Haft bästa dan hittills definitivt. Hade som sagt min träff med finskan idag och det var verkligen jättekul. Hon är också relativt ny här så vi hade mycket att snacka om. Dessutom har hon också långdistans förhållande. Vi planerade träff imorgon även och ska på bio med ett annat au pair gäng på torsdag. Vi ska faktiskt på utebion som jag pratade om i förra inlägget. Dem ska visa La La Land. I helgen så ska jag antingen hänga med familjen till deras båt i Lake Komo i Italien eller stanna kvar här i Basel och gå ut med Anne (finsken). Har fortfarande inte bestämt mig men är verkligen sugen på att gå ut.. Lake Komo sägs dock vara en av världens vackraste platser. Får se hur det blir. På tisdag ska jag hänga med Anne till hennes språkkurs och eventuellt börja i den.
Tchüss alla där hemma!

Min första lediga dag här i Basel. Var nere på stan runt lunch. Satte mig sen på Starbucks för att snylta internet. Hände faktiskt en väldigt spännande sak idag. Har bestämt träff med en finska som också är au pair här. Skrev lite spontant ett inlägg och frågade om någon ville ses i en au pair grupp jag är med i. Fått 5 till som vill ses så lär väl ha fullt upp varje helg nu framöver haha. Hoppas jag kommer iväg på utebion som ni kan se på en av bilderna här under. Precis bredvid låg ett slott (?) och kände jag var tvungen ta en bild för de såg så Harry Potter-igt.

Saker rullar på här i Schweiz. Börjat köra bil här vilket både är läskigt men kul. Så småningom ska jag börja hämta och skjutsa barnen till skolan och aktiviteter. Det ser jag fram emot!! Igår skypade jag med familjen där hemma. Saknar verkligen tryggheten man har hemma och att man vet hur allting är och går till. Men jag kämpar på här.

Här kommer lite bilder från min tur till stan igår..

Här kommer lite bilder på lägenheten jag ska bo i tills lägenheten i familjens hus är renoverad. Det är en 3a men ett rum är ganska stökigt så använder inte det rummet. Trivs ganska bra här! Finns inget som saknas direkt om man inte bortser från internet som vi ska fixa i veckan. Har gott om plats så ser verkligen fram emot när mina kompisar kommer ner på besök. Finns även en mataffär bara ca 50 meter härifrån.

Kom fram runt halv 12 igår. Fick ta en taxi till lägenheten men det var inte alls långt från flygplatsen. Taxichauffören pratade dock inte så bra engelska och trodde jag skulle jobba som operasångare istället för au pair. Lägenheten jag ska bo i för tillfället är verkligen inget att klaga över. Visst den är en aning gammal men de flesta möbler är nya. Dessutom har jag apple tv och kapselkaffemaskin (?). Vaknade tidigt idag och åt frukost med familjen. Runt 12 åkte vi till zoo:t som finns här i Basel. Var jättemysigt! Var sen hemma lite och spelade spel med ett av barnen. Runt 5-6 åkte vi in till stan och kollade centrum. Vi gick en bit längs Rhen och kollade på alla som badade i floden. Det är nämligen en ganska stor grej att man hoppas i i början av floden och glider med strömmen flera kilometer. För att slippa gå tillbaka så har alla sina kläder i vattentäta påsar. Ska verkligen testa på detta nån gång när jag får tid!

Sitter i skrivande stund på ett flygplan någonstans över Tyskland. Trots lite problem så har det gått väldigt bra. Hade packat 2 kilo för mycket i min ena väska men löste sig då det ingick två väskor på min biljett med en total vikt på 40 kg. Sen var det dags för säkerhetskontrollen och för en gångs skull så pep det inte i metalldetektorn. Alltid haft otur i dem där. Kunde efter kontrollen äntligen slappna av, men inte för en lång stund. Står i kön till starbucks när jag ser att mitt plan redan börjat boarda. På 5 min fick jag springa genom hela kastrup längst bort till gate F. Hann i alla fall och fick dessutom en hel rad för mig själv på flyget. Hoppas resten av resan går bra för längtar verkligen fram till sängen nu. Puss alla där hemma!

Nu börjar nervositeten kännas. Packat klart snart och sagt hejdå till de flesta vännerna. Ikväll ska det ätas fläsk med löksås som jag önskat som "sista måltid". Idag var jag, Hanna och Emma på roadtrip och kollade in kusten. Känns lite jobbigt att flytta till inlandet om jag ska vara ärlig men får ta ett dopp i Rhen om längtan blir för stor.

2 dagar kvar innan flyget går från Köpenhamns flygplats. Blandade känslor just nu. Så klart tråkigt att lämna alla kära och nära men samtidigt ska det bli skönt att komma ifrån Kalmar, eller ja Sverige för den delen också. Är glad att det känns så bra och tryggt med familjen och dem har verkligen varit hjälpsamma med allting. Nu ska jag fokusera på att umgås med alla så mycket jag kan innan bilen går neråt på måndag morgon. Först blir det nog att reda ut packkaoset hemma. Att packa för 1 år är en utmaning ska jag säga..