S K I D O R

2807 meter höjdskilnad, 20 minuters transport i världens brantast stigande kabinlift, utsikt över tre länder. Välkommen till Aiguille du Midi.

Nu har vi kommit hem och landat efter en för mig helt magisk månad på skidor. Tänk att få vakna varje morgon i en månad och få göra de man älskar, det kommer jag verkligen att sakna. En av höjdpunkterna var absolut den dagen skidorna fick vila och vi tog oss upp till Aiguille du Midi.

Resan började Chamonix på 1030 meter över havet, upp i den första kabinen, för att sedan göra ett byte på på 2317. Nu börjar den annars avlägsna glaciären tona upp sig.

När vi steg av den sista kabinen slog kylan och den väldigt tunn luften emot oss, här uppe finns kaffer, restauranger och suvunirbutiker. En rad terasser med utsikt över både franska , schweiziska och italienska alperna, MÄKTIGT.

Du kna även kliva in i en glasbur, med ett 1000 meters stup under dig.

Här uppe sirukulerade helikoptrarna för heliskiing. Många tog sig klättrandes eller gående ut på glaciären, för att sedan åka ner den 2 mil lång offpisten.

Mer eller mindre klocka om man frågar Axel...

Chamonix får full pått av mig, jag hoppas verkligen jag få möjlighet att komma hit igen!
Men alperna får vänta ett tag nu för snart bär de av på nya äventyr!

GoPro, Mobilbilder, S K I D O R

Vilken underbar 21 års dag jag hade igår! Helt perfekt, känns lite konstig att inte vara tillsammans med familjen för största gången, men Axel lyckades fira mig ordentligt i alla fall! ☺

Morgonen började med sång och mysfrukpst innan vi begav oss av till Italien och Courmayeur...

De blev massa skidåkning, som jag älskar...,

... en krasch i en gran...

... och ett och annat födelsedags hopp!

Lunchen åt vi på en teras i solen. En efterlängtad caesarsallad för mig och min nya favorit drink aperol spritz! M U M S

På eftermiddagen gick vi även på lite afterski, där vi träffa kompisar från Båstad, innan vi sen begav oss tillbaka till Chamonix.

Efter en promenad och vila gick vi ut och satte oss på en supermysig restaurang och åt en väldigt god middag! Super mysigt, kan varmt rekommendera er att gå till Munchie om ni är i Chamonix!

Vilken födelsedag jag har haft!

GoPro, S K I D O R

Efter tio minuter inne i berget såg vi ljuset i tunnelns slut, vi kom ut i ett nytt land, sol, värme och ett annat språk, välkommen till Italien!

Det tar bara en dryg halvtimme här ifrån till Courmayeur, var av en tredjedel av tiden är man i tunneln. Det känns verkligen att man är i ett annat lan konstigt nog, backarna är annorlunda, de är små restauranger överallt, så mysigt!

Vi fick en toppendag, med äntligen lite sol, den är efterlängtad! Jag hoppas verkligen vi kommer hit igen!

Kram Mallan

GoPro, Mobilbilder, S K I D O R

Godmorgon!
Vi har haft en riktig masstart här i Chamonix som har bjudit på...

En födelsedag !
Axel fyllde 21 i måndags och de firade vi med en liten tur i backen, men eftersom de blev storm stängde dem ner systemet. Därefter hade vi en riktig myskväll Axel hade önskat suchi, så de blev de!

En mysig morgonpromenad!
Igår hade de snöat hela natten och kommit minst 30cm nysnö! Pulsade runt med nysnö upp till knäna på vissa ställen när jag var ute på morgonpromenad :)

Massor med skratt!
Det var galet mycket snö igår, och väldigt skoj att åka skidor med puder upp till knäna, men sen kom dimman och vi fick dra oss neråt med mycket skratt och snygga vurpor!

Snölycktor!
Eftersom vi i te var jätte länge i backen, tränade vi lite, skottade och byggde snölyktor. Man blir som ett barn igen när de kommer såhär mycket snö!

Hoppas ni har haft en bra start på veckan, kram Mallan

S K I D O R

. . . St Anton för denna gången, det har varit helt magiskt, vilket ställe hit vill jag verkligen igen, har grovt så himla bra här! Nu rullar vi vidare till CHAMONIX, wiiihoo!

Kramar från ett snöigt alperna :)

Mobilbilder, S K I D O R

Eat ski sleep and repeat..

Ja, Peaks slogan stänger allt om vad vi gör här nere om man lägger in lite träning med.
Idag besökte vi Valluga, högsta toppen här på 2811 möh, de var mäktigt, vilken utsikt 😍 det blev en toppen dag med massor men skidor, sol och afterski, helt perfekt!

Nu ska jag ut i backen för att njuta av sista dagen här i att Anton för imorgon bär de av mot en ny destination!

S K I D O R, GoPro, Mobilbilder

SNÖ SNÖ SNÖ!

De hade snöt hela natten vilket innebär massor med nysnö, så galet skoj! De blev off pist och skiroutes för mig och axel idag, massor med vurpor, skratt och nu väldigt trötta ben.

Nu ligger jag i sängen och ser hur snön vräker ner utanför fönstret, hoppas på en lika bra dag imorgon, med kanske lite sol!

Kramar Malin

GoPro, S K I D O R

Dyra bilar, fina kläder och mycket champagne, välkommen till Lech!

St Anton är ett väldigt stort skidsystem som sträcker sig genom många byar, där av St Anton är en. Man kan åka olika rundor för att ta dig igenom hela skidsystemet men då kräver de att du är iväg när liftarn öppnar.

Vi tog oss igår till Lech, där champagneflaskorna står uppradade! Vi hade en jätte fin dag med magiskt väder. Lunchen tog vi i backen vid en stuga innan vi fortsatte vidare. Ner i dalen var vi tvungna att gå en liten vit för att ta oss upp i gondolen på andra sidan. Där möttes vi av fina bilar, klockaffärer och 12 graders värme!

För att ta sig dit var man tvungen att åka runt och över berg. Tröttnar aldrig på detta, så magiskt vackert!

Dagen som av mig får fem av fem snöflingor avslutade vi på Taps, med välförtjänt afterski!

Mobilbilder, FOOD, Träning

Godmorgon gänget!

Tänkte berätta för er hur mina morgnar ser ut här.
Jag vaknar vid halv sju, kvart i sju, och gör mig i ordning antingen för träning på balkongen om vädret tillåter eller en morgonpromenad och magträning.

Jag gör mig iordning och fixar frukost som består av havregrynsgröt, en grov macka och en kopp te. Därefter så gör jag mig redo för en dag på berget. Sätter på mig hjälmen, knäpper pjäxorna och lägger skidorna på axeln och promenerar till liften.

Gröt recept:

Havregryn
Physillum
Kanel
Topping - nötter, mullbär och tranbär

Koka upp vatten i en vattenkokare och häll de över havregrynen, physillumen, låt de stå och dra tills de inte finns något vatten kvar. Blanda sen ner kanelen och topp med de som du är sugen på.