DIGITAL DESIGN

Vårtermin har startat och det innebär nya kurser. En av dessa är "design av medietjänster för mobila enheter".

Första uppgiften/delprovet gick ut på att göra en designbrief, temat för den här kursen är nörden & konnässören. Vi skulle alltså välja ett "nördämne" som vi sedan skulle göra en förstudie till, en brief och en PACT analys. I mitt fall har jag valt ämnet stickning och virkning.

För att briefen och PACT-analysen skulle bli så bra som möjligt har jag använt några metoder till hjälp.
Dessa två är mindmapping samt personas.

Nedan presenterar jag hur dessa två har gjorts:

Mindmap
Persona

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

I den allra sista milstolpen hade vi som uppgift att göra en mer utförlig pitch av vår affärsidé.

Jag hade först planerat att spela in en video där jag presenterar min idé men jag tyckte det blev för likt min elevator pitch, som ni hittar i tidigare inlägg, så därför bestämde jag mig för att göra något annorlunda.

Jag hittade exempel på whiteboard videos och blev helt förälskad i deras sätt att förmedla ett budskap på ett så enkelt sätt :)

Nedan finner ni en länk till min video som är publicerad på youtube med hjälp av VideoScribe.


https://www.youtube.com/watch?v=pRQBpL3p_18

Likes

Comments

Under kursens gång har vi läst William Tobins bok "Confessions of a compulsive entrepreneur and inventor". Nedan svarar jag på några frågor angående hans bok och entreprenörskap.

William Tobin

Vad överraskade dig mest i Tobins berättelse i förhållande till begreppet entreprenörskap?

Något som jag reagerade på när jag läste Tobins bok var hur många företag han hade startat, 10 stycken.

Jag hade tidigare en upplevelse att entreprenörer var väldigt ”smala” i sitt tänkande av att starta massa företag. Men Tobin verkar ha kört på och gjort det på rätt sätt.

Vad tyckte du blev bekräftat i Tobins berättelse i förhållande till vad du redan visste innan om entreprenörskap?

Att en entreprenör hela tiden måste fortsätta tro på sig själv och inte ge upp för då blir man lätt överkörd(s.141). Bara för att man blir kritiserad och någon tycker din idé är konstig eller fel så måste man själv veta var man står och lita på sig själv.

Identifiera och beskriv de tre egenskaper som du tycker bäst illustreras av Tobins bok och som är centrala för att förstå begreppet entreprenörskap.

Bestämdhet och rättvisa är två egenskaper som går ihop och beskriver en entreprenör bra. Tobin säger att han tycker det är viktigt att kunna tala om för sina medarbetare och anställda vad som är rätt och fel. Är man för mesig blir det inte bra resultat i slutändan. Men även att man kan kritisera och erkänna själv när man gör fel och kunna ta på sig ansvar.

En annan egenskap som illustrerar begreppet entreprenörskap är ”livskvalité”. Tobin berättar genom hela sin bok om sin familj och hur han alltid, trots sina framgångar, har prioriterat familjen och hela tiden låtit dom gå i första hand framför alla företag.
Jag tror det är viktigt för en entreprenör att kunna släppa sina tankar ibland från jobb, oavsett om det är att spendera tid med familjen, träna eller nåt annat som kan skärma av dig från jobbet.

Kreativitet, något som jag upplever är en av Tobins främsta egenskaper. Ett exempel är när han köper en gammal skruttig Ford som han gör om för att ”trolla” bort det fula(s.6).

Jag tror kreativitet är en viktig egenskap för en entreprenör, mest för att kunna se lösningar på problem men också för att få en gnutta fantasi i sitt tänkande.

Reflektera över, beskriv och illustrera paralleller mellan Tobins berättelse och din egen process så som den definierats på kursen med de fyra milstolparna?

Min process av min affärsidé tycker jag framförallt kan liknas med Tobins berättelse av hur man kan bli kritiserad och höra att det är ”omöjligt” att genomföra. I milstolpe 3 fick jag höra av en del att min idé inte går att genomföra med dagens teknik och att det krävs magi för att göra det.
Tobin säger i en av hans ”Lesson Learned” rutor att ”arbeta för sig själv definierar din egen nivå av fulländning. Det finns ingen som kan tala om för dig om du har lyckats eller gjort klart ditt projekt”. Detta driver mig som entreprenör framåt, att hela tiden kunna ta emot kritik men faktiskt inte alltid behöva tro på den, så länge du själv tror på din idé. Sen ska man själv givetvis vara realistisk också men som jag nämnt tidigare så handlar entreprenörskap för mig om att utveckla och tänka nytt.

Likes

Comments

I milstolpe 3 ska vi testa våran idé mot potentiella kunder. Eftersom jag inte har någon speciell målgrupp så valde jag att bland annat göra en enkät som jag delade med mina vänner. Detta gjorde jag för att jag ville ha in många svar från olika målgrupper men också för att jag vet att det är känsligt för vissa att vara helt ärliga och faktiskt ordentlig kritisera min idé.


Nedan har jag sammanställt den informationen jag har fått in av att testa min affärsidé mot potentiella kunder.

Efter att ha frågat potentiella kunder om min affärsidé har man fått en annan syn på det som man själv tidigare har tyckt varit en fantastisk idé. Jag tycker fortfarande min idé är bra och att tanken är god men att prata med framtida kunder ger en mer realistisk uppfattning av sin produkt och vilka ”svagheter” min affärsidé har.

Den mest intressanta frågan jag har fått svar på är vilka kompetenser som krävs för att göra den möjlig. Svar som jag bland annat fick då var ”magi”, jag förstår att med dagens teknik kanske inte är möjligt att hitta en lösning på min affärsidé men för mig handlar en entreprenör om att utveckla, tänka nytt och hitta nya lösningar. För 100 år sedan trodde inte människan på att man skulle kunna sitta och surfa över nätet för då fanns inte den tekniken. Vad jag menar är att varför kan vi inte hitta ”ny” teknik som kan göra det möjligt att lösa problemet på min affärsidé?

Andra frågor jag fick svar på var om kunden var beredd att betala för den här produkten, i mitt fall en applikation.

Där var det blandade åsikter, någon svarade nej och en annan tyckte en mindre summa var värt att betala, men det var också de som svarade att den här tjänsten skulle förändra deras vardag på något sätt.


En tankeställare: 💡

Är den "omöjliga triangeln" omöjlig? Vi ser ju den...

Likes

Comments

En intervju av Spotifys grundare, Daniel Ek

Intervjun i sin helhet hittar ni här - https://www.youtube.com/watch?v=hsGzQKntx7Y

1.Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

Jag tror att Daniels uppväxt och intressen överlag var den avgörande punkten, att han hela tiden har haft ett driv att bli något stort, att han brunnit för musik och älskar gitarrer, att han tycker om att bygga och skapa saker etc etc.. En smart kombo av hans intressen tror jag formade Spotify.

2.På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Daniel säger att han ej har pluggat någonting förutom grundskolan, innan han startade Spotify. Men nu läser han på Harvard bland annat för att öka sina kunskaper.
Någonting jag reagerade på var däremot att han alltid har haft ett driv att bli någonting stort, han nämner att när han var liten sa han att han skulle bli större en Bill Gates och det tycker jag är fascinerande att man som liten har drömmar om att bli något stort.

3.Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Han nämner inga personer som kan beskrivas som mentorer direkt, däremot säger han att han älskar sitt jobb och längtar till att få åka till kontoret på morgonen så det har nog haft en stor betydelse för utvecklingen av Spotify. Att han brinner för den han jobbar med.

4.Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Nämns inte. Han säger bara att ett av deras stora mål med Spotify är att företaget ska förbättra en privatpersons dag med 10%. Om det är att spela rätt musik på morgonen så man blir pigg eller boosta träningen med rätt spellista..

5.Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Tidsaspekten beskrivs inte men Daniel säger att det var ganska ”tacksamt” att skapa Spotify och lansera det eftersom vi i Sverige lever i ett land som ständigt är med när nya saker inom tekniken presenteras och vi är ganska mottagliga för den här nya tekniken. Att presentera en sådan idé för ett land som ständigt får vara med om nya uppdateringar är såklart lättare än för ett land där alla invånare inte ens äger en dator.


Likes

Comments

Frågor från intervjun med skaparen av StyleSeat, Melody McCloskey.

Intervjun i sin helhet hittar ni här: https://www.youtube.com/watch?v=7jwHz7NcI0g

Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

McCloskey pratar om när hon satt på jobbet och alla blev helt till sig när det hörde att McGuire skulle komma ut online. En idé som gjorde det möjligt att koppla upp sig och chatta med människor världen över. Det beskriver hon som att det var där allt började.
Hon pratar också lite senare i intervjun om hur hon tyckte att hitta en bra stylist var dyrt och där började väll själva utvecklingen av StyleSeat.

På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

När hon tog sin examen började hon träffa massa entreprenörer. Hon flyttade till San Fransisco 2006 och jobba med PR som hennes skolvägledare föreslog. Detta gjorde att hon började förstå teknologi. Hon fick senare en anställning som CEO och där gjorde hon sitt första ”start-up” projekt.

Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Hennes bästa kompis som var designer började designa hennes företag och den första produkten, efter det tog hon produkten till en utvecklare som hjälpte hennes gratis. En komisk men obetydlig, tror jag, sak hon berättar om är att hon får alla sina medarbetare att bli fulla innan hon frågar om dom vill hjälpa henne. Som sagt tror jag inte att det har någon betydelse men lite annorlunda sätt att anställa personer.
Dock den sista hon anställde som utvecklare, Dan Levinge, var en rutinerad och jobbade som CEO på Google.

Hur nåde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Stylister som fick höra om McCloskeys idé började berätta för andra stylister om den här produkten och på så sätt fick de ett rykte och kunde börja bygga en kundkrets. Hon berättade för de anställda på olika salonger om hennes produkt innan hon ens lanserats den och på så sätt lyckades hon skapa ett kontaktnät som var tillräckligt stort för henne att komma igång med produkten.

Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Från att ha börjat berätta om sin idé till de olika salongerna till de att produkten lanserades nämner hon något om att det tog upp mot 3-4 år innan hon satte igång med själva företaget.

Likes

Comments

Frågor och svar från en intervju med Phil Libin, grundaren av applikationen Evernote!

https://www.youtube.com/watch?v=EzhIGMkyXYc&feature=youtu.be

1.Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

I Boston startade han två företag, Engine Five & CoreStreet. Dessa två såldes sedan när de bestämde sig för att starta ett tredje företag ville de satsa på något som de tyckte var intressant och roligt. Då valde de att starta Evernote, en text-editor app.

En intressant aspekt i intervjun är hur de kommer fram till vilket område de väljer att fokusera på. Phil och hans team sitter ner och diskuterar vilka saker de håller på med i vardagen. Många av dom nämner att de spelar TV-spel. Men de tyckte redan att det fanns så mycket bra på marknaden inom den här kategorin att de inte tyckte det behövdes en ”utveckling”.

2.På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Phil hade tidiga kunskaper inom programmering. Han har alltid haft ett intresse inom detta ämnet och har under hela sin utbildning velat utveckla dessa kunskaper. Jag tror också att han har haft god nytta av de två tidigare företag han startade och sålde.

3.Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Han träffade Stephan Pachikov, en ryss som hade ett team i Kalifornien som jobbade med samma idé som de teamet Phil hade. De bestämde sig för att slå ihop deras team och jobba tillsammans. Phil flyttade till Kalifornien och det var där resan med Evernote började.

4.Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Eftersom Phil inte nämner något om en speciell kund eller grupp som de testat sin idé på så är det svårt att svara på den frågan. Däremot kan jag gissa att eftersom Phil redan startat två företag tror jag att kunderna som de använde där kan möjligtvis ha varit testpersoner till Evernote. Både Phil och Stephan hade säkert många vänner som hade liknande kunskaper och även dessa fick förmodligen agera testpersoner och kritiker.

5.Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Tidsaspekten nämns inte men Evernote lanserades 2008 och han nämner att han träffade Stephan 2007 så i ett års tid jobbade de med Evernote innan de lanserade företaget.

Likes

Comments

I den första kursveckan skulle vi kolla på en video om olika entreprenörer och hur de har lyckas med sin affärsidé, nedan svarar jag på frågor om den här videon. https://www.youtube.com/watch?v=nld8B9l1aRE (Instagrams Kevin Systrom)

1.Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

När han arbetade på Google och kom till Nextstop där han ville ta upp sina programmerar kunskaper på nytt. Han började som en marketing kille och jobbade sig uppåt för att tillslut bli ingenjör. På så sätt fick han kunskaper om ett eget ansvar och började därför utveckla Bourbon som senare blev Instagram.

2.På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Han har alltid haft ett stort intresse för programmering och datavetenskap generellt, detta var något som han utvecklade under sin skoltid med projekt och inriktning inom just detta ämnet.
Det första företaget han utvecklade och valde att satsa på var Bourbon, detta tack vare att han kunde bära med sig sina kunskaper han fått genom sin skolgång om programmering och datavetenskap.
Jag tror också att hans tid på Google var avgörande för att vilja satsa vidare med Bourbon/Instagram där han fick kunskaper om inte minst marknadsföring men också erfarenheter av ett individuellt arbete.

3.Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Kevin tror jag har fått kunskaper från de människor han har jobbat med under sin tid på bland annat Google. Där har han haft en trygghet av att känna människor med speciella kompetenser som han kunnat rådfråga och få hjälp av.
Vad det gäller Instagram berättar han och pratar mycket gott om sin medarbetare Mike.

4.Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Bourbon var den första ”prototypen” som testades utav sina vänner, troligtvis de som de har träffat under sin skolgång vilket resulterar i ”experter” inom området. Det som var mest populärt med appen var funktionen av filter där Kevin beskriver det som ett sätt att alla kan ha möjlighet att ta expertfoton trots att man använder en mobilkamera, med hjälp av dessa filter.
Twitter var till en stor hjälp när det kom att visa upp sin applikation på marknaden, han delade med sig av Instagram så att både fotografer och privatpersoner kunde ta del av hans affärsidé.

5.Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Kevin nämner något om att de höll på för länge med Bourbon och lade för mycket tid på det projektet, jag vill minnas att han nämnde ett halvår. Men själva tidsaspekten kring Instagram nämns inte så värst mycket utan där tror jag att det var en iterativ process där Kevin utvecklar sin produkt under sin tid på de företag han jobbade på innan han började med Bourbon.

Likes

Comments

Ett problem som fler människor än jag stöter på är hur snabbt ens mobilbatteri ibland laddas ur.

Tänk dig att du ska ta bussen hem och du har köpt en biljett på din telefon som du måste visa upp för chauffören. När bussen kommer dör din telefon och biljetten går ej att visa och pengarna går till spillo. Allt detta på grund av att du inte kan ladda din telefon någonstans.

Min affärsidé är därför en tanke om att du ska kunna dela ditt batteri som du har kvar på din telefon med en annan telefon, detta genom en app, "Batteryfriend", som överför önskad mängd batteri till din vän. På så sätt kan en som har lite batteri kvar få tillgång till mer tid genom att kompisen överför batteri genom appen.


Eftersom vi lever i ett mobilt samhälle tror jag att det här är en idé som kommer förändra stressen hos människor när batteriet börjar ta slut. Det finns många frustrerande situationer som uppstår när batteriet tar slut, inte minst den jag beskrev ovanför.



Likes

Comments

Utan att tidigare ha jobbat något med entreprenörskap så är innovation det första ordet jag tänker på när man pratar om entreprenörskap, vilket för mig definieras som förändring, lösning, nytänkande & framgång. 

Jag tror dock inte att innovation är det enda ordet som beskriver en entreprenör utan det finns så många olika definitioner på ämnet, jag hoppas kunna lära mig mer om vad entreprenörskap är i den här kursen och det ska bli spännande att se om mina tankar kommer se annorlunda ut på entreprenörskap när den här kursen är slut.


Hur som helst så är det här mina första tankar om entreprenörskap och om några veckor kommer jag förmodligen tänka annorlunda eller veta mer om ämnet. 

Men så länge....


/Marie

Likes

Comments