De aller fleste idrettsutøvere er i relativt god form. Det er viktig å opprettholde den fysiske treningen, både for kroppen og hodet ditt. Mer trening gjør at hjernen fungerer mye bedre, noe som er en stor motivasjon og grunn for å trene. 3-4 ganger i uken bør man sette minimum 1t til en intensiv økt. Man bør legge opp en treningsplan hvor du lett planlegger hvilke dager du skal trene, når, hvor og hva du skal ha hovedfokus på. Enten det er bein, mage, rygg, armer, bryst eller rumpe. Om det er styrke eller utholdenhet. Personlig får jeg mye mer overskudd og elsker å bli ordentlig sliten. Jeg sover mye bedre om natta når jeg legger meg med god samvittighet, og jeg vet at jeg opprettholder kroppen min. Man holder ut i de lengre dagene, og får mer energi til andre ting. Hva er vel ikke bedre enn det?

Nedenfor ser du forslag til styrketrening.

Forklaring til vanskelige ord:
Arnholdpress = skulderpress (helst stående)
Ez-bar curl = kan brukes med manualer, trener fremsiden av overarmene.

Likes

Comments

Ved gymnastikkhopning bruker man kavaletter (bommer) som ligger på bakken, eller som er små hindre over bakken. En har ofte flere kavaletter, minst 3-4 stykker i en rekkefølge med kort avstand, på rett spor, på bøyd spor eller på brudte linjer. Gymnastikkhopning kan også utføres som en del av løshopningen eller longeringen, men vanligst er det å trene gymnastikkhopning med hest og rytter. Jeg personlig liker bakkearbeid veldig godt fordi det resulterer i en mye mer lydig og tøyelig hest. Man lærer å forlenge og forkorte steg, bøye og tøye og samtidig er det ofte nye beskjeder hele tiden så hesten må holde på konsentrasjonen.

Eksempel på øvelse er at du traver bommer på bøyd spor. Du kan legge opp en vifte med kavaletter som en del av en storvolte (kan også være aktuelt ved longering), eller i en sving hvor en rett linje sånn som man ser på figuren følger etter. Legg opp lengden mellom midtpunktet på kavalettbommene til å være 1.35-1.40 meter. Du kan variere tempoet ved å ri roligere med kortere steg ved å ri nærmere "sentrum" av vifta, eller øke på ved å ri lengre ut.



Likes

Comments

For stressede utøvere finnes det øvelser for å fokusere bedre og legge prestasjonsangsten til siden. Jeg personlig har brukt denne øvelsen mye, men ikke nok. Før stevner er jeg alltid veldig nervøs, og skulle ønske at jeg bruker den mer.

Når pulsen stiger og adrenalinet pumper er det vanskelig å roe nervene ned. Derfor kan det være nyttig å lære seg tips og triks som hjelper deg når du kjenner at stresset kommer. Dette kan være enten du står rett før start, eller i en vanlig hverdag hvor du kjenner irritasjonen hoper seg opp. Man presterer dårligere og tankene kan være et helt annet sted enn der de burde være, noe som gjør mentaltrening utrolig viktig. Det er mange som sliter psykisk - enten det gjelder angst eller ustabilt humør, derfor kan enkelte øvelser hjelpe en og enhver.

Denne pusteøvelsen heter 4-7-8 metoden, og hjelper deg med å få mer oksygen inn i blodbanen. En effektiv øvelse som er anbefalt fra flere instruktører.

Pustesekvens:

1. pust gjennom nesa (med munnen lukket) mens du teller til fire

2. hold pusten mens du teller til 7

3. pust ut igjennom munnen mens du teller til 8

Tallene betyr ikke sekunder, du kan telle så fort eller sakte du vil. Repeter øvelsen tre ganger. Lykke til!

Likes

Comments

Uansett hva du driver med, enten det er sport eller ikke så har du alltid noen rundt deg som har oppnådd stor suksess. Det er alltid noen som kan mer enn deg, og du må finne de som er best å herme etter. Dette er en lur metode for å ikke finne på en helt ny ting på nytt og på nytt. Det ligger så mye mer kunnskap hos dem som har tråkka opp løypa for deg, som man burde benytte seg av. Man kan også herme etter strategier og treningssystemer som fører til suksess. Hvordan rir denne personen hestene sine? Hvordan tenker han/hun? I tillegg til å herme etter andre så er det lurt å ha et godt støtteapparat rundt seg, en trener og en coach på det mentale planet. Det er utrolig viktig å finne den flokken du vil ha rundt deg som løfter deg høyere enn du i utgangspunktet ikke trodde var mulig.

Det å se på filmer og videoer av mennesker du ser opp til er en smart metode for å lære av andre. Sett deg inn i hva slags tanker, innstilling og adferd denne personen har.

Her er en inspirerende video av Ben Maher som viser jobben bak suksessen:

Likes

Comments

Minimun en gang i uken er det lurt å sette av tid til øvelser for å mykgjøre hesten. Gymnastikkhoppning er en utfordring for hesten fordi den må lære seg å tenke. I øvelsene er formålet å finne en god rytme og flyt i serien man legger ut av kavaletter. Det er også en fin måte å lære og beregne avstander og trene på balanse både for hest og rytter. For å hoppe høye hindere og ri gode rideveier på sprangbanen er det viktig å beherske rideveier og avstander godt. Rideveier kan terpes på ved å ri mellom bommer som ligger på bakken, eller over små kavaletter. Du må ikke hoppe høye hindere for å trene på det. Mindre belastende vil det også være om du velger bommer eller kavaletter, fremfor høyere hinder. Gymnastikkhoppning er dessuten bra for hester som bare trenger litt løsgjørende og annerledes trening. Det gjelder spranghester, dressurhester og hester som brukes til andre formål. Ved gymnastikkhoppning tvinges hesten til å komme opp og frem med ryggen, noe som gir hesten god trening av ryggmusklaturen.

Eksempel til øvelse:

Ri serier med kavaletter med brudte linjer. Du kan ta hele serien i trav, og bruke avstanden 1.35 - 1.40 meter mellom kavalettrekkene. Du kan også legge opp galoppavstand mellom en eller begge av kavalettrekkene, og utføre en overgang midt på diagonalen. Enten en overgang fra trav til galopp, eller enkelt galoppbytte eller galoppbytte på midten av diagonalen dersom hesten din kan det.

Likes

Comments

Vi ryttere har to oppgaver i sprangen: finne riktig galopp og ri riktige rideveier.

Når man skal hoppe en bane er veien og galoppen det viktigste, og det er det eneste vi ryttere skal tenke på. Vi er nødt til å bestemme oss for hvilken galopp vi skal ha, og trene ut i fra den. Personlig er jeg nødt til å komme opp i grunngalopp, ellers blir alt ti ganger vanskeligere. Alt av steg, rytme og balanse blir vanskeligere å hente inn og man burde ha det inne fra starten av.

Veien må være helt klar for oss. De fleste har bare fokus frem til hinderet. Etter hinderet går det ofte tre-fire galoppsteg til det blir fokus igjen. Da er det for sent. Hesten lurer på hva den skal gjøre, og den reagerer ofte med å bryte av eller øke. Mange hester, inkludert min stikker ofte etter hinderet. Som sagt må vi bestemme oss for den galoppen vi vil ha, og stole på at de lander i den galoppen. Hesten kjenner med en gang hva du vil.

Hesten skal fortsatt ta ansvar; når det gjelder hinder rundt 1m er det ikke så farlig hvilke steg du kommer på eller måle de oppmålte distansene. Dette er fordi hesten skal være så sikker, at den uansett hjelper deg over. Rir du over en meter er det et stort spenn på hvor den skal ta av. Når den kommer i riktig balanse og rytme, mens rytteren er fokusert så blir det riktig.

Vi trener for å gi hesten optimale forutsetninger, men vi kan ikke løfte den heller. Når vi får feil er det oftest fordi vi har en dårligere galopp.

Likes

Comments

Hei igjen!

Hver onsdag er det sprangtreninger, og på disse videoene var det en liten stund siden Mio har hoppet. Dette gjorde at han var veldig sprek, og det var utfordrende å ri på riktig steg, samtidig som jeg måtte få han ut i hjørnene for å skape mer plass til hindrene. Han har en tendens til å kaste seg inn mot midten, som gjør at det blir vanskelig å plassere han riktig til neste hinder, fordi hindrene vil da komme for fort.

Ting jeg må jobbe med:
- sette meg raskt ned i salen og bruke overkroppen til å bremse
- ikke bare dra i tøylene, men få igjennom halvparaden raskt
- se opp og frem hele veien
- sitte tilbake og rundt med sjenklene
- tenke frem

I dag er det en ny sprangtime, og han er heldigvis mindre sprek i dag. Jeg ser frem til en vellykket trening, og skal jobbe med tingene jeg har skrevet ned.

Har dere noen tips for å få han raskere tilbake? Sliter dere med heite hester? 

Likes

Comments

Det er ikke alle som har ambisjoner om å bli best, men de fleste trener for å oppnå noen slags resultater. Fysisk trening står ofte først på lista, men det mange ikke er klar over er at du må ha hodet på rett plass først. Mentaltrening spiller en stor rolle, og det er med på å hjelpe deg til å finne ro og prestere når det gjelder. Personlig spiller mentaltrening en utrolig stor faktor i livet mitt. På stevner er jeg ofte utrolig nervøs, stresset og noen ganger ufokusert. Det er ofte vanskelig å holde hodet kaldt, og tenke positive tanker. Et stort press ligger ofte over oss, og vi er flinke til å grue oss unødvendig mye fordi vi vet det er nå det virkelig gjelder.

Du må være bevisst på å være bevisst

Går du på trening flere dager i uka med den samme negative holdningen, blir ikke resultatet like bra som den burde være. Skal du ut å ri på stevner og er totalt like gyldig om hvordan resultatet kommer til å bli, tyder det på at du ikke går inn for å gjøre ditt beste. Derfor er det viktig at man tar et par rolig pust og tenker at du skal bestemme deg for å gjøre ditt beste mer enn du er redd for det. Fordi alle vet innerst inne hvor lite du har å tape på det. 

Visualiser runden din

Når vi går banen på et stevne, så er et lurt triks å se for seg hvert enkelt hinder, hvordan det skal gjøres teknisk og at du flyter bra gjennom hele banen. Så bør man se for seg at du lykkes, etter mållinja og minne deg selv på hvorfor du driver på med dette. Fordi det gir deg en fantastisk mestringsfølelse når man først får det til, og hvor utrolig gøy det er. Det er nettopp det som faller bort når man er på stevne, fordi mange tenker på resultatet istedenfor å kose seg med det man driver med.

Indre motivasjon

Mange er umotiverte, andre er i motsetning veldig motiverte. De fleste har en eller annen form for motivasjon inni seg, og det vi vet er at den kommer innenfra. Du må finne ut hva som får deg motivert. Kanskje er det å se på andre ri, se en harmonisk ekvipasje med god flyt som er samstemt. Motivasjon er noe man skaper selv og det gjelder å bruke den for det den er verdt.


”Hvis du ikke har troen på deg selv, vil du alltid finne en måte å ikke vinne på” - Carl Lewis

Likes

Comments

Med denne øvelsen ønsker vi og ha en så jevn rytme som mulig, med mest mulig harmoni. Derfor bør man passe på å opprettholde energien, uten å at hesten blir for heit over bommene. Det er allikevel viktig at vi ikke legger for mye press på hesten fra rytterens hånd og ben, men opprettholder positivitet slik at hesten føler mestringsfølelse. Det er viktig å være myk, men samtidig klar og bestemt. Denne øvelsen hjelper hesten med å jobbe ordentlig, ved å løfte mer på bena med hjelp av bommene og være lydig.

Gjør slik:
Start med å varme opp med travbommene til høyre, på begge hender. Her bygger du med sukkerbiter i endene, slik at det blir litt høyde på det. Avstand mellom travbommene: 1,30 m. Gå deretter på travbommene som vises nederst på skissen, hvor du traver og avslutter i gallopp begge hender. Bommene er plassert 2,50m foran hinderne. Videre kan du justere avstanden slik at det passer til galopp. Til slutt kan du ri linjen til venstre i skissen, hvor du kommer i trav og avslutter med en oxer.

Poenget med alle øvelsene er hovedsakelig å holde hestene rett i skuldrene, trene på din egen balanse og komme igjennom alle øvelsene så harmonisk som mulig.

Likes

Comments

Nøyaktighet
Kontroll og nøyaktighet: ryttere må klare å ri hestene sine nøyaktig. Vi må ha kontroll på skuldrene og klare å bøye hesten riktig. Ofte kan man lage øvelser med buer, slik at rytterne må bruke blikket og fokusere for å forme buene riktig. Ute på en konkurransebane kan man ikke overlate ting til tilfeldighetene, og derfor må man lære seg å ri helt nøyaktig på treninger, slik at man kan dra ut på stevner og mestre oppgavene som blir gitt. Poenget med dette er at man ikke drar på stevner for å trene, den biten skal man ha gjort seg ferdig med hjemme. Derfor skal man aldri hoppe ut i klasser som man ikke er klar for, fordi trening tar tid og man må lære seg at det ikke alltid lønner seg å rushe.

Tekniske utfordringer i sprangridningen
Når hest og rytter er på et forholdsvis høyt nivå ridemessig, da er det tekniske viktig. Det er viktig å passe på at det du bygger på sprangbanen alltid er overkommelig for hesten. Dersom det er utfordrende rideveier, så skal hindrene være lavere. Da er det ikke katastrofe om man ikke klarer det, og hesten føler mestring. De skal ikke bli skremt fordi hindrene er for store og vanskelige. Hindrene må derfor være enkle dersom øvelsene er kompliserte.

Hva skjer med hestene når det blir teknisk vanskelig
Hvis man får et riktig innsprang og hesten har en grei galopp – så passer alle distansene hvis du eller treneren har målt opp riktig. Men hestene må følge med, fordi hindrene kommer ofte fort. Det er lurt å ha øvelser der rytterne må vende raskt etter hindrene, for å unngå at hestene løper i landingene. En krapp sving gjør at hestene må sette seg litt, bremse opp og finne balansen sin. Om hestene får muligheten til å fortsette rett frem i landingen, så vil de ofte løpe av gårde fordi ingenting bremser dem. Ved å skape krappe svinger og raske anridninger blir hesten oppmerksom på rytteren sin.

Man må tørre å feile
Du må være målbevisst, og så må du tørre og feile. Å feile er en del av læringsprosessen, og frykten for å skuffe eller ikke klare noe feller mange. Ofte føler de at de ikke får det til eller at de ikke gjør det bra nok, og tenker på venninnene, foreldrene og de som sitter på tribunen og ser på. Da har man et problem i seg selv, fordi det er naturlig å gjøre feil og lære av det. Hvis man ikke klarer noe må man jobbe videre. Det viser seg jo de som holder ut er de som blir best til slutt. Det finnes flere eksempler på ryttere som har slitt masse på starten, med helt alminnelige eller «dårlige» hester. De har fortsatt å trene, og blitt gode til å ri. Tilslutt har de fått muligheten til å utdanne en hest selv, eller kanskje fått tilgang på gode hester av andre.

Likes

Comments