Träning, Vardagen

Ännu en lunchträning blev det idag. Sista styrketräning för denna vecka. Nu är det vila tills måndag. Imorgon blir det lite cardio, för att det orkade jag inte med idag. Ett riktigt bra tungt cirkelpass.

Jag har alltid ett av min bästa köp på mig. Min Apple Watch. Jag har koll på tiden och pulsen på ett enkeltsätt. Det är hjälpredan genom hela dagen och sporre för att jag ska nå mina rörelsemål varje dag.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Träning, Vardagen

Man vet att man tränat hårt om den vattenfasta mascaran sitter under ögat när man är färdig.

Idag blev det två supersets med två övningar i varje. Endast fem repetioner och fyra set av varje övning. Vidare körde jag en pulshöjande cirkel med 12-20 repetioner av fyra olika övningar i tre set. Avslutade det hela med lång stretch.

Likes

Comments

Aerobic Gymnastics, Gymnastik, Träning, Vardagen

Jag tränar på min lunch ca 2-3 gånger i veckan. Det beror lite på hur veckan ser ut på jobbet. Det är verkligen en förmån att kunna träna under lunchen. När jag kommer hem ägnar jag tid med familjen istället.

Idag körde jag ett nytt upplägg med tungstyrka och 20 min cardio i intervaller. Träningsvärken smyger sig på redan.

Imorgon är det vilodag och istället träning med Aerobic Gymnastics tjejerna.

Likes

Comments

Aerobic Gymnastics, Gymnastik, Kost, Träning, Vardagen

Idag har det varit fullfart hela dagen. Först två gymnastikgrupper mellan 10.00-13.00. Först familjeträning och sedan Aerobic Gymnastics. Båda barnen var med i hallen och lekte. Idag var det en bra idag, ibland blir det lite mycket. Vi avslutade Aerobic Gymnstics träningen med voltberget, som vi kallar det. Här tränar vi volter, bakåtkullerbytta, walkovers, hjulningar och annat kul. Ni ser det på bilden. Det är två plintar utan lock med 4 bänkar och sedan tjockmattan ovan på. Roligt och det gör att man får den där extra farten som behövs innan man får rätt teknik och styrka för att köra på golvet.

Sedan vidare till Staffansvallen, där Staffanstorp United spelade kvalmatch till division 3. Sonen var då ”maskot” och gick in med A-lagsspelarna. Han tyckte det var spännande och roligt! Vi var kvar hela matchen, barnen lekte mest. Givetvis vann Staffanstorp med 3-0 mot Osby.

Frågan var sedan vad ska vi äta till middag. Då kom jag på att jag sett ett recept i Mammafitness på Tortillapizza. Så det blev det av rester som fanns i frysen. Riktigt gott faktiskt!

Likes

Comments

Kost, Vardagen

Idag blev det bananpannkakor till middag. Denna mängd passar till mellanmål.

2,5 ägg
1 äggvita
1 banan (mosas)
Vaniljpulver efter smak
1 nypa salt

Vispa ihop allt och stek i lite kokosfett
Servera med 50 gram mango och 1 msk kokosflingor.

Smaklig spis!

Likes

Comments

Gymnastik, Träning, Vardagen

På helgens Gymnastikforum lyssnade vi på föreläsaren Dr Dean Kriellaars, professor på University of Manitoba i Kanada. Verkligen inspirerande! Hans ämne var Physical Literacy. Vilket handlar om att vara fysisk aktiv genom hela livet. Framförallt i vardagen, men även att kunna hålla sig skadefri på elitnivå. När jag hämtade dottern på skolan idag såg jag lapparna på bilden som satt på ytterdörrarna. Jag blev så himla glad! Detta är ju precis vad Physical Literacy handlar om. Fysiskt bildande, stava sitt namn och göra rörelsen. Att få lov och leka fritt är grunden till Physical Literacy, men ibland kan det behövas så ett frö.

Dr Dean visade en undersökning där pojkar i 6-11 årsåldern rör sig ca 49 min/dag och flickor ca 35 min/dag i USA. Det är alldeles för lite. Vi ska vara fysiskt aktiva minst 60 min/dag. Det värsta är när barnen är 12-15 år rör sig pojkar ca 12 min/dag och flickor ca 3,5 min/dag. Vi som är aktiva i föreningslivet märker att ungdomar slutar ofta idrotta när de kommer upp i tonåren. Vår ständiga fråga är hur får vi ungdomarna att fortsätta idrotta? Jag tror det är viktigt att barn får testa olika sporter, så att när de tröttnar eller känner att det blir för mycket press i en sport kan de välja att satsa på en annan sport. Givetvis tycker jag att gymnastik är de bästa man kan träna, då du får in alla grundövningar du behöver.

Physical Literacy är något man kan skriva mycket om. Det handlar om att bygga bra människor. Att må bra på både insidan och utsidan!

Likes

Comments

Gymnastik, Träning, Vardagen

Idag blev det träningspass som instruktör för Mamma & Baby hos Trelleborgs Gymnastics & Dance. Ett gäng hårt kämpande mammor och deras bebisar. Det är alltid lika kul att träna andra, speciellt när de gillar upplägget på passet. Tack Pia för förtroendet och tack alla deltagare för ett roligt pass!

Likes

Comments

Aerobic Gymnastics, Gymnastik, Träning

Fun maps - är ett nytt begrepp för mig. Det är en forskare som tagit reda på vad barn tycker är roligt med sin träning. I det här fallet gäller det fotboll, men det kan appliceras på vilken sport som helst. Amanda J Visek bad barn skriva upp vad de tyckte var roligast med deras sport. Det har hon sedan delat in i olika grupper. Verkligen genitalt. Ni kan läsa mer här http://www.appliedsportpsych.org/site/assets/files/14874/visek.pdf

Likes

Comments