Just hemkommen efter en fantastisk övernattning i Lyon för att få se den helt förstummande ljusfestivalen "Fête des Lumières"! Vi drog 5 tjejer tidigt på morgonen för att hinna se lite av staden under dagen. På kvällen lystes hela staden upp i alla möjliga former och färger! Det var verkligen något att se, mina förväntningar överträffades med hästlängder! - En riktig upplevelse med andra ord!  Jag är glad att kameran kom med, även om inte ens den kan fånga den magi som fanns i luften, bland folket på gatorna och i den spektakulära konsten. Jag säger redan nu att jag kommer besöka Lyon igen någon dag, Lyon framträdde verkligen som en stad att komma till åter!

Tillsammans med med min danska kompanjon Mette togs en dag åt sidan från tenta-plugg och andra måsten för ett besök i Montpellier! Väl framme i staden möttes vi utav världens ösregn. Jag tror det kan ha varit bland det värsta regn jag har varit med om! Som tur var slutade det regna inte så långt senare och vi tog oss ut för att se oss omkring lite. Staden är verkligen jättevacker! Den är ren och fräsch, och väldigt modern! Det syntest att staden är en studentstad, vi såg många mysiga plugg-caféer och parker, samt en stor modern galleria! Under dagen kom regnet åter och försvann i spridda skurar. Så länge det inte regnade var läget lugnt men när det kom var du blöt på två sekunder, dyngsur på fem! Vi hade som tur var båda med oss paraplyer som vi var redo med i varje ögonblick. När väl som regnet kom var det bara till att fälla upp dem med en gång och sedan försöka hitta tak innan vi blivit het dyngsura! Inte ens paraplyer räckte till när regnet öste ner som värst. Människor stod förbryllade inne i butiker och på restauranger - alla var välkomna in under tak när det väldiga regnet kom. Som tur var varade det aldrig särskilt länge, så trotts detta otroliga regn så hann jag och Mette se staden i alla fall! Checklistan var avbockad när vi for hem på kvällen och vi både tyckte att vi kunde känna oss glada att vi for trots regnet. Det var ju trotts allt riktigt roligt!

Nu drar det ihop sig! Slutet på terminen närmar sig snabbare än man någonsin trott. Med sex stycken tentor liggandes framför mig kan jag inte säga att jag lyckats spara det bästa till sist men sådant är systemet här och det är inget jag kan göra åt. I Franska skolan, som i många andra i Europa, har man en sk "tentaperiod" i slutet av terminen och då kör man alla tenotor på en och samma gång. Jag kan inte se hur det här ska fungera rent praktiskt men i teorin är det som ni ser i kalendern möjligt. Jag får helt enkelt lita på att teorin fungerar i praktiken! Men jag oroar mig inte, istället ser jag fram emot att ha det hela överstökat!

För att ha lite roligt emellan plugget har jag planerat in några resor, bl a ska jag besöka Montpeiller och Lyon som jag så länge har velat! De ska båda vara underbara städer så det ser jag verkligen fram emot! Jag är säkert på att de sista veckorna kommer rusa förbi snabbare än ljuset och därför gäller det att ta vara på tiden som är kvar och göra det bästa av den. NU KÖR VI SISTA SLUTSPURTEN PÅ LOPPET MARSEILLE. Jag är Taggad!

Här kommer min resa till paris för er i repris! Den 13 november tog jag tåget från marseille på vad som skulle ha varit tidig morgon men slutade i 1h försening som vanligt här i Frankrike. Ankom 3 timmar och 45 minuter senare till Gare de Lyon där jag sedan fick leta mig vidare till Gare du l'Est dit Thomas tåg från Tyskland just anlänt. Vi tog vårt pick och pack och begav oss direkt till "Hotel Riviera" (roligt namn med tanke på att jag just hade rest upp från Rivieran) där vi lyckligt nog hade lyckats få et helt reko rum att bo i.

De första dagarna kikade jag och Thomas runt i staden, kollade in utsikten från Eiffeltornet, strosade oss igenom Louvren, Montmartre, och unnade oss de bästa av Franska bakverk. På lördagen anlände även världens bästa Annica med flyget från kalla Sverige för att här skutta runt lycklig som en sol sägandes det var varmt i Paris. Jag som kommit från soliga marseille ville behålla halsduken på...

Med Annica med oss blev det även av ett besök till det vackra slottet i Versailles, och ett jättemysigt kvällsbesök på den långa, vackert upplysta julmarknaden på Champs-Élysées. På söndag åkte Thomas hem till Tyskland igen men jag och Annica stannade kvar tills på tisdag kväll för att hinna spendera lite egen kvalitetstid tillsammans, och för att inte glömma, kolla in stadens shoppingmöjligheter!

På denna Vapiano's vackra takservering på toppen av det stora köpcentret "Terasses du Port" fick eftermiddagskaffet kallna när jag och en vän, Seher, helt enkelt fastnade för utsikten istället för kaffekoppen! Vi stod i kö till bardisken när vi såg två kvinnor ta sina brickor och gå in i en hiss. Vi titade på varandra, båda med ett varsitt stort flin - vi hade just båda insett hur man kunde ta sig upp på takvåningen som vi båda sett utifrån men aldrig tagit oss upp till!

Marseille har verkligen sina smultronställen! Men de är hemliga, såklart, för tänk om alla visste att det inte behövde kosta mer än en 2€ kaffe att ta sig up till en sån här utsikt. Då skulle stället säkert vara helt igenhopat med folk, och det skulle ju inte vara lika mysigt! 😜

På en ledig tisdag tog jag Juni och tåget till den lilla byn Arles. Byn är bl a känd för sina välbevarade monument sedan romartiden, samt också för att ha varit konstnären Van Goughs inspirationsplats under tiden då han var verksam som konstnär. Vi strosade runt på de pittoreska gatorna, testade spännande mat och bakverk (det såldes till och med gröna och svarta mackor, men de vågade vi oss inte på... se bild nedan), besökte konstutställningar, fönstershoppade i små butiker och inte minst kollade vi in de kända turistmonumenten, arenan, det gamla klostret, och Van Gogh's torg (bild nr 4).

På en ledig tag tog jag och några vänner en tur till Avignon! Avignon är verkligen en superfin stad som jag skulle rekommendera vem som helst att besöka! I staden finner man bl a vad som innan Rom och Vatikanstaten varit påvens palats fram till mitten på 1300-talet, samt den berömda Avignon-bron som det sjungs om i den franska folkkära sången "Sur le pont d'Avignon". Staden är modern, med lyxbutiker och restauranger. Staden är också en grön stad med fina parker, trädalléer och med närhet till floden känns staden också cental och kommunikativ. Förutom påvens palats, som verkligen är något utav det extra, finner man även en rad intressanta kyrkor och andra mer antika byggnationer. Nedan kommer lite bilder! Se och beundra!

För två helger sedan gjorde jag mig ett besök hos min kära Jessica i Nice! Hon läser franska på heltid ett år, coolt va!? Vi strosade runt på Nices mysiga gator, testade Fennochio's berömda glass, kollade utsikten från på berget,  promenerade längs strandpromenaden, tog en kaffe på köpcentret och bara snackade igenom livets alla strapatser det senaste året. Hon har verkligen tur Jessica som får bo i Nice! Jag gillar verkligen den staden lite extra, det är något med atmosfären, det är Provence i det moderna, det är liv och rörelse, det är otroligt vackert, nära havet - och det är varmt! Låter det inte lite som en drömplats för er?

Blickar tillbaka till 18 Oktober och en händelserik dag i filmstaden Cannes! Tillsammans med ett härligt gäng från min kurs i Marketing Communication genomförde vi ett gatumarknadsförings-projekt åt en verklig klient till vår lärare. Lärorik och mycket roligt var det! Mer kan jag inte avslöja på bloggen... men snart kommer det säkert finnas synligt på Facebook vad vi gjorde och hur vi såg ut! Vi planerar även att göra en film om projektet. Vår klient vill att vi marknadsför operationen så mycket det bara går på alla möjliga sociala medier, inte bara Facebook, men också instagram, linkedin, via en blogg, youtube mm., vilket vi kommer börja med under kommande veckor!

Vädret var fantastiskt, mellan 25-27 grader, människor låg i bikini på stranden, solade och badade. Mot min förväntan var det fortfarande i oktober mycket turister längs strandpromenaden "La Croisette" och på gatorna inne i staden. Mestadels försökte vi dock rikta oss till stadens fransktalande innevånare, men också turister som ämnar att komma tillbaka. Även om jag gjorde mig väl förstådd var det många som undrade var jag kom ifrån, och vad jag gjorde i Cannes, representerades ett franskt företag. Jag förstår att de undrade. Ibland kunde jag knappt förstå själv hur jag som svensk hade hamnat i den situationen jag just befann mig, och vad jag egentligen skulle vara till för nytta när så många fransmän och fransyskor skulle kunna ta min plats och tala med dessa människor helt obehindrat! Trotts förundran var de flesta människor jag mötte ändå trevliga, och glada att jag försökte tala på med min gymnasiefranska. Kanske var det också lite roligt för dem att träffa någon från ett annat land, någon annorlunda från mängden försäljare och "promoters" de alla stöter på dagligen i en sådan ändå känd, och livad stad.

Efter en solig, varm, lång dag tog vi oss alla en varsin snabbdusch på hotellet för att gå ut för middag med lite välförtjänt tid att umgås! Trotts att det inte var lika livat som under högsäsong var det ändå mycket folk på restaurangerna och längs promenadstråken. Vi bestämde oss för sushi och kyparen fick göra i ordning extra platser för att vi alla skulle få plats... Men för honom var det nog mödan värt med tanke på alla beställningar han fick, vi var ju ändå närmare ett dussin som ville ha både ett mål mat och efterrätt!

För cirka två veckor sedan var hon här på besök - Annica Larsson - världens bästa Annica! Vi gjorde massor av roligheter! Första dagarna visade jag runt Annica i Marseille, och sen var det Annicas tur att ta med mig till Saint Tropez där hennes moster har sitt alldeles egna galleri som vi så klart ville besöka. Det gjorde vi, och Gud så fint det var! Det var underbara mönster i underbara färger, på tavlor och på skulpturer och atmosfären var verkligen trevlig! Men inte var det nog med det, vi hade till och med en sådan tur att vi blev bjudna att sova över hos Annicas moster och hennes man i Saint-Aygulf! Självklart tackade vi ja med en en bukett blommor och choklad (se bild nedan)!

Dag två spenderade vi i Saint Agulf, där vi promenerade längs strandpromenaden och åt lunch på en av de lokala restaurangerna! På väg hem han vi även se oss omkring i Saint Raphael där vi också passade på att testa den berömda "Tarte Tropezienne" som jag kan lova är fantastiskt god! Väl hemma i Marseille igen tog vi oss igen iväg en sväng till Aix-en Provence, där vi fönstershoppade och inte drog oss det minsta från att tacka ja till alla smakprov som oss erbjöds hos stadens alla konditorier och pralinbutiker!

På rundtur i Marseille!

Notre - Dame de la Garde

Saint-Tropez!

Hamnen!

På Tropez gator...

Ser det inte lite ut som att hon ska gifta sig?? Vem är den lycklige Annica?

Vi blev bjudna på indisk middag! Helt fantastiskt!

På besök i Saint-Aygulf!

Åskväder på G... Spännande!

En helt underbar bild här ovan! Som taget ur en film! Tor jag döper den till "endless horizon" eller något i den stilen...

Plat du jour - filet de veau!

Saint-Raphael!

... Så här snygg vill jag också vara när jag väntar på tåget! Hur gör du Annica?

Tarte Tropézienne! - "Souvent imitée, jamais égalée!"

Glöm alla negativa tankar kring långa restider! Timmar på tåget med den här tjejen är ett ret nöje!