Påskafton firades hos Mamma och Lars med familjen. Systeryster saknades dock då hon jobbade.

Dagen började med lite fix av det vi skulle ha med till Mamma, däribland en påskpavlova med passionsmousse och grädde. Supergott! Också blev det en solig promenad på ca 1-1,5 timme med prinsen som sov gott i vagnen.

Kvällen avslutades med en sval och lugn kvällsjogg och sen soffan med S och Jossan.

Började dagen med 6-månadersbesök på BVC. Där konstaterade dem att Adrian är en riktigt glad, lång kille som både växer och utvecklas som han ska. Man är alltid lite spänd av förväntan när man ska till BVC. Och en gnutta nervös. Hittills har jag alltid gått därifrån med ett leende på läpparna och idag var alltså inget undantag.

När prinsen nattats drog jag direkt ner till gymmet där jag sprang en stund också blev det marklyft, höftlyft, donkey kicks, utfallssteg bakåt med vikter och knäböj med kettlebell. Nu är jag mör i benen och nyduschad. Snart sovdags även för mig.

Förra veckans benträning var en massa skidåkning

Prinsen skötte sig minst sagt exemplariskt på tåget hem igår. Under 7 timmars tågresande skrek han inte en enda gång. Han skrattade, charmade våra medresenärer, åt och somnade för natten lite innan 20:00. Han somnade i liggdelen till vagnen som vi ställt på sätet och kilat fast emot bordet. Sen sov han någon timme, vaknade och åt och sen sov han igenom skrikande barn, stimmiga ungdomar, prasslande påsar och tågbyten. Han vaknade först en stund efter att vi kommit hem för ännu en skvätt mat och sen somnade han om direkt. Så smidigt att ta tåget och skönt för honom att slippa sitta i babyskyddet så många timmar.

Nu är vi hemma igen och ikväll har vi bara legat på soffan och mumsat på Lohilo's froyo.

Efter en ordentlig grötfrukost - precis som resten av veckan - och efter att ha packat och plockat så har vi lämnat stugan. Jag hade svårt att slita mig från backen igår så det blev nog typ tre sista åk.. Sen lämnades skidorna in och skidkläderna packades ner.

Veckan har innehållit mycket skidåkning, bastubad, restaurangbesök, sällskapsspel, god mat och allmänt härliga dagar. Tack Bydalen för den här gången och tack familjen för en härlig semester.

Stort grattis älskade Mamma på födelsedagen!

Fjällen är som vanligt fantastiskt. Vädret hade kunnat vara bättre men fjällvärlden och det faktum att man står på ett par skidor får en att glömma de stunder det blåser halv storm och är dis och dimma så sikten nästan är lika med noll. När solen tittar fram och det är klart så är det en härlig bonus.

Igår var vi ytterligare två till middag och över natten då Anna och Anders kom på besök och idag har vi firat mamma i förskott med middag och presenter. Täljstensafton som innebär att man får in en 300 grader varm täljsten som man lägger kött på och steker själv. Köttet som var kalv, biff, oxfilé och ren hade vi fri tillgång till hos en av kockarna. Det var väldigt mört och gott.

Det börjar kännas i benen under åkningen nu. Jag vågar mer och det kostar mer. Desto snabbare det går desto hårdare får benen jobba. Men det är så härligt att swisha nerför backen. Dock har man inte en chans emot morfar som är sedan länge ett riktigt proffs - vann över oss alla i self-timern och åker som 'sista svängen hökarängen'-gänget. Ni vet - coolingarna i sällskapsresan. Vet ni inte får ni kika! ;)

Vi har det superbra. Kom upp runt 17 i lördags och har hunnit med ganska många åk, restaurangbesök, bastubad, sällskapsspel, varm choklad och våfflor med hjortronsylt; ja allt sånt som hör fjällen till.

I måndags blev A hela 6 månader och min pappa skulle ha blivit 60. Ett sånt fint sammanträffande!

Vi glider mest runt i antingen pjäxor och skidställ eller underställ. Idag åkte vi ett flackt spår över fjället och plusgraderna gjorde snön till socker och väldigt svåråkt. Det var lite av en pärs att ta sig över fjället till Fjällhalsen som var vårt slutmål - men tävlingsdjävulen i mig vaknade till liv och med blodsmak i munnen efter några ordentliga upp- och nedförsbackar samt tuffa plana etapper så gled jag fram till fjällhalsen först och likaså på hemvägen. Nu är jag helt slut! Viltskavsgryta och våffla med hjortronsylt fyllde jag på med och snart väntar lite afterski.

Prinsen hänger mycket med sin mormor medan vi andra åker och det trivs han så bra med.

Det blev frukost i badrummet för att hinna allt som skulle hinnas. 06:41 lämnade tåget perrongen och för mig, Adrian, Ellen och mamma väntar 7 timmar på tåg och sen någon timme i bil och för Sebbe, morfar, Lars, Jocke och Tinglan väntar desto fler timmar i bil. Bydalen - snart kommer vi.

Ja så har dagen sett ut. Och tvättat har jag förstås också gjort. Dessutom har vi haft en massa besök innan jag, Mamma och Adrian åkte och handlade matsäck osv inför morgondagen.

Nu är i det närmsta allt packat och snart ska vi lasta bilen full så det är gjort eftersom klockan ringer supertidigt. Husvakter är klart sedan ett tag tillbaka så det kommer att tas väl omhand.

Såhär ser det ut när vi packar lätt.. Haha!

Två leveranser från Bodystore på två dagar. UrteKram's glutenfria pasta är jättegod och just pennen är gjord på bovete- quinoa- ris och majsmjöl. Bouncebollarna är packade som färdkost och just dessa med smak av kokos och macadamia är mina favoriter. Bovetepuffarna har jag nyss använt i mellanmålsbars, likaså Chiafröna och russinen.
De har börjat med fraktfritt vilket är super om man beställer en del och i olika omgångar.

Efter en skön powerwalk i förmiddags och hemmahäng med prinsen kom S hem ganska tidigt så jag skyndade ner till gymmet för marklyft, höftlyft, knäböj, bensträck och donkey kicks - ett bra benpass alltså. Spännande att se hur benen känns imorgon. Idag var liksom sista dagen innan skidsemestern som jag ville utmana benen. Sen kommer de få jobba i backarna ändå och värsta träningsvärken kommer oftast dag två och om tre dagar planerar jag att stå med pigga, fräscha, starka ben på skidor. Som jag längtar!

Här kommer receptet på barsen:

3 mogna ekologiska bananer
1-2 msk honung eller agavesirap
1,5 dl osaltat nötsmör, jag använde Crunchy jordnötssmör
1 dl blandade frön, jag hade pumpakärnor och chiafrön
2 dl bovetepuffar (går bra med flingor också)
1 dl fint hackad frukt eller bär, för mig blev det endast russin den här gången
1 dl kokosflingor
0,5 tsk kanel eller kardemumma

Värm ugnen till 175 grader och klä en ugnsform (20x30 cm) med bakplåtspapper.
Mosa bananerna och blanda med honung och nötsmör.
Rör ner övriga ingredienser och blanda allt ordentligt.
Fördela smeten i ugnsformen och grädda 20-25 minuter tills de är gyllene på ytan.
Låt svalna och skär i 15 rutor.
Förvara i burk med återslutande lock och ha de gärna i frysen så håller de längre.
1 bit innehåller ca 135 kcal.

Mellis medan prinsen sover blev majskakor med jordnötssmör, en Pulsin och en kopp te. I förmiddags blev det en svettig powerwalk i solen. Träning, mycket promenader och amning skapar ett STORT energibehov och jag försöker verkligen tillföra det med regelbundna och näringsrika mål. Både huvudmål och mellanmål. Vissa dagar går det utmärkt - andra inte alls. Det är väl så det är ibland. Ska baka de mellanmålsbars jag gjort mycket förut så jag har hemma och kan mumsa i mig när det behövs.