Efter att vi hade varit i cairns, Port Douglas, Daintree rainforest så var det dax för oss att ta oss in till mitten av Australien där man finner Alice springs, Uluru/ayersrock.
Vägen dit var lång närmare sagt 242 mil! Och vägen var inte alltid den bästa, ofta körde vi på en grusväg mitt inne i en kohage, helt surrealistiskt! Det var 100 km mellan varje liten by och ingen bensinmack där emellan!
På vägen stannade vi givetvis i alla små byar eftersom bilen ville ha mer bränsle!
Vi stannade på ett ställe där det fanns en varm bäck, gissa att man blev sugen på att slänga av sig alla kläder och hoppa i, det var verkligen jätte skönt, men eftersom tiden var knapp och vi inte ville sova på en betalcamping över natten bestämde vi oss för att åka vidare! Efter ett par dagar var vi framme i gregorytown, och där stannade då det fanns en gratis camping, och därifrån tog vi oss till lawnhill nationalpark!

Efter gregorytown var det bara att fortsätta som vi hade gjort, sova, äta, köra!

Och efter många om och men var vi till slut framme i Alice springs, och äntligen kunde vi andas ut då vi fick täckning på mobiltelefonerna, det hade vi bara när vi körde genom vissa byar!
Nu tog vi in på en betalcamping eftersom vi inte hade duschat ordentligt på ett tag, även skönt att ha tillgång till en riktig toalett!
Så vad äter man då när allt man har att tillgå är en bil utan kylskåp?
Man äter smörgås med nutella, konservburksmat som man inte ens värmer alla gånger och även tonfisk eller kyckling på burk!
Rena rama lyxlivet ;)
Efter en natt på gday mate campingen körde vi vidare mot uluru/ ayersrock, på vägen dit tog vi en liten omväg på ca 30 mil till kingscanyon och meteor craters där tre meteorer hade slagit ner!
Det var en upplevelse att se hur det såg ut, även fast det bara syntes som några gropar i marken, jag hade trott att de skulle synas ännu mer!
Kings canyon var väll också sådär, vi kom dit vid tre på eftermiddagen och vi hade fortfarande en lång väg att köra! Så vi gick bara den korta promenaden på 1 timme, då fick man bara gå nere i "gropen"
Vi hade nog väntat oss lite att det skulle va som grancanyon i USA, även fast ingen av oss vart där så verkar det mäktigare än det här, men det kan ju va för att vi inte valde att gå upp på bergen!

Efter rockcanyon bar det vidare mot uluru/ ayersrock, det var även dags att slå läger för natten! Vi stannade på en jätte stor gratiscamping, där det fanns en mack, affär toalett och dusch!
Då var vi ungefär en timme ifrån uluru!

Uluru/Ayersrock

Är 863 möh
En 500 miljoner år gammalt sandstensmonolit
Den är 3,5 km lång
2 km bred och 9 km i omkrets
Den ligger nära en liten ort som heter yulara!
Ayersrock är en helig plats för Pitjantjatjarastammen
Och den används än idag för ceremonier!
Eftersom det är en helig plats för aboriginerna vill dom helst inte att man ska klättra upp på den längre, dom stoppar en inte om man vill!
Det finns även en sägen om att man får en förbannelse på sig om man plockar sten från uluru och tar med sig!

När vi var där fick man inte klättra upp på den, då det var för mycket vind!
Då jag är höjdrädd vet jag inte om jag hade klättrat upp på den, eftersom jag förmodligen inte hade kommit ner igen isf ^^

Bilder nedan är på Katatjuta och Alice springs.

I Alice springs började pengarna att tryta eftersom vi inte fick tag i något jobb, så där bestämde vi oss för att åka tillbaka till macademiafarmen vi jobbat på tidigare!
Vi la även ut vår älskade Svea på gumtree för att se om någon ville köpa henne!
Eftersom vi inte kunde stanna i Alice springs, lämnade vi in bilen på service för att sedan dra oss tillbaka till nsw!
En resa på 312 mil..
Och när vi var påväg för att hämta bilen ringde en kille som ville kolla på bilen!
Två dagar senare var hon såld och vi satte oss på ett plan istället!

Så har det gått ett tag sen vi sist skrev här!
Därför får vi vrida tillbaka tiden ett par månader! Eftersom vi inte har berättat om vårt besök i paradiset withsundays!
Resan började i arlie beach där vi åkte båt ut till öarna, vi valde en dagsutflykt med guide, vilket var sådär enligt oss!
Första stoppet var på daydreamisland, på den ön ligger det ett stort hotell, så det var på hotellområdena man gick runt!
Där fanns världens största utomhus akvarium där dom hade en sorts haj, papegojfiskar, stingrockor och andra sorters fiskar, när vi var där matade dom alla djur och det var även marinbiologer där som berättade om alla fiskar, bl a att hajar inte gillar att äta människor och därför hugger dom oftast bara engång och dom ger dig en chans att fly, stingrockor är inte farliga sålänge man inte stänger in dom, så dom inte har en fri flyktväg, det finns bara enstaka fall där någon dött av stingrockor och det var så Steve Erwing dog då han fick sticket rakt i hjärtat!

Efter daydreamisland åkte vi vidare med nästa båt till hamiltonisland där vi åt lunch och gick runt och kollade, det var sådär och det hade nog också vart mysigare att bara gått runt vi två och gått in på ställen som vi ville se istället för att gå med guiden!
När vi satt och åt kom det massa hungriga kakaduor som höll oss sällskap, dom fick smaka på lite pommes! Marcus har ju haft en egen kakadua engång så han försökte få upp den på armen, vilket han lyckades med, men det stanna bara en sekund så hann aldrig få kort på det!

Efter Hamilton Island så bar det vidare till höjdpunkten på hela den resan nämligen withhavenbeach!
Där hade vi nog kunnat ligga fler dagar, men vi fick nöja oss med ett par timmar!
Då det var slutet på jellyfish säsongen rekommenderade dom att man skulle ha på sig en stingdräkt, då försäkringen inte skulle hjälpa om man inte hade den på sig eftersom man var informerad om det!
Synd på ett så vackert ställe eftersom de gjorde de bökigt att gå i och bada!

Jag rekommenderar såklart att man tar sig tid för withsundayöarna men då kanske att man stannar och sover på någon av dom!
Vi tyckte inte att man fick ut så mycket av dom guidade turerna...

Efter withhavenbeach var dagsturen slut och det var dax att sätta sig på en trång båt tillbaka till arliebeach där Svea väntade på oss i hamnen!

Då var det dags för ännu ett inlägg, det har varit dåligt med skrivande eftersom vi har varit på resande fot samt att det har varit mycket det senaste.

Sist vi skrev handlade det bland annat om Fraser Island, och nu har vi tagit oss bra mycket längre upp. Närmare bestämt Cairns...Backpackernas näste när det är vinter och kallt nedåt i landet.

Under resan från Fraser Island har vi stannat på många olika platser som har varit oerhört fina, vi får försöka lägga upp lite fler kort på detta senare.

Först planerade jag att dyka i Ayr eller närmare bestämt Yongala som är ett skepp som ligger på botten på ett djup av cirka 18-30m (sluttar). Detta skall vara rankat top 10 i världen dyk, dock var det storm ute till havs så det blev inställt. Vädret skulle bättra sig inom ett par dagar men vi bestämde oss för att åka vidare.

När vi väl anlände upp till Cairns bestämde jag mig att dyka direkt, något som även detta skall vara rankat väldigt högt när det gäller dykning. Ovanför ser ni lite bilder.

Själv var jag en aning besviken på hela resan, jag åkte med TUSA som var en dyk och snorkel tur båt. Jag dök tre dyk, dock använde dom sig av små luftflaskor som för övrigt innebär att man inte kan vara under ytan så länge. Vad gäller dykningen i stora barriärrevet så tyckte jag att det var väldigt fint och en bra upplevelse...hade dock förväntat mig mer. Tror dock att i och med att det var en dyk och snorkel turs båt så tog dom oss inte till de bästa DYK ställena, tråkigt! På mina tre dyk så såg jag en massa olika fiskar (Papegojfiskar, enhörningsfiskar, Nemo och en revhaj)

Vad har vi då haft för oss mer här uppe i Cairns?

Mycket av vår tid just nu består av att leta jobb, jaaa ännu en gång. Här uppe är det ganska svårt att få jobb, fruktsäsongen är över vilket innebär att plocka frukt och jobba inom farm branschen är svår. För att få jobb inom resturang och turrism krävs ofta erfarenhet och så inom de flesta ställena. Dessutom vill få anställa backpackers som bara vill jobba ett par månader och sedan åka.

Förutom att söka jobb försöker vi sola och bada, här uppe får man dock inte bada i havet eftersom det finns risk för att en "liten" krokodil vill smaka på en. Tycker man att "jaja krokodilerna är väl inte så farliga" så bör man veta att det även finns maneter som tydligen inte är så snälla heller. Slutsats: Bada inte i havet. Tur att dom har en enorm pool då va?

Daintree rainforest har vi också varit i, mycket vackert med en massa olika promenad vägar! Eftersom en annan nästan aldrig får köra så gäller det att komma på tidsfördriv i bilen, denna gången blev det mustach förlängningar!

Nu kommer vi till slutet och förmodligen det ni alla väntat på...Vad har detta inlägget med getto att göra?

Här uppe i Cairns bor vi på en camping som ligger en bit utanför. Varje gång man kommer dit så möts man alltid av något nytt och spännande! Häromdagen var det folk som kastade stora stenar över det 2m höga stängslet/planket. Före detta var det någon som fick sina saker stulna och en som blev av med sin bil...Tydligen hade dom gått in i husvagnen medan ägarna sov. Rotande i soptunnor är även en vanlig nattlig syssla dom tycker om att göra!

Nu ska vi strax åka tillbaka till campingen, se vad denna kväll bjuder på!

Ha det bra!

//Sover med yxan under kudden

Efter det gamla vanliga besöket på Ikea, där vi fyllde på våra magar med svenskt lösgodis och våra näsor med doft av Sverige ( det luktar som Ikea i Sverige)! Så tog Svea oss vidare uppåt Noosa, påväg dit såg vi att Australia zoo låg, det zoot som vi absolut inte ville missa, så det var ju bara att dra en liten omväg in till det!
Australia zoo är djurparken som Steve Erwing startade och som nu fortsätter till minne av honom! Väl där så var det lite stressigt tyvärr då vi kom dit klockan 15 och dom stängde kl 17, men vi struntade i alla "vanliga" djur som vi kan se på zoo hemma i Sverige :p
På plats fanns det krokodiler som Steve Erwing räddat eller fångat själv, en del av dom var riktigt stora och äckliga!
Tyvärr var deras burar så stora och med jätte höga staket så det gick inte att få till någon bra bild på dom!
Det fanns även Dingos (att dom söta kan vara så farliga), koalor, kängurus, wallabies och äckliga ormar.
Vad som skiljer sig när man går på zoo här mot hemma är att dom har stora inhägnader där man kan gå in till vissa djur! Riktigt roligt att få komma dom närmare!
Så alla som åker till Australien boka in ett besök på Australia zoo, väl värt ett besök, men se till att ha mer än två timmar på er där, för det är inte det lättaste att hitta r
unt där!

Efter Australia zoo bar det vidare upp mot fraiser Island, på inskip point köpte vi alla permits som behövdes och även biljett till färjan!
Det hela började ju bra, när vi fastnade i sanden tio meter in på stranden på väg till färjan, men som tur var det en snäll kille som drog upp oss med sin bil!
Han fick betalt i avocados ;)
Första natten fick vi spendera på en tråkig campingplats utan toaletter, då vi kom dit i fel tid med tidvattnet.
Men dagen efter var det bara att tuta och köra!
Jag satt med hjärtat i halsgropen då vi inte hade tankat innan vi åkte på ön, vi hade halvtank så det kändes onödigt och som att vi gott och väl borde klara oss, men bensinet gick åt som smör i solsken, och jag var helt bombsäker på att vi skulle få bensinstopp, men vi hann som tur till en bensinstation och kunde tanka fullt :)
Där kostade bensinen ca 12 kr litern vilket är dyrt för att vara här!

Vi gillade fraiser Island även om vi var nervösa över att köra på stranden och i sanden!
Jag var även orolig för alla Dingos som dom varnar för, men vi såg bara en och det var när vi satt i bilen, så det var lugnt :) En ranger berättade för oss att det var tre unga Dingos, som ställde till med en del trubbel, slet sönder folks tält m.m men vi sov ju i bilen så vi behövde inte oroa oss!
Ett tips till andra som vill åka till fraiser är att åka under sommaren istället, nu är det ju "vinter", så även fast solen lyser så blåser det kallt, så man är inte sugen på att bada! Nog för att man bara får bada på vissa platser pga hajar!
Lake mckenzie var helt underbart, där hade vi gärna tagit oss ett dopp, men det blåste som sagt för kallt för det tyvärr!
Vi tyckte att tre dagar var mer än nog för fraiser Island, men det beror nog på att vinden var så
kall :)

Nu längtar vi upp till värmen, så sakta men säkert drar vi oss uppåt i landet!
Just nu befinner vi oss i Alice beach på en camping! Och det är här som det stora barriär revet börjar tror jag! Det finns här iaf!
Just det en roligt sak som hände förut när vi lagade mat var att Marcus såg en grön spindel, när han skulle byta glasflaska till vår kokplatta, och helt plötsligt var den borta, sen sa han det känns som att något kryper i min nacke, nej sa jag du inbillar dig bara för att den är borta, nu känns det som att något kryper i håret istället, nej du inbillar dig fortfarande, (jag tittar bara för att kunna försäkra honom om att han inbillar sig) och gissa vad som kryper runt i hans hår, den gröna spindeln, haha
😂
Over and out! Kram på er alla
// Josephine

Då var det dags för oss att dra oss vidare från new south Wales, och möta nya äventyr i Queensland!
Vi har verkligen haft det toppen här, även om det var lite tröttsamt att plocka nötter det sista! Men vi kommer att sakna Greg, Cheryl och Buddy! Vi hoppas att vi träffas igen :)

Dagarna går och helt plötsligt har vi befunnit oss på Gregs nuts i tre veckor!
Dagarna går i ett vi jobbar och äter mest hela dagarna!
Vi har kommit in i en riktig penionärsrytm här, vi lägger oss absolut senast vid halv tio och då är vi dödströtta, för att sedan vakna senast halv åtta! (Av sig själv)
Ni som känner mig är nog lika chockade som jag själv är, jag som aldrig somnade före tolv hemma i Sverige!
Det är både skönt men ändå inte, för på något sätt så försvinner så mycket tid för mig, jag är ju van vid att ha halva nätterna också för att titta ikapp serier (blogga) och tid som jag kunde använt till att Skypea med alla hemma!
Samtidigt som det är skönt för varken jag eller Marcus är trötta på dagen här utan vi blir trötta först på kvällen!

Det är fortfarande surrealistiskt att vara här, att få se allt som vi får se, alla färgglada djur, den vackra naturen, plocka macademianötter (tro det eller ej så blir det ganska tröttsamt efter ett tag, rättare sagt you go nuts)
Men det är ganska skönt med ett problemfritt och stressfritt arbete, det är liksom inga direkta
krav (förutom att vi jobbar på som vi gör)
Vilket är ganska skönt, alltid roligt när man får höra att man gör ett bra jobb!!
Något som vi däremot aldrig tröttnar på är alla kängurus och wallabies vi får se medans vi är ute och plockar! Det är verkligen höjdpunkten på hela dagen, och det är magnifika djur!!
(Smakar gott gör dom också, men självklart efter att dom levt ett långt och lyckligt liv innan dom dött av ålder)

På helgerna passar vi på att göra dagsutflykter, vilket oftast har blivit att fiska, men en dag åkte vi även och tittade på minyon falls, ett 100 m högt vattenfall, vi såg det bara ifrån höjden, men om jag känner min älskling rätt så vill han nog även se det från botten också!!
På lördagar har vi svensk afton då jag och Marcus lagar maten, hittills har vi gjort köttbullar med gräddsås och mos, baconinrulladköttfärslimpa med ugnsrostade grönsaker och gräddsås (dom är galna i den, Greg och Cheryl alltså) och nu senast en fläskfilégratäng med paprika svampisar och ris!
I dessert väg har vi (läs jag) gjort smulpaj med jordgubb, kanelbullar (gjorde min egen mandelmassa som förövrigt blev jätte gott så det kommer jag nog fortsätta att göra även hemma! ) och nu senast en banankladdkaka.
Samtliga desserter har dom ätit med vaniljsås vilket dom också verkar galna i ^^
Så det kan ni ju testa hemma kanelbulle i vaniljsås!

Idag har det regnat hela dagen och ett tag trodde jag nästan att jag skulle frysa ihjäl (det var 20 grader ute)
Därför fick vi sitta inne och andra sortera alla nötter som vi sedan ska åka och lämna in på macademiafabriken (svenskare nötter kan dom inte få )
Så här såg det ut när vi satt och rensade nötterna, det är för högljudt där inne så därför får det bli bilder där ifrån :)

Kram på er sålänge
// Josephine

Bra Skypetider för oss är Svensktid klockan 12-13
Så ni som vill Skypea in på Skype då!

Ännu en relativt lång tid har gått sedan vi sist skrev, och mycket har hänt!

Innan vi slutade vårt förra jobb och gav oss vidare mot Brisbane så passade jag på att dyka i Byron Bay. Vi åkte båt ut till Julian Rocks, och det var ett riktigt häftigt dyk, såg massa roliga djur så som en jätte stor mantra, en jätte sköldpadda och flera olika hajar!

Sist Josephine skrev var vi i Brisbane, mycket av tiden där gick åt att försöka hitta jobb då det är väldigt dyrt här i Australien. Efter att varit i Brisbane ett tag bestämde vi oss för att lämna, både camping och mat är bra mycket dyrare inne i storstäderna! Oturligt nog snodde någon vår kylbox sista natten på campingen, än idag irriterar jag mig på detta!
Vi begav oss mot Briebie Island som är en ö (som man kan köra över via en bro), den ligger cirka 1,5h norr om Brisbane. När vi kom fram stannade vi vid informationen och de berättade att vi inte kunde köra ut på stranden på grund av tidvattnet. Man kunde köra via stranden för att komma till en national park som tydligen skulle vara mycket fin! Nåväl, vad skulle vi då hitta på? Vi åkte runt på ön och kikade lite, åkte av ön och la oss för att sova på en rastplats (i bilen såklart). Nästa dag hade vi planerat att åka tillbaka till Briebie men telefonen ringer. Det är en herre som heter Greg(orian) och äger en macademian nöt farm. När vi var i Coffs Harbour hade jag lagt upp en annons att vi sökte jobb, denna annons hade jag glömt ändra var vi befann oss. Farmen låg så klart i New South Wales, de 3.5h vi hade kört norrut kanske vi nu skulle bli tvungna att köra tillbaka. Vi tackade ja till jobberbjudandet och körde hela denna långa sträckan tillbaka, det var ett bra erbjudande där man fick betalt per timma.

Så därför är vi nu tillbaka i New south Wales och måste säga att jag har inte ångrat mig en minut! Greg och Cheryl är båda stört sköna och snälla. Vi får äta massa god mat som dom lagar och även en massa information om vart vi ska åka och när! Jobbet är väl helt okej....hade vart mycket bra om det inte vore för att man sitter med böjd rygg och plockar nötter från marken. Kan säga att detta gör ont i ryggen tillslut! Hinner tyvärr inte skriva mycket mer nu utan måste sova!

Nu var det ett tag sen det kom en uppdatering här, det blir tyvärr lite så när vi inte har tillgång till wi-fi hela tiden, (vi har ju bara kontantkort i mobilerna, så knapp någon surf alls).
Dom gånger som vi väll hittar wi-fi så är det mycket som ska göras och tiden räcker inte riktigt till!
Hur som helst så har vi hunnit en bit sen sist. Vi har sammanlagt åkt ca 1177 km, vilket motsvarar nästan hela Sverige som är 1672 km (bilvägen).
Vi har även åkt 1 timma tillbaka i tiden, så nu är vi en timma närmare hem :)

Efter att vi åkte ifrån blue mountains och (sydney) igen så åkte vi till Coffs harbour, men vägen dit var lång så vi blev tvungna att stanna på en rastplats för att sova.
I Coffs harbour bodde vi på en jätte fin camping, och därifrån åkte vi för att titta på sealy look out

Det var även där som den regnskogen låg som vi gick in i, med fel typ av skor tyvärr då blodiglarna tryckte sig in i dom, så det blev ett hastigt avslut på den promenaden!
Så därför får det bli ett köp av bättre skor innan vi går in i en regnskog igen!

I Coffs harbour hittade vi till the big banana, bananer är nämligen en av deras största industri i Coffs harbour!

Under tiden i Coffs harbour så gick vi till dolphin marine magic, som var väl vart pengarna då man fick se sjölejon, delfiner och pingviner på väldigt nära avstånd, man fick mata sjölejonen och pingvinerna, och man fick även en blöt fisk puss av både sjölejon och en delfin ;) man kunde även leka med dom delfiner som ville busa med en, kasta boll osv!

Efter Coffs harbour så åkte vi uppåt mot Byron bay, där vi hade en jobbintervju som väntade! Det var ett jobb på en farm där vi enbart fick boende och 150 dollar till mat i veckan!
Vi tackade ja till det och flyttade in i en husvagn hos Richard and Belinda, som senare kom att få namnet som kadavervagnen då det stank kadaver i den efter ett par dagar (antagligen från musboet som vi sprayat gift i)
Efter ett par dagars arbete så kände vi oss mer som slavar än som något annat, arbetsförhållandena var dåliga i förhållande till den lönen vi fick så vi sa tack och adjö och åkte därifrån.

Djuren ovanför kallas för kossor (vet inte om ni har sett någon sån någon gång) och det var i deras hage vi gick runt i tre dagar och plockade ogräs!
(Vilket inte låter lika soft som man kan tro)

Nu har vi alltså lämnat new south wales bakom oss och befinner oss istället i Queensland,
Vi har åkt förbi gold Coast (surfers paradise) m.m. Och nu är vi i Brisbane!
Här i brisbane ligger det sista Ikea varuhuset ända tills vi har kommit ner till Victoria :/
Till min lycka så hade dom påskmurra här så det köpte vi på oss ett par flaskor av igår!
(Ja vi har vart på Ikea varje dag sen vi kom hit, och vi åker säkert hit imorgon igen)
Vi köpte även lite lösgodis här så vi fick lite svenska smaker! Annars så har vi hittat lite gott godis här med, vi håller oss med godis till vissa lördagar bara :)
Dagarna just nu består av jobbletande och vart man kan sova i bilen, vi har förresten köpt myggnät till bilen nu så man kan sova om nätterna för fy sjutton vad varmt det kan bli i en bil!!!

Härom dagen inne i brisbane hittade jag den här stora gräshoppan :) och den här fågeln har vi sett lite över allt än så länge, tycker att den ser lite lustig ut, eller hur!! Tyvärr hittade jag inte bilden på en annan fågel som ser ännu lustigare ut! Hoppas jag ser den igen så jag kan få ett bättre kort på den, för den ser jätte rolig ut :)

Nu är det dax för oss att lämna Ikea för den här gången! Hoppas ni har förståelse för att det blir lite dåligt med uppdateringar då och då!
Ha det så bra så länge och stor kram till er!
// Josephine och Marcus

​OBS. Att vissa av bilderna är lånade från Google

Nu har vi varit i blue mountain en snabb sväng! Vi åkte därifrån idag då det var så regnigt och dimmigt så man hade inte kunnat se någon ändå, våran tur som vanligt!
Nu bär det vidare mot gold coast men först ett par dagar i cuffs harbour!
Nu har vi även börjat leta efter något jobb, så får se när vi hittar något!