Hello monday. Har dere hatt en fin helg? Min har gått i ett. På lørdag hadde Ole Anders spill dag med gutta, så jeg ble med mamma og pappa til hageland for å få litt julestemning. Utrolig koselig. På søndag var det duket for farsdag, så da var det runden rundt for å besøke fedre før Ole Anders skulle spille håndballkamp på kvelden. Og slik gikk nå den dagen.

Nå er jeg klar for en ny uke hvor mye spennende skjer fremover. Det skjer litt forandringer på jobbfronten nå, og jeg gleder meg til å dele det med dere når ting er i orden, men først vil jeg dele en frokostfavoritt med dere, nemlig bananpannekaker.

Bananpannekaker:

(2 porsjoner)

2 modne bananer

2 dl havregryn

2 egg

1ts bakepulver

1/2dl melk

Bland alle ingrediensene i en blender eller med en stavmikser, stek på middelsvarme til de er gjennomstekt. Legg i noen blåbær under steking for ekstra smak (dette er kjempegodt!) Jeg toppet det hele med litt hjemmelaget jordbærsyltetøy. Dette er kjempe enkelt å lage og ikke minst både sunt og godt. En super start på dagen!

Have a nice day

Jeg håper dere får en super start på uken og en riktig fin mandag!

Klem

Likes

Comments

Jeg syns det er gøy å lese hva andre har gjort på trening for å få inspirasjon til øvelser jeg selv kan gjøre. Det er fort gjort å bli lei av en øvelse eller en økt du pleier å kjøre, så hvorfor ikke blande litt. I det siste har jeg vært på noen PT timer, noe jeg syns er utrolig gøy, for jeg blir utfordret på øvelser og vekter som jeg aldri hadde gjort selv, så det å ha noen som pusher deg er absolutt ikke til å klage på. Jeg yter så utrolig mye mer, noe jeg virkelig kjenner på kroppen.

Før hver økt starter jeg på mølla. Hvis jeg tar en rolig oppvarming så går jeg i et moderat tempo i ca 20-25 minutter. Da føler jeg meg god og varm i hele kroppen og er klar til å starte treninga. Jeg syns også det kan være gøy å løpe intervaller. Da starter jeg med å gå i 5 min, jogge i 5-10 min, også løper jeg gerilja intervaller (spurt 20 sek, hvile 10 sek), som jeg løer alt mellom 10 - 20 ganger. Det varierer på hvordan jeg føler meg den dagen. 40 x 20 er også en favoritt hvor man løper fort i 40 sek og slapper av i 20 sek. Det er lurt å variere oppvarming litt så man ikke går lei..

Vi starter gjerne øktene med styrke og avslutter med kondisjon, men det er også styrketrening. Vi starter ofte med nedre del av kroppen og kjører mye på knebøy men stang, kettlebell eller vektball, markløft, utfall, step up på kasse osv. På gårsdagens pt time startet vi i trenings maskinene hvor vi kjørte knebøy og ben press. Jeg satte ny rekord på 180 kilo i ben press maskinen, noe jeg aldri hadde prøvd hvis ikke pten min hadde stolt så på at jeg var sterk nok i beina, og det var jeg. I disse øvelsene pleier vi å kjøre ca 12 repitisjoner - 3- 4 runder. Jeg elsker å trene bein, det har jeg alltid gjort, så derfor er det morsomt å se fremgang i styrketreningen.

Armene får kjørt seg da vi pleier å bruke vektball ganske mye. Den skal over hode og kastes i bakken, i veggen, på siden osv. Det er så utrolig mange øvelser man får ut av en vektball og den et både styrke og kondisjon da øvelsene skal gjøres relativt fort. Vi har også jobbet med pushpress fra markløft og andre gode øvelser for armene. Magen kan heller ikke glemmes og vi kjører jevnt igjennom hele økten øvelser som går på magen. Ulike situps øvelser med og uten vekter. De fleste øvelsene vi gjør trenger at vi bruker både bein, armer, mage og rygg. Vi får en ordentlig god gjennomkjøring i hele kroppen, og de øvelsene man tar som man tror skal ta på bein, tar også kjempe mye i armene. Jeg kan komme med noen relevante øvelser til dette senere.

Om det er midt i treningen, gjennom hele treningen eller om vi avslutter med denne øvelsen, så er denne øvelsen min verste og min beste fiende. Denne øvelsen gjør meg så sliten og andpusten, og følelsen av at hele kroppen er gelé - burpees. Arg, denne øvelsen er en hat elsk øvelse. Jeg elsker at jeg kjenner at absolutt hele kroppen jobber og blir sliten, men jeg hater at jeg blir så sliten også. JEg føler at jeg vil yte så mye mer på denne øvelsen men jeg klarer ikke. Men det er deilig igjen når man er ferdig. I går avsluttet vi med burpees og jeg var gelé i bena fra før av. Da kjørte vi 8x5. Da skulle man gjennomføre 8 burpees på 30 sekunder, så fikk man 30 sekunder pause før det var på igjen. Denne gjorde vi 5 runder, og selv om det kanskje ikke høres så mye ut, så er det utrolig tungt å avslutte en hard økt med denne typen øvelser. Jeg sovnet godt når jeg kom hjem for å si det sånn.

Det var litt av hva vi gjør på trening. Ikke å mange øvelser som ble ramset opp, men jeg kan nevne noen flere senere og evt lage en liten økt som er tilsvarende den vi kjører.

Ha en super fredag og en god start på helgen. Kanskje dere ble inspirert til å ta en treningsøkt også?.

Klem

Likes

Comments

I dag tenkte jeg at jeg skulle dele min historie om hvordan og hvorfor jeg gikk ned 30 kilo på 3 måneder. Denne historien har jeg fortalt før, men veldig kortet ned, hvor jeg kun fokuserte på det positive og utelukket de viktigste faktorene til at jeg faktisk gikk ned så mange kilo. So here we go...

Som liten har jeg alltid blitt sett på som den «feite» jenta. Jeg gikk flere ganger på skolen og hørte kommentarer om hvordan jeg så ut. Det er dessverre slik at barn i den alderen ikke helt vet hva mobbing er og hvor sårt det kan være, og jeg sa heller ikke ifra. Jeg godtok at ord ble slengt etter meg og jeg holdt det inne. Det var aldri slik at jeg ikke hadde noen venner. Jeg hadde mange venner, og jeg var så heldig at bestevenninnen min var min nærmeste nabo. Jeg var også aktiv innen for både fotball og håndball, så det var jo ikke slik at jeg ikke fikk noe mosjon. Jeg har vel alltid funnet en liten trøst i mat, og det var det letteste å ty til i såre situasjoner.
Jeg var alltid den store på håndball- og fotball laget og jeg tenkte ofte på hvorfor jeg ikke kunne være slik som de andre - hvorfor var jeg den eneste «store»?.. Men jeg var alltid sterk. Jeg var en god håndballspiller og stod godt i mål på fotballen, slik jeg husker det ihvertfall, men det hjalp ikke stort på selvtilliten. Jeg elsket idretten men hatet å spille kampene. Jeg måtte jo tross alt stå foran et publikum som kunne både se og bedømme meg. Ja, det var gøy å spille kamp, men følelsen jeg hadde når jeg gikk ut på banen var alltid den samme, følelsen av at alle dømte meg for utseende.
Jeg pratet aldri om disse følelsene eller sa ifra at nok er nok. Jeg hørte på alt som ble sagt om meg, lukket det inne og lot dagene gå videre. Jeg godtok det, og lot følelse bygge seg opp til å bli mer og mer negative. På ungdomsskolen gikk jeg i store klær. Jeg brukte sjeldent noe tettsittende for da kunne alle se formene mine - mitt værste mareritt. Svømming var noe jeg alltid gruet meg til for da måtte jeg vise nesten hele meg, i en trang badedrakt som gnagde inn i baken. Men samtidig så hadde jeg lært meg å drite i kommentarene. Jeg godtok at folk sa nedlatende ting, for det var jo slik jeg var.

Jeg har alltid hatt problemer med beina mine. Jeg er plattfot og kan til tider få store smerten under føttene. Samtidig har jeg både skjeve ankler, knær og hofter, så det sier seg selv at det blir mye feilbelastning. I tillegg driver jeg på min tredje prolaps i ryggen - den første fikk jeg når jeg var 16 år. Til tross for at jeg alltid hadde vondt når jeg spilte håndball og fotball, så syntes jeg at det var så gøy, så ingen ting stoppet meg. Det er en av de tingene jeg har vært stolt over, at jeg aldri ga opp. Jeg måtte kanskje ta det litt roligere til tider, eller at det var diverse øvelser jeg måtte stå over. Da jeg byttet håndball lag og fikk ny trener fikk jeg ofte høre at jeg var lat, at jeg ikke gjorde nok osv. Jeg var fortsatt førstevalg som målvakt, men når vi hadde målvakts treninger fikk jeg ofte høre at jeg bare satt å tøyde og ikke gjorde noe annet. Det var veldig sårende for jeg følte at jeg gav alt på treningene så lenge det gikk. Til tider fikk jeg så vondt i beina at jeg måtte sparke av meg skoene og gå ti minutter uten fordi det gjorde så vondt. En trening kom treneren min kom bort til meg og sa "Hva spiser du når du er hjemme egentlig?". De ordene sitter brent inn i hjernen min. Og blikket han gav meg, jeg tror selvtilliten aldri har vært så langt nede som da.

Siste året på videregående hadde jeg fått nok. Jeg skulle slanke meg, og det noe skikkelig også. Jeg begynte meg egentrening hver dag, vedsiden av håndballen også. Jeg presset meg gjennom en joggetur på minimum 1 mil om dag. Det brant under føttene, men jeg var så fokusert at jeg ga blanke f. Jeg løp og jeg løp til jeg nesten ikke klarte å stå på bena lengre. Om kvelden når tven stod på i kjellerstuen og det var på tide å slappe av gjorde jeg ikke annet enn å trene styrke. Jeg kunne stå i flere timer og repetere situps, pushups, knebøy osv. Var jeg ikke ordentlig sliten når jeg skulle legge meg så trente jeg litt til. 3-4 timer egentrening nesten hver dag og håndball 3-4 ganger i uken. Dette gjorde jeg i tre måneder. Jeg hadde ikke tid til venner, fokuset på skolen ble dårligere og matvanene mine, vel de var ikke til å skryte av. En smoothie om morgenen. En salat eller liten porsjon til middag og kanskje en frukt til kvelds. Med det matinntaket så var det ikke rart jeg gikk ned. Men jeg fortsatte, for jeg elsket at folk begynte å legge merke til meg, skryte av hvordan jeg hadde blitt. Jeg var så stolt av meg selv at jeg hadde klart å gå ned så mye på så kort tid, og folk la merke til det.

Bilder fra da jeg var på mitt slankeste. Jeg var aldri syltynn, men sammenlignet med hvordan jeg var før, så hadde jeg blitt tynn!

Men alt var ikke bare fryd og gammen etter jeg gikk ned så mye. Jeg hadde tynt kroppen min og jeg var sliten og slapp hele tiden. Jeg hadde klart å trene på meg anstrengelses astma, jeg hadde smerter i menisken etter mye feilbelastning og lange løpeturer på asfalt. Jeg har aldri vært så mye syk som etter at jeg gikk ned 30 kilo. Men det var ikke fordi jeg hadde gått ned at jeg ble syk, det var fordi jeg hadde gjort det på en så drastisk måte at kroppen rett og slett sluttet å virke slik jeg ønsket at den skulle virke. Jeg fikk feber av den minste lille ting. Migrenen var verre en noen gang. Var noen syke og var i nærheten av meg etterpå så ble jeg også syk. Jeg måtte endre på de nye vanene mine slik at jeg ble sunn igjen - for livsstilen min nå var overhode ikke sunn.

Jeg begynte å drite litt mer i hva jeg puttet i kjeften, og når jeg fikk meg kjæreste, så raste kjærlighets kiloene på. På en måte er jeg glad for det, for jeg føler meg så mye bedre, utenom den nye prolapsen i ryggen da. Men kroppen føles sunnere, jeg er ikke syk på samme måte lengre, og jeg føler meg mye bedre. Det er på langt nær like lett å gå ned i vekt igjen, men denne gangen vet jeg at når jeg går inn for det, så gjør jeg det på en mye bedre og sunnere måte. Målet er å miste den vekten jeg har gått opp etter at jeg var en såkalt treningsnarkoman, men jeg vet at jeg skal klare det og jeg vet at denne gangen blir det bra for både kropp og sjel!

Klem

Likes

Comments

Nå begynner det å bli noen måneder siden vi flyttet inn i vårt nye hjem, og jeg er så utrolig fornøyd. Vi begynner å komme godt på plass og vi ser at vi virkelig kan trives her. Det er fortsatt litt jeg vil gjøre her, som å male en vegg eller to i en litt mørkere farge - for å gjøre der litt mer dust og koselig, også må jeg få opp noen bilder på veggene etterhvert. Nå har vi store hvite vegger og jeg syns for øyeblikket at det virker litt tomt, men det kommer etterhvert. Man kan ikke få alt på plass med en gang, men det viktigste er vel at man føler seg hjemme og at man kan kose seg med de prosjektene som dukker opp.

Her er ihvertfall en liten sniktitt av en liten del av huset, så kommer det mer senere!

Ting begynner å komme på plass og det er bare litt pirk igjen. Kanskje jeg maler to vegger i stua til en litt mørkere grå/blå farge, men jeg må tenke litt mer på saken før jeg gjør noe jeg kommer til å angre på. Så gjenstår det bare å få tak i noen fine bilder som jeg kan ha på veggene i stua, og da må jeg si meg fornøyd enn så lenge. Kjenner jeg meg selv rett så er det alltids noe jeg har lyst til å gjøre om.

Det var en liten sneakpeak fra hjemmet mitt og jeg gleder meg til å dele mer med dere!

Klem

Likes

Comments

Riktig god mandag. Vanligvis hadde jeg vært på jobben nå, men jeg har byttet til meg en senvakt da jeg har planer tirsdag kveld, da jeg vanligvis har senvakt - men i dag passer det meg egentlig helt fint. Forrige uke var lang og jeg er virkelig sliten om dagen. Følelsen av å ikke klare å slappe helt av er ikke noe særlig god, men jeg håper at jeg snart skal komme på rett spor igjen med både jobb, trening og avslapping!


I dag har jeg sovet litt lengre enn hva jeg har fått til de siste dagene, og jeg kunne virkelig sitte ned og nyte en kopp kaffe når jeg først orket å stå opp. Nå sitter jeg med enda en kopp kaffe å hånden mens jeg ser på en episode av Stranger Things. Sesong to har kommet ut og jeg har lest mye bra om den, så da kunne jeg ikke la være å starte på den jeg også.

Nå skal jeg se ferdig denne episoden ev stranger things før jeg skal pakke veska og reise av gårde på jobb. Ha en super mandag og en god start på uken dere!

Klem

Likes

Comments

God kveld! Et litt sent innlegg fra min side, men sånn ble det i dag. I dag var planen å ha en netfilx og chill dag, men slik gikk det jo ikke. Jeg våknet klokken åtte, stod opp for å rydde huset, puslet med litt småting her og der og slik gikk morgenen. Når Ole Anders endelig stod opp tok vi turen over til et venne par for å gi bursdagsgave til datteren deres som hadde bursdag i går, og for å prate/ferie litt før de skulle ha familie selskap. Så var det å gjøre siste rest før vi fikk kaffebesøk av mamma, pappa, kusina til Ole Anders og svigers.

Dermed ble dagen en typisk kaffe søndag, hvor man tar en kopp eller fem når man er på besøk og når man får besøk. Men det er jo utrolig koselig med besøk da!

Kvelden ble brukt videre på sofaen med fotball på tv og avsluttet med blomkålsuppe og hvitløkbrød. Etter mye søtt så var det godt med litt ordentlig mat i magen! Det kan bli litt for mye av det gode også, og i det siste så har jeg ikke hatt så lyst på søtsaker, noe som er utrolig positivt fra min side. Jeg kjenner at etter jeg kom igang med ordentlig harde treningsøkter så er ikke søtsuget like mye tilstede som det var før. Nå er det bare å krysse fingrene og håpe på at det fortsetter slik.

Nå skal jeg nyte det siste av kvelden i sofaen før jeg tar fatt på en ny arbeidsuke!

Ha en riktig fin kveld videre!

Klem

Likes

Comments

November er virkelig en måned for seg selv. Bilrutene er fulle av frost, man venter i spenning på når første snøfall skal komme og gleden av at julen snart er her sniker seg mer og mer på. De varme høstfargene, levende lys, tykke gensere og lange kåper - denne årstiden er så utrolig koselig! Nå er det på tide med spalten Ting jeg vil gjøre i.... Og denne gangen er det november. Tenk at neste gang jeg skriver denne spalten så er det desember. Det går så utrolig fort, og det er snart på tide å tenke på hva jeg skal kjøpe i julegaver i år. Men først - dette vil jeg gjøre i november:

1. Jeg vil gå en tur i skogen for å nyte det siste av høsten før snøen faller.

2. Nyte en god middag med venner. Det er så koselig å gå ut og spise med venner man ikke ser fult så ofte, og det skal jeg faktisk allerede i kveld, noe jeg gleder meg veldig til!

3. Jeg vil tulle meg inn i et pledd, lage en stor kopp kakao og se på en koselig film.

4. Jeg vil bake og teste ut nye oppskrifter. Kanskje jeg skal prøve meg på en dessert pai eller lignende?

5. En storvask må til i hjemmet, så det skal jeg få gjort unna en av de neste dagene.

6. Julegavene må begynne å planlegges, så forhåpentlig vis så har jeg forberedt alt før selve julestria begynner.

7. Jeg er godt i gang med trening og har pt timer 1 - 2 ganger i uka. Dette vil jeg opprettholde ut november og jeg skal trene minimum 3 ganger i uken!

8. Jeg har blitt flinkere på inntaket av vann, men jeg kan fortsatt bli bedre. Så det å drikke vann vil fortatt være et stor fokus denne måneden.

9. Det har vært mye jobbing og lite kjæreste tid. Jeg vil lage en god middag og nyte en hel kveld med kjæresten min.

10. Sist men ikke minst, jeg skal nyte hver eneste dag denne måneden!

Hva er deres planer for november?

Klem

Likes

Comments

Hello friday! Denne uken har virkelig flydd forbi. Det har vært lengre dager på jobb så når man endelig kommer hjem og skal slappe av, så er det på tide å finne sengen. Jeg kjenner at søndagen blir en dag med netflix og chill!

I dag var det tidlig opp for å reise på et jobbintervju, som gikk utrolig greit. Deretter gikk turen innom jobben til mamma for en liten prat før jeg kjørte hjem og spiste litt lunsj. Deretter var det å kjøre avgårde til jobb hvor jeg blir til i ettermiddag før jeg skal videre på PT time på elixia. En fullstappet dag kan man si. Det blir godt når klokken er åtte, for da sitter jeg forhåpentligvis og slapper av i sofaen hjemme.

En kort oppsummering av hvordan helgen min starter. Har dere noen planer for helgen?

Klem

Likes

Comments

Midt på natta....

I natt bråvåknet både jeg og Ole Anders. Det var så utrolig ekkelt for jeg sov så tungt, så når en alarm gikk i huset midt på natten, da skvatt vi begge to. Ole Anders føk ut av sengen og løp ned. Det første som slo oss var at innbruddsalarmen kanskje gikk. Men det rare var at etter 10 sekunder så stoppet det. Vi gikk rundt, kjente på dører, sjekket om vi hadde latt noe brannfarlig stå på, men alt så ut til å se fint ut. Vi har hatt litt problemer med at en brannalarm som har stått igjen, fra de forrige som bodde i huset, har pepet litt, men da er det ett pip så går det 5 min, så kommer ett nytt - mest sannsynlig for at vi trenger å skifte batteri. Men den har vi tatt ned. Det var en til nede, men den har ikke laget noe som helst lyd mens vi har vært der, så det er utrolig rart at den bare skal gå av på den måten?!

Heldigvis så var det verken innbrudd eller brann, og vi kunne legge oss igjen. Men kroppen er fortsatt litt anspent etter å ha bråvåknet på den måten!

Jeg kom meg i hvert fall opp før vekkerklokken ringte i dag, for jeg klarte ikke å sovne ordentlig godt igjen. Men det går for så vidt greit, for jeg følte meg ganske så våken når jeg stod opp uansett. I dag er det nattåpent på senteret hvor jeg jobber, og lengden på arbeidsdagen er ikke helt planlagt enda. Så det er rett og slett planen min for dagen - å jobbe til jeg ikke trengs mer.

ha en super torsdag, så blogges vi mer senere!

Klem

Likes

Comments

Hei på dere og hei november. Om kun 1 måneds å åpnes første kalenderluke og julepynten begynner delvis å komme opp. Det går så utrolig fort altså! Første november er her og jeg gleder meg til julestria allerede. Tidlig? Vel, jeg har gledet meg siden august. Det jeg gleder meg mest til er faktisk å kunne ha plass til et juletre, noe vi ikke hadde i den lille leiligheten vi bodde i. Men jeg skal ikke gå fullt ut om jul enda. Det er fortsatt 53 dager igjen til julaften, så jeg får drøye den litt til.

Nå er november her, dagene blir kaldere og jeg venter på at første snøfall skal komme. Vinterdekkene er på, de tykke jakkene har blitt hengt frem og lua ligger klar til å kunne dras nedover ørene. Jeg har fått flanell sengetøy på sengen og gulvarmen er på, jeg er klar for kaldere dager.

I dag skal jeg jobbe kveldsvakt. Det var åpning av den nye delen av Jessheim storsenter i går, så forhåpentlig vis så er det mange kunder og mye å gjøre i dag. Da går også dagen litt fortere, og det kan man ikke klage på! Jeg er også fullt igang med jobbsøking. Vikariatet jeg jobber går ut nå til jul, så da er det bare å søke i veg, for det frister lite å tå jobbledig etter jul, i hvert fall med et boliglån hengende over skuldrene. Jeg har allerede vært på noen intervjuer og skal på enda ett på fredag, og jeg håper virkelig at jeg kan får noe napp snart. Det er flere av disse jobbene jeg virkelig kunne tenke meg, og det er virkelig ikke øy å få avslag på søknader. Jeg krysser fingrene og håper at jeg klarer å lande en jobb før jul!


Jeg får komme meg av gårde til jobb, så håper jeg dere får en fin start på november måned!

Ha en fin dag!

Klem

Likes

Comments