View tracker

En vanlig snabb lunch... Består idag av nötfärs, champinjoner, lök och röd snackpaprika... Jag äter enligt Badassbody diet av Christmas Abbott som jag starkt kan rekommendera. Återkommer om den i senare inlägg.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

  • 30 readers

Likes

Comments

View tracker

Så här kan mina tallrikar se ut. Det handlar om så ren mat som möjligt som min kropp mår bra av. Som passar mitt liv, som passar min träning. Den passar mig aktiv som passiv...
Håll till godo.
En vecka kvar till höstens första brunch!!

Likes

Comments

View tracker

Idag gjorde jag så att min dröm gick i uppfyllelse för en liten stund. Just i den stunden och under förberedelserna mår jag som bäst. Helt sjukt hur det kan kännas lyckligt i hela kroppen fast man egentligen bara står och arbetar för att andra ska få äta gott och ha det mysigt. Men det är väl så jag fungerar. Skapa och ge med hela mitt hjärta... Precis när det är över så känner jag en stor tomhet direkt efter, men efter ytterligare en stund så infinner sig glädjen igen.

Alla underbara människor som förgyllde min dag var mina barn, en väns barn och en hel del vackra träningskompisar och bästa vänner, som alla delar intresset av crossfit. Några delar nog även mitt intresse för god och hälsosam mat med (ler).

10:30 stod världens godaste brunch redo att förtäras. Dagens meny var:


  • kallrökt lax
  • hemlagad majonäs
  • nybakat nötbröd
  • skivad avokado
  • västerbottenost
  • brie
  • kokosvåfflor
  • citrussallad med citrongräs och honung
  • bär
  • grädde
  • kokosgrädde
  • turkisk yougurt
  • köttbullar i tomatsås
  • äggröra gjord på smör
  • bacon
  • kokta ägg
  • paleopizza
  • tjocka revben
  • baconinlindade dadlar
  • vitlökskokta morötter
  • bladspenat
  • grillsallad med champinjoner
  • ekologiskt bregott
  • kaffe
  • the
  • bubbelvatten
Allt är gudomligt gott helt enkelt och man behöver ingen mer mat känns det som...idag.






VÄRLDENS BÄSTA GÄNG!!

Likes

Comments

Tänk att kunna gå ut på morgonen med sina barn eller ensam och bara hänga lite eller klättra lite i repet.... Vilken fantastisk mackapär!!!!! Ge mig en snälla tomten, jag har en perfekt tomt för denna lilla klätterställning. Varje skolgård och varje fritidsgård borde kommunen ge en sådan!!!!

Likes

Comments



Jag fullkomligt älskar dessa våfflor. De finns alltid på mitt brunchbord och kommer att bli en standardrätt i min dröm. Du kan äta de som mat eller som dessert, det väljer du i tillredningen om smaken ska vara mer matig eller lite sötare. Som du ser på bilden så är den serverad med filé, avokado och saltat smör. Ibland gör jag den med en knivsudd stevia och lite vaniljpulver och då serverar jag kokosgrädde och citrussallad till.

Recept till 2-3 våfflor:
1 ägg
2 msk kokosgrädde (blanda grädden först så den "hårda delen blandas med "vattnet")
2 msk kokosmjöl Aman Prama (den enda som jag hittat som inte är "fusk", innehåller få kolhydrater)
1 krm Renée Voltaire bakpulver
1 msk smält kokosfett (alltid krav eller eko)

Vispa ihop alltsammans. Det blir en tjock smet! Låt vila i 5 min. Kom ihåg att tillsätta salt eller sött, beroende på vilken ton du vill ha. Värm våffeljärnet rejält, det ska vara hett. I med kokosfett i järnet och klicka på ett par msk smet. Grädda!!

Citrussallad:
Filéea grape, apelsin, lime, mandarin och citron. Hacka citrongräs och blanda med frukten. Strila över blomsterhonung och blanda. Låt stå kallt till den skall serveras. Strö över kokosflakes. Vispa det hårda i kokosgrädden hårt.Klart!!

Ha en trevlig Våffeldag, den kan ätas på ett hälsosamt sätt!!
Kram Malin

Likes

Comments

Oh my.. Nu har jag hittat en box som jag skulle vilja besöka. Känslan när jag ser bilder därifrån är personlighet, mysfaktor, lagom stor och sist men inte minst en liten mathörna.

Jag pratar om BRICK i Hollywood, LA, USA. Kolla själva!
 En perfekt liten hörna för att spisa god frukost, kaffe, brunch, lunch eller goda shakes. Ljuset som kommer in genom fönstren. Anslutning till utomhus betyder att du skulle kunna å ut och träna eller äta. Tänk dig att komma tidigt och träna, ta en dusch och sen sätta sig och äta en hälsosam frukost innan jobbet. Eller varför inte köra ett lunchpass, beställa en matlåda, duscha och sen dra iväg till nästa jobb med en god matlåda med sig eller du kanske har suttit på ett sånt här ställe och ätit innan du drar iväg på ny uppdrag. Du kanske väljer att träna efter jobbet. Du är lite trött i skallen när du kommer och väljer en postworkout-rätt eller shake/drink innan passet för optimal prestation OCH du vet att denna inte innehåller konstiga tillsatser eller konstgjorda ämnen. Efter passet så fyller du på med ytterligare bra näring som gör att dina muskler får en bra återhämtning och du inte förlorar muskelmassa, kondition eller annat gott som träningen gjort för dig. Ta en dusch och gå hem och få en god sömn inför nästa dag. Ta med hela familjen hit, den som inte tränar får gärna hänga här, det står inte på för att alla är med på något sätt ska du se.

Här kan det finns det glutenfria, nyttiga och söta kanelbullar på lördagar. Egentillverkad nutella och fruktsallad med mera..

Här kan man utöva alla olika former och grader av träning. Här kan man hålla en tävling i lagom storlek.
Detta är en box i min smak absolut!!!!
BRICK

Kram Malin

Likes

Comments

Dagens skolmat var chili con carne med kokt ris och salladsbuffé. Riset är välkokt vitt ris och chili con carne innehåller mald nötfärs, vita bönor, maizenamjöl och buljong. (Det finns även en vegetarisk variant med corn). Vad fettet finns det kan jag inte svara på. Troligtvis är färsen fräst i margarin. 
Uträkningen beräknar en portion som 532 gram. I denna portion finns detta energivärde; KJ/kcal; 2880/688
31 gram protein, 21 gram fett och 93 gram kolhydrater. Per 100 gram; 6 gram protein, 4 gram fett och 17 gram kolhydrater.  
Detta står skolan för: 

Jag har tidigare varit i kontakt med kommunens kostchef och ifrågasatt skolmaten vi stoppar i våra barn och elever. Tyvärr sätter man sig gärna på oss vanliga. Jag bad om hjälp av läkare och kostrådgivare, som tyvärr bor för långt ifrån för att kunna komma på ett möte. Jag la ner med orden "jag vet att jag inte har något att komma med i era ögon utan professionella yrkesmän i ämnet bakom min rygg".... Detta upprör mig fortfarande. 

93 gram kolhydrater från riset och majsenamjölet huvudsakligen. Detta omvandlas till socker i kroppen. Kroppen vill inte ta hand om detta och omvandlar detta till fett. Barnen får mycket spring i benen, det är ju socker, och springer ute och leker på sin 30-minuters rast. Det ringer in och barnen ska ha lektion och vara fokuserade och kanske sitta tyst och stilla. Sockret är slut, kroppen blir trött och även huvudet. Blodsockret faller... Det går inge bra med matten, eleven kanske springer runt i klassrummet för att inte somna. Energin är slut, det tär på humöret...

Frågor på det?
Kram Malin

Likes

Comments

Jag har både en drömskola och en dröm om hur världens skulle kunna vara. Detta kan ju kännas helt omöjligt men jag fortsätter drömma för att jag mår bra av det. Ibland kan jag bli arg av hur saker och ting ser ut här i världen då försöker jag lugna ner mig och göra saker för andra i min närhet och för mig själv som ger mig godare känslor.

Min dröm nu då.. Det som bloggen egentligen handlar om. Träning och bra mat för alla, men mitt fokus med träningen riktas mot barn. Med barn menar jag personer upp till 18-20 år.

Tänk om jag kunde få med mig arbetsförmedlingen, försäkringskassan, socialförvaltningen och skolorna med på tåget.Då skulle min vision se ut så här:

  • barnen välmående ska inte bli bortskyfflad på grund av ekonomiska problem
  • föräldrarkurser, "bra mat behöver inte kosta mer" och "träning hemma, för alla"
  • ungdomar som hamnat mellan stolarna skall inte "tappas bort" av samhället, fånga upp de i tid, ge de något som stärker deras bild av sig själva
  • elever med särskilda behov skulle kunna ha träning på schemat, de behöver ofta "göra slut på sig" för att klara av dagen och för att få en god sömn
  • studiebesök av klasser från stans skolor eller schemalagd återkommande träning och små kurser i vilken mat som är bra för kroppen (står i läroplanen i ämnet idrott, Skolverket 2011)
  • stärka barn, ungdomar och vuxnas självkänsla och självförtroende med träning där man tävlar enbart mot sig själv
Kortfattat om detta är att jag vill att alla ska kunna ta del av min dröm..... Jag har en känsla av att de som behöver lära sig mest om detta har aldrig haft möjlighet vare sig ekonomiskt eller personligt.



Kram Malin

Likes

Comments