Även fast vi inte riktigt kommit ur vårt semester-mode så händer ALLT på en gång nu så fort vi kom hem. Ludwig har precis börjat sin inskolning på Stumholmens Förskola, igår var vi där första dagen. Vi ska försöka dra ut på inskolningen till 3 veckor så det verkligen känns rätt när man väl börjar jobba sen. Även om det säkert inte blir några problem för Ludwig så känns det bättre i mammahjärtat. Fjärde veckan kommer jag nämligen inte kunna hjälpa till alls ifall det skulle gå dåligt utan då sitter istället Macke stand-by. Men det känns bra detta! Jag är nöjd över att vi valde ett föräldrakooperativ så man får mer insikt i hur barnen har det. Något som känns extra tryggt förutom att en av fröknarna är Mackes faster, är att de inte använder sig av kommunala vikariepoolen utan har en och samma vikarie hela tiden. Och eftersom många föräldrar är där och jobbar/hjälper till så behövs knappt det. Känns verkligen bra att veta vem som kommer ta hand om mitt barn, att det inte kommer någon random 18-åring som inte kan ett skvatt om barnpassning.

Hursomhelst, det känns TOPPEN med inskolningsbiten än så länge. Mindre roligt är att vår jäkla bil fortfarande inte blivit fixad! Trodde att det var Växjö som har hand om garantin var de som var slöa men det är något jäkla krux med Holmgrens här i Karlskrona... Tur man har MER-försäkring (gratis dessutom) som ett plåster på såren.

Jag tänkte skriva en kort resedagbok (visserligen så här i efterhand men ändå) om varje stad vi besökte på semestern. Så har jag något att titta tillbaka på dessa regniga höstdagar.

Vårt första stopp i Barcelona har jag redan skrivit lite om. En supermysig stad fastän den var så stor. Jag är riktigt glad att vi la till de där extra tusenlapparna på hotellrummet så vi fick en stor terrass som Ludwig kunde leka och bada på. Perfekt citybreak att gå upp dit och koppla av, och sedan rakt ut på Las Ramblas igen. Bättre läge gick nog inte att få. Är dock bitter över att vi inte hittade den fräscha saluhallen förens sista dagen, den var nog höjdpunkten med hela staden enligt mig.

Nu är semesteruppehållet över. Sorry not sorry, men jag har verkligen haft världens bästa resa! Det har såklart varit väldigt nytt och påfrestande för mig och Macke med att resa så här länge och till såna varma ställen med Ludde. Men alla nya äventyr, sol, bad och goda drinkar slår det tuffa med hästlängder. Vilken jäkla resa vi haft! Kan lätt säga att det är den bästa i mitt liv. Tack världens bästa mamma och pappa som gjort detta möjligt, det har varit ett riktigt minne för livet.

Kan inte sätta orden på vad det är, men det är något speciellt med denna stan. Kanske för vad som precis hänt här, kanske för den underbara värmen, maten och kulturen eller bara för att det är vår första solsemester som familj. Vi har det i alla fall superbra, glider runt på gatorna, i parken, på torgen, i hamnen och på stranden. Hela familjen älskar att bada i denna ljuvliga värmen. Igår blev vi bjudna på middag av min pappa som kom en dag tidigare än resten av min familj. Vi provade inte mindre än 14 rätter, riktigt gott och kul att testa! Idag ska vi besöka Saluhallen innan vi ska ta oss bort mot hamnen och nästa äventyr väntar...

Är så himla taggad på medelhavskryssningen med min familj för att fira mammas 50-årsdag. Helgen kommer spenderas på franska rivieran, hur nice?!

Känns så skönt att vara framme i Barcelona, vår första solsemester med Ludwig! Resan hit gick löjligt bra. Tågresan till Kastrup var lite tröttsam i och med man var så slut efter den förväntansfulla insomnian inatt. Ludwig skulle som vanligt inte sitta still mer än vid mellis men det gick finfint när vi byttes av jag och Macke. På flygplatsen var jag så hungrig så jag och lilleman gick till Burger King medans Macke checkade in väskorna. Flygresan gick galant, Ludde sov nästan två timmar och var nöjd och vaken resten av färden.

Väl i Barcelona och incheckade på hotellet så har vi blåst upp en liten swimmingpool till Ludde på terassen, och utsikt över Las Ramblas har den med. Vi har såklart redan besökt minnesplatsen, så hemskt och vackert på samma gång. Kvällen bjöd på talas, paella och pizza. Mums tyckte Ludwig, som för övrigt var döjobbig att söva nu efter maten. Men nu äntligen sover han! Jag och Macke hade planerat lite egentid på terrassen men jag är sååå trött så jag har redan krupit ner bland de rena lakanen. Det är väl ändå vila man ska prioritera på semestern?

Hur hemskt är det inte med de här fruktansvärda terrordåden? Blir så olycklig när jag tänker på att man ska låta sitt barn växa upp i denna orättvisa värld... Alla hemska oskyldiga offer, fy fasen så tragiskt. Tråkigt, men egentligen skamligt att ens oroa sig om när man tänker på offren och deras familj, att semestern som vi sett fram emot så länge som nu bara är några timmar iväg ska spenderas i samma stad som det hemska som hänt förra veckan. På samma jäkla gata ska jag och min älskade familj checka in på hotellet. Jag får kalla kårar och svårt att hålla tillbaka tårarna när jag tänker på att det kunde var Ludwig som var den där lilla killen i barnvagn som miste livet på Las Ramblas. USCHHH!! Vi försöker tänka positivt, vi åker dit med kärlek och respekt för alla inblandade, och tänkte lägga lite blommor på det sorgliga platsen. Förhoppningsvis får man en fin semester trots detta, och vi blir nog extra påminda hur tacksamma vi faktiskt är att vi får vara tillsammans.

Kärlek över hat! #prayforbarcelona

Åh va jag är glad att vi åkte upp till Växjö denna helg, perfekt start på Mackes sista två semesterveckor. I torsdags var det SÅ varmt och det var så härligt att strosa runt på stan med Jennifer och sen hem och ta ett dopp i poolen. Och som Ludwig trivdes! Skulle aldrig gå upp fastän han skakade läpp efter ett tag. Så det blev ett dopp till med Elliot efter ett tag. Jag och Jennifer besökte pinchos lagom till Ludwig skulle sova, helt okej mat men jag gillar Karlskronas bättre.

Igår när Macke kom så drog vi oss till slut in till stan för att kolla in Karl-Oskardagarna. Åh va kul! Ludwigs mormor köpte några biljetter så han åkte sina första karuseller, HELT SJÄLV. Först tänkte vi mjukstarta med något jag kunde följa med på och det fanns bara Larven. Det gick förvånansvärt bra, han tyckte de första tre varven var roliga men sen var han inte lika impad. Han blev inte hysterisk eller så, men Larven kan nog vänta ett tag till nästa gång. När Macke och mina föräldrar satt kvar på uteserveringen så sprang jag och Ludwig runt på tivolit en runda till och då blev han helt hänförd av det lilla tåget. Så fort det stannade så lutade han mot det och de andra barnen hann knappt hoppa av innan Ludwig hade klättrat upp i brandbilen. Och där stod jag tveksam först, för han var lika taggad på Larven först men sen ville han inte mer, och då lungnade han sig så länge jag satt bredvid, vilket jag inte fick göra i tåget. Too big for the fire truck..

MEN HAN ÄLSKADE DET! Två gånger åkte han sin brandbil och sen såklart tokig när vi skulle hem. Men det var så värt det att se han så lycklig, jag var så himla stolt, glad och tacksam just i det ögonblicket när han vinkade glatt åt oss i varje varv. Vår älskade kille!

Kvällen avslutades med fredagsmys och hembakad pizza på grillen. Jepp, pretty awesome days. Idag blir det nog en runda till på stan innan hemfärd, och så laddar vi för en hemmakväll.

Just nu: morgonkaffe i soffan efter hundpromenaden. Macke ska snart sticka trots att han har några flextimmar till godo. Tänkte att det blir bäst om han använder de imorgon istället så han kan ta sig upp till Växjö strax efter lunch. I helgen är det Karl-Oskardagarna där och det är alltid kul att gå på marknad med familjen. Ludwig hade ett tand-breakout på stadsfesten här hemma och var allmänt gnällig den helgen så det blev inte mycket vi fick njuta av den så vi kör en revansch i en annan stad. Jag och Ludwig åker redan idag, så vi kan träffa hans mormor och morfar, och ikväll ska jag testa Pinchos med min gamla vapendragare Jennifer! Ska bli kul att testa det i en annan stad med.

Andra höjdpunkter i veckan måste vara sushi & Allsång på Skansen med Macke och min lillasyster, Montmatre-pizza (ja det har blivit FÖR mycket utemat denna veckan) igår med finbesök från Italien och även det varma vädret igår. På gränsen till för kvavt men ändå så härligt. När solen kikade fram var det riktigt varmt och då tog vi en lång hundpromenad med Kim, Vera och deras vovvar. Efter vilan gick vi ner till stranden imed hunden igen, åt vår lunch som vi hade med oss i mattermos och tog oss även ett bad (ja, eller Ludvig gjorde).

Denna veckan alltså... Till mestadels toppen men det känns som allt som har med nya bilen är ren och skär otur. Hela jäkla motorn är paj men jag är i alla fall glad att det hände nu när vi har garanti. Blir bara så trött...

Men sen har i alla fall resten av veckan varit lyckad. Jag har lyckats sälja av en del av Ludwigs gamla kläder och därmed tjänat en liten peng till semesterkassan, woopwoop! Vi har även blivit bjudna på restaurang av Luddes morfar, åkt centrumtåget med polarna Vigo och Sonja, och igårkväll var jag på kräftskiva med mina brudar från när vi jobbade på Skeppsgossen. En jättehärlig kväll, där man också fick reda på att en av dom väntar bebis... Så jäkla kul!

Ikväll har jag och Ludwig haft en egenkväll då pappa Macke är hos sin kompis Anton i Kalmar. Jag och lilleman har ätit spaghetti och köttfärssås till middag och även njutit av vårt lite nyttigare lördagsgodis; grönsaker, dipp och ostkuber. Lek, bus och en ruggig promenad med hunden hann vi också med innan han somnade som en liten ängel vid halv åtta. Jag har precis hunnit se klart en film och ska strax krypa till kojs. Imorgon väntar släktkalas på Långö!

Igår var en lite halvseg dag. På förmiddagen gick vi ut till Saltö och hälsade på Ludwigs farfars mormor Inez. Hon blev superglad och vi fick med henne ner till lekparken. Att ett litet besök och en promenad kan göra så mycket i en 97-årig tants liv. Ska försöka ta mig ut dit i alla fall en gång i veckan resten av mammaledigheten.

Idag vaknade Ludwig inte förrän 06 imorse så vi lyckades flytta fram vilan till 12 och han sover än. Vi har varit ute nästan hela förmiddagen i det fina vädret. Ludwig har varit väldigt hjälpsam på hundpromenaden och gått med Zelda en lång bit när vi inte gick längs vägen. Som tur är hade jag satt i han i vagnen när de började skjut salut för drottningen. FAN att man inte tänker på sånt här innan. Vi gick precis vid kajen där de sköt och Zelda blev totalt livrädd. Hon drog och skrek som en stucken gris och jag fick släppa vagnen och hålla i med all min kraft. Det är bara när hon är rädd som man verkligen förstår hur stark hon är. Jag tackar gudarna för att Ludwig inte blev rädd, utan satt kvar snällt i vagnen när jag fick sitta och  lugna hunden i tio minuter innan vi kunde börja gå hemåt utan fara. Jag är också otroligt lättad att vi befann oss på plan mark, utan fara från trafik eller liknande så att jag kunde släppa vagnen. Fy vad det kunde gått illa om omständigheterna var värre. Då hade jag fått släppa hunden och bara hoppats på att hon inte hade kutat ut på någon väg. Älskade Zelda. Det är jobbigt med en skotträdd hund, det gör så ont att se henne så rädd. Vi får börja träna med ljud igen men det har varit svårt tidigare.