Hej allesammans, förlåt att vi inte har hört av oss.. Det har varit ett omtumlande dygn både med jetlag, fest och massa stress. Men det är först nu som vi verkligen har landat, just nu är kl alldeles strax 4 och vi sitter inne på rummet och facebookar efter en jävligt härlig dag.

Efter att ha flugit från Hong Kong till Phuket så hamnade vi i en taxi som tog ca 1 och det kostade inte mer än 50kr/person. Vi kom fram till hotellet och vi blev överraskade, trots att vi spräckte budgeten direkt så är vi jävligt glada i efterhand som tog ett väldigt fräscht hostel med AC och godkänn dusch och toalett.

När vi kom till vårt hotell som vi hade bokat kunde vi inte riktigt checka in, så vi drog på oss bikini och drog ner till stranden. Både Jag (Malin) och Emily som har varit i Thailand innan kan nog konstatera att detta är Thailands sämsta strand, väldigt ofräsch med ciggfimpar hit och dit och vattnet är inte alls lika fint som på andra delar av Thailand. Eftersom Jennifer fyllde 20 år igår tog vi även en thaimassage som var behövlig.

På kvällen så överraskade vi Jennifer med lite dricka och pad thai och sen var det dags att dra till den omtalade Bangla Road. Gatan var väldigt lång och stökig, men vi höll oss till den skandinaviska baren GG/Grabbarna Grus. Det var härligt häng där med bra musik, men en sak är säker, Jossan är både en dålig förlorare och måste lära sig reglerna i beer pong. Där hade vi det riktigt roligt och om man säger såhär så satte vi ribban väldigt högt för kommande kvällar och är nog väldigt svårslagen..

Imorse väckte Jossan oss med frukost på sängen efter ha varit ute och gått sen kl 7 på morgonen och sen var det dags och bege sig till den stora statyn Buddha. Vi hittade en tuktuk chaufför som var villig att ta emot en billig peng för den långa resan, det tog ca. 1h upp till berget, vilket var väldigt tur i sig. Jossan ville nämligen att vi skulle vandra upp för berget och jag kan garantera att vi inte hade varit framme än..

Väl där uppe var då Buddha som var gigantisk och det fanns även ett tempel med en munk som ''välsignade'' oss. Kort och gott fick vi ett armband och en smisk på huvudet med heligt vatten. Jag kan lova er att det bokstavligt talat var heligt, för vi alla var så svettiga så det svalkade gott.

Efter att vi letade upp vår ''123 chaufför'' som hade suttit och väntat där i en timma i ett tält, så körde han oss en bit bort där jag (Malin) och Emily red på elefanter. Jag har gjort det förut, men minns aldrig att det var såååååhär läskigt. Sen så körde våran privat chaffis oss till en resturang som ligger nära där vi bor. Efter att ha daldat efter oss idioter en hel dag, så betalade vi totalt 1000bath vilket är ca 60kr vardera, men såklart att Jossan försökte pruta ner priset men jag tyckte det var synd om stackarn, som såg relativt fattig ut. Så han var absolut välförtjänad av 250kr kan jag tyckta.. haha

Ikväll så tar vi det nog bara lugnt och laddar upp inför Phi Phi Island som det bär av till imorgon. Stay tuned!

Hej och vad roligt att du har hittat hit till vår blogg. När jag säger vår så menar jag min (Malin), Jennifer, Emily och Josefins "Asien-blogg". Ja, precis som det låter. Vi ska alltså till Asien och backpacka på obestämd tid nu på tisdag (den 2 februari), här kommer vi uppdatera flitigt på bloggen om tips på våra smultronställen och hur vår vardag kommer se ut där nere.

När vi har planerat vår resa så har vi kollat in många andra resebloggare som faktiskt har backpackat i Asien tidigare. Och vi upptäckte rätt snart att nästan alla backpackers skaffar ett kontokort som inte tar någon valutapåslag. Kort och gott betyder det att för varje köp eller uttag man gör så dras en extra avgift mellan 1-3% utav ditt köp. Vilket är en väldigt onödig kostnad. Så såklart skaffade vi Ica banken, som gick prima. Men för bara någon vecka sedan fick vi reda på att Ica banken ska införa valutapåslag mars 2016, vilket i längden "bara" hade gynnat oss i en månad..

Mitt i stressen så försöker vi leta upp en ny bank som inte tar denna extra avgift. Två veckor innan avresa ansökte jag och Emily om ett bankkort hos COOP och det stod att de skulle ta mellan 1-2 veckor. Vi var glada och lättade över att KANSKE hinna få ett bankkort i tid och slippa betala denna onödiga kostnaden nere i Asien. Idag fick vi hem våra kort... Jag kan säga såhär mycket, det var inte något bankkort. Det var ett Coop-bonuskort och vi är nu mera med i deras konsumentförening. Vi betalade alltså 100kr för ett medlemskort på Coop och inte ett bankkort. Hopp.

Vi har skrattat åt detta rätt länge nu, det var faktiskt ganska kul med tanke på att det verkligen BARA är vi som klantar till oss såhär!

Vem vet, kanske man får bonus på Coop kortet på att köpa nudlar där nere i Thailand, då kommer de ju till användning trots allt.. Eller? Vi får ser hur vi gör framöver, men en sak är säker: vi kommer inte hinna få ett bankkort innan vi reser ner. Livet som optimist och leva efter mottot "det löser sig". Det gör inte alltid det.

På tisdag börjar livets resa, men först ska jag ner till Landskrona och hälsa på två saknade vänner.