Så igår var det lördag och som omväxling på hur de tidigare helgerna spenderats här i Indien så blev det en utgång med sex andra som jag träffade på mitt hostel här i Goa! Kvällen var helt klart väldigt olik en utekväll i Stockholm.

Att fixa sig inför kvällen innebar en dusch som är en stråle iskallt vatten som man får hålla tummarna inte är brunt, då det händer mer ofta än sällan här. Flip-flops, en strandklänning och tonvis med myggmedel blev kvällens backpacker-fest-outfit! Vi tog en buss in för 1kr och sen shoppade vi på nattmarknaden innan det var dags att starta kvällen med alla souvenirer och obligatoriska aladinbrallor i högsta hugg! Att folk har skev syn på oss märks då vart vi än gick fick allt gratis, inträde, alkohol, läsk och mat i utbyte mot att vi valde deras klubb och då lockade dit massa folk som slösade pengar (ställena gick från att vara nästintill tomma till att vara fulla på en gång). På ett ställe fick vi förutom gratis drinkar även en vodkaflaska från baren helt plötsligt och frågade om vi ville ha en till. Vi sa nej. Dock hade vi en grym kväll, träffade härligt folk, dansade hela natten, åt pizza med ett nygift par och uppträdde för en blivande brud med sång och dans och jag skrattade så mycket att magmusklerna nog är i chocktillstånd efter den ovana ansträngningen! (Mamma och pappa ni behöver inte oroa er jag var i gott sällskap, såg när de öppnade flaskor och blandade alla drinkar och drack med måtta <3 )

Jag håller dock fortfarande fast vid att den enda alkoholen (med undantag från igår) som intas under denna resa är en god drink till maten eller en kall cider på stranden. Jag reser ändå som ensam tjej och även om man träffar och hänger med folk som verkar sjyssta och ärliga så stämmer det inte alltid tyvärr. Better safe than sorry! Och helt ärligt är jag rätt kul även som nykter och för övrigt spenderar jag hellre lördagskvällen under stjärnorna i öknen, prutandes (eller inte) på en nattmarknad, framför en lägereld på stranden eller med filmkväll på ett hostel med gött folk ändå.

Som rubriken lyder så reser ju jag alltså under monsunperioden. No biggie tänkte jag när jag satt hemma i Sverige, lite regn ska jag väl nog klara av och det är ju ingen solsemester jag ska på direkt. Det dröjde exakt 19 dagar på resande fot innan jag fick äta upp mina ord och började tvivla på mitt val att åka just nu.

Den 19 september klockan 05:30 kom jag till Mumbai och redan 18:30 den 20:e var jag äntligen påväg därifrån igen. 36 timmar.

Under dessa 36 timmar regnade det konstant utan uppehåll. Och jag kan lova att monsunregn inte går att jämföra med Sveriges ruskväder haha! Första dagen trotsade jag regnet och skulle promt ut och upptäcka. Det blev en moské. Längst ut på en pir i havet. Well ni kan ju säkert föreställa er hur bra det gick... Min regnponcho blåste sönder, regnet piskade mig i ansiktet och det tog ca 2sek innan jag var blöt ända in på skinnet. Det blåste så starkt att jag nästan kröp fram längs piren för att inte flyga av! Väl framme vid moskén hann jag ta några andetag innan det var dags att krypa tillbaka mot land (fick nämligen inte gå in och titta). Efter detta eskalerade allt och jag gav snabbt upp drömmen om att njuta av Mumbai.

Under dessa 36 timmar blev 80 flygningar inställda, skolorna stängde, träd föll, gatorna översvämmades och vi vadade omkring i vatten upp till vaderna och till och med upp till midjan på vissa ställen. Alla tåg ställdes in och trafiken var kaos (mer än vanligt alltså). Bestämdes snabbt att det var lika bra att försöka ta sig härifrån så snabbt som möjligt och vid tretiden kom beskedet att en nattbuss till Goa tänkte gå trots ovädret. Yes!

Fyllde på med kakor, bananer och vatten och hoppade in i en taxi. Vi kom fram 50minuter för tidigt så betalade taxin extra för att låta mig sitta kvar en stund. Det höll 30 minuter sen fick jag stiga ur. I spöregnet. Med all packning. Så där stog jag och väntade på bussen (som även var 20min sen, rätt bra ändå med tanke på omständigheterna) och förbannade mig själv för att vara så naiv ibland när någon plötsligt tutade och viftade för fullt en bit bort. Bussen kom och den hade minsann inte tid att stanna så fick grabba tag i en utsträckt hand och hoppa på i farten. När jag satt på min lilla våningssäng som jag delade med en person och fyra väskor, allt lika blött, och en 18 timmars busstur väntades så kändes det lite segt igen. Nu när jag kommit fram till ett torrt Goa är dock hemlängtan som bortblåst igen och jag njuter av detta äventyr för fulla muggar! Allt går absolut inte som planerat när man är på resande fot och alla ens vanor sätta absolut på prov men man får liksom se det som en del av upplevelsen. Annars kunde jag ju lika gärna stannat hemma i Sverige.

Så nattbussen som skulle ta mig från Udaipur till Jaisalmer såg ut att komma raka vägen från red light district med sina små sovhytter, neonlampor och blinkande skyltar. I denna självlysande farkost spenderades ytterligare 11 timmar i Antarktis kyla rullandes och skumpandes fram och tillbaka i min lilla hytt, med den ständiga melodin av tutande. Börjar nästan vänja mig vid detta ju.

Vad jag sedan upplevde under följande två dagar är nästintill obeskrivligt. Jag åkte först jeep i ca 1,5 timmar bort från staden för att sedan möta upp en man och hans son för att tillsammans rida rakt ut i öknen. På kameler! Jag som grät av att sitta på en häst i Afrika blev lika exalterad som livrädd när jag helt plötsligt satt uppe i himmeln guppandes på en kamelrygg. Bör dock tilläggas att min kamel kallades llama och det var inte pga att den var stor utan snarare tvärtom. Jag var dock helnöjd med min minikamel som för mig kändes som en jätte. De förklarade om och om igen vad minikamelen hette men jag fattade ingenting (inte konstigt då de knappt kunde engelska och jag absolut inte kan Maravi, vilket tydligen är ett av Indiens 17 språk) så jag kallade honom llama Einstein.

Mitt i ingenstans slog vi läger (läs gjorde upp en eld och la ut en filt på sanden) och bara njöt. Vi drack chaite och såg solen gå ner över sanddynerna. I öknen blir det tydligen helt kolsvart när solen går ner, inte så konstigt kan tyckas, men en aning förundrad försökte jag äta min mat i beckmörkret. Drog nöjt upp min pannlampa men blev snabbt tillsagd "no light, no light. Bugs!" Jahapp tänkte jag och slevade i mig maten så gott jag kunde. Skulle gissa att det var ris, bröd och någon sorts böngrej men kan ju lika gärna varit något helt annat för inte såg jag vad det var iallafall.

Gjorde även ett försök att gå på toa i beckmörkret men det räckte med att jag kände något krypa på min fot och prassel i vad jag antar var en buske för att jag skulle dra upp byxorna illa kvickt och springa tillbaka. Men det glömdes snabbt bort när jag kröp ner under min filt och tittade upp på himlen. Låg i, kändes det som, timmar och bara förundrades av alla stjärnor. Någon gång måste jag ha somnat för helt plötsligt vaknade jag av ett ylande. En hund tydligen. Inget konstigt mitt i öknen heller tydligen. Ökenhunden joinade oss senare till frukosten.

Sanden som varit så slät runt mig när jag somnade var nu helt täckt av olika spår kors och tvärs. Inte en cm var spårfri och jag törs inte ens tänka på alla kryp som krälat runt (och på?!) mig under natten. Tanken var att jag skulle ta min obligatoriska hoppa-i-sanddynerna-bild till instagram innan vi skulle bege oss tillbaka men jag tappade mobilen i sanden och chailatten på det så mobilen blev dränkt och ville ej sammarbeta. Klumpig? Nejdå inte så värst. Så jag och Einstein guppade istället tillbaka till verkligheten igen där en kall dusch väntade. (Tar tillbaka tidigare åsikter om duscharna, aldrig njutit så mycket av en hink med kallt vatten som efter att ha blivit stekt i öknen)

Så checkar glatt av ytterligare en punkt på min Bucketlist och tar min red light district buss mot nästa upplevelse!

Som backpacker i Asien handlar det inte så mycket om man blir dålig i magen utan snarare när man blir det. För det verkar ta mig tusan oundvikligt hur noga man än är med vad man äter, dricker, hygien osv.

Så för andra gången på 11 dagar hänger jag mest på badrummet för tillfället. Det är ett faktum att det är onajs att vara kass i magen. Okej så tänk dig då att du är i Indien när detta händer. Hettan. Att du är påväg någonstans hela tiden och ej är i närheten av toaletter. Avsaknaden av toapapper. Att du delar rum samt toa med tre andra personer. Att man hör allt som försigår på andra sidan väggen. Behöver jag ens nämna skicket på toaletterna igen? Nä fy.

Lever på banan och coca cola för tillfället och som toppen på allt så ska jag minsann ut i öknen i två dygn och ingen toalett i detta tillstånd måste ju nästan slå indian-style toalett. Jisses, hoppas det finns buskar iallafall. Wish me luck!

Så en vecka har redan gått sedan jag lämnade lilla landet lagom för att börja min soloresa i Asien.
På sju dagar har jag hunnit med:

-Att besöka Delhi två gånger, Shimla, Dharamshala och Agra

-Spenderat ca 55 timmar på färdmedel

-Haft fem olika boenden varav ett med en familj i bergen

-Bestigit ett av Shimlas högsta berg

-Besökt Aptemplet i Shimla och lärt mig historien om guden Hanuman och hur templet hamnade just där

-Spenderat en dag i munkarnas tecken; startat morgonen med deras Holy walk, mediterat i ett tempel och lärt mig historien om Dalai Lama

-Besökt Taj Mahal och blivit tillsagd att man inte alls får ta varken hoppbilder eller låta Indier ta bilder med mig (turister). Råkade även gå förbi säkerhetskontrollen så blev eskorterad tillbaka för att göra om och göra rätt

-Besökt mängder med tempel, palats, kyrkor, museer och fort och fått en otrolig insikt i Indiens historia

-Haft en ständig brinnande känsla i munnen och har för det mesta noll koll på vad jag beställer. Var absolut inte på humör en dag och ville inte ha ännu en surprice-middag så beställde pannkakor med choklad, milkshake och brownie. Till middag. Bästa valet hittills

-Spenderat över 50 timmar på färdmedel.

-Trots äckligt många timmar på buss/tåg mm så går jag seriöst hela tiden. Redan slitit ut första paret skor (!). Det enda positiva med det är att man inte behöver skämmas för middagar som den ovan!

-Har tappat bort mig. På varje ställe jag hamnat

-Lärt mig att älska och hata nattbussar. Älska för att det är billigt och jag slipper betala för hostel. Hata pga allt annat... Antingen är det ingen AC eller är det som att vara på Antarktis. Tutandet, i Indien tutas det precis hela tiden för alla möjliga konstiga anledningar så räkna med ett konstant tutande var 5:e minut hela natten. Folk verkar heller inte veta vad hörlurar är utan lyssnar på musik på full volym eller pratar i telefon på högtalare. Zigzag-vägarna vill jag inte ens prata om men låt säga att åksjuketabletter är ett måste!

-Upptäckt att i 98% av fallen så finns det bara squatting toilets (utan papper) vilket betyder ett hål i marken som man ska huka över. Detta gäller även om du åker tåg, i full fart...

-På mer än hälften av ställena jag vart på har "jag ska ta en dusch" fått en helt ny innebörd. En hink med iskallt vatten. Och en skopa

-Upplevt ett nattåg för första gången. Mycket blandade känslor kring detta haha. Fjorton timmar låg vi som packade sillar med folk precis överallt!

-Lärt mig leva utan min kära plattång (det kunde man tydligen inte ha med på backpackingresa).

-Insett att jag är urusel på att pruta

-Hamnat 300 kronor under min budget, Yeeey

-Gjort två försök till att tvätta, med tvål i duschen (läs hinken), vilket båda gångerna resulterat i att de inte hunnit torka innan jag åkt till nästa ställe och inte blivit särskilt rent heller

-Sett ett vattenfall, ett teplantage, India Gate, Indian parliament och Mahatma Ghandi museumet

-Insett att jag helt klart underskattat vädret. Värmen går knappt att beskriva och man är blöt från topp till tå efter 5 minuter ute! Dock har det regnat en stund nästan varje dag vilket faktiskt är höjdpunkten (vädermässigt) otippat nog...

-Lärt mig acceptera att ALLA stirrar, pekar och vill ta kort med mig. Överdriver inte med att jag blir frågad minst två gånger per dag om jag vill vara med på kort. Har också lärt mig att säger man ja så kan helt plötsligt fem andra stå på kö för att få en bild. Lite kul första dagarna men börjar bli väldigt jobbigt nu... LÅT MIG VA

-Sett Himalaya från mitt hostel i Shimla. Trodde jag iallafall. Tills någon sa att det är det inte alls. Nähä

Så trots den brutala kulturchocken jag upplevt den närmsta veckan och jag mer än en gång kännt att jag bara vill hem; ta en varm dusch, äta svensk husmanskost och prata svenska igen så har jag börjat acceptera och anpassa mig till allt det nya. Till er som frågar hur har du det i Indien vet jag knappt vad jag ska svara, Indien går inte att beskriva! Det är ett obeskrivligt kaos överallt men samtidigt helt ofattbart underbart!

This is litterally me all the time nowadays because of the fact that i´m going to INDIA and who knows where else! By myself! Waaaah!! Thirtytwo (edit: twentyeight actually) days left and I have packed and unpacked my bag at least twenty (read fifty) times but i haven´t fixed my visa or insurence yet...

Well hey, priorities aren´t really my thing! Or sense of direction either, can´t even find my way in my hometown so let´s see how I will manage travelling solo.. Might end up in Alaska or something..

Hur tusan ska man kunna packa för fem månader i en 75L backpack?! Jag vet inte mer än att jag ska åka runt i Asien och Australien samt att jag blir borta mellan 3-5 månader. Jag som byter om minst fem gånger när jag ska iväg någonstans och får beslutsångest när det kommer till att välja skor/jacka på morgonen eller vilken mat jag vill äta på restaurang... Hur ska jag då kunna välja vad jag ska packa för fem månader framåt.

Detta är anledningen till att jag redan nu (två och en halv månad i förväg) sitter och skriver listor, googlar, testpackar och klurar på min packning. Jag kommer iallafall att ha med mig en ryggsäck som handbagage och en större backpack på runt 75L. Jag har valt att sortera upp alla saker i packpåsar/zipbags för att lätt och smidigt hålla koll på vart allt är istället för att behöva rota igenom hela väskan för att få tag i ett par rena strumpor eller en schampoflaska. Jag har dessutom en backpack som man kan öppna både från toppen men även som en vanlig resväska vilket jag tycker är otroligt smidigt när man ständigt är på vift med allt man äger i en väska, rekommenderar detta varmt!

Såhär ser min packlista ut just nu men jag kommer fortsätta försöka sålla bort saker allteftersom då det stämmer som alla säger: Lägg fram allt du vill ha med på sängen och ta bort 70% så har du med dig lagom mycket ;)

DOKUMENT

Pass + laminerad passkopia

Försäkringspapper

Biljetter + ankomstadress (hotellet du kommer att tillbringa första natten på)

Passfoton runt 10st

Vattentät påse

Fickkniv

Sovlakan

Resehanddukar för dusch samt ansikte

Keps

Huvudvärkstabletter

Salva för bett/sår

HYGIEN

När det kommer till hygien delar jag in detta i fyra mindre påsar för att lättare hitta det jag behöver.

- Solkräm (ansikte, kropp, stift)

- Dusch (shampoo, balsam, tvål, rakhyvel)

- Hygien (mensartiklar, handsprit, pads/tops, hårborste + toffsar mm)

- Varje dag necessär (Deo, tandborste + tandkräm, handsprit, lipsyl, ppiller mm)

SKOR

Gympaskor

Flip-flop

Converse

KLÄDER

Även här delar jag in i fyra olika packpåsar för att underlätta att hitta det jag behöver utan att rota igenom hela väskan.

- Byxor (jeans, harembyxor, 5st shorts, 1 par tights att resa i)

- Toppar (1 klänning, 6 linnen, 3 t-shirts, 1 tjocktröja, 1 långärmad tröja)

- Underkläder (sovkläder, 4 strumpor, 8 trosor, 1 sportbh, 1 bh, 2 toppar)

- Strand (handduk, 2 bikinis, sarong)

Mina tips när det kommer till packning:

1. LISTOR Gör en lista i god tid där du skriver ner vad du vill ta med. På det här sättet ser du tydligt vad du har och vad du saknar så att du har gott om tid att införskaffa allt du behöver. Till exempel myggmedel, vätskeersättning, reseapotek mm

2. TA BORT 70% Lägg fram all packning på sängen och ta bort 50-70% så har du ändå mer än tillräckligt med dig.

3. MATCHA Försök matcha outfits så att du har kläder som kan användas till allt. Försök även om möjligt matcha med färger, detta underlättar vid tvätt om du undviker till exempel den knallröda t-shirten!

4. ANPASSA Vad ska du göra på resan? Vandra, sola/bada, träna, jobba etc. Anpassa din packning och ta bara med bekväma kläder som passar din typ av resa.

5. ORGANISERA Dela upp din packning i olika kategorier och fördela i olika packpåsar. Detta underlättar när du vill komma åt något speciellt utan att rota igenom hela väskan.

När det kommer till väska så är det viktigaste att du känner dig bekväm. Jag köpte en Trollhetta i dammodell på 75L på XXL och är än hittills jättenöjd! Det bästa tycker jag är att man kan packa både från toppen men även som en vanlig resväska vilket är väldigt smidigt enligt mig. LÄNK till min väska https://www.xxl.se/bergans-trollhetta-75l-lady-ryggsack/p/1107979_1_style

Lycka till!

Det är nu fyra månader sedan jag sa upp mig, hyrde ut min lägenhet och åkte till Afrika! Bästa beslutet jag någonsin tagit. Jag har nu varit hemma i 34 dagar och jag kände att det var dags att åka iväg på nytt för att upptäcka något nytt. Jag valde att boka en enkelbiljett till Indien med planen att backpacka runt i Asien och sedan förhoppningsvis åka över till Australien. Tanken är att se vart jag hamnar och beroende på mitt humör, vem/vilka jag träffar, hur länge mina pengar räcker eller när jag får för mycket hemlängtan. Mer än så har jag inte bestämt vilket känns både spännande, kul och läskigt!

Många har frågat mig varför jag åker själv, hur jag vågar och påpekar att det är farligt osv. Anledningen till att jag åker själv är väldigt enkel egentligen. Ingen annan ville/kunde åka och jag vill åka NU. Efter min resa till Afrika själv så har jag lärt mig att jag klarar av mer än jag tror. Visst slår det mig ibland att det hade vart kul att uppleva allt nytt med bästa vännen, sitta uppe sent och planera resan tillsammans, ha säkerheten och tryggheten att man är två när man ska ta sig runt i främmande länder osv. Men vet ni vad känslan att jag ska planera och genomföra en "jorden runt resa"på egna ben är rätt jäkla FANTASTISK! jag är dessutom säker på att jag kommer att träffa så mycket härliga människor under resans gång att jag inte är rädd för att känna mig ensam även om jag startar själv.

Ett tips till er som funderar på att resa själv men är lite osäkra:

1. Kontakta en organisation (tillexempel Kilroy, Volontärresor, GoXplore eller liknande) för att hitta gruppaktiviteter, få tips och hjälp, hitta volontärjobb mm. detta är ett jättebra alternativ om man vill åka själv men ändå inte helt själv utan att man har en organisation att luta sig tillbaka mot. Man kan också boka in någon gruppaktivitet i början av resan vilket är ett bra sätt att hitta personer att fortsätta resa med.

2. Berätta att du ska resa för alla du känner och vart du ska. Det finns nästan alltid någon som känner någon som har vart där du ska/bor i landet/har tips från när de själva vart där mm. kan vara otroligt skönt att ha åtminstone en kontakt i landet eller platsen du ska till.

3. Registrera dig på någon sida så som Reskompis.nu eller liknande. Här kan du hitta andra personer som har liknande resplaner som dig! Antingen kan ni planera resan tillsammans eller så hittar du folk att möta upp på vägen och få hjälp/tips av varandra.

En av mina största frågor när jag började planera min resa var budget. Hur mycket behövde jag för en sådan här resa? Jag själv valde att boka med en organisation då jag ville volontärarbeta i Afrika. Detta kostar generellt mer men jag kände att det var värt att betala extra för annars hade jag nog inte åkt ensam för att upptäcka Afrika. Jag bokade biljetter via ticket (ca två månader i förväg) och jag åkte med Etiopian Airlines hela vägen vilket jag varmt rekommenderar! Vi mellanlandade i Rom (utan avstigning) samt i Etiopien för att städa/tanka planet. Jag åkte alltså med samma flygplan hela vägen vilket gjorde att jag slapp oroa mig för att mitt bagage skulle försvinna. SKÖNT!

Jag la även till en extra försäkring som täckte volontärarbete med djur och barn. När det kom till vaccinationerna så valde jag att ta kontakt med Sveavaccin. jag tog allt de rekommenderade då jag inte ville riskera att bli sjuk för att spara pengar. rabiessprutan var dyrast (det var totalt tre sprutor som hamnade på strax över 3.000kr totalt!), denna tog jag då jag skulle jobba med djur men skulle nog valt bort den om jag åkte till Afrika på semester eller enbart volontärarbetade med barn/community.

Flygbiljetter tur och retur: 8.356kr, Etiopian airlines bokat med Ticket.se

Extra försäkring: 2.900kr

vaccinationer: 5.020kr

Visum: ca 500kr

Inköp innan resa (utdrag ur brottsregistret, malariatabletter, solkräm etc): 1.751kr

Övrigt (snacks, souvenirer, aktiviteter mm): 8.093kr

Boende/mat/transport: 49.380kr

Totalt: 76.000 kr

När jag bestämde mig för den här resan hade jag satt upp en budget på 70.000kr som skulle täcka ALLt (före, under, efter resan). Enligt mig går det inte att sätta ett pris på det jag fick uppleva och se men jag hamnade i slutändan på ca 76.000kr och jag tycker det var värt varje krona jag spenderade.