pratar mycket gott om sin medarbetare Mike.

4.Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Bourbon var den första ”prototypen” som testades utav sina vänner, troligtvis de som de har träffat under sin skolgång vilket resulterar i ”experter” inom området. Det som var mest populärt med appen var funktionen av filter där Kevin beskriver det som ett sätt att alla kan ha möjlighet att ta expertfoton trots att man använder en mobilkamera, med hjälp av dessa filter.
Twitter var till en stor hjälp när det kom att visa upp sin applikation på marknaden, han delade med sig av Instagram så att både fotografer och privatpersoner kunde ta del av hans affärsidé.

5.Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Kevin nämner något om att de höll på för länge med Bourbon och lade för mycket tid på det projektet, jag vill minnas att han nämnde ett halvår. Men själva tidsaspekten kring Instagram nämns inte så värst mycket utan där tror jag att det var en iterativ process där Kevin utvecklar sin produkt under sin tid på de företag han jobbade på innan han började med Bourbon.

Likes

Comments

View tracker

Ett problem som fler människor än jag stöter på är hur snabbt ens mobilbatteri ibland laddas ur.

Tänk dig att du ska ta bussen hem och du har köpt en biljett på din telefon som du måste visa upp för chauffören. När bussen kommer dör din telefon och biljetten går ej att visa och pengarna går till spillo. Allt detta på grund av att du inte kan ladda din telefon någonstans.

Min affärsidé är därför en tanke om att du ska kunna dela ditt batteri som du har kvar på din telefon med en annan telefon, detta genom en app, "Batteryfriend", som överför önskad mängd batteri till din vän. På så sätt kan en som har lite batteri kvar få tillgång till mer tid genom att kompisen överför batteri genom appen.


Eftersom vi lever i ett mobilt samhälle tror jag att det här är en idé som kommer förändra stressen hos människor när batteriet börjar ta slut. Det finns många frustrerande situationer som uppstår när batteriet tar slut, inte minst den jag beskrev ovanför.



Likes

Comments

Utan att tidigare ha jobbat något med entreprenörskap så är innovation det första ordet jag tänker på när man pratar om entreprenörskap, vilket för mig definieras som förändring, lösning, nytänkande & framgång. 

Jag tror dock inte att innovation är det enda ordet som beskriver en entreprenör utan det finns så många olika definitioner på ämnet, jag hoppas kunna lära mig mer om vad entreprenörskap är i den här kursen och det ska bli spännande att se om mina tankar kommer se annorlunda ut på entreprenörskap när den här kursen är slut.


Hur som helst så är det här mina första tankar om entreprenörskap och om några veckor kommer jag förmodligen tänka annorlunda eller veta mer om ämnet. 

Men så länge....


/Marie

Likes

Comments