23 November

Idag kom Lydia till Cairns, mötte upp henne på hostlet och gick sedan mot lagunen där vi hängde i skuggan (det är för varmt för att ligga i solen).

Efter begav vi oss tillbaka mot hostlet för att hämta upp Stine och sedan vidare för att kika i butiker och införskaffa lite käk, pastasallad med extra allt stod på menyn :). Vi drack lite vin på balkongen innan vi begav oss ut mot stan, drack lite öl och hade det allmänt trevligt :)

22 November

Försökte ta mig en sovmorgon men jag gick ändå upp vid 9. Sprang runt i affärer för att hitta något att kunna dölja rygg, bröst och axlar då jag har bränt mig rejält.. Sedan gick jag med Emma & Siri till lagunen där vi även mötte upp Fredrik och Nils, vi hängde där hela dagen :)

Kvällen avslutade vi med bio vilket var mysigt. När vi kom hem hade vi fått fyra nya roomies och alla sov så vi gick och la oss vi med :) // detta är var jag menade med ett ganska innehållslöst inlägg, men det får ni leva med :)

21 November

Vid 8 gick jag upp och förberedde inför dagens äventyr, jag skulle nämligen ut till barriärrevet och kika lite. Hade lite förhoppningar om att få dyka trots astman (tjejerna i rummet hade vart på tur innan och då hade någon med astma fåra dyka) men efter diskussion och övervägande kring risker så blev det enbart snorkling för min del, men det är inte fy skam. Dock var resan ut till revet en historia för sig, jag var SÅ sjösjuk, tydligen var det 7,5 på en 10 gradig skala om hur tuffa vågorna var och jag mådde verkligen pyton. Men när jag väl fick hoppa i vattnet så släppte det lite. Vi fick simma runt och utforska fritt så länge vi va inom en 50 meters radie på båten. Vi var även tvungna att ha stingersuits (våtdräkt), eftersom det är säsong för dessa odjur just nu.

När vi skulle åka till andra stället så fick vi reda på att det var alldeles för högt tidvatten och vågorna va inte att leka med så vi åkte till ett annat ställe och oj vad fint det var!

Tyvärr äger jag ju ingen go pro eller undervattenskamera så det finns inga bilder på barriärrevet och under båtturen fokuserade jag mer på att hålla mig själv vid liv än att ta kort på omgivningen men knäppte några snabba bilder. Båtresan hem var betydligt lugnare och jag mådde nästan bra!

Hemma (aldrig vart gladare av att vara på fast, platt mark) blev det balkonghäng och vin, som numera är standard!

Även fast man är sjösjuk måste man tydligen ta selfies : )

20 November

Dagen började ganska tidigt, det blir ljust i rummet även fast det är stora gardiner framför fönstren. Jag promenerade till Lagunen och spanade även in vart marinan låg så jag hade koll inför barriärrevet. Eftersom det finns krokodiler i havet så får man inte bada där, utan det finns en stor pool man får svalka sig i istället. Det sägs att ozonlagret här i Australien är dåligt om inte nästan obefintligt, kan det vara sant? Solfaktor 50+ och dryga 2 timmar i solen resulterar i att man är totalt sönderbränd bekräftar fallet, men rött är väl är fin färg?

Kvällen avslutades med balkonghäng och vin :)

Bilden är mellan Lagunen och Marinan, där en helikopterplatta finns för de som vill göra en tur!

19 November

Andra dagen i Cairns startade tidigt, bussen skulle plocka upp mig utanför Gilligans vid 6.55 för att sedan bege sig mot Cape Tribulation. Vi åkte till några olika utsikts platser och tog in den vackra vyn, dock kändes turen inte så rolig och man hade nog definitivt fått ut mer om man hade kunnat vandra runt lite mer. Eftersom jag redan har vart i en Wildlife park och planerar att åka till Australia Zoo, så valde jag det “billigare” paketet utan inträde till parken de skulle besöka och lunch, så under den korta tiden (40 minuter) som de andra hade inne i parken vandrare jag runt i Port Douglas.

Andra stoppet var vid Mossman, där vi gick en tur i regnskogen, det är otroligt häftiga växter och grejer det finns där!

Tredje stoppet blev stranden där man kan se regnskogen möta havet, alltså Cape Tribulation. jag hade nog förväntat mig något mer än det jag såg, men nu har jag sett den enda platsen i världen där regnskogen möter havet, och visst är det vackert? Det enda jobbiga är att det finns krokodiler i vattnet, men har fått lära mig att de springer snabbare än vad du gör, men de orkar bara 20 meter innan deras muskler slutar fungera, så hade tänkt hålla mig på det avståndet hela tiden (guiden rekommenderade det) men sen va tidvattnet så högt att det fanns inte ens 20 meter strand haha.

Påvägen tillbaka stannade vi till vid ett ställa som jag tror heter Alexandra Lookout (måste kolla upp det senare) men fint var det!

Som avslut på turen åkte vi på en “river crouse”, där vi letade efter krokodiler. Vi såg en supermegajävlaasstor! 4,5 meter. Tänker aldrig någonsin (!) sätta min fot i vatten där jag inte ser ordentligt igen.

​När jag kom hem så hängde jag med tjejerna på balkongen och drack lite vin

18 November

Flyget gick bra, och värmen som slog emot en när man klev av planet var efterlängtad! Shuttlebussen tog mig till mitt hostel, Gilligans, vilket troligen är det bästa hostlet jag kommer uppleva på hela resan, haha. Nej men hostlet är ofattbart stort, har en av Cairns största nattklubbar och pool osvosv. Varje våningsplan har ett eget kök och tv/internet rum. Jag bode i rum A 232, vilket var/är ett 8 bäddars rum för enbart tjejer, det fanns även toalett&dusch inne i rummet.

Precis när jag släppt ner mina väskor kommer två av tjejerna in. Det visar sig senare att vi är nu 7 svenska tjejer som bor i rummet. Alla va hur sköna som helst och vi hängde på våran balkong och bara pratade. Jag mötte sedan upp Manisha och hennes pojkvän Mitch, vi handlade lite käk och vin och bara hängde. Vandrade sedan hemåt och la mig jag skulle ju ändå gå upp vid 6 dagen efter.

Hej mina kära vänner!

Ber om ursäkt för att det har varit lite tyst här ett tag, men det har sina förklaringar: Jag har ju börjat min resa på östkusten där jag har fullt upp med nya upplevelser och lära känna nya människor samt väldigt begränsat med internet. Jag har skrivit om alla dagar men har bara inte lyckats finna tid till att lägga upp det., men det kommer :) En liten förvarning är att vissa inlägg är ganska meningslösa då dagarna när jag inte gör utflykter ser ganska likadana ut och för att jag kommer nämna massa namn utan en närmare förklaring till vilka dom är (i allra flesta fall mina roomies), men detta gör jag för att jag själv vill kunna gå tillbaka och minnas allting, hoppas ni har överseende :)

Jag trivs bra där palmerna bor!

Nu sitter jag på Melbournes flygplats och väntar på att få checka in mina väskor. Igår skrev jag min sista tenta för denna gången - vilken lättnad. Jag kan väl inte påstå att det har vart speciellt svårt med skolan men det är ändå något som man tänker mycket på. Fyra tentor är avklarade och jag har därmed klarat av en termin på Federation University (men förutsättning att jag klarar alla tentor då ;) )

Igår så packade jag ihop min stora resväska och postade den till Sverige, det skiljde knappt 200kr på att skicka med båt och flyg. Så förhoppningsvis hittar väskan fram till Källebacken om ungefär två veckor. Jag verkligen inte vart alla extra kilo bagage har kommit ifrån?! Jag skickade hem 17kg, och jag har med mig ytterligare 12 +7 nu till Cairns, jag hade inte mer än 30 när jag åkte hit, och har ändå inte köpt något.. Efter vi skickade iväg väskorna så käkade vi pizza vid lake Wendouree, och sedan vidare hem för att fixa det sista inför utcheckningen.

Nu börjar del två av detta äventyr - Backpacking på östkusten, kommer bli legendariskt.

Idag tog jag en dag utan plugg, jag har min sista tenta på torsdag så hela morgondagen kan jag plugga, och hoppas på att det går vägen!

Jag begav mig mot Melbourne, har ju varit där ett par gånger innan men då har vi alltid haft massa saker att åka till och har inte riktigt kunnat njuta av staden. Så allt som allt promenerade jag runt i nästan 5 timmar. Jag hade två bestämda mål, Queen Victoria Market (införskaffade mig en selfie-stick hehe) och så var det graffiti-streeten. Jäklar vad coolt! Första stoppet där blev AC/DC Lane

Sedan vandrade jag vidare till de andra gatorna som finns runt om. Jag tycker det är en häftig mix av kultur och människor. Vid dessa gränder finns massa kontor och restauranger, så man såg mängder med kostymnissar som sprang omkring, de fanns även de som åkte skateboard, antar att det är ett smidigt sätt att ta sig till sina kunder hah. Mitt i allt "business" så finns det graffiti-konst. Sjuk mix.

Detta blev sista riktiga besöket i staden (där det bor närmare 4 miljoner invånare), kommer ju åka direkt till flygplasten på fredag. Men jag måste säga att jag gillar Melbourne, mer och mer för varje gång - på återseende kära stad!

Första tentaveckan börjar ta slut, har skrivit två tenor och har två kvar nästa vecka. Här behöver man enbart visa upp sitt studentID (som dom inte ens kollar på) och du måste skriva med bläckpenna. Man får en specifik plats innan man går in i salen och de första 10 minuterna får man inte skriva något utan det kallas "lästid"

På torsdagskvällen så åkte vi iväg en snabbis till Buninyong för att klättra upp i tornet (vi har vart där en gång innan, dock blåste det så jävla mycket den gången så var livrädd haha). Man hade en fantastisk fin utsikt över Ballarat (inte lika fint på bild dock) och man kunde även se ljusaura från Melbourne, det gick dock inte att fånga på bild.

Nu har folk börjat åka hem på riktigt, man ser hela tiden föräldrar som kommer för att hjälpa till att flytta ut (många har ett kylskåp eller liknade i sina rum som måste flyttas). Det är sjukt att det snart är dags. Faktum är att detta är min sista lördag i Ballarat, på FedUni för på fredag sitter jag på planet mot Cairns!