Foto: Jag | Sony a5000 + sony 16-55 mm

Snön har fallit friskt ända sen i fredags här hemma, och just nu ser det ut som ett juligt landskap överallt ute. Mer snö väntas desstom, så de återstår att se hur de blir efter vägarna på jobbet resten av veckan.

Men just nu tänker jag inte tänka så mycket på de utan njuter istället av synen jag just nu ser utanför mitt vardagsrumsfönster. Satte upp granris och en ljusslinga på balkongräcket förra veckan, vilket kändes tur att jag gjorde i och med snön som nu fallit. Så himla mysigt blir det iallafall att lysa upp i vintermörket med lite belysning, julkänslan börjar dessutom krypa sig in i kroppen.

Väckaren ringer 3.30, kliver motvilligt upp ur den varma sängen men önskar helst att kunde fått ligga kvar ett tag till.
Drar på mig arbetskläderna och göra mig klar för att åka på jobbet.

Ute är de sådär krispigt kallt och de knarrar under skorna när jag går ut till bilen.

Kommer på jobbet, loggar in, hämtar körschemat och kollar vilken buss jag ska ha.
Går ut i garaget och startar upp, känner mig tacksam att bussen är varm så jag slipper frysa. Ger mig i väg för att tom köra till Skelleftehamn och starta morgonens första tur.

Nu sitter jag och  väntar andra turen. Men usch så tidigt de är att vara uppe den här tiden på morgonen.

Tur att detta är ett kort pass, och att jag får åka hem och sova igen en stund 9.40 innan jag tar itu med resten av dagens bestyr.

Foto- Natur

Foto: Jag | Nikon D60 + Tamron 70-300 mm

Vintern har sakta börjat smyga sig på här uppe i Skellefteå. De har hunnit komma snö, den har tinat bort, de har blivit bara is av alltihopa och så kom de lite snö till. Lite av en skräck som bussförare då halka är de sista väglaget man vill ha.

Men fast jag på jobbet tycker att vintern den besvärligaste årstiden att köra, så tycker jag att de är en av dom bästa när de gäller att fotografera. Allt är så vitt och fint och den första frosten är så vacker när den glimmar i solen.

Dessa bilder är fotade för några veckor sen, när den första frosten kom och jag glatt sprang ut med kameran en morgon innan solen hann tina undan den.

Allmänt/Dagbok

Kul att du har hittat hit. Du som läser de här kanske kommer från min gamla blogg och då är jag tacksam att du fortsätter följa mig. Gissar att de är många av mina gamla läsare som hittar hit så någon lång presentation kanske inte behövs. Om du är ny här på bloggen, så välkommen hit du med! En liten presention av mig finns i under min profilbild här till vänster.

Har bloggat på blogg.se sen 2007 men kände att de var dags för något nytt nu. Så nu testar vi de den är bloggen och ser hur de fungerar. Hoppas att nouw kommer att leverar bra erfarenheter.

Har importerat alla gamla inlägg så arkivet finns kvar om ni vill titta er tillbaka.

Välkommen!

Foto- Natur
Det har regnat och regnat och regnat och så regnat lite till dom senaste veckorna. Nästan så att jag trott att solen hade försvunnit. Men så vaknade jag till att solen letade sig in mellan gardinerna i sovrummet imorse. Det är inte möjligt tänkte jag, de är SOL och klarblå himmel ute! Kände mig genast lite piggare bara av att få se solen.

Tvättning stod på schemat idag, men mellan besöken till tvättstugan i eftermiddag så passade jag på att ta cykeln och få lite friskluft, lite d-vitamin av solen och njuta av dom lilla höstfärger som än finns kvar ute i naturen.
Solen du är så fin, du får gärna dyka upp igen imorgon. Nu räcker det med regn!

Allmänt/Dagbok
I skrivande stund ligger jag i soffan och snörvlar och hostar medans jag lyssnar på regnet som stundvis öser ner utanför. Har åkt på en riktig prakt förkylning och mår inte alls bra.

Tvingade mig själv på jobbet igår då jag bara hade ett pass 04.30- 9.30, men de var tungt nog. Sen låg jag deckad i soffan resten av dagen och orkade ingentig. Idag mår jag lite bättre, men långt ifrån bra, tur nog är jag ledig så försöker kurera mig så mycket det bara går.  Vila, dricka te och bara ta de allmänt lungt så kanske jag är mer på benen imorgon.

Vad har ni för knep för att lindra en förkylning?

Foto: Jag | Mobilbilder

Semestern är slut och jag är tillbaka till vardagen och jobbet sen förra veckan. Kändes lite tungt att börja om att jobba förra veckan och dessutom att börja med en monstervecka med långa dagar. Bussyrkets baksida och nackdel, dessa obekväma arbetstider och massiva arbetsdagar man har ibland.
Men efter imorgon är de äntligen helg och jag är ledig och de ska jag njuta av till max.

Tog en oplanerad paus från bloggen under semestern, men jag har en hel del bilder att visa bland annat från min och hjärtats minisemester vi gjorde till Luleå under semestern. Dom kommer så småningom dyka upp här på bloggen.

Nu blir de lite chill i soffan innan jag ska rasa ner i sängen, väckaren ringer tidigt imorgon.

Ha de bra så syns vi snart igen!

Allmänt/Dagbok
Vissa speciela platser kan man besöka många gånger om. En av mina såna ställen är Bjuröklubb, jag har varit där många gånger tidigare men jag blir aldrig trött på stället. Känns som att alltid hittar något nytt man inte sett.

Idag tog jag och hjärtat bilen och åkte dit, promenerade upp till fyren och beundrade utsikten, tyvärr lite väl disigt ut över havet just idag.

Sen tog vi en fika på Café fyren, något jag faktiskt inte gjort tidigare när jag varit i Bjuröklubb. Så de var något nytt, men väldigt goda mackor hade dom iallafall.
Vi promenerade även ner till gästhamnen och tittade runt lite där och gick en liten bit längst stenstranden.
Hittade massor med blåbär i skogen på väg tillbakas till bilen. De måste man ju bara passa på att plocka.
Mums med blåbär!

Efter några timmar letade vi oss alltså tillslut hemåt igen, trötta i benen av allt promenerande men de har varit en väldigt trevlig dag.

Allmänt/Dagbok
För mig är semester och sommar förknippat med att man tar dagarna som dom kommer och att man kan vara spontan med saker och inte behöva känna några måsten.

Förra fredagen bestämde jag och hjärtat oss för att åka och gå på en marknad i Byske. Vi strosade runt där bland marknadsstånden i lugn och ro. Strax efter lunchtid var vi nöjda och blelåtna och kände att vi behövde få oss nått att äta. Men villrådiga om var vi ville äta slutade de hela med att vi satte oss i bilen och åkte norrut, för att tillslut hamna i Piteå och gå på stan där och äta på mysiga Café Piteå.

Vi strosade sen runt vid västra kajen, köpte en glass från "glassbåten" och beundrade utsikten från campingen och gästhamnen. Sen letade vi oss hem mot Skellefteå.

Älskar att bara spontant och kanske lite galet komma på saker man plötsligt känner för att göra bara för att man har semester och kan göra vad man vill.

Foto: Jag | Sony A5000 + E PZ 16-50 mm

Vet inte vad de är med mig och vatten, men de får man at känna nått slags lugn.

Häromdagen var jag och hjärtat ut på en spontan liten biltur ut mot Skelleftehamn och havet. Vädret var verkligen piss, de regnade och var inte alls varmt. Trotsade iallafall regnet och promenerade ner till vattnet och knäppte några bilder. Hade de bara varit bättre väder hade jag satt mig ner en stund och blickat ut över vattnet och bara varit för en stund.