Idag tog vi vår moppe till ett nytt ställe som heter rock beach bar. Vi visste inte riktigt vad vi väntade oss men väl framme möttes vi av en stor mysig bambuu "koja" och en liten pool. Vi har även utsikt över havet. Här har vi njutit av värmen, badat, spelat biljard, käkat, druckit öl, kokosnöt och lyssnat på Go musik. Vi trivs som fisken i vattnet.
Ikväll ska vi ta moppen till old town där det tydligen ska vara en marknad som de endast har en gång per år så det ska bli kul.
Övrigt måste jag bara ge all cred till hotell ägarna på vårt hotell som är så mysiga och tipsar om dessa saker till oss. Det kommer alltid fram och frågar hur vi mår och om vi sovit bra osv. Känns lite tråkigt att åka imorgon men vi känner oss ändå rätt färdiga här på koh Lanta.

Solen steker på oss och vi har ca 38 grader, vi njuter 😉 hoppas ni njuter lika mycket av snön!

Efter ha stannat på koh Lanta hela 4 nätter börjar vi bli lite rastlösa. Så imorgon fortsätter vi vår resa till koh phangan. Det blir en hel dag med båt, buss och båt från 8 på morgonen till fyra på eftermiddagen.
Det känns skönt att börja röra sig lite upp mot Bangkok redan nu så vi slipper en jätte resa med buss sen. Om vi skulle ta buss härifrån hade de tagit oss ca 12-14h.
Idag ska vi njuta av solen och sola en del så vi kommer hem lite bruna 😉
Här kommer en bild på min frukost utsikt.

Idag har vi mest legat på stranden hela dagen. Dock är både jag och Sakarias väldigt energiska och vi blir snabbt uttråkade av att bara ligga på stranden och sola.
Men idag har vi åkt runt och legat på olika stränder för att hålla oss sysselsatta. Sola, bada, sola sen byta strand ungefär så vi jobbar 😉
Men vi mår bra och har det svin gött. Vi njuter av värmen och utsikten.

För några dagar sen så anlände vi alltså till ön koh Lanta. Det är en ganska stor ö och turismen har väl nästan tagit över. Efter att ha varit i Myanmar där folket knappt kunde prata eller förstå engelska och helt plötsligt hörde vi att människor pratade svenska runt om kring oss.
Stor skillnad och alldeles för mycket turism....
Men det är mysigt här och stranden är fin.

Första dagen hyrde vi oss en moppe för att börja utforska. Vi kom en bra bit bort från all turism till ett litet ställde där vi hyrde oss en kajak och började Paddla. Vi paddlade på ganska länge runt en liten ö. På ön såg vi massvis med små apor som hoppade runt, vi hade köpt med oss ananas som vi kunde kasta till dem. Riktigt kul att se vilda apor.

Vi har bott i en bungalow två nätter och det var annorlunda. Litet och trångt men mysigt! Tur var hade vi ac. Det värsta var bara att på kvällen kom kackerlackorna fram och jag tror vi hade närmare tio stycken hos oss. Storleken på dem är ca 4-6 cm så det är fan äckliga. Men nu har vi flyttat och bor jätte mysigt i ett rum vid hamnen.

Idag bestämde vi oss att ta moppen till ett vattenfall. Vi körde i ca 30-40 min och väl framme fick vi först syn på fast kedjade elefanter. Det gjorde så sjukt ont att se dem där. Vi såg även när en av "skötarna" gick och drog en elefant i örat med en pinne. Många elefanter hade hål i sina öron efter detta...
Helt sjukt att se det och vi fick verkligen ont in i själen av det.
Efter det parkerade vi vår moppe och började vandra in i djungeln. Så förbereda vi var hade vi endast på oss flipp flopp, inget att rekommendera när man ska vandra i skogen. Vi gick i ca 30 min och väl framme hade vattenfallet torkat ut och det droppade endast liten vatten. Snacka om besvikelse. Påvägen tilllbaka såg vi en grotta vi gick in i. Det var svin häftigt!

Nu ska vi snart gå ut och äta. Hoppas ni har det bra :)

Har tagit super dåligt med bilder men här kommer lite bilder från templens i Bagan- Myanmar

Just nu sitter vi och avnjuter varsin öl på stranden och kollar solnedgången 😍
Plats: koh Lanta

Tänkte skriva en liten sammanfattning om vad vi tyckte om Myanmar och det vi upplevde här.

Yangon- då vi inte spenderat speciellt mycket tid här utan har mest passerat staden eller mellanlandat här så har vi inte mycket att säga.
Men det vi uppfattade om staden var att det var väldigt smutsigt och trångt. Det fanns en del gröna parker som var fina men tyvärr så var sjön som rann igenom väldigt ovårdad och den var grön och skiten.
Vi hann besöka ett stort tempel här som hade landets största Buddha. Ingen stad vi skulle rekommendera att spendera en längre tid i.

Ngwe saung- väldigt litet ställe dit turismen inte riktigt hade hunnit komma än. Stranden var fin och det var positivt att det inte har smällt upp massa hotell precis vid havet. Detta gjorde att vid havet såg man massa orörda palmer och fin utsikt. På moppe tog vi oss längs hela stranden på ca 30 minuter. Här kände man av fattigdomen och folk bodde i små hyddor eller endast under ett vindskydd.

Bagan- här ångrar vi att vi inte hann spendera mer tid. Utsikten från templen över staden var helt magisk. Templen och dess arkitektur var så vacker. En man sa till oss att han trodde att det fanns över 40000 tempel i området!! Jag är så glad att jag faktiskt har sett detta med egna ögon. Vi hade tänkt åka luftballong över staden men då vi hade så lite tid där så hann vi tyvärr inte med det. Är det något vi rekommenderar att göra i Myanmar så är det definitivt att åka upp till Bagan.

Nu bär det av till Thailand igen och förhoppningsvis kommer det upp massa bilder från vår resa här i Myanmar.

Idag har det varit en heldag på våra elvespor. Med dem har vi kunnat fara omkring mellan olika tempel för att se så många som vi orkat. Vid ett stort tempel hade det små affärs stånden tagit över och försäljarna var på oss som flugor. Det är väldigt synd då helheten av det vackra templen blev sämre. Vid ett stort tempel köpte vi på oss två målningar som det använder sand för att tillverka, vi betalade ca 360kr för dessa två.
Vi for sedan vidare och vi hamnade på ett mycket mindre tempel där det satt en kille med sina målningar, han fråga oss ifall vi ville stanna endast för att kolla på målningarna. Han berättade sedan för oss att det är väldigt få människor som kommer just hit och på tio dagar hade ingen varit här. Vi satt där och lyssnade på vad de olika målningarna föreställde och betydde. Målningarna var vackra och historierna fina. När vi hade suttit och kollat en stund på de olika målningarna och pratat med han en stund ville vi köpa oss en tavla för att hjälpa mannen. Han ville endast ha 48kr för en målning. Vi valde oss att ta två och utan att tänka på det frågade vi ifall vi kunde få båda för 80kr istället för 96kr. Han sa att det var okej men undra om vi kunde ge han 5kr så han kunde hjälpa sin mamma. Jag kolla på Sakarias och kände mig direkt oerhört dum som ens hade frågat om 16kr billigare. Jag gav han det 96kr även fast jag kunde fått det billigare och mannen blev stort sätt tårögd när han såg vad han fick. Vi fick två underbara målningar och han fick 96kr och blev helt till sig av lycka.
Vi gick därifrån och jag kände verkligen hur ont jag hade i själen av att jag hade försökt få det 16kr billigare, jag hade ont av att inte ge han mer pengar eller mer uppmärksamhet för det enda mannen ville ha av oss var vår uppmärksamhet så han kunde dela med sig av sina målningar.

Det kom även fram 3 barn till oss idag och fråga ifall vi ville köpa deras målningar, målningarna var inte så mycket att ha då jag skulle uppskatta deras ålder till mellan 6-8 år. Men vi gav dem några kronor och sedan peka det på min väska och jag såg att de peka på en Coka cola burk vi fick häromdagen på bussen. Jag gav dem bruken och det studsade av lycka. Jag ropade sedan till mig dem igen och öppnade väskan och tog fram en till burk, att se sån lycka i deras ögon av två små Cola burkar var helt klar det som gjorde dagen idag.

Nu sitter vi och väntar på att ta oss till busstationen sedan blir det nattbuss i 9 timmar.

Först så vill jag varna om ett äckligare inlägg men tänker dela med mig om det ändå! ( så pappa du bör hoppa detta ;) )

I söndags var det alltså dags för oss att förflytta oss. Vi hade bokat en buss någon dag innan av en kille som stod på gatan och sålde bussbiljetter. Vi fick det billigare än vad vi åkte till stranden för så vi blev nöjda. Vi fick då även chansen att boka platser vilket vi senare insåg var väldigt bra.
Klockan åtta på morgonen gick bussen. Som vanligt kom jag och Sakarias springandes i sista sekund men vi hann på! Direkt kom en kille på bussen och började dela ut svarta plast påsar till alla, detta var något vi inte direkt regerade över just då. Sen när bussen började åka märkte vi att detta var en betydligt äldre och sämre buss än vad vi hade kommit i. Det tog ca 30 minuter innan första Personen ( som dessutom satt på Sätet jämte ossj började kräkas av åk sjuka. Detta antagligen för att bussen skakade guppade och vägarna var riktigt krokiga och dåliga. Efter yttligare någon timma kom det på ännu mer folk och tillsklut blev bussen så full att folk fick sitta i gången och åka. Folk började kräkas både framför och jämte oss. Efter några timmar kände även jag att jag började må illa, både av att se och höra folk kräkas. Att de dessutom fick sitta och hålla i sina små kräkpåsar hela vägen gav hela bussen en rätt unken doft. Jag försökte dock fokusera på vägen och ställa in så jag fick kall luft på mig. Jag klarade mig som tur var från att spy...

Efter åtta timmar av bland de äckligaste bussresan jag varit med om så var vi framme i yangoon. Där fick vi sitta i ca 10h och vänta på nästa buss till bagan.
Som tur var hade Sakarias lyckats boka biljett till bagan med ett bolag så vi fick åka "VIP" buss. Bredare säten, bättre buss och mer benutrymme. Det blev inte jätte mycket sömn på den bussen heller så vi var Lagom trötta när vi väl var framme på hotellet sex på morgonen i old bagan.
Men nu är vi utvilade och vi har åkt runt på varsin elvespa här i old bagan och vi är så glada att vi tog oss hit. Kommer ladda upp så mycket bilder sen när jag har möjlighet men rekommenderar verkligen att googla på bagan/ old bagan då kommer man se utsikten vi har på alla tempel och det är verkligen så sjukt vackert och häftigt.

Imorgon är det dock tillbaka till yangoon redan då vi ska åka tillbaka till Thailand på onsdag.
Uppdaterar när jag har internet.

Saknar alla hemma ❤️

Men tyvärr så är Myanmar väldigt outvecklat land och wi-fi är inget du kan förlita dig på. Vi har iallafall förflyttat oss till ngwe saung beach vi åkte från yangoon ca 20.00 och var framme 4.00 på natten och som vi är så hade vi inte bokat något hotell. Som tur var så stannade vi utanför ett hotell där vi kunde checka in och sova två nätter. Tyvärr så var det ett väldigt dåligt hotell och sängarna var hårda och rummen ganska äckliga. Dessutom stängdes strömmen av 7.00 och kom inte på förrän 18.00 så då var det fruktansvärt varmt på rummet. Vi valde att flytta därifrån efter två nätter, men då turismen inte är så stor här så är hotell svin dyrt att bo på. Men jag satte ner foten och bokade på tre nätter på ett finare hotell. Jag betalde 650kr natten men nu har vi ett bra rum, vi bor på stranden, vi har pool och frukost ingår. Nu känns allt mycket lättare och vi kan njuta mer. Det som är så intressant här som jag skrev i förra inlägget är att vi är verkligen som utomjordingar och folk kollar och pekar men nu har folk till och med stannat och frågat ifall det får ta kort på oss. Vi har även sett folk ta smyg kort på oss men vi stannar gärna och ler när det tar bilder.
Idag hyrde vi en moppe och har tagit oss runt här. Det är väldigt lite och inte mycket att se. Men det är mycket fin natur som vi njuter av. Tyvärr så tar inte lokalbefolkningen hand om det och det är väldigt smutsigt och det ligger skräp överallt :(
Bilder kommer först när jag får bättre internet :)

Äntligen har vi fått sova ut i en riktig säng, duscha och fått i oss riktig mat.
Vi har varit ute och gått lite idag här i yangoon i Myanmar. Har aldrig känt mig så konstig och utstuderad som här, det är väldigt få turister här och vi är nog de enda västerlänningarna. Folk tutar, pekar och kollar.
Ikväll tar vi bussen mot havet, vi kör på nattbuss och det blir en resa på ca 8 timmar.
Hoppas på bättre wifi där :)