1) Dyp dine gulerødder i pesto
Gulerødder dyppet i den røde pesto fra Løgismose er en favorit herhjemme. Prøv kombinationen og forbered dig på at blive AFHÆNGIG. De soltørrede tomater giver den lækreste smag sammen med den kolde, knasende gulerod. Masser af vitaminer og sundt fedt, what's not to like?

2) Lav en omgang "ants on a log".
Ants on a log ("myrer på en træstamme" - se billede her) består af bladselleri, peanutbutter og rosiner - en besynderlig, men overraskende velfungerende snack. Du får både knas og sødme, den gode, fede smag og protein fra peanutbutteren. Prøv det!

3) Stuv din grønkål
Køb frisk eller frossen grønkål og lav en fedtfattig, cremet, stuvet grønkål (opskrift). Spis den sammen med kød, grønt eller kartofler/søde kartofler. Nem og lækker måde at få mere af det grønne grønne!

4) Giv dine porrer et lille "bad"
Her mener jeg enten bouillonbad eller fedtreduceret flødebad (madlavningsfløde, cremefine eller soyafløde). En hurtig aftensmad: Lynsteg kyllingefiletter, skær en masse porrer i mindre stykker, læg begge dele i et ovnfast fad og overhæld med madlavningsfløde eller grøntsagsbouillon og bag i ovnen 20-25 minutter på 180 grader. Du kan også putte mozzarella eller cheddar på toppen inden det ryger i ovnen, for at gøre det ekstra læx.

5) Kig på dine cherrytomater
Lad cherrytomater stå fremme på køkkenbordet, så du ofte får øje på dem. Det gør det lettere at hapse på dem - og temperaturen gør dem sødere.

6) Skær ud, når du har købt
Når du har købt dine grøntsager, kan det være en fordel at bruge 5-10 minutter på rense dem og skære dem ud i mindre stykker og opbevare dem i beholdere i køleskabet. Det gør det lettere at snacke på det grønne og gør aftensmaden meget hurtigere og mere overskuelig.

7) Put salt på din agurk
Hvis du drysser lidt salt på dine agurkestænger, bliver de mere knasende og smagen bliver peppet dejligt op!

8) Soup det
Grøntsagssupper gør det nemt at få meget grønt. Mangler du inspiration til lækre, mættende supper, så tjek mine opskrifter her - fx denne broccolisuppe .

9) Juice det
Grøntsagsjuice er også en oplagt måde at få ekstra grønt. Gulerødder og rødbede er oplagte grøntsager at juice, men hvis du mangler inspiration, så lad dig inspirere af nogle af de mange spændende juice bøger der findes på markedet, fx Super grønne Juicer & Smoothies (affiliate).

10) Gå efter nemme opskrifter
Lav en liste over nemme opskrifter, som du kan lide, og som ikke tager alverdens tid at lave og som ikke kræver 8 forskellige slags grøntsager. En slags go-to liste. Print opskrifterne ud og hæng dem på køleskabet, så du bliver mindet om dem. Prøv fx denne aftensmad på 10 minutter med grøntsager og æg.

Bon appetit og hav en dejlig dag :-)

💚💚💚💚💚

Husk at følge mig på Instagram ☀

Follow

Likes

Comments