View tracker

Det har varit ett väldigt långt uppehåll från bloggen för min del och tyvärr även från mitt nyttiga liv! Under sommaren har jag fokuserat på att vila upp mig inför hösten och därför har varken maten eller träningen varit prio ett vilket också syns på vågen.

Jag har ännu den här veckan kvar av min semester så därför tänkte jag passa på att fokusera på både mat och träning fullt ut för att komma in i mitt flow igen.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Det här är nya målen för den här månaden. Jag kan erkänna att förra månadens mål inte var i närheten av att uppfyllas då jag varit otroligt slarvig med både träning, mat och vatten. Som ett brev på posten kom då självklart sötsuget tillbaka så det blir kämpigt att få bort det igen, något som jag kommer att lägga mycket fokus på nu.

Även mitt vattendrickande måste bli bättre igen då jag ser hur mycket det hjälper mot matsuget. Därför är det återigen minst 2 liter om dagen som gäller.

Vad det gäller träningen så har jag även slarvat där, och då mest med promenaderna pågrund av skitvädret som har varit. Men det är ingen ursäkt så det måste jag absolut förbättra den här månaden!

Det enda som egentligen varit positivt den här månaden är att jag faktiskt ändå lyclats gå ner i vikt, samt att min kondis har blivit extremt mycket bättre. Från att precis ha klarat att springa 20min på löpbandet med en hastighet på 8,8 har jag nu kunnat springa 20min med 10,0 som hastighet så det känns riktigt riktigt bra! Att jag även har klarat  milen på crosstrainer på 32min är en stor motivationskälla så det är verkligen tur att jag har haft dessa att falla tillbaka på de dagar det har känts tungt!​

Likes

Comments

View tracker

Jag insåg tidigare att det är väldigt längesen jag har uppdaterat här men här kommer iallafall resultatet efter 8 veckor. Det var inte särskilt stor skillnad från resultatet efter 4 veckor men jag är ändå nöjd.
Kondisen är mycket bättre och jag känner mig starkare än någonsin så det är bara att kämpa på!

Det här är bilderna från början till nu och som man ser så är det inte särskilt stor skillnad på dom 2 senaste men det är inte hela världen!

Dessa mått är från start till nu så det är iallafall minus överallt men till nästa mätning hoppas jag på lite bättre resultat.

Likes

Comments

Den här veckan har träningen blivit lite lidande på grund av min förkylning. Jag har dock försökt ta promenader men fick ett överansträngt framsida ben istället så även dessa blev lidande i slutet av veckan.

Löpningen efter gympassen valde jag att skippa helt under hela veckan eftersom jag var rädd att göra allt värre, crosstrainerpassen kunde jag dock genomföra i slutet av veckan som planerat så det var riktigt skönt!

Likes

Comments

Förra veckan har det inte blivit mycket uppdateringar, både på grund av att jag har varit förkyld i början av veckan men också för att jag har haft extremt mycket att göra. Det har helt enkelt inte funnits tid, därför kommer jag att lägga upp veckans träning senare under dagen.

En rolig grej är iallafall att jag har nått mitt första delmål, -10kg redan nu. Jag hade som mål att klara det på 10 veckor men tydligen gick det fortare än så, endast 6 veckor tog det så jag är mer än nöjd nu!

Likes

Comments

Idag var det dags för nya lunchlådor igen men den här gången fick det återigen bli skinksåsen jag gjorde för någon vecka sedan eftersom jag inte orkade åka och handla och allt jag behövde fanns hemma.

Till middag blev det däremot något jag aldrig provat förut, Omelettpizza. Hur enkelt som helst och det bästa är att den går att variera med precis det man vill ha på, jag tog skinka som blev över från lunchlådorna, champinjoner och tomat. Det här är en väldigt bra maträtt när man inte har någon inspiration eller tid till att fixa avancerad mat.

Likes

Comments

Den här veckan kändes som en riktigt bra vecka med mycket fokus på cardio. Jag har från att knappt ha kunnat springa 1km till nu kunnat springa 5km utan problem så just löpningen får ta stor plats under gympassen nu. Eftersom jag inte känner att jag kan springa nog långt för ett eget pass med bara löpning så väljer jag att köra det efter styrkepassen, dels för att förbränningen är hög direkt efter passet men också för att det är härligt att göra av med den sista energin.

Likes

Comments

Jag har nu kört crosstrainer några gånger och jag måste erkänna att jag är riktigt stolt över mig själv. På 3 gånger har ja lyckats minska min tid på milen med flera minuter.

Första passet klarade jag exakt 1mil på 60 minuter och redan där var jag nöjd. Men tävlingsmänniskan i mig vaknade och jag ville verkligen förbättra mig vilket jag också gjorde till nästa pass.

Den gången klarade jag milen på 52 minuter och jag kände mig som världens snabbaste. Men återigen var jag inte helt nöjd utan ville testa om det gick att förbättra ytterligare, och till min förvåning lyckades jag med det.

Under dagens pass lyckades jag klara milen på 48minuter vilket betyder att jag har förbättrat min tid med 12minuter från start! Så fort trodde jag inte att det skulle gå men tydligen klarar kroppen mer än jag tror.

Dessa tider har verkligen gjort mig taggad på att fortsätta, förhoppningsvis med ännu bättre tider!

Likes

Comments

Jag är en person som verkligen går "all in" när jag väl bestämt mig för något och så även med kost och träning. Dock vet jag av tidigare erfarenhet att det kan bli lite väl mycket maniskt beteende från min sida vilket ofta resulterar i att jag struntar i allt och tappar kontrollen helt.

Därför valde jag att sätta upp mål månad för månad istället för några långt in i framtiden, på det sättet kan jag kontrollera det bättre.

Träningsdagarna jag satt upp som mål för varje månad är inget jag håller maniskt på, ibland blir det några fler pass och ibland några färre, det gäller att lyssna på kroppen. Orkar jag mer än det jag satt som mål är det bara ett plus men skulle jag inte orka är det inte hela världen.

Det enda jag verkligen kan säga är att träningen gör mig glad och full med energi, det finns inget härligare än att ta ut sig till Max och verkligen känna att kroppen hela tiden förändras och blir starkare.

Min största svaghet har alltid varit konditionen, mycket på grund av min astma men även för att det är så extremt tråkigt att springa. Det är det tänket jag ofta fastnat i, men den här gången valde jag att använda mig av andra konditionsmetoder och plötsligt har det blivit riktigt roligt.
Jag kan till och med erkänna att löpning blivit roligare, speciellt när jag hela tiden ser att jag klarar längre och längre. Redan igår klarade jag månadens mål att springa 30 minuter så det kan bara bli bättre från och med nu.

Det viktigaste för en lyckad viktnedgång enligt mig är balans, det finns bra och dåliga dagar. Jag anser även att man ska kunna leva ett sådant normalt liv som möjligt och inte fastna i ett beteende som gör att man inte längre kan göra något annat utan att tänka på ifall det förstör viktnedgången, man måste få leva också!

Likes

Comments

Jag hade kvar matlådor från helgen så det var först idag jag behövde laga ny middag.

Den här gången fick det bli en gammal favorit, Lövbiffsgryta. Till detta valde jag att ha blomkål till 2 måltider och sallad till den jag åt idag men till dom andra två middagarna har jag inte riktigt bestämt mig för tillbehör ännu. Det är just det som är bra med den här maten, det går att variera rejält och det är sådant jag gillar.

Likes

Comments