Malin Eriksen

Da pappa hadde bursdag i August, fikk han en del kjøkkenting, og en av tingene var denne juice-presseren. Vi har fått smake på mange gode juice varianter i det siste, og i dag testet jeg den for første gang selv. Med unntak av rengjøringen i etterkant er denne maskinene genial.

Jeg hentet eplene fra epletreet vårt ute, så dette ble en fersk juice. Jeg tilsatte ingenting til denne juicen, fordi jeg ville den skulle være frisk. Det blir et lite skumlag på toppen som inneholder noe fruktkjøtt fra eplene. Dette silte jeg bare ut når jeg skulle drikke den. Litt sur, men kjempegod fersk juice. Nam!

At my dada birthday in August, we gave him some stuff for the kitchen. Among them, was this fine juicemaker. Lately we've tested lots of different juices, and today I tested this machina for the first time myself. Without the cleaningpart, this thing is genious.

I got the Apples for the tree in the garden. Which made it a pretty fresh juice. I didnt put anything in the juice. No sugar. I wanted this juice to me healthy, and fresh. On the top of the fresh juice there is a layer with small pieces of Apple. You can ofcourse drink this, but I want it to be clear, so I sifted the juice before I drank it. Little bit sour, but suupergood and fresh juice. Yum!

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Da er sesongen over for i år. Og for meg har det vært en sesong med mye fremgang, og mange gode opplevelser. Samtidig har det vært en lang sesong med veldig mange ritt, og jeg kjenner det skal bli veldig godt med en pause nå.

The season is over. This season has brought me lots of progress, and lots of good experiences. While its also been lots of races compared to my previous seasons. Now its time for a little break, before I restart my training towards next season.

My race schedule 2017

Roserittet
Ottestad ITT, gateritt og NC
Postnord Ladies Criterium

I dag skulle jeg reise hjem fra Kalundborg på samme måte som jeg gjorde til på mandag, med tog og fly. Jeg spiste frokost og pakket sykkel og ting, og var på togstasjonen kl 12. Jeg hadde ikke sjekket togtider, jeg tenkte bare at jeg tok det raskeste toget som gikk. Neste tog gikk altså 12:46, så hadde jeg vært der kvarteret før hadde jeg unngått litt venting. Men det var jo ikke noe stress, flyet mitt gikk jo ikke før kl 17, så det skulle jeg rekke. Togturen skulle ta ca 1:40 litt avhengig av byttingen av tog og hvordan togene samkjørte (bytte av tog).

Da toget kom satte jeg meg i den første vognen som da var nærmest lokomotivet. Etter et par stop begynte jeg å kjenne en forferdelig lukt. Etter hvert ble denne lukten så ille at jeg valgte å ha jakken over nesen. Det kom en dame som jobbet der. Hun kjeftet på meg fordi sykkelkofferten min hadde falt ned og sperret nå utgangsdøren. Jeg hadde stilt den pent inntil veggen og forklarte henne at den hadde falt ned. Hun virket veldig streng og sur. Hun fortalte meg at de hadde en sykkelvogn lengre bak og at jeg på neste stop skulle ta med meg sykkelen til bakerste vogn og sette meg der. Jeg sa selvfølgelig at jeg skulle gjøre dette. Så slang hun en kommentar før hun gikk. Jeg kjente jeg ble litt provosert, men valgte å sitte og gjøre som damen sa. Jeg hadde jo plassert sykkelen i den vognen fra begynnelsen av, dersom jeg hadde visst om at det fantes en sykkelvogn.

Bare noen få minutter senere blir stanken veldig ille igjen og toget stopper. Vi er ikke på en holdeplass. På høyttaleren forteller de oss at toget har noen tekniske feil og har stoppet får våres sikkerhet. Eller noe liknende, alt gikk i dansk. Damen gikk mye frem og tilbake på kort tid, før hun forteller alle oss i vognen at vi må trekke bakover i andre vogner. Jeg ser på sykkelen og hun ser øynene mine. - Bare gå, vi tar sykkelen senere. Jeg gjør som damen sier, og får et inntrykk av at det haster å få oss bakover i vognene. Vi går bakover, og setter oss ned ca 5 vogner lengre bak. På speakeren får vi endelig litt mer informasjon om hva som skjer. Hun sier det har vært røykutvikling fra lokomotivet og at noe med en blå maskin visstnok skal være ødelagt. Hun fortalte, etter at de hadde tatt en nærmere kikk, at toget ikke kunne kjøre videre. Vi var nødt for å vente på assistanse. Vi ventet nesten en time før det kom et annet lokomotiv og dro oss tilbake til den forrige stasjonen. På denne stasjonen skulle, i følge mange av speaker informasjonene vi fikk, det nye lokomotivet byttes ut med det vi hadde kjørt med. Men da vi kom dit fikk vi beskjed om å bytte tog. Vi satt da på et tog som også gikk til København, men brukte nesten dobbelt så lang tid på grunn av alle holdeplassene. Det var da jeg ble ordentlig stresset. Hele turen hadde jeg snakket med pappa på mobilen og tenkt at jeg begynte å få dårlig tid til å rekke flyet, men når jeg kom på dette nye toget og spurte billett-mannen om når vi skulle være fremme, og han sa 16:02, ja da ble jeg skikkelig stresset. For når jeg var fremme i København skulle jeg bytte til et intercity tog som gikk til flyplassen. Dette toget tok også 13 minutter og det var litt ventetid i mellom togene. Jeg håpet å rekke et tog som gikk fra København H kl 16:07. Fem minutter på å bytte perrong skulle gått. Problemet var at toget ikke kom frem før 16:07. Neste var 16:16. Da skulle jeg være på flyplassen kl 16:28. Jeg begynte å øyne at dette ikke kom til å gå, men jeg tenkte at med de SAS selvinsjekksboksene og løping til spesialbagasje så skulle det ordne seg.

Det jeg ikke visste var at når lappen var plassert på min sykkelkoffert og jeg sto og leverte sykkelen, skulle jeg mangle en signatur på denne lappen. Altså i Norge er det ingen som signerer lappen vi setter på bagasjen. Da er jo poenget med selv betjent innsjekk borte, når du likevel må innom betjeningen for å få signering. Når jeg endelig kommer meg frem med denne gigantiske baggen gjennom folkemassen som virkelig ikke egner å flytte seg for andre, er det en enorm kø og en åpen luke. Da skjønner jeg at dette ikke kommer til å gå. Jeg går først bort til en luke. Og blir geleidet til en neste også videre frem til jeg kommer meg til billettluken. Jeg hadde kjent på å ikke klare å holde følelsene tilbake og hulkegrått foran damen i forrige luke og prøvde nå å ta meg sammen for å få fortalt hva som hadde skjedd. Heldigvis fikk jeg endelig litt hjelp. Det gikk et nytt fly kl 18:10 og det var to ledige seter. Jeg fikk det ene for 335 danske kroner.

Jeg glemte å nevne at på togturen hadde den ene yoghurten min sprukket i baggen og når jeg nå skulle ta ut tingene mine i sikkerhetskontrollen var det altså yoghurt overalt. Damen som egentlig ville sagt - har du noe flytende eller elektronikk i baggen. Sa nå i stedenfor, - For et gris. Jeg fortalte at yoghurten min hadde sprukket. Hun så medlidende på meg og beklaget. Jeg fikk ut macen sånn halvveis og tørket fingrene på PC-bagen hvor det hadde gått spesielt hardt utover hampen på glidelåsen hvor man åpner og lukker. Macen lå heldigvis trygt inni vesken og hadde ikke spor av yoghurt. Jeg fikk pakket på plass tingene og endelig gått mot flyet. Da jeg fikk satt meg på setet mitt på flyet kunne jeg endelig puste ut. Klokken var da 18. Jeg gikk hjemmefra kl 11:30. DETTE! Har vært en lang reisedag. Det som er komisk opp i alt dette er at slike ting skjer altfor ofte med meg. Det virker til at disse ekle opplevelsene hjemsøker meg. Det positive var at toget stoppet før noe forferdelig skjedde. Jeg satt nærmest lokomotivet og orker nesten ikke se for meg hva som kunne skjedd om toget hadde kjørt for langt. Kanskje har jeg litt flaks likevel?

♥♥♥

Today was my travelday back home from Kalundborg. A Nice city I have grown fond of the last couple of days. My travel was like the one on monday, two trains and a flight. The whole (train) trip was about to take ca one hour and 40 minutes. I ate breakfast, chilled a bit, packed my stuff and went for the trainstation. It was poring rain outside and my 1,5 km walking with my bike felt like a episode of Rocky. I didnt pre-check the trainhours. I just went there and wanted to catch the next train coming. I was there at 12 o'clock and next train left the station 12:46. I learned that next time, I will probably check the times and be there 10 mins before instead of waiting almost an hour. Tho I didnt have any hurry. My flight was to go 17:05, so I would still have about two and a half hour on the airport.

When the train arrived I sat dawn in the first cabin. Basically just because it was the shortest walk. The cabin closest to the locomotive. After a couple of stops, I started getting this smell. I felt like it came from the train. Pretty bad smell like some sort of gass. During winter Ive trained lots of hours on my garrage, where we have a propane gas burn system as a warming system. And I compared this smell to the smell Im used to when the system dosent burn properly. Only this smell was even worse. After a while I choose to put my jacket over the nose in order to keep the smell down a bit.

A lady working at the train passes. She seemed a bit stressed. She jells at me about my bike-case. I placed it against the wall, but it had fell and was now blocking the door. The lady seemed to be in a bad mood. She said there was a bike cabin at the other side of the train. That on the next stop I would have to move my bike to the back. Ofcourse I would do as the lady said. If I had known I would probably been there already. Even though there was no point she sent me a last comment while leaving, making me a bit upset. There was no reason in giving me such a comment and be in such a bad mood. I simple didnt know about the bikecabin.

The smell gets even worse and suddenly we stop. I plug out my earpods and pay attention. Seems like the train had gotten some tecnical challenges. They tell us that they stoped for our security. On a short notice the lady passes us lots of times. They are surtenly trying to figure something out. Then she tells us to move backwards to the other cabins. I look at my bike, wondering what to do. She meets my eyes. - let it be, we will handle the bike later. I get the impression we are in a hurry. I do what the lady says and move to the back of the train. Over the speaker, we finally get some information about what is happening. There was smoke in the system, developing while driving. Something about a blue machine, and after a while a tecnical guy checked the train, and we got the information that the train would go no further. So then there was the waiting. We waited, and waited and waited... after about one hour a train came to drag us to the previous station. We swiched train there. Even tho I went from the hotel 11:30 this morning I would now be at Copenhagen H at 16:02. Thats where I would change for the airport. This new train that we swiched to due to the other trains problem seemed to take another rute. Which took about twice the time of the other train. Therefore the late arrival. As if I werent in enough hurry, the train was delayed to 16:07. Which meant that the train to the airport would not leave this station until 16:16. Instead of making the 16:07 train, which I thought I would make if the train would be on time. I was at the airport 16:28. Boarding were 16:45 and the flight was 17:05. Which meant that I would have to run.

Run or not run. When I was at the specialbaggage with a tagg on my bike, I had missed a signature. So a signature now? Whats then the point with selfservice? I did it with the boxes, which were my only shot at making the flight. So now I had to go back to normal checkin for a signature. A long line and one open disk, typical isnt it ? From one desk to another they guided me to the ticketservice. My emotions after a long day had already shown, and now I only tried to keep them together so that I would manage to tell the lady my problems. For the first time this day I was lycky. There was two free spots on the 18:10 flight. The lady booked it for 335 danish kroner.

I forgot to mention. In my backpack I had an accident. My yoghurt had exploded. Yep! Yoghurt all over the place. Delicios in the security control. I think the ones on the shift that day felt Sorry for me. They did at least not ask me the normal questions about liquid or electronic devices. Funny enough. I managed to get my Macbook out of its sticky cage and get my stuff through the control.

Well then it was only to make the flight. Which I probably would manage this time. But it wasn't untill I finally sat on the right spot on the plane that I could finally relax. Funny, or maybe just sad, but these stories have seemed to hunt me over the last year. The positive thing is that the train stoped when it did. I dont even dare thinking about what would happend if it didnt. I was closest to the front, and probably in the most danger if anything would happen. Maybe was it just a lucky day?

Jeg har slitt veldig mye med nakke og rygg de siste årene etter mange år med mange timer på sykkelsetet. Jeg tror at du selv med den beste sittestillingen ikke kommer unna nakkevondt i sykkel. Jeg har det i midlertid såppas ille at jeg har fått konstatert lavere styrke i ene armen fordi det er så thight. Når jeg sykler lange ritt får jeg ofte vondt i korsryggen og det kan bli veldig vondt nedover i benet også. Min romvenninne fra Thuringen, frøken Moe, fortalte meg at jeg kunne bruke meg av lisensen min, og jeg valgte derfor å gi det et forsøk. Det gikk utrolig nok og jeg har fått dekket behandlinger for å få ryggen litt på plass igjen. Det skal bli veldig bra!

Ive had strugles since as long as I can remember almost, in my back and neck, but its been especially bad the last years. I think lots of hours on the saddle make it hard to avoid back and neck pain. I have earlier been treating my problems, and when they checked me out they figured I have less strength in my right arm because its to thight in the neck. When I ride longer races i often get lower backproblems which can develope to bad pain in my legs.
When I was racing in Thuringen, my roomie, miss Moe, told me to check out my licence. I figured I would give it a try, and it worked. Ive now gotten treatments for my pain covered, and I will have the chance treat it again, I look forward to that!

Ny dag på reise. Denne gangen går turen til Kalundborg i Danmark for Postnord Ladies Criterium. Gjennom en sesong blir det mye reiser. Jeg har lagt meg opp noen faste rutiner når jeg er på reise.

New travelday. This time my travel goes to Kalundborg in Denmark for the Postnord Ladies Criterium. During the season I have lots of travels and Ive made some regular rutiner when Im out traveling.

Vanligvis har jeg pakket sykler og bagger dagen i forvegen. Jeg reiser som regel på ungdomsbillett med SAS og får heldigvis rimelige reiser. Jeg pleier å reise på formiddagen. Jeg bor ganske nære Gardermoen, så jeg prøver å kombinere reisen med når mamma eller pappa skal på jobb, eller er hjemme, slik at jeg kan få skyss til flyplassen. Det er ca 15 minutter kjøretur, og vi pleier å være der ca 1,5 time før.

Normally I would pack my stuff the day before I leave. I usually travel on youth ticket, which makes the travel cheaper. I live pretty close to the airport, the drive is about 15 minutes long, and I try to planer so that my parents can drive me. Usually O would be there half an hour before the plane leaves.

Når jeg har kommet meg på flyplassen går jeg rett til selvinnsjekks-automatene. Jeg skriver ut tagg til bagasjen. Så leverer jeg baggene på bagdrop og sykkelen på spesialbagasje, det hele pleier ikke ta lengre enn 10 minutter.

When Ive made it to the airport I go directly to the selfcheckin-automats where I get my baggagetags. I deliver the bags on bagdrop and the bike om specialbaggage, usually this take no longer than 10 minutes.

Når jeg har kommet meg gjennom sikkerhetskontrollen og funnet gate, stopper jeg ofte og kjøper med meg en bagett og kanskje en vann dersom jeg har glemt flaske, eller en kaffe. Før jeg setter meg på gaten og venter på ombordstigning. Jeg kjøper skjeldent noe på taxfree, og jeg venter alltid til den værste køen har roet seg før jeg går på flyet.

​When I made it through the security and found my gate I often stop for a little shop. Just some necessary food and drink. Sometimes water if I have forgotten my bottle, sometimes a coffee. Then I sit down on my gate and wait for departure. I rearly but something on taxfree and I always wait a bit before I enter the plain, till its less crowded.

Flyturen tar oftest mellom 1 og 2 timer. Etter at jeg har landet går jeg rett frem til bagasjen og henter tingene mine. Mange ganger er det etter dette det blir komplisert.

Det er fordi du nå skal gå rundt med mange bagger, pluss at sykkelkofferten er ytterst upraktisk, og er alltid for bred for alle gjennomganger. Dersom jeg blir hentet på flyplassen så er det veldig deilig, det er verre når jeg skal videre med tog. Jeg kjøper billett på flyplassen og finner perrongen jeg skal på. Noen ganger kan det være vanskelig å finne hvilket tog som går hvor. Hver gang må jeg etterlate vognen jeg bærer baggene i før jeg går ned på perrongen.

Noen tog er det greit å sette fra seg sykkelen, så lenge jeg kan se den fra sitteplassen. Andre må jeg sitte ved inngangen og holde på bagasjen min. Det blir ofte en stressende reisedag. Men når jeg da kommer frem gjenstår det bare å pakke opp sykkelen så er stresset over.

I løpet av dagen pleier jeg å måtte fylle opp med mat, men jeg stopper skjeldent for annet enn mat, enda så fancy butikker det er på noen av flyplassene.

Nå er endelig togturen til Kalundborg ferdig, kl er 14, etter at jeg reiste hjemmefra ca kl 8:30. Nå mangler jeg bare en liten gåtur, så er jeg fremme på hotellet.

The flight usually takes about 1-2 hours. After Ive landed I get my luggage, this is when it gets complicated. Now you have to travel with lots of bags and a difficult bikebag. The bikebag is always to wide to enter almost everything. It takes lots of space and is difficult to carry.

If I get picked up at the airport, things get easier, but often I have to take the train.

I buy the ticket on the airport and figure which platform to enter. At times it can be difficult figure out which train goes where, and each time I would ha to leave my "car" for the bags before I enter the stairs for the platform. At some trains there is a possibility to leave the bike, and take a seat from which you can still see thw bike, but sit comfortable. Often I have to sit by my bike and baga and hold them during the whole ride. Its a tough day, but when I get there my only worry would be to rebuild the bike from its case. I usually have to refill food, but I really stop for others. Even though its lots of nice stores in all of these nice airports. Now am I finally in Kalundborg. I left home 8:30 this morning, now the clock is around 14, and its just a short walk remaining to the hotel.

Usually its a good idea to bring a powerbank. My IPhone can't stand this long traveldays.

I helgen har jeg syklet Norgescup i Ottestad. Det var gateritt fredag, tempo lørdag og fellesstart søndag. Alt i alt gikk det helt greit, men jeg kjente på at dette har vært en lang sesong. Her kommer bilder fra tempoen og gaterittet.

This weekend I've been racing cupraces in Ottestad. It was a criterium on friday, a timetrail on saturday and a roadrace on sunday. All over it was oley results, but its been a long season, and I felt that in my legs during the races. Here is fotos from crit and timetrail.

Jeg trener ofte mye alene, og på de rolige turene kan det bli litt kjedelig. Derfor pleier jeg å ha noe å høre på. Jeg tror de fleste syklister som sykler alene, sykler med musikk på øret. Selvfølgelig ikke altfor høyt og bare med ene i øret (regelen blir brutt i blandt) men man skal også ha kontroll på trafikken. I det siste har jeg hørt mye på topplister. Men jeg har gått litt lei og nå har jeg laget en ny liste til roligturene, med mine favoritter akkurat nå.

I often train alot by myself. Sometimes it can be a bit boring, especially on the endurance rides. Therefore I like to listen to music. I try to only use one of the plugs at the time, so that I can use my other ear to focus on the trafic, but at times that rulle can be broken. Lately I've listened most to the Spotify toplists, but I start to get a bit sick of it, so I made my own list with all of my favorites for an endurance ride, or maybe just for motivation.

Når du søker etter spillelister i Spotify, har den fått en ny funksjon som gjør at du kan ta bilde. Dersom du bare holder kameraet over bildet med strekkoden over, vil du finne listen min.

​Spotify recently came with the fumction to take picture instead of writing in what you are looking for. If you touch the camera icon beside the search field, and then hold it over the picture and code I just posted, you will come directly to my list.

I dag lagde jeg med smoothie bowl til frokost. Det er egentlig bare en frokostblanding aktig greie, bare at i steden for melk eller yoghurt så lager jeg smoothie. Denne oppskriften har jeg sett på et mat-tvprogram med Ingvill Måkestad Bovim og Thea Næss. Vanligvis har jeg blåbær og bringbær til toppingen, men i dag hadde jeg ikke det, så da var det bare å være kreativ med det jeg hadde.

Today I made Smoothie bowl for breakfast. Its some kind of cereal, but instead of milk og yoghurt, which you usually would use, this is with smoothie. I found this recipe on a tv program with Ingvill Måkestad Bovim and Thea Næss. Usually I would have fresh berries on top, but I didn't have that in my fridge today, so I used my creativity and managed without, but its for sure worth a try with berries on top.

♥ Smoothie bowl ♥

Frozen berries (choose yourself)

Almond milk

one banana

Blend it all together and top it with whatever you like. On my topping I had hazelnuts, cia seeds, coconut and muesli.

♥♥♥

Jeg tenkte å gjøre om litt hjemme, slik at jeg får det litt som jeg ønsker igjen. Det er lenge siden jeg har endret noe og det er på tide å bytte om litt i farger og sånt. Derfor har jeg plukket ut litt bilder fra sider som inspirerer meg.

I was thinking about redoing my home a bit. Its been a long time since Ive changed anything in my little room, and I want to switch a bit colors and stuff. I chose some photos from the pages that inspires me the most. Hope you like it.

Pictures from ellos.no and joandjudy.com

Som Syklist har du jo kanskje ikke alltid muligheten til å stikke til syden midt i sommerferien, ettersom du som regel sykler en masse ritt og er i høysesong. Derfor har vi bestilt oss tur når sykkelsesongen er over. Da har man ofte en par - tre ukers tid med litt pause før man begynner oppkjøringen. Vi bestemte oss for å reise til solen, så da ble det Kreta. Bare se på dette nydelige hotellet.

As a cyclist you don't always have to chance to go on a vacation whenever you want to. In the summer holidays when most other go to southern countries I often have lots of competitions. So I have ordered a trip in late September when the season is over. We have a short offseason for about two till three weeks, where we do other stuff, for example go on a vacation, before we start training for a new season. Vi decided to travel to the sun, so our destination will be Crete. Look at this beautiful hotel.

Pictures from Ving.no

Det er ca 600 meter til stranden og 1 km til nærmeste sentrum. Det er fint at vi får gått litt så vi ikke blir helt late i løpet av ferien.

Its 600 meter to the beach and about one kilometer to the closest city. I like that the hotel is a bit from the beach, so we don't get to lazy on our vacation.