Tidigare skrev jag om varför man borde öka sin Testosteron nivå, nu ska jag ge några tips på hur du går till väga och vad du ska tänka på om du vill ha en hälsosam nivå av Testosteron!

För 100 år sedan var testosteron nivån dubbelt så hög som den är idag. Ändå är den oerhört viktig för både kvinnor och män. Testosteronet sjunker mer och mer pågrund av maten vi äter och kemikalier vi utsätter kroppen för, allt från kemikalierna i parfymerna till det vi besprutar maten med. Ju lägre nivån blir ju mindre fertila blir vi och fortsätter det sjunka som det gör så kommer vi inte kunna skaffa barn i framtiden. Det är därför viktigt att vi ändrar vad vi utsätter kroppen för och vad i äter båda för människors framtid och din egen personliga hälsa.

Det viktigaste för att du ska få ordning på ditt Testosteron är maten du stoppar i dig.

Man ska få i sig mycket bra fetter som finns i bl.a. Fisk, Smör (Inte Margarin), Olivolja, Nötter, Frön och Avokado. Får man i sig bra fetter och rör på sig mycket är inte kolesterolet någon fara, Testosteron tillverkas av just kolesterol i kroppen. Jag har även läst mycket om att kolesterol inte ska ha någon inverkan på hjärtattacker överhuvud taget men det är något som du får kolla upp själv då jag inte vågar påstå att det är 100% sant.

Ät mycket grönsaker!

Det är också viktigt att få i sig mycket protein speciellt i form av ägg. Då ägg innehåller en mängd av vitaminer och är den bästa protein källan. Själv äter jag ägg i varje morgon.

Undvik

Mat som du borde undvika är allt som innehåller mjöl, som pasta och bröd. Sånt som innehåller mjöl sänker också din Testosteron nivå. Du ska också undvika socker, skippa läsk totalt finns allt för mycket skit i t.ex. Coca Cola, drick vatten. Det sockret som du får i dig naturligt genom frukt och liknande räcker. Minska alkohol intaget, speciellt öl. Undvik även dåliga fetter som finns i friterat, chips etc. Byt gärna ut helg snacksen mot nötter!

Att ha 1 dag i veckan då du äter onyttig mat och dricker alkohol måttligt påverkar inte särskilt mycket, så länge som du håller ner det till bara 1 dag och inte överdriver med ätandet eller drickandet.

En sista sak att tänka på om man har råd att köpa alla sina matvaror ekologiskt. Eftersom allt som är besprutat för att döda insekter skadar även dig och din Testosteron nivå!

Det näst viktigaste är att träna!

Det är inte maratonlöpning som ökar din Testosteron, den sänker faktiskt Testosteronet lite grann. Utan det är en kombination av sprint + styrketräning som gäller. Det räcker med att sprinta 1 gång i veckan sen köra styrketräning 2-4 gånger beroende på hur mycket tid du vill lägga eller har tid med. Kör korta intensiva pass (Runt 40 minuter) för att du ska få bästa effekten på ditt Testosteron!

Går även att läsa om vilken träning som stärker din Testosteron bäst, Googla!

Kyla

Något som också är bra men många har svårt med är att utsätta sig för kyla. Duscha kallt i 10 minuter efter varje gång du tränat eller 1 gång om dagen. Jag tycker det är enklare efter man har tränat, plus att det hjälper med återhämtningen när man utsätter sig för kyla. Du kan även ta isbad om du har den möjligheten eller bara ta något kallt ur frysen och lägga det på nacken i 30 minuter medan du ser på TV eller vad som helst.

Att utsätta sig för kyla hjälper inte bara för Testosteronet utan har faktiskt också positiv inverkan på blodcirkulationen och ditt immunförsvar! Stimulerar även fettbränning samt minskar stress. Att ta kallduschar är jobbigt till en början men det är bara att göra de, det blir lättare efter ett tag!

Vitamintillskott

Vitamintillskott brukar oftast vara något som gör din plånbok tunnare, men det finns vissa saker du kan ta för att öka Testosteronet.

Vitamin D3 är det som du får från solen vilket nästan hela Sverige har brist på speciellt under Vinter och Höst, ät det varje dag om du inte redan har ett jobb eller liknande som gör att du är ute hela dagarna och utnyttjar soltimmarna då behövs det inte!

Omega 3 är också viktigt och hjälper dig att få det nyttiga fetterna som kroppen behöver för att producera Testosteronet. Jag tar 3 tabletter om dagen med så hög halt som möjligt.

Whey Protein är det du ska använda om du vill ha proteinpulver till din träning. Det är det mest populära i Sverige idag och funkar bäst, plus att det är det mest naturliga. Välj utan smak för att minska sockret!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Testosteron

Testosteron är det manliga hormonet som vi alla känner till, eller har åtminstone en idé om vad det är. Vi vet att det hjälper till att bygga muskler, utöver det ses testosteron som något negativt. Det ses som något som gör att man bli aggressiv utom kontroll vilket inte stämmer alls. Om du ökar din testosteron naturligt och inte med anabola steroider kommer du inte ha några problem alls med detta. Anledningen till att man kan få den effekten från anabola sterioder är att det försämrar kroppens produktion av testosteron vilket i sin tur leder till att man har lättare att bli irriterad. Så att ha en hög nivå av testosteron skulle göra dig aggressiv stämmer ej.

Det finns dock en mängd med positiva effekter av att höja sin nivå naturligt.

1. Testosteron minskar riskerna för depressioner.

Enligt studier så har det visat att män med depressioner lider i stort sett alltid av låg testosteron nivå i kroppen. En ökning av hormonet skulle minska riskerna att du skulle hamna i en depression och om du är i en hjälpa till att bekämpa den.

2. Testosteron minskar ditt kroppsfett,

Studier pekar på att överviktiga män också lider av låg testosteron nivå. Anledningen är att testosteronet hjälper kroppen reglera insulin och glukos.

3. Testosteronet ökar din muskelmassa

Bara av att ha högre testosteron i kroppen så kommer din muskelmassa att öka samt göra dig starkare. Det hjälper också till att öka massan ytterligare då det förbättrar kroppens förmåga att kunna ta upp proteiner och nyttja dem.

4. Testosteron gör dina ben starkare.

Testosteronet stimulerar en benmineralisering vilket hjälper till att binda viktiga mineraler såsom Kalcium och Vitamin D till dina ben vilket stärker skelettet. Vilket ditt äldre jag skulle tacka dig för.

5. Testosteronet skärper sinnet.

Testosteron kommer att förbättra ditt minne och göra att du känner dig klarare i huvudet. Vilket också beror på att din sömn kommer förbättras. Testosteron minskar också risken för sjukdomen alzheimers.

6. Hälsosammare hjärta.

För att öka testosteronet så måste du börja äta hälsosammare och få i dig nyttiga fetter samt träna, vilket leder till att du får ett hälsosammare hälsosammare hjärta. Testosteronet bildas också i din kropp genom att förvandla ditt Kolesterol till Testosteron.


För att öka din testosteron naturligt så finns det mycket man kan göra såsom att äta rätt, träna rätt utsätta sig för kyla genom att t.ex duscha kallt vilket i sig också har flera positiva effekter. Kommer att återkomma exakt hur du ska göra för att öka din testosteron under veckan!

Likes

Comments