Heihei!

Tekte det var på tide med en aldri så liten oppdatering på de siste dagene! Vi fløy en svipptur ned til Arizona før turen gikk til New York, og det er vi så glade for! Arizona var en utrolig kul stat! Her gikk vi fra byliv til kaktuser. Det var som om vi glei rett inn i "bilerfilmen".

Grunnen til at vi valgte å besøke Arizona var fordi vi ville se Grand Canyon. Vi landet i Phoenix som ligger ca. 4 timer kjøring unna, så her var det bare å leie seg bil igjen gitt! Og gøy var det. Vi kjørte highway hele veien, og det eneste vi så rundt oss var kaktuser, store fjell, slike stusselige moteller, og en hel haug Mc Donaldser. Vi kjørte til byen Santosa, hvor vi stoppet og overnattet. Enda en natt i bil gikk som smurt, og plutselig var vi på tur til Grand Canyon.

Jeg tror ikke jeg skjønner helt selv at jeg har sett Grand Canyon. Jeg har sett så frem til dette, og det overgikk alle forventninger, bare se så kult da?! Jeg ble helt målløs da vi sto å måpte utover horisonten. Eneste minuset med turen var at været var veldig dårlig! Det regnet, blåste, snødde og hele pakka. Vi sneik oss ut i de øyeblikkene det var på det mildeste, så vi fikk sett det vi skulle.

Nå er vi i New York, og her trives vi veldig! Kommer et innlegg om oppholdet her etterhvert. Nå er det shopping som står på tlmeplanen!

Norge: 18:46
New York: 12:46

Snakkes snart, Maren

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

• 377 lesere

California, Los Angeles. Her har vi levd litt av ett intenst eventyr, haha! Her har jeg trosset grensene mine, og vi har fått sett så sykt mye kult. Det er selvfølgelig de vanlige starstruck-attraksjonene jeg snakker om, men likevel, det er noe helt annet enn å se det på film!

Jeg kan begynne fra første stund, hvor vi er på flyplassen. Vi hadde grublet mye frem og tilbake på om vi skulle leie oss bil, men i og med at vi kom på natten var det vanskelig å nå ut til det selskapet som tillater 20åringer å kjøre, så vi måtte rett og slett sove på flyplassen. Her ble det ikke mye søvn, da det rett og slett ble for kaldt. Det begynte endelig å bli morgen og bussen opp til utleiestedet kom kjørende! DET BLE BIL! Vi er på slutten av reisen, og vi må tenke mest mulig økonomisk i tillegg til tidsskjema. Så bil passet oss bra, både som transportmiddel men også som nattens husly, (Nå skulle jeg likt å sett uttrykket til bestemor, hehe), men det gikk veldig fint! Vi følte oss veldig trygge i bilen og sto parkert ved en 24timers stor matbutikk, så lite kunne skjedd der.

Når jeg snakker om å trosse grenser, sikter jeg til å kjøre bil i California! Herreguuud jeg er så stolt over meg selv, jeg som ikke engang klarer tanken på å kjøre i Trondheim, cruiset gjennom hele Los Angeles! Det var en helt syk mestringsfølelse. I tillegg har jeg alltid drømt om å kjøre mellom metershøye palmer, akkurat slik som vi gjorde, så det kan jeg bare krysse av på bucketlisten nå!

Ellers fikk vi parkeringbot, hahah. Vi hadde ikke helt satt oss inn i parkeringsreglene, så her ble det en bot fordi vi parkerte med baken inn. Lærepenge: Alltid se på alle skilt på parkeringsområdet.

Iløpet av de dagene vi var der kjørte vi til Marina Del Ray, Santa Monica, Venich Beach, Santa Monica Beach, Hollywood, Rodeo Drive, Hollywood skiltet, Grifith Park, Walk of fame, shopping i 3rd Street Promonade, Beverly Hills, Hollywood Hills og Parafic Park!

Hvis jeg skal beskrive dagene i Los Angeles med to ord, må det nok bli spennede og gøy! Å leve i en bil var ikke så værst som man skulle tro. Vi lever på brødskive med ost, utnytter wifi og toalett på mcdonalds, så sånn sett har alt løst seg med bil-livet!

Nå venter Arizona og grand Canyon. Det tror jeg blir en opplevelse!

Los Angeles: 19:52
Norge: 04:52

• 773 lesere

Hei igjen!
Nå har vi plutselig forflyttet oss fra Hawaii til Arizona, og i tillegg vært innom California! Jeg har derfor veldig mye å vise dere, så jeg velger å dele opp innleggene. Vi starter med de siste dagene i Hawaii.

De ble brukt på soling og en aldri så liten fjelltur! Vi hadde hørt så mye fint på forhånd om at Honolulu krydde av fine utsiktspunkter, så dette måtte vi sjekke ut. Vi tok på oss joggesko, eller Martine tok på seg joggesko, jeg måtte ta til takke med sandalene mine. Jepp, du leste riktig, sandaler på fjelltur. Da vi skulle dra fra Surfers Paradise i Australia, hadde jeg bare en joggesko igjen. Hehe, kall meg gjerne et rothue, men hvor den ENE joggeskoen tok veien har jeg ikke peiling på. Ikke hadde jeg brukt de på den plassen heller, så det er og forblir et mysterium.

Vi kom oss endelig på toppen, og der var det bare såå utrolig fint! Blått hav så langt øyet kunne se. Vi ble der en god stund, tok litt bilder og så utover utsikten. Minuset med turen er at det kryr av turister, jeg kan med andro ord si at jeg følte meg som ett medlem av en pingvinflokk på utflukt. Men, absolutt verdt det!

Siste kvelden dro vi til stranden for å se solnedgangen og kjøpe den siste skålen med frozenyoghurt. Jeg kjente veldig på at Hawaii ble kjipt å dra fra, her kunne jeg virkelig vært mye, mye lengre. Så mange fine perler, folk, kultur og en øy som er noe for seg selv. På hostelet vi sov møtte vi en veldig hyggelig mann, typ 60årene. Han var veldig reisevant, hadde to døtre som også reiser, og har hjulpet oss veldig mye. Han har bodd i Los Angeles i mange år, og satte seg derfor ned sammen med oss, tegnet kart over LA, hvor vi kunne dra, hva vi måtte se, og hvilke retninger vi absolutt ikke måtte dra. Han ga oss også mobilnummeret hans og ga oss beskjed om at var det noe som helst måtte vi ringe med en gang. Nei, jeg blir så utrolig glad og takknemlig for slike mennesker. Det endte faktisk med at vi ble nødt til å ringe også, så det var veldig snedig! Vi møtte utrolig nok på nordmenn her også, både fra Stjørdal og Snåsa, haha! Verden er så liten.

Jeg likte å være omringet av blomsterskjorter, honolulumusikk, og personer som ser ut som de  kommer rett ut av "Lilo og Stitch" filmen, ja, lokalpersonene her har faktisk store neser. Vell, det var det, Hawaii, jeg håper vi sees snart igjen!

Hawaii: 13:55
Norge: 01:55

• 549 lesere

Alarmen ringer, føttene strekkes, øynene kvikner til, hode stusser på om vi er i samme tidssone som i går, jeg irriterer meg over alarmen, irritasjonen går fort over, sollyset titter inn, bikinien kommer på, to brødskiver inntas, sandalene på, 3 timer på stranda, lunsj, belgiske vafler med is, krem og frukt, 3 nye timer på stranda, yoghurtland, smiler, går til hotellet, dusjer, middag, pasta eller pannekaker? Blir kjent med andre mennesker, kortspill, jeg taper, surmuler, leser bok, facetimer med den fine kjæresten min, sovner. Repeat.

• 865 lesere

Hei!
Da har vi hatt vår siste dag i Australia, og vi setter straks snuten retning Hawaii. Jeg elsker hvordan den setninger lyder, selv om det er trist å forlate Australia. I og med at det var så store avstander hadde vi rett og slett ikke tid til å se alt vi ønsket, noe som jeg mener er en god grunn til å komme tilbake i fremtiden.

Da vi våknet fredagsmorgen hadde vi en ny storby å utforske! Etter en fin frokost hentet vi kamera, paraply og leide sykler. Denne byen er enorm, så å leie sykler gjorde føttene godt. Det har blitt noen gnagsår på disse ukene for å si det sånn.

Denne dagen besøkte vi et museum, brisbaneskiltet, noen kjente bygninger, en botanisk hage, og tok en fin lunsj i byen.

Nå skal vi legge Australia bak oss, og vi er klare for vårt siste land. 5 av 8 uker er fullført, og det er helt tullete at alt har gått så bra. Vi har ikke mistet ETT fly, ingen tog eller buss, funnet frem overalt og klart oss fantastisk med 4 øyne og 4 ben. Jeg blir stolt over alt vi har klart på egen hånd, og jeg er så glad jeg kan ta med meg all den lærdommen videre inn i livet.

Jeg oppdaterer mer fra Hawaii, nå skal vi sette oss på et fly, gå 20 timer TILBAKE i tid, og være så heldige å oppleve 16.april for 2.gang! Sære greier.

Australia; 15:23
Norge; 07:32

• 628 lesere

Disse bildene gir meg gåsehud om og om igjen! Dette er det sykeste jeg har gjort i hele mitt liv. Ord strekker ikke til når jeg prøver å forklare det til de rundt meg. Eneste jeg kan si er at følelsen av at føttene dine dingler ut av et fly 14.000 ft over bakken var utrolig. Hele opplevelsen var sinnsyk, og ikke bare det at jeg falt ut av et fly, men jeg var førstemann til å falle ut! Vi var rundt 8 stykk i helikopteret, og jeg ble sittende slik at jeg ble først.

Jeg ble overrasket over hvor lite nervøs jeg var på forhånd. Jeg kjente selvfølgelig at magen snurret, men det av forventninger og fordi jeg endelig skulle få mulighet til å fullføre dette! Det var først når han sjefen bak meg åpnet luken, strammet utstyret, snurret meg rundt og jeg fikk bakken rett under føttene mine jeg kjente hjerte hoppet fortere enn noen gang. Plutselig ropte han "BANANA" og sklei oss ut. Nei herregud, det var så vilt. Det suget i magen når vi falt ut i løse lufta var sykt, og det værste var at vi ikke falt rett ut, men slik at ryggen falt først. Dere ser det på bildet. Jeg så bare at vi falt ut av helikoptret og vips var vi rundt og jeg hadde hele Byron Bay under meg!

Jeg er så glad jeg valgte å gjøre dette. Det har alltid vært en drøm å krysse av på lista, og nå er det gjort. Absolutt hvert hver en krone. Jeg kjøpte med film og bilder, men i og med at nettet er så dårlig får jeg ikke lastet opp alt.

En annen superkul ting vi fikk gjort i Byron Bay var å surfe!! Så utrolig gøy. Han som hadde opplegget var kjempeflink og rett og slett dritkul. Han gjorde hele opplevelsen til et minne for livet. Trodde surfing skulle være mye vanskeligere, men med flinke instruktører var vi oppe på brettet og i bølgene fortere enn forventet. Det var en mestringsfølelse å kunne surfe gjennom bølgene, så det anbefales til alle som tenker seg ut å reise! Vi surfet med Stylesurf Byron Bay.

Nå skal vi finne oss noe mat, kjenner magen roper. Håper alle får en fin dag!

Australia : 15:54
Norge: 07:58

• 822 lesere

Hei!

Det har vært stille på bloggfronten i noen dager, så nå kommer det noen innlegg på rappen. Det er ikke bestandig nettet er medgjørlig, og da blir det litt vanskelig.

Siste dagene i Sydney var veldig rolige da det var dårlig vær. Vi gikk litt rundt, vasket klær, slappet av og organiserte de neste dagene. Vi tok nattbussen opp til Byron Bay fredag, og kom dit lørdagsmorgen.

I og med at vi kom veldig tidlig, hadde vi noen timer på øyet før vi dro til stranden. Det var veldig herlig da natten ble brukt på buss. Følte meg som en vandrende zombie hele dagen. Formen ble heldigvis litt bedre etter denne feite burgern, en av de bedre jeg har smakt, og den var sunn. Win Win.

Vi festet fort øyene på en plakat hvor det sto "Lighthouse walk", og bestemte oss for å leie sykler! Dette må være en av de bedre ideene som har ploppet inn i hodet på denne turen. Det var sinnsykt fint, spesielt siden vi gikk den under solnedgang!

Byron Bay oppfattet jeg som veldig rolig, svært få mennesker som stresser her altså. Blir hele tiden overrasket over hvor hyggelige og hjelsomme alle er. Personer kan finne på å stoppe å spørre hvordan du har det, eller starte en samtale utifra at isen jeg gikk å spiste på så sabla god ut. Hvorfor kan det ikke være slik overalt? Det hadde vært så gøy.

Her er dagene i Surfers Paradise kort oppsummert! Vi har ikke gjort noe spesielt, bare gått rundt, sett byen og møtt noen kjente fra Steinkjer! Rart hvor mange fra Steinkjer som befinner seg på andre steder, haha. Veldig koslig var det i værtfall! Forresten, la dere merke til den syke pannekaken? Det er så my godt her i Australia, og man må jo nesten smake for å kunne lage det hjemme i Norge. Jeg liker å tenke slik.

Nå skal vi sette oss på toget til Brisbane! Her blir vi i 2 netter før vi drar til HAWAII. Tiden flyr, og vi prøver så godt vi kan å nyte hvert minutt. Nå er det kunn 3 uker igjen, og det kommer til å gå alt for fort!

Austalia: 11:22
Norge: 03:32

• 725 lesere

Herregud for en dag det har vært! Klokken 8 ringte alarmen, så da var det bare å tusle ned til kantinen, spise frokost og planlegge dagen. De siste dagene har vi blitt kjent med mange folk over hele verden, så vi tenkt vi kunne gjøre noe gøy sammen, og la derfor ut på en aldri så liten gåtur!

Vi gikk fra Bondi Beach til Cogee Beach, som var rundt 5 km tror jeg. Ikke akkurat lange biten, men i denne varmen var det mer enn nok. Da vi kom frem bestilte vi pizza og dro ned til stranden. Her satt vi oss ned på gresset, spiste og ble enda bedre kjent! Det er så gøy å høre om tradisjonene i andre land, og hvilke regler de har som vi ikke har. En liten samtale fra Martine sin forklaring av vår middagsrett sodd;

"Its sheepballs"
"Sheepballs?"
"Yeah"
"Oh, you mean SheepMEATballs?"

Hehe, det er vel ikke ballene til sauen vi hiver i oss, men kjøttet. Slike situasjoner skjer stadig da engelskordene ikke bestandig kommer slik man vil.

Her har vi brukt onsdagskvelden! Enn å bo her, så sykt fint! Vi har møtt en jente fra Scottland som sover på samme rom som oss, så vi bestemte oss for å dra sammen! Det var veldig koslig, og nå ligger vi langflate etter alt for mye gåing på en og samme dag.

Dere får ha en fortsatt fin dag i Norge, her venter senga!

Australia; 23:31
Norge; 15:31

• 889 lesere

Her i Sydney løper vi rundt hele tiden, føttene på halv 12, og øynene som en tørketrommel. Alt er så fint å se på, og det er mange inntrykk. Både rygg og føtter begynner å kjenne hva vi er på, så det er bra det kunn er litt over 4 uker igjen! Tenk det da, snart er jeg hjemme igjen. Tiden flyr, og jeg er så takknemlig for alt jeg får sett!

I går var vi på akvarium!! Haha dødsgøy. Jeg elsker aktiviteter som både er for barn og voksne. Her fikk vi sett mange kule og rare dyr på nært hold, og ikke minst hai! Shit det var noe for seg selv altså, for et creepy dyr. Den var bokstavligtalt kjempestygg. Jeg satser på at jeg slipper å møte på en slik en når vi skal dykke!

Vi tok lunsjen på Darling Harbour, en kjempefin marina! Her var det resturanter og butikker hele veien, store elegante båter, sol og nydelig vær! Vi trives mer og mer her nede, og nyter dagene for fult!

På kvelden tok vi på oss finstasen og dro ut til det høyeste tårnet i Sydney! Her satt vi med utsikt over hele byen mens vi delte en middag (haha, sparegriser på tur). På tur hjem begynte det å regne som en foss, og vi måtte trå til løping. Det endte fort med taxi da vi innså at vi aldri kom til å finne veien hjem blandt alle de høye bygningene.

Idag besøkte vi zoo'en i Sydney! Her fikk vi blandt annet sett koalaer, kengeruer og krokkodiller! Det var gøy, å jeg føler at jeg snart må ha sett alle dyrene i verden, neida, men det føles slik. Både dyreparken og akvariumet kostet litt under 200kr, så det var greit sånn sett! Ellers har ikke noe kostet oss av aktiviteter enda, men i morgen tenker vi oss enten på vanlig kino, for jeg mener å ha hørt at en av verdens største kinoanlegg er her(?) jeg tror det. Ellers tenker vi oss på "rooftop cinema", hvor vi sitter på toppen av en bygning, med lakner med stjernemønster over oss! Det høres så koslig ut, og håper vi får det til!

I morgen er det meldt kjempefint vær, så da står Bondi Beach på planen, samt besøke en park! Så nok en fin dag i vente. Håper alle hjemme har det bra, og jeg gleder meg uendelig mye til å se alle igjen.

Australia: 22:54
Norge:14:54

God morgen!

Rart hvordan det kan være morgen hos oss og snart leggetid hos dere. Tidsforskjell er noe dritt, og det merkes godt når det føles som om hodet henger på slep, men igjen, det må vi bare regne med!

Vi kom til Australia lørdags formiddag, og vi befinner oss nå i Sydney. Her er det kjempefint, og det er en stor forvandlig fra Asia! Ett bredere utvalg mat, vi hører kunn flytende engelsk og det er en mer laidback kultur. Minuset med Austalia er de store avstandene mellom plassene, så det blir vanskelig å få med seg alt, så dagene fremover blir travel og godt prioritert! Når vi er på en slik backpackertur blir nok vår største overgang fra asia, prisstigningen! Hoho, alt er plutselig blitt dyrt, så her tar vi gjerne i mot sparetips!

Da vi kom i går tok vi tak i noen kart, orienterte oss rundt i byen, fant et sted å bo, og lette som noen tullinger etter et supermarked. Her gjelder det å kjøpe inn brød og pålegg til frokost, lunsj og kvelds. Da går det mindre utgifter på mat, og vi kan prioritere andre aktiviteter. Skulle vi spist ute til hvert et måltid ville pengene forsvunnet på 1-2-3.

Her ser dere forresten litt hvordan vi bor, veldig enkelt og veldig bra!

Vi ble tipset om at sushi er noe av det billigste vi kan få kjøpt, samt pizza på enkelte steder. Så tiden fremover blir nok å bestå av mye sushi og pizza, hehe, men det er godt, så det er helt OK+++.

I går hadde vi vår første heldag her nede, og da bestemte vi oss for å dra til Manly. Denne plassen var bare en halvtime med ferje unna, og er ekstra billig på søndager! Så her trasket vi litt rundt, besøkte den kjente stranda "Manly Beach", badet og solet oss. På tur tilbake til ferja tok vi en annen vei, og da fikk vi sett noe annet enn butikker. Her var det kjempesøte nabolag, med slike gjerder og postkorthull i dørene, sånt som i værtfall jeg, bare har sett på film. Så dette var gøy, og det var fint å kunne se litt mer av hvordan de lokale faktisk bor, og ikke bare butikker og resturanter.

Planene for i dag er å se Harbour Bridge, Operahuset, besøke en dyrepark, spise i en resturant som konstant snurrer 360°, se Darling Harbour og bare være litt turister!