Endast en vecka tog det innan nästa marknad började byggas upp här i Basel. Nu är julmarknaden i full gång och kommer pågå tills 23 december. Dom spar verkligen inte in på julfirandet här. Över hela stan finns även julbelysning. Ska se om jag får några bra bilder någon dag..
Glühwein är för övrigt Schweiz motsvarighet till glögg.

Nu känns det att det är jul på gång i Schweiz. Julskyltning och betydligt kallare grader ute. Har varit här över 3 månader nu vilket både känns mycket och lite. Om 3 veckor så ska jag dock hem för lite semester och fira jul. Det känns skönt att komma hem lite, speciellt då jag stannar 3 veckor. Det jag haft för mig de senaste veckorna är besök från både syskon och pojkvän. Det har varit jätteroligt med lite besök från hemifrån. Denna helgen är jag dock ensam så har planerat att göra någon resa själv. Kan bli en tur till Zürich eventuellt då jag aldrig varit där.

Förra söndagen lånade jag, Anne och Hannah bilen och körde söder ut mot alperna. Vi åkte först till Interlaken, en väldigt turistig by mitt bland bergen. Vi hade sen spanat in en sjö som vi sett många gånger på Pinterest. Blausee heter stället och måste säga att det var helt magiskt. Vi hade dock otur med vädret men det gjorde ingenting då vi hade en otroligt rolig dag. Vi avslutade sen kvällen i Tyskland på mcdonalds. Nu en vecka senare så har jag besök från Sverige. Mina syskon är här och stannar tills söndag. Hittills har vi kollat stan och ätit på höstmarknaden som fortfarande pågår. Åt världens goaste crépes. Imorgon väntar badland med turkiskt spa.

Höstmarknaden har kommit till Basel, men min dag började med att kolla ett av barnens fotbollsturnering. Han var jätteduktig och de vann 2/3 matcher. Efter det mötte jag upp Anne och vi begav oss mot marknaden. Den var utspridd över heeela staden och det var verkligen jättemysigt. Hörde dock att det varit en olycka vid en åkattraktion så vet inte om jag kommer våga mig upp i någon. Det återstå att se.

Kom hem nu i måndags. Flygresan gick bra och hade sällskap av Hannah, en annan au pair här. Det kändes först konstigt att vara tillbaka men nu efter några dagar så känns det skönt att vara tillbaka i vardagen. Ser nu fram emot helg då det är en jättestor höstmarknad här i stan. Sen blir det nog en sväng ut med Anne också och en shoppingtur i Tyskland. Så skönt att man bara kan ta spårvagnen 15 min och kunna handla för 20% billigare i princip.

Länge sen jag uppdaterade här och det har berott på att jag haft fullt upp. Är just nu hemma i Sverige för har 2 veckor semester. Känns konstigt men skönt att vara hemma. Åker hem 16onde oktober så ska försöka njuta av resterande tiden nu. Blandade känslor om att åka tillbaka. Kommer sakna alla människor men är samtidigt taggad på att resa så mycket jag kan nu när jag kommer tillbaka. Är sugen på Paris, Amsterdam eller kanske Frankfurt då jag hört att primark finns där. Lite resor har det blivit den senaste månaden i alla fall. Jag och Anne åkte på en dagstripp i hela Schweiz och såg Genéve, Bern och en jättemysig turistort som heter Interlaken. Insett att jag vill få ut så mycket resande jag kan nu under mitt år i Schweiz då det är så sjuukt billigt och att Basel ligger så geografiskt bra. Finns tex bussresor till Milano för 400kr ca.
För att summera min senaste månad kommer en liten bildbomb...

Helt sjukt hur snabbt tiden går här. Nu är jag inne på min 5 vecka här vilket även innebär att jag bott här i en hel månad. Skönt att kunna bocka av de. Jag har börjat sakna Sverige en hel del dock och kan va allt från Bosse min hund till vädret där hemma. Sen alla människor så klart också. Men ja jag åker ju hem om 2 veckor för lite semester så just nu är jag mest taggad på vad dessa två veckor har att erbjuda. Lär bli utgång med Anne x antal gånger här i Schweiz. Tur alkoholen är billig i alla fall..
Tschüss alla där hemma

Denna helgen har jag haft finbesök från hemifrån. Runt 8-9 landade mina fina barndomskompisar här i Basel. Så skönt att se lite ansikten man känner igen. Efter en stunds kramandes på flygplatsen åkte vi hem till lägenheten för att ladda upp inför kvällen. Nära de lite mer sunkiga områdena i Basel hittade vi en club tillslut som till och med gav oss gratis inträde. Väl där inne dracks det 40 kronors drinkar och dansades. Runt 3 drog vi hem igen. På lördagen var det dags för shopping och strosandes i stan. På kvällen åt vi sedan på en italiensk restaurang. Var egentligen inte taggad på utgång på lördagen då jag var väääldigt bakis men blev en sväng till samma club som vi var på kvällen innan. Eller ja det var nog mer än en sväng vi stannade där tills halv 6. Söndagen kom vi därför inte från huset förens 1-2 och tog oss in mot stan för att bada i Rhen. Kallt var det men jätteroligt. På kvällen tog vi hem mat från italienska stället och kollade gammalt Paradise Hotel. Perfekt avslutning på denna helg.

Att vakna upp lördagmorgon med denna utsikten kan jag absolut inte klaga på. Hela dagen på lördag åkte vi båt och stannade för att bada på olika platser. Måste säga att det är en av de finaste platser jag varit på. Just nu ligger jag däremot med solbränd rygg på hotellrummet, men man ska inte klaga. Imorgon bär det av hemåt igen och ska bli spännande att åka bil genom Alperna.

Sitter i skrivande stund utanför yngsta sonens skola och väntar på att han ska sluta. Sen ska vi hämta upp syrran och sedan direkt till sonens handbollsträning. Är lite nervös för ska köra på en ny väg i en annan del av stan. Efter träningen ska vi skynda hem för vid 7 ska jag, anne och några andra au pairer mötas upp vid Rhen. Eller vi har planerat det men just nu är det ett väldigt stort åskmoln bakom bergen som är påväg hit så vi får se vad vi kommer hitta på. Bestämde mig igår för att det blir Italien i helgen. Jag och Anne snackade om att eventuellt åka på Lollapalooza i Berlin om 2 veckor. Jättebra lineup med Mumford and sons, The XX, Galantis, Foo fighters och Rudimental.