Senaste blogginlägget i lördags - och det har hänt grejer sen dess, alltså!

Lördag kväll så intog vi Seyðisfjörður och sjöng karaoke som aldrig förr. På söndagen blev det en liten hike upp till ett vattenfall och sedan på jakt efter en skulptur som vi aldrig lyckades hitta... men, men! Efter detta blev det någon slags väldigt sen lunch vid 3-tiden, sedan behövde båda jag och Shasta en liten power nap medans pojkarna badade i havet (ja, jag vet att det är mars och ja, dom är uppenbarligen helt galna!).

Söndag kväll så var det konsert i den lilla kyrkan, en brittisk stråksextett som körde en halvtimmeslång grej. Det var riktigt, riktigt fint, alltså!

Måndag morgon begav vi oss alltså norrut, och körde runt hela nordöstra kusten med lite fina stopp och slutstation Húsavík! På tisdagen sen for vi till Mývatn-området, vilket är kanske min favorit än så länge så Island. Sedan tisdag kväll kom vi fram till Akureyri där vi även spenderade onsdagen innan det bar av hemåt med buss.

Nu idag har jag tvättat, städat och pluggat, för på lördag kommer ju min kära familj och vi ska åka runt hela ön. Det blir mycket resa nu, men det är bara roligt! Ska iallafall bli jättekul att få hit dom och få visa dom alla fina saker. Det kommer vara mycket jag har sett förr, men lite nytt också och det kommer bli bra att få vara lite guide!

Här är lite bilder från måndag, den stora road trip-dagen! Vi hade en enorm bil, som ni kan se på första bilden (normal car for scale!)

Road trip

En båt med ett fantastiskt fint namn!

En tjej med samma namn som är nöjd med sin fiskbensfläta!

Vattenfall på en svart strand - väldigt vackert!

Crazy bergformationer!

Dagen började med att vi svängde in till några växthus där dom tydligen producerar grönsaker till hela Island. Men det bästa var att där fanns en hund! En jättesöt också, som ville leka! Mycket mysigt.

Vattenkraftverk - märks det att vi alla pluggar någon slags sustainable energy, eller?

Sedan var vi framme i Mývatn. Här ser ni en väldigt nöjd David, när vi är på väg upp till en krater.

Sen vips var ju uppe! Väldigt coolt, och väldigt coolt landskap i hela Mývatn-området.

Sen kom min favorit - Dimmuborgir! Lavaformationer som var väldigt häftiga! Här ska min familj få gå hela varvet runt, nästa vecka!

Sista stopp var ett vattenfall, fint dä!

I Akureyri åt vi glass, tog kort vid hus med Daniels favoritfärg och satt i solsken i hamnen.

Tidigt i morse tog vid flyget från Reykjavik till Egilsstaðir, och sedan vidare till Seyðisfjörður, där vår kära vän Shasta bor!

Det är så himla vackert här att det är knappt sant, som ni ser på bilderna!

Vi har haft en superbra dag med en liten hike upp till ett vattenfall.

Och just nu håller vi på att laga middag och sedan ikväll ska vi ut och se vad Seyðisfjörður har att erbjuda! Sen får vi även se vad morgondagen har att bjuda, men det kommer väl updates.

Vi blir kvar här tills på måndag då vi drar vidare norrut.

Ja, jag får väl lov att skriva ett inlägg nu när det är måndag, eller hur?

Jag sitter i detta nu på skolan och försöker få något vettigt gjort. Lättare sagt än gjort! Men jag har iallafall fått ihop en preliminär planering för veckan när familjen kommer hit, vi ska nämligen lyckas ta oss runt hela Island på 6 dagar! Det kommer kanske att bli lite stressigt, men jag tror att vi kommer få se väldigt mycket fint.

Den senaste veckan har jag iallafall inte gjort något superspännande... eller, iallafall inget jag har bilder på! Hela förra veckan var ouppstyrd i och med att vi inte hade någon isländska och helgen har för typ första gången spenderats helt och hållet i Reykjavik.

På fredagen var vi ute och här har vi den enda bilder jag har från det:

Väldigt fint! Så kan det gå när man är på Reykjaviks enda tropiska bar!

På lördagen blev det pannkakslunch, bad och sedan middag och Mellokväll! Det var en välbehövligt lugn dag.

Och på söndagen hade vi en vän, Mirka, som fyllde år, så vi tog oss till marknaden för att hitta en födelsedagspresent, och sedan gick vi hem och bakade tårtor! Väldigt trevligt, och väldigt uppskattat.

Sånt här kan man hitta när man är på marknad i Reykjavik.

Och här har vi födelsedagsbarnet! Hon är rätt liten, vår Mirka, så vi kunde köpa den största barntröjan och hon kom ändå i den. Fantastiskt!

Det verkar som att det bara blir blogginlägg på måndagar! Men det kanske kan vara bra nog?

Har faktiskt varit hemma i Reykjavik mestadels i helgen. Helgen började redan på onsdagen, egentligen, då vi var på Pub Quiz och kom tvåa. Igen! Det börjar bli lite tjatigt... när är det vår tur att vinna?

På torsdagen hade jag isländskalektion, sedan bar det av till badet! Har väl sagt det förr, men jag badar seriöst tre gånger i veckan här... det är så sjukt najs, men känner ju hur jag snabbt håller på att bli beroende, kommer bli jobbig avvänjning i Sverige! Sedan efter det var det dags för veckans andra Pub Quiz, där det tyvärr inte gick lika bra, men det var trevligt ändå! Eller ja, det var trevligt tills vi fick gå hem i horisontellt snöblandat regn...

Fredag kväll åt jag middag med trevliga personer, drack drinkar och hade det allmänt trevligt. Sedan mötte vi upp med mina kära vänner som hade varit iväg och byggt en igloo (tror dock att det egentligen var en bivack de byggde?) och vi gick ut och dansade, dansade, dansade. Så kom väl hem typ klockan 5 lördag morgon, men det är så det ska vara här på Island!

(Var även på second hand på fredagen och köpte denna fina klänning!)

Lördagen blev lugn. Jag och Hanna var på museum, som ni ser på bilden, och sen gick vi och åt våfflor. En lagomt ansträngande lördag eftermiddag! Sen på kvällen gick vi och åt middag tillsammans: jag, Hanna, Daniel, Axel, Endre och Anna. Vi hade tänkt äta Þorrablót, men som tur var så var stället stängt... så det blev pizza istället, mycket trevligare!

Här har vi en bild på Þorramatur... väldigt tacksam att jag slapp detta!

På söndagen var det tänkt att vi skulle gå och bada (big surprise!), men istället hörde David av sig och hade en hyrbil, så jag, David, Endre och Daniel gav oss iväg på en liten söndagstur!

Första stopp blev en bro över en spricka där kontinentalplattorna går! Det var... blåsigt.

Andra stopp blev en "future geothermal park", så det var helt enkelt varma källor. Än en gång: blåsigt!

Sedan kom vi till trippens egentliga mål: Sandvík. Eller, jag tror att egentligen alla dessa ställen låg i Sandvík, men det här var det vi trodde det skulle vara, alltså en strand. Det var lite fint, men än en gång väldigt blåsigt, så man fick sig ju en liten sandpeeling!

Sedan hanns det inte mer för vi behövde fara hem för att inte missa Sushinight! Vi hade lite sushifabrik hemma hos David och Hanna. Så sjukt gott och så sjukt mycket! Vi åt kanske 20+ makis var och ändå har alla fått lite sushi till lunch idag också!

Så, det har varit en väldigt trevlig helg med lite av varje! Vi hörs nästa måndag!

Igår hände det! Vi for två och en halv timme norrut tidigt, tidigt på morgonen till Snæfellsnes och specifikt Grundarfjördur för det var dags för Whale watching. Så klockan 10 for vi ut med båten.

Och Eir var väldigt taggad på att se valar!

Och efter bara en liten stund så såg vi en massa, massa fåglar, vilket tydligen var ett bra tecken, för det betydde att späckhuggarna var där och fångade fisk, och sedan äter fåglar resterna.

Och mycket riktigt, där såg vi späckhuggare. Helt sjukt är det verkligen! Dom kom verkligen jättenära båten? Och nu lyckades jag såklart inte få några bra bilder, är helt enkelt för långsam, lol. Men man såg dom verkligen jättetydligt och dom var så fina! Fantastisk upplevelse, verkligen.

!!!!!!!!!

Här ser ni även vårat monster till bil! Och vädret var verkligen hur bra som helst, så det var en jättebra dag.

Vi for vidare till en strand som dom kallade "yellow beach", vilket... ja, jag vet inte, så gul var den ju inte? Men jag antar att det är för att alla andra stränder här på Island typ är svarta.

Men sanden fascinerade iallafall vår geolog!

Och det bestegs berg!

Och så behövde det ju självklart tas så här gulliga bilder Alla hjärtans dag till ära!

Sen for vi vidare till en krater från en gammal vulkan! Så, vi gick upp, vi såg, vi gick ner igen.

Sen såg vi berg och stenar. Dessa eviga berg och stenar! Haha.

Vi hittade även en väldigt söt liten by med en ännu sötare kyrka (och dom hade ett visitor center med toalett och kaffe vilket ärligt talat var det bästa...)

Slutligen for vi till en liten typ ravin, även fast det enligt vår geolog inte var en ravin i ordets egentligen betydelse. Men det var iallafall som en urholkning i berget där det rann en liten bäck och är man där på sommaren är det också ett litet vattenfall där inne, så vi får helt enkelt återvända!

Och ja, som sagt, vi hade så himla fint väder!

Sedan avslutades dagen på en märkligt fin restaurang mitt ute i ingenting, med efterrätter att dö för!

Så, som ni hör var det här en helt fantastisk dag! Annars har hela förra veckan och resten av helgen varit en vanlig vecka här i Reykjavik: inte allt för mycket plugg, en massa bad och soft häng.

(Ska försöka bli bättre på att blogga lite mer regelbundet, jag lovar...)

(Varning för att detta kommer bli världens längsta blogginlägg pga alla bilder jag vill lägga upp!)

Har i helgen varit ute på min första road trip och lilla äventyr här på Island. Målet var Skaftafell, en del av Vatnajökulls nationalpark där det finns glaciärer, och i dessa glaciärer formas det varje vinter isgrottor, och det var isgrottorna som var det egentliga målet!

Här ser ni en liten karta, där jag har markerat Reykjavik, Skaftafell och Vík, där vi sov både natten fredag till lördag och även lördag till söndag. Men låt oss ta detta i kronologisk ordning!

Vi gav oss som sagt iväg på fredagen, typ efter lunch. Jag och David körde och egentligen hade vi tänkt åka typ hela vägen fram till Skaftafell och bo på ett hostel där någonstans, men vädret var lite emot oss, så vi stannade som sagt i Vík för natten. Då hade vi ungefär 14 mil kvar till Skaftafell. Har inga roliga bilder från fredagen eftersom vi mest körde bil och vädret var som sagt inte jättekul, men det är bra, då finns det mer utrymme för bilderna från lördag och söndag!

Här kommer nu den stora bildbomben:

Lördagen bjöd på mycket finare väder och de 14 milen gick hur bra som helst. Väl framme fick vi hjälmar, super-broddar och isyxor (isyxorna var mest för syns skull, misstänker jag).

Efter en kortare tur i minibuss var vi framme där vi skulle börja gå. Det var hemskt fint och sådär, men allting på denna lilla tripp blev verkligen bara finare och finare. Här ser ni lite av glaciären, där det tydligen varit en stor isgrotta förr, men nu när denna glaciär växer igen (den enda glaciären i hela världens som växer! Coolt!) så har det kollapsat lite.

Men vi fick gå i isgrottor ändå! Det var sjukt kul, coolt och framförallt vackert, även om det är svårt att fånga på bild. De var ganska trånga på sina ställen, men det gick ändå bra.

Här ser vi mer av glaciären, eller "isfallet" som dom kallade det. Alla sprickor man ser är på grund av att glaciären växer och därför trycks ihop och går sönder.

Och här har vi den största isgrottan, som man faktiskt kunde stå upp i. Det var helt sinnessjukt var FINT det var, det går verkligen inte att beskriva. Och all is är hård som glas, så man stod typ mest och smekte isen, haha.

Sedan bar det av igen till Vík, men först gjorde vi en liten mellanlandning där det bestegs kullar och utfördes så här akrobatiska övningar!

Vi sov alltså en till natt i Vík eftersom att det ändå var på vägen hem och vi ville ha all tid vi kunde få medan solen var uppe.

På lördagen körde vi sedan tillbaka västerut mot Reykjavík, med två stopp på vägen. Det första var en (svart) strand där det ligger kvar ett kraschat flygplan sen... jag minns inte, men länge!

Så efter en liten bilfärd och en promenad på kanske 1,5 kilometer så var vi nere vid flygplanet. Det var lite coolt så där att det faktiskt var kvar!

Men stranden! Så fint. Solen höll precis på att gå upp, också den svarta stranden och de höga vågorna. Vackert!

Men sedan bar det av till stopp nummer två, ett ställe som vi hört från några vänner skulle vara fantastiskt! Typ en timme utanför Reykjavik ligger ett litet samhäller (glömmer helt bort vad det hette just nu...) där de har hiking trails som leder upp till ett område med en massa varma källor, också kan bada i bäckarna som rinner där! Varmt och skönt!

Så vi gick och gick och gick... nej, okej, det tog kanske lite mer än en timme att ta sig upp hela vägen, med fotopauser och allt.

Och här har jag gjort tappra försök att fånga de varma källorna på bild. Lite efter detta var vi slutligen framme vid bäckarna där det är bäst att bada, så det gjorde vi. Riktigt kul grej!

Har dock inga bilder efter detta, men detta har varit en sjukt kul helg och jag hoppas att det har varit kul att läsa om det också!

Har alltså varit här i mer än tre veckor nu, och det går ju verkligen inte att säga annat än att tiden går så jäkla fort!

Imorse pallrade jag mig iallafall upp tidigt (alltså kl 9) och gick och åt frukost på café med Daniel, David och Anna. Sen skulle vi på soluppgångsjakt, eller ja, det var typ planen, lite oklart hur det blev i och med snöväder, men det var fint!

Det slutade med att vi for upp i tornet på den stora kyrkan här i Reykjavik, och där uppifrån var det fruktansvärt fint!

Så, ja, lite soluppgång blev det ju! Island ligger i en sån konstig tidszon, så medan solen går upp typ strax efter halv 9 hemma i Övik (som typ ligger på samma breddgrad, 65 grader mot 66) så går den inte upp förrän nästan halv 11 här!

​Sedan idag så hade jag lektion mellan 3 och 6 (mina dagar här är så märkliga) och efter det gick vi och badade, vilket var rikigt nice (eller næs som man skriver på isländska), men jag hade inte ätit någon middag innan, så det blev pizza typ klockan halv 10! Som sagt, konstiga dagar.

Nu imorgon ska vi planera en resa till isgrottor här på Island, det blir antingen nu i helgen eller om två helger. Är riktigt taggad på att se en massa, än så länge har vi ju bara varit i Reykjavik! Och nästan helg ska vi på skidresa, så det ska också bli riktigt roligt.

Men nu är det läggdags, tänkte vara duktig och faktiskt göra lite plugg imorgon! God natt!

Här kommer lite bilder jag tog idag.

När jag hemifrån i förmiddags så var himlen så här fin:

Seriöst, kolla på den! Pretty!

Det är alltid svårt att gissa om det soluppgång eller solnedgång, men här har vi alltså soluppgång!

Det är seriöst så himla mycket fåglar överallt. Alltså, massor!

Seriöst!

Och här vi campus sett från fältet nedanför. Det stora huset ni ser som speglas i vattnet är typ "the main building", men där får inga studenter vara, lol.

Och här är vyn från skolan in mot stan. Man kan alltid se kyrkan och alltid bergen.

Ja, man ser alltså alltid kyrkan. Lätt att hitta hem om inte annat!

Nämnde jag att jag älskar all street art i denna stad? För det gör jag!

Har även sen jag kommit hit ifrågasatt min egen packning lite - jag packade inga mjukisbyxor! Så har haft på mig understället som "myskläder" hemma, vilket uppenbarligen är ohållbart, så idag sprang jag in på second hand-butiken och inhandlade dessa godingar!

​Det är alltså en tjocktröja med Scooby Doo som det står "Talk to the paw!" på och ett par typ stickade tights. Hur mysiga som helst!

Nästan en vecka sedan jag uppdaterade här... men det har i ärlighetens namn inte hänt så jättemycket denna vecka, det har mest varit plugg. Har ju tentor från Sverige att skriva, så hade den första i torsdags och nu har jag den andra och sista på tisdag. Sen är jag äntligen fri!

Men igår var vi faktiskt ute, då det var Welcome party med ESN (typ studentförening för oss som är på utbyte), och ja, det var väl trevligt! Det var jag, Hanne (min rumskamrat), David, Sasha och Endre. Tog tyvärr inga bilder...

Jag tror att jag ska börja ha med mig min kamera mer, och typ när vi är ute bli bättre på att ha mobilen framme och ta några bilder, iallafall.

Men idag vaknade jag till att Hanne hade gjort pannkakor, vilket var guld, och sedan gick jag till David och pluggade lite! Och på min promenad dit, som är typ 20 minuter, så sken solen, så jag tog lite bilder! Nu är ju det här bara med mobilen, ångrade så mycket att jag inte tog med mig min riktiga kamera, men sånt är livet!

Något som dock var extremt drygt idag var att jag tappade en handske... det var väl oundvikligt, men det hade varit trevligt att klara sig längre än 2 veckor...​

Aja, här kommer lite bilder, håll till godo:​

Fick förresten tips i helgen på ett isländskt band som verkligen är skitbra! Tyvärr har de inte jättemånga låtar, men jag rekommenderar dom ändå starkt - även den isländska låten! Så om ni vill höra hur isländska låter så är det också bra!