Hur tusan ska man kunna packa för fem månader i en 75L backpack?! Jag vet inte mer än att jag ska åka runt i Asien och Australien samt att jag blir borta mellan 3-5 månader. Jag som byter om minst fem gånger när jag ska iväg någonstans och får beslutsångest när det kommer till att välja skor/jacka på morgonen eller vilken mat jag vill äta på restaurang... Hur ska jag då kunna välja vad jag ska packa för fem månader framåt.

Detta är anledningen till att jag redan nu (två och en halv månad i förväg) sitter och skriver listor, googlar, testpackar och klurar på min packning. Jag kommer iallafall att ha med mig en ryggsäck som handbagage och en större backpack på runt 75L. Jag har valt att sortera upp alla saker i packpåsar/zipbags för att lätt och smidigt hålla koll på vart allt är istället för att behöva rota igenom hela väskan för att få tag i ett par rena strumpor eller en schampoflaska. Jag har dessutom en backpack som man kan öppna både från toppen men även som en vanlig resväska vilket jag tycker är otroligt smidigt när man ständigt är på vift med allt man äger i en väska, rekommenderar detta varmt!

Såhär ser min packlista ut just nu men jag kommer fortsätta försöka sålla bort saker allteftersom då det stämmer som alla säger: Lägg fram allt du vill ha med på sängen och ta bort 70% så har du med dig lagom mycket ;)

DOKUMENT

Pass + laminerad passkopia

Försäkringspapper

Biljetter + ankomstadress (hotellet du kommer att tillbringa första natten på)

Passfoton runt 10st

Vattentät påse

Fickkniv

Sovlakan

Resehanddukar för dusch samt ansikte

Keps

Huvudvärkstabletter

Salva för bett/sår

HYGIEN

När det kommer till hygien delar jag in detta i fyra mindre påsar för att lättare hitta det jag behöver.

- Solkräm (ansikte, kropp, stift)

- Dusch (shampoo, balsam, tvål, rakhyvel)

- Hygien (mensartiklar, handsprit, pads/tops, hårborste + toffsar mm)

- Varje dag necessär (Deo, tandborste + tandkräm, handsprit, lipsyl, ppiller mm)

SKOR

Gympaskor

Flip-flop

Converse

KLÄDER

Även här delar jag in i fyra olika packpåsar för att underlätta att hitta det jag behöver utan att rota igenom hela väskan.

- Byxor (jeans, harembyxor, 5st shorts, 1 par tights att resa i)

- Toppar (1 klänning, 6 linnen, 3 t-shirts, 1 tjocktröja, 1 långärmad tröja)

- Underkläder (sovkläder, 4 strumpor, 8 trosor, 1 sportbh, 1 bh, 2 toppar)

- Strand (handduk, 2 bikinis, sarong)

Mina tips när det kommer till packning:

1. LISTOR Gör en lista i god tid där du skriver ner vad du vill ta med. På det här sättet ser du tydligt vad du har och vad du saknar så att du har gott om tid att införskaffa allt du behöver. Till exempel myggmedel, vätskeersättning, reseapotek mm

2. TA BORT 70% Lägg fram all packning på sängen och ta bort 50-70% så har du ändå mer än tillräckligt med dig.

3. MATCHA Försök matcha outfits så att du har kläder som kan användas till allt. Försök även om möjligt matcha med färger, detta underlättar vid tvätt om du undviker till exempel den knallröda t-shirten!

4. ANPASSA Vad ska du göra på resan? Vandra, sola/bada, träna, jobba etc. Anpassa din packning och ta bara med bekväma kläder som passar din typ av resa.

5. ORGANISERA Dela upp din packning i olika kategorier och fördela i olika packpåsar. Detta underlättar när du vill komma åt något speciellt utan att rota igenom hela väskan.

När det kommer till väska så är det viktigaste att du känner dig bekväm. Jag köpte en Trollhetta i dammodell på 75L på XXL och är än hittills jättenöjd! Det bästa tycker jag är att man kan packa både från toppen men även som en vanlig resväska vilket är väldigt smidigt enligt mig. LÄNK till min väska https://www.xxl.se/bergans-trollhetta-75l-lady-ryggsack/p/1107979_1_style

Lycka till!

Det är nu fyra månader sedan jag sa upp mig, hyrde ut min lägenhet och åkte till Afrika! Bästa beslutet jag någonsin tagit. Jag har nu varit hemma i 34 dagar och jag kände att det var dags att åka iväg på nytt för att upptäcka något nytt. Jag valde att boka en enkelbiljett till Indien med planen att backpacka runt i Asien och sedan förhoppningsvis åka över till Australien. Tanken är att se vart jag hamnar och beroende på mitt humör, vem/vilka jag träffar, hur länge mina pengar räcker eller när jag får för mycket hemlängtan. Mer än så har jag inte bestämt vilket känns både spännande, kul och läskigt!

Många har frågat mig varför jag åker själv, hur jag vågar och påpekar att det är farligt osv. Anledningen till att jag åker själv är väldigt enkel egentligen. Ingen annan ville/kunde åka och jag vill åka NU. Efter min resa till Afrika själv så har jag lärt mig att jag klarar av mer än jag tror. Visst slår det mig ibland att det hade vart kul att uppleva allt nytt med bästa vännen, sitta uppe sent och planera resan tillsammans, ha säkerheten och tryggheten att man är två när man ska ta sig runt i främmande länder osv. Men vet ni vad känslan att jag ska planera och genomföra en "jorden runt resa"på egna ben är rätt jäkla FANTASTISK! jag är dessutom säker på att jag kommer att träffa så mycket härliga människor under resans gång att jag inte är rädd för att känna mig ensam även om jag startar själv.

Ett tips till er som funderar på att resa själv men är lite osäkra:

1. Kontakta en organisation (tillexempel Kilroy, Volontärresor, GoXplore eller liknande) för att hitta gruppaktiviteter, få tips och hjälp, hitta volontärjobb mm. detta är ett jättebra alternativ om man vill åka själv men ändå inte helt själv utan att man har en organisation att luta sig tillbaka mot. Man kan också boka in någon gruppaktivitet i början av resan vilket är ett bra sätt att hitta personer att fortsätta resa med.

2. Berätta att du ska resa för alla du känner och vart du ska. Det finns nästan alltid någon som känner någon som har vart där du ska/bor i landet/har tips från när de själva vart där mm. kan vara otroligt skönt att ha åtminstone en kontakt i landet eller platsen du ska till.

3. Registrera dig på någon sida så som Reskompis.nu eller liknande. Här kan du hitta andra personer som har liknande resplaner som dig! Antingen kan ni planera resan tillsammans eller så hittar du folk att möta upp på vägen och få hjälp/tips av varandra.

En av mina största frågor när jag började planera min resa var budget. Hur mycket behövde jag för en sådan här resa? Jag själv valde att boka med en organisation då jag ville volontärarbeta i Afrika. Detta kostar generellt mer men jag kände att det var värt att betala extra för annars hade jag nog inte åkt ensam för att upptäcka Afrika. Jag bokade biljetter via ticket (ca två månader i förväg) och jag åkte med Etiopian Airlines hela vägen vilket jag varmt rekommenderar! Vi mellanlandade i Rom (utan avstigning) samt i Etiopien för att städa/tanka planet. Jag åkte alltså med samma flygplan hela vägen vilket gjorde att jag slapp oroa mig för att mitt bagage skulle försvinna. SKÖNT!

Jag la även till en extra försäkring som täckte volontärarbete med djur och barn. När det kom till vaccinationerna så valde jag att ta kontakt med Sveavaccin. jag tog allt de rekommenderade då jag inte ville riskera att bli sjuk för att spara pengar. rabiessprutan var dyrast (det var totalt tre sprutor som hamnade på strax över 3.000kr totalt!), denna tog jag då jag skulle jobba med djur men skulle nog valt bort den om jag åkte till Afrika på semester eller enbart volontärarbetade med barn/community.

Flygbiljetter tur och retur: 8.356kr, Etiopian airlines bokat med Ticket.se

Extra försäkring: 2.900kr

vaccinationer: 5.020kr

Visum: ca 500kr

Inköp innan resa (utdrag ur brottsregistret, malariatabletter, solkräm etc): 1.751kr

Övrigt (snacks, souvenirer, aktiviteter mm): 8.093kr

Boende/mat/transport: 49.380kr

Totalt: 76.000 kr

När jag bestämde mig för den här resan hade jag satt upp en budget på 70.000kr som skulle täcka ALLt (före, under, efter resan). Enligt mig går det inte att sätta ett pris på det jag fick uppleva och se men jag hamnade i slutändan på ca 76.000kr och jag tycker det var värt varje krona jag spenderade.

Flygbiljetter: jag bokade mina flyg via Ticket.se

Visum: Jag fixade ett visum när jag anlände i Zimbabwe, på flygplatsen, för ca 30USD. Jag förlängde mitt visum under resans gång för ca 20USD

Vaccination: Jag tog rabies, twinrix (hepatit A +B), Dukoral och Typherix (tyfoid feber). Jag åt även malariatabletter som hette Lariam. jag fick dock en allergisk reaktion samt flertalet biverkningar av dessa tabletter och även av sorten Malarone som jag fick testa av en annan person.

Väskor: Jag hade en backpack på 75L samt en ryggsäck som handbagage

Försäkring: Jag använde min hemförsäkring samt la till en reseförsäkring som täckte volontärjobb med barn och djur

Här är min packning då jag spenderade två månader i Zimbabwe, Afrika under slutet på februari till slutet på april.

ELEKTRONIK

- Systemkamera + laddare

- Vattentät kamera + laddare

- Mobil + laddare + hörlurar

- Ipad + laddare

- Adapter

- Sladdar för att föra över bilder från kamerorna/mobil till ipaden

HYGIEN

- Smink

RESEAPOTEK

- Vätskeersättning

- Plåster (vanliga samt antibakteriella)

- Skavsårsplåster

- Fleecetröja

- Sportbh x2

- Bikini x1

Saker jag saknade under resans gång?

- Converse

- En till handduk och resehanddukar istället för vanlig frotté som jag tog med

- Vanlig bh

- Jeans

- Packpåsar

- Gopro

- Pincett

- Resehögtalare

Bok att läsa

Har insett att blogga inte riktigt är min grej haha men här kommer en liten uppdatering om min dag.

Imorse höll vi en lektion om durspår för en klass där eleverna är 10-13 år. Vi pratade om varför det är viktigt att lära sig om olika djurs spår och hur vi kan ha användning för det. Vi fick papperna med all information i bilen påväg till skolan så vi var inte alls förberedda så vi improviserade hela lektionen, som vanligt. Det gick jättebra dock och vi avslutade med en lek där en och en fick gå fram till tavlan och rita ett spår som resten av klassen fick gissa.

Efter det var det dags för drop-in där vi träffar barnen som bor och lever på gatan. Vi fick se vart de flesta av killarna sover vilket var väldigt tufft. Även om vi visste att de bor på gatan så är det svårt att föreställa sig hur det verkligen är. Det var så smutsigt och de hade bara några kartonger och 2-3 filtar som alla delade på. Vi bad om tillåtelse av den som äger området att få komma dit på fredag och städa och rengöra deras sovplatser tillsammans med pojkarna. Här i Zimbabwe är det förbjudet att ta kort på offentliga platser då de inte vill att man ska sprida bilder på sociala medier, därför har jag inga bilder på hur det såg ut.

Vi fick även veta att gasen är slut på drop-in som vi vanligtvis använder för att kunna laga lunch åt killarna när de kommer. De har inte råd att köpa en ny men vi räknade ut om vi alla betalade runt 30kr var så kan vi köpa en ny på fredag, så jag hoppas det blir av! De har varit väldigt få donationer senaste tiden så vi hade bara 15$ att handla mat till 25 killar för. Vi handlade bröd, bönor, falukorv och saft som de fick till lunch idag.

Efter lunchen så lekte vi, spelade fotboll och bara hängde och vi hade i uppgift att försöka få mer information om killarna för att kunna hjälpa dem bort från gatan. Vi hade med oss små whiteboardtavlor så jag började skriva Hi, my name is Malin och när jag såg att en av killarna tog en penna och gjorde likadant fast med sitt namn så fortsatte jag att skriva meningar för att få veta mer om honom.

När vi kom tillbaka till camp så hade vi vårt möte om vad vi ska göra imorgon och nu är jag ledig fram till nästa möte om 1 timme. Efter middagen åker jag till Mkoba clinic för att jobba ett till nattskift på förlossningsavdelningen.

När vi hoppar ur bilen säger Joy "don't let them inject you".

När vi kommer in i entrén så står dörren vidöppen, det är byggnation utanför och rakt innanför entrén så ligger det fullt med sjuka människor i sina sängar med dörrarna på vid gavel.

Vi går genom en korridor till en liten reception för att fylla i namn, personnummer osv och jag betalar avgiften på 30USD med en 50-lapp men får ingen växel tillbaka utan de säger att jag ska få det sen.

Jag blir kallad till sjuksystern efter ett tag och jag har fortfarande inte fått tillbaka några pengar då.

Hon tog tempen och bp vilket var väldigt lågt. Mer väntan. Medans jag sitter och väntar så fyller sjuksystern i journaler angående andra patienter och deras personuppgifter och sjukdomar/symptom mitt framför mig.

Jag fick gå in till doktorn efter ett tag och där fick jag förklara varför jag var där och han tittade på mina utslag i max 3 sekunder utan att överdriva och sedan skrev han ut recept på tabletter och salva jag skulle ta utan att förklara vad som var felet/orsaken.

Väl i väntrummet igen så får jag kvittot på recepten vilket var ytterligare 26.40USD som de ville ha men jag förklarade då att jag fortfarande inte fått min växel på 20USD tillbaka än så jag ville inte betala mer än 6.40...

Detta gick dom till slut med på varpå jag gav dom en 10-lapp men fick såklart ingen växel utan den skulle jag få senare.

Efter att hon i receptionen grävt i sin egen plånbok efter pengar och sprungit runt till 3 olika personer och frågat om de hade växel så fick jag tillslut min växel tillbaka. Detta med pengakris i Zimbabwe börjar göra sig märkbart. (Fick dessutom en trasig sedel som jag inte kunde handla med för den var ogiltig)

Under tiden allt detta händer så går strömmen så alla lampor slocknar och det blir mörkt under ca 10 minuter innan det tändes igen och ingen verkade bry sig.

Mer väntan då vi nu bara saknade själva medicinen. Jag blir inkallad till sjuksystern igen och trodde att jag bara skulle få mina tabletter och salva och kunna åka hem igen men icke...

Jag blir inföst i ett minimalt smutsigt rum med bland annat en soptunna överfylld med kanyler i som svämmade över och ut från detta rum hade precis ett litet barn på ca 4-5år gått ut och verkade helt seriöst inte må särskilt bra alls.

När jag gått in stänger de dörren och jag sitter på britsen (de har inte bytt "klädseln" av papper från det sjuka barnet och börjar känna smått panik och att jag inte ville andas in all sjukdom.

Helt plötsligt sticker Blessing in huvudet och säger "they'er gonna inject you" och ser skräckslagen ut. Jag frågar henne om jag verkligen måste varpå hon frågar sjuksystern som säger att ja det måste jag.

Två sjuksystrar kommer in och fumlar med massa kanyler, knyter en plasthandske (svinhårt) runt min arm för att pumpa upp blodet i venerna och sen håller båda fast mig och ena säger till mig att knyta knytnäven hårt och fortsätta spänna.

Helt plötsligt sticker hon in nålen i min hand och det gör så ont att jag börjar gråta hej vilt, smärtan blev bara värre och värre och jag trodde jag skulle dö. När hon tog ut nålen så säger hon "something went wrong" och när jag tittar på handen så rinner det massa blod och hon försöker stoppa det med bomull. Jag får en panikattack vilket jag aldrig fått förut vilket skrämde mig ännu mer. Jag kunde inte andas och grät/skrek och fick inte fram några ord och det gjorde så jävla ont. Mitt i allt detta håller sjuksystrarna fortfarande fast mig och rycker till mig min andra hand och försöker sticka mig igen.

Jag fick ännu mer panik och försökte knuffa bort hon med nålen och försökte förklara att jag var jätterädd och att jag inte förstod någonting av vad de gjorde eller varför de gjorde det.

Både Joy och Blessing kom in i rummet vid detta laget och försökte lugna mig men jag var helt skräckslagen så vi fick gå ut från sjukhuset jag blödandes, med en plasthandske knuten runt armen, mascara som rann över hela kinderna, storbölandes och hyperventilerande. Både patienter och sjuksystrar kom ut och kollade vad som hände haha...

Joy lyckades efter vad jag tyckte var 1 timme vilket förmodligen bara var 5 minuter lugna ner mig, förklara steg för steg vad de skulle göra och hur det skulle gå till och lovade att fråga doktorn varför dom ville ta det i handen (andra gången på sidan av handen) då detta gjorde mig extra rädd då jag bara tagit i armvecket förut.

När vi kommer in till sjuksystrarna igen börjar jag få panik igen och doktorn kom då och Joy förklarade allting och han sa att vi kan göra det i armvecket istället om det känns bättre och frågade även om jag hellre ville att han gjorde nästa injektion.

Han sa åt sjuksystrarna att gå ut och han var så lugn och snäll och pratade lugn med mig hela tiden så jag satt helt stilla och det gjorde knappt ont alls. Tänk vilken skillnad på personer.

Efter detta tog han bort bandaget på min hand som jag nu inte kunde röra och det gjorde fortfarande så jäkla ont. Vi ser då att handen är jättesvullen vid sticket.

Efter detta fick jag mina tabletter och krämen (äntligen) vilket var det enda jag trodde vi skulle göra från början och sedan åkte vi äntligen hem.

Allt detta tog nästan 3 timmar.

Det är svårt att förklara men känslan att sitta på en brits i ett litet smutsigt rum på ett minimalt trasigt sjukhus i ett av Afrikas fattigaste städer och inse att man ska få nålar stuckna i sig (och dessutom är sjukt nålrädd) och inte ens förstå vad de gör eller varför de gör det så brast det för mig. Ska ALDRIG klaga på vården i Sverige igen..

En vecka i Afrika:

- Har haft en heldag i stallet så att jag skulle få åka ut på safari med häst. Lärde mig rykta, sadla, ta mig upp på hästen och trava själv innan jag äntligen fick åka ut på en dagssafari och kom så nära alla djur vilket var så häftigt. Vi gick också rakt över en flod med hästarna så vattnet gick nästan ända upp till hästryggen och under nästan hela turen följde 2 zebror efter oss.

- Jag har sett elefanter, lejon, zebror, gnu, giraffer, antiloper, apor, vilda får och getter och massa fåglar.

- Varje gång lunch/middag är klar så börjar hela kökspersonalen dansa/sjunga för att visa att det är okej att ta mat.

- Vi har haft pizza and movienight vilket betydde att vi fick kall pizza och tittade på en skitdålig film men ändå, amazing

- Poolhäng: har inte blivit mycket tid över till det men när vi väl fick tid oj vad vi njöt (och brände oss)

- Har fått ersätta mina katter här nere för sällskap och det blev katten Charlie och åsnan Jackie som fick äran

- Doktorsbesök. Vaknade upp med några utslag på magen som nu spridit sig över hela magen, ryggen, halsen och lite på armarna. Detta i kombination med mardrömmar och illamående i 3 dagar resulterade i att jag inte får äta mina malariatabletter längre för att se om det blir bättre.

- Vi börjar första passet vid 6:45 och sista slutar runt 17:00 men det är oftast roliga saker så det känns inte som att jobba

- Vi har lagat staket, städat, burit plank, letat efter fällor och börjat laga vägen igen efter regnperioden. Vi hittade 33 stycken fällor på 2 timmar vilket är helt sjukt, så vi ska gå ut imorgon igen för att fortsätta leta.

- Jag har haft min första dag på barnhemmet, det finns plats för 10 pojkar där men just nu bor det 18st. Vi spelade fotboll, dansade och gjorde ballong-figurer. En riktigt bra dag!