Jambo!!

Det var ett tag sedan men har verkligen haft fullt upp. Kom precis hem från kusten men mer om det i ett annat inlägg. Innan kusten var jag nämligen och sprang ett lopp med skolan. Det var flummigare och jobbigare än jag tänkt mig. Vissa lag som var med såg det som en fest och drack öl från kl 7 på morgonen medan andra lag var sjukt seriösa. Allt detta ledde till en underbar stämning. Folk hejade på alla som gick i mål, dansade och sjöng.

När vi kom dit skulle jag helt plötsligt springa 8,4 km istället för 4 men min snälla lärare bytte med mig som tur var. Så min första sträcka blev 4 km och startade prick kl 12 på dagen i strålande sol. Herregud vad jobbigt det var! Inget jag rekommenderar. Trodde jag bokstavligen talat skulle dö men tro det eller ej så gick jag i mål men Kenyanerna var ju så sjukt mycket snabbare. Helt sjukt hur duktiga vissa är. Deras kroppar ser ut som de är gjorda för springning. Vi pratade med en som hade sprungit 96 km helgen innan. Och nej det är inte jag som blandat ihop decimalerna! Det är helt sinnessjukt!

Min andra sträcka var bara 3 km och på eftermiddagen när det var molnigt, kallt och regn i luften. Shiit vilket flow jag fick då! Sprang bland buskar med berg i bakgrunden. Bra musik i öronen och det kändes som jag flög fram. Att avsluta med en sån känsla var så härligt. Är så imponerad av alla som var med! Hela högen var så grymma och positiva! Dagen avslutades med pizza och camping. Börjar tycka det är riktigt mysigt att sova i tält och campa. En lyckad resa helt enkelt!

​Lite blandade bilder men trodde dock att jag tagit fler bilder men jaja så kan det gå.

Jambo!
Fredag och en till vecka är snart över. Man märker att allt börjar bli seriöst nu. Semestern är över och jag har börjat inse att jag faktiskt ska bo här. Jag ska inte bara göra roliga saker utan också klara av vardagar men plugg. Första personen har blivit groundad och en person har åkt hem till Sverige. Skolan har dragit igång på riktigt och man inser att allt inte är en dans på rosor. Något som däremot är en dans på rosor är att vi åker till kusten nästa vecka!!!!

Denna Fredag var det fotbollsmatch som gällde. Det var killarna på internatet som spelade och vann vilket var super kul! Annars har jag bara tagit det lugnt och packat inför morgondagens springtävling. Vi ska springa naivasha relay vilket är ett stort springlopp här i Kenya där man springer i lag. Varje person har en eller två sträckor som den ska springa och sen byter man av varandra så det blir lite som stafett. Dock så går bussen 5.30 imorgon så det kommer bli en tidig väckning. Vi kommer sova över på en camping till söndag för att sen åka hem. Denna övernattning blir såklart i tält. Kommer vara sjukt van att sova i tält efter detta år. Får se hur det går att springa då jag varit förkyld hela veckan men men om man är för långsam så kommer tydligen en bil och plockar upp men vet inte om det är till någon större tröst.
Hoppas alla får en fin helg!
Kram

Lite blandare bilder från veckan som varit.

Jambo!
Lördag och snart kvällsmat!!
Helgen inledes men mysig middag igår på köpcentret the hub. 12 personer var vi som käkade på en spansk resturang uppe på taket. Maten var super duper och efterrätten ännu bättre. Kvällen avslutades med film i zebra och en massa snack. Man har verkligen nästan alltid någon att prata mer här på internatet. Är det inte andra elever så är det någon av boardingvärdarna.

Lördagen började med att jag vakande upp mer förkyld vilket suger men en riktigt bra brunch fick mig på bättre humör. Vi var 5 personer som gick till art café och beställde in brunch. Det blev latte, croissant och fattiga riddare. Riktigt nice! På eftermiddagen har jag pluggat och chillat. Det är ganska lugnt på internatet då några är på ett klättercenter och några är i en park. Själv ska jag hålla mig hemma då jag vill bli av med förkylningen innan springloppet nästa helg!

En himla massa matbilder

Jambo!

Safari asså, vilken grej! Min livs första safari ägde rum förra helgen och jag blev allt annat än besviken. Vi fick nämligen se alla the big five på en helg! The big five är noshörning, lejon, buffel, gepard och elefant. Förutom de "coola" djuren fick vi se 20 000 gnuer och en massa zebror vilket jag tycker var lika spännande.

Lördag morgon och vi möts av gigantiska lastbilar som är ombyggda till bussar typ. I dessa bussar spenderade vi totalt 36 h under hela helgen men det var så värt det!

Jag blev ganska snabbt exalterad över alla djur och satt med kikare och guide boken i högsta hugg.

Massa djurbilder, de längst ner har jag tagit men min kamera har inte så bra zoom så de inzoomade bilderna är tagna av massa härliga människor här på internatet. creed till dem!

Mellan allt tittande på djur var det fina soluppgångar och nedgångar. Guider visade oss flodhästarna och vi stod på gränsen mellan Tanzania och Kenya. Sen var det en hel del sovande på de långa extremt skumpiga bussresorna.

På vägen hem så stannade vi för att besöka en masai by. De dansade för oss och sen fick vi se hur bodde.. Barnen var super söta men lite blyga för alla oss vita svenskar. De var också en som en masai marknad där de sålde lite allt möjligt. Vår masaiguide berättade att de förut kunde klara sig på enbart sina boskap och lite grödor men att miljöförändringar och mindre betesmark för djuren har gjort att de måste köpa mat och få bistånd för att klara sig, Det var intressant att se hur de bodde och vilken skillnad det är från vår kultur,.

Jambo!
Söndag morgon och jag väntar på att brunchen ska börja. Veckan har bestått av plugg, födelsedags firande, volleyboll och en massa annat.

I helgen har boardingen anordnat city Tours där man fick åka runt i bussen och se lite olika delar av Nairobi. Det var första gången jag verkligen var inne i smeten av Nairobi. Skolan ligger en bit utanför själva stan. Vi stannade vid en utsiktsplats och busschauffören Jonas pratade om de olika byggnaderna. När vi stod där kom det ett gäng gatpojkar förbi och samlades runt oss. Vi blev tillsagda att hålla i våra grejer men ändå vara vänliga. Alla dessa killar som var kanske mellan 8-14 år sniffade lim. Alla hade en varsin flaska med gult lim i som de höll under näsan. Att se detta i verkligheten kändes så sorgligt. Barn som bor sniffar lim och bor på gatan är sånt jag har läst om i böcker men att se det i verkligheten var hemskt. Vår boarding värd Tilan sa dock att man inte kan hjälpa dem genom att ge pengar direkt. Dels för att de kan bli bråk mellan barnen och sen för att pengarna med största sannolikhet går till lim. Kändes så hemskt att säga nej och ignorera dessa barn. I detta läget kände jag mig som en rik och bortskämd turist men det får en att uppskatta det man har mer.

Två bilder från utsiktsplatsen över Nairobi city

Kvällen bjöd på kenyanskt monopol efter en mysig kväll hos en dag elev som heter Hibbo. Det var då mysigt att vara hemma hos henne och bara umgås.

Det har blivit mycket fika och mat i veckan!

Bananpannkakor en tisdags morgon var riktigt nice. Dock så blev det väldigt många bananerna då de är så små.

`Glad måndag!!

Ny vecka, nya tag!

Ny vecka efter helgens äventyr, Det var nämligen na2 och treornas tur att åka till Hell`s gate national park,. Så kl 9.00 lördag morgon bar det iväg. Bussresan tog ca 2 h men det kändes som att den tog kortare tid. Väl framme vid hell`s gate så fick vi hoppa ur bussen för att gå in i parken, Största chocken var att se alla babianer som hängde vid ingången. Vissa var gigantiska och vissa pytte små.. Dock var de lite läskiga för vissa var väldigt närgångna. Det var en apa som snodde en klubba av en flicka och en annan snodde ett mjölkpaket.

Väl inne i parken åkte vi till vårt läger där vi satte upp tält. Det var inte lätt kan jag säga för det var så blåsigt.. Efter det var det dags för en promenad för att spana efter lite djur,. Vi såg en massa gaseller av olika slag,, zebror, vårtsvin, strutsar och bufflar. Det var dock svårt att skilja på de olika sortens gasellerna,. Efter den vandringen så var det dags att laga mat tillsammans ute i det vilda. Det blev oxfilé, stekta grönsaker och ris, Super gott var det. Vi fick dock käka maten med pannlampor för att det helt plötsligt blev mörkt. Efter maten var det diskningen och lägereld. Vi grillade massa marshmallows, eller jag lät någon annan grilla den åt mig,. Efter det så lekte vi lekar och sen var det läggdags i tälten. Vi sov fyra och fyra i tälten. Efter en god natts sömn så klev vi upp för att se soluppgången vilket blev värsta floppen. Det var nämligen molnigt och berg i vägen. När vi ändå ar uppe så började vi laga frukost. Fattiga riddare, äggröra och ananas. Vår mentor saltade dock äggröran lite mycket men annars var allt super gott, 30 min sena satt vi i bussen igen för att bege oss till "Rift valley" där vi skulle vandra med en masai som guide. Så vi vandrade ner i en "klycka" eller vad man ska säga. Det har varit en flod där förut men den har torkat ut. Det var rolig terräng på en gång. Det var lite vatten och ibland var det torrt. Vi skulle klättra lite på typ en bergsväg och herregud vad jag kände mig osmidig, Tur att vår guide var så snäll och hjälpte alla jätte mycket. Vi besökte devils bedroom nere i klyftan och fick känna på nästan kokande vatten som kom direkt ur bergsväggarna. Efter lite klättring uppför var vi tillbaka till bussarna och det var dags att bege sig hemåt. Somnade efter typ en minut och sov stora delar av vägen hem. Såklart tog det ett tag hem pga av trafik. bilköerna här i Nairobi är lite smått galna. Matatas som vissa av Kenyas bussar kallas kör om helt crazy och kör över på fel sida vägen om det är kö så att bilarna från andra hållet inte kommer fram eller gasar förbi i typ diket. Hem kom vi allafall glada men slitna. ¨

kram

Apan som snodde ett mjölkpaket

Babianerna ko,m och besökte vår camping plats. Som tur va så hade en kille med sig en slangbella så vi kunde hålla babianerna på avstånd fram tills att vi skulle åka.

Jambo!
Hoppas alla har haft en bra onsdag! Efter som min kära mor ville ha lite mer bilder på mat, bord och bänkar så kommer här ett inlägg om min helt vanliga onsdag på internatet.

7.45 klockan ringer och jag är lagom pigg men taggad på frukost.

8.30 eftersom jag har sovmorgon så passade jag på att plugga lite matte innan första lektionen. Det är verkligen kallt nu så satt invirad i en filt.

12.20 lunch! Vi har super bra mat här på skolan. Bröden idag var 10/10. Hann även med att hänga lite tvätt innan det var dags för skola igen.

15.45 slutade skolan och sprang till mitt rum för att lägga mig i sängen och sova. Sista lektionen var det riktigt svårt att hålla ögonen öppna.

16.30 var det dags att ta på löparskorna igen och ge sig ut på Nairobi smått galna gator. Herregud vad jobbigt det var!

18.00 middag! Bästa tiden på hela dagen om du frågar om!

21.00 kvällsfika efter hårt slit på läxis med matte. Vi käkar så mycket bananer att köket måste tro att vi är apor.

22.45 ligger i sängen och funderar på att sova.

Min adress om någon skulle vara sugen på att skicka brev eller paket.

Maria Cederberg

The Swedish School Nairobi P.O:Box 21324-00505, Nairobi, Kenya

Kram

Dessa bilder är tagna av Lovisa Nysell här på internatet. Hon är inte bara bra på att fota utan även en jäkel på att pruta.

Jambo!

Hoppas allt är med er! Själv är jag glad men sjukt trött efter en rolig helg. Det började med att halva internatet åkte till Hells gate lördag morgon. Resten av oss åkte till ett elefant "barnhem". När vi väl kom dit efter att chauffören gjort en u-sväng på en motorväg så var det en massa turister. Det var som tur gott om plats när man kom in till själva stället där elefanterna var så såg ändå ganska bra. Elefanterna var super gulliga och väldigt nyfikna. Så fint att dessa elefanter tas hand om för att sen kunna släpas ut i det vilda igen. Efter detta var vi snabba till giraff centret som låg några minuter bort med buss. Gud vilken chock jag fick när jag såg den första giraffen, Kunde knappt tro mina ögon. Vi fick en näve pellets att mata dom med och gud vilka långa tungor hahaha. Om man satta pelletsen mellan läpparna kunde man få sig en mysig liten puss. Kändes hemma för ,mig då det påminde lite om hästarna där hemma..

Efter girafferna så åkte vi till ett stort köpcenter som heter the hub. Super lyxigt med ett stort torg där alla barn åkte runt på segways eller andra leksaker. Käkade en god lunch som jag såklart glömde ta kort på men gott var det i allafall.

jumbo!

Hubari gani?

Onsdag kväll och läxis är i full gång, eller jag har pluggat innan detta i allafall. Inte jättemycket läxor än men man märker att skolan verkligen börjar komma igång. Skönt med lite rutiner även fast skolan kan vara fett jobbig. Vissa lektioner känns det som att hjärnan har sprungit ett maraton men alla lärare är bra så ska inte klaga. Alla som tror att det är 30 grader hör nere och strålande sol har så fel. Igår var det så kallt så att jag mellan två lektioner sprang och hämtade min dunjacka. Folk går runt med uggs och tjocktröjor. Men när solen väl kikar fram blir det varmt och det är ju trots allt "vinter" här nere.

Hela veckan har vi kunnat prova på olika aktiviteter som vi kan göra efter skolan. Igår var det dans med två sjukt duktiga afrikaner som ledare. Det var svinkul men tror jag överlåter dansen till de sm har lite mer taktkänsla. Idag skulle jag prova yoga men läraren kom inte så det blev en springtur istället. Vi fick följa med 4 lärare och springa ute på Nairobis gator och herregud vilken upplevelse. Nairobis trafik är helt galen och det var så mycket olika människor. kor mitt i gatan och barn som glatt vinkade. Höll mig tät efter läraren när vi sicksackade mellan bilarna och den gropiga trottoaren om man ens kan kalla det trottoar. Det var första gången jag verkligen fick se Nairobis gator så jag sprang med ett leende på läpparna trotts alla avgaser och lukten av sopor som eldades längs vägen. Det är sjukt att de eldar alla sopor öppet på gatorna här.

En ny lag som har kommit i Kenya är att man inte får gå med plastpåsar på gatan. Om polisen skulle se dig med en plastpåse i handen eller hitta en plastpåse i en bil så blir det böter på 400 000kr eller 4 års fängelse. Helt sjukt straff men själva lagen känns ganska bra med tanke på att det inte finns någon återvinning och att allt eldas.

I helgen ska några klasser till hells gate medan vi andra ska åka till elefant barnhemmet och giraffcentret, fun fun. Nu är det strax kvällsfika! ps, två på internatet har startat en podd, så följ internatpodden på insta. Länk i bion till första avsnittet.

kram

lite blandade bilder från tiden här en sålänge. Vissa bilder är tagna av min rumskompis Alma.

Hej hopp!

Nu har jag levt några dagar här nere i Kenya och Shiit vilket annorlunda land. Resan hit gick jättebra och allt mitt bagage kom fram. Tack och lov! Första dagarna har bjudit på blandade känslor. Både glädje och hemlängtan. Det tar nog ett tag innan jag vänjer mig med allt. Men alla resor ser jag sjukt mycket fram emot. Första resan är hells gate om några veckor, sen är det lite smått och gott. Vädret här nere är fett kallt, jag har inte badat en enda gång och igår regna det när vi gick hem från junction, där jag Btw redan varit tre gånger.

Om ni vill skicka post så är min adress

Maria Cederberg

The swedish school Nairobi P.O.Box 21324-00505

Nairobi Kenya

Nu får bilderna tala för sig själva

Sköldpaddorna bor precis utanför mitt rum!

Avokadoträdet också precis utanför där jag bor! Äntligen kan min dröm gå i uppfyllelse.