Så här startar jag alltid min morgon, med gröt, den bästa starten för en dag med energi❤️

1,5 dl havregryn(fiber)
1 skopa proteinpulver ( idag blev det bananchoklad)
100 gram frysta bär
15 g jordnötssmör

Mina dagliga vitaminer och tillskott såklart också.

Idag blir det jobb 8 h sen direkt till gymmet för ett axelpass som jag skulle gjort igår. Men blev vilodag så tänkte brassa på dom små bulorna idag istället, och såklart avsluta med 1 mil cykling, som mina axelpass alltid avslutas med💪🏻

Ikväll tänkte jag göra ett inlägg om min tävlingsdag.

Det är många som inte vet hur mycket slit som ligger bakom, det är därför det kan vara intressant för att redogöra.. 🙂

Ha en bra morgon!

Var din egen hjälte!

Kramar M.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Våren 2016 sa jag " jag ska tävla i fitness nån gång, helst inom en snar framtid".
Jag knatade på i min bubbla med jobb, 6 dagars träning/vecka i tempo 110. Just där och då kändes min dröm så otroligt långt borta, men den fanns ändå i bakhuvudet och grodde.
Sommaren kantades av ännu mer träning, jobb, utlandssemester och ännu mer träning💪🏻
Jag körde på som aldrig förr, och vad som var sviterna( i allafall vad jag trodde) efter utlandssemestern i form av att tappa rösten, kom så fort jag börjat jobba efter hemkomsten.
Hej stämbandsinflammation! I 1,5 månad kunde jag knappt prata. Dum som jag var, körde jag på i samma tempo och lät bli att vila.
Till slut sa kroppen ifrån i form av tunnelseende, yrsel och hjärtklappning. Såklart tryckte jag undan dessa symptom och knatade vidare som att inget hänt. Men en dag gick det inte längre.
Från att ha varit en levnadsglad och energifylld tjej blev jag nu en konstant gråtande, ångestfylld urvriden disktrasa.
Läkaren konstaterade utmattningsdepression och ordinerade mig sjukskrivning och enbart göra saker jag mådde bra av på recept.
Såklart blev mitt recept på träning, en vändpunkt, då träning alltid varit det som hållit mig uppe.
Nu kanske ni tänker att det var min träning som gjorde att jag just, "gick inne väggen", men faktum är att det var något helt annat, alldeles för privat för att dela med mig av.
Tre månaders sjukskrivning, och det enda jag fokuserade på var min egen hälsa.
Och det var under min sjukskrivning som jag fick modet att vilja ta min träning till en högre nivå. Jag skulle tävla kommande år. Det blev min morot. Och jag tror att det målet jag satte upp, fick mig att kämpa lite hårdare för att ta mig ur denna hemska situation jag hamnat i.
Jag fick kontakt med en coach som tog mig under sina vingar. Tillsammans gjorde vi upp en plan, började att jobba mot målet tillsammans, samtidigt som jag började jobba igen. Efter julen var jag uppe på min heltid igen, starkare, friskare och med ett jävlar anamma.
Våren 2017 har mest bestått i att träna hårt, laga matlådor, åka på mätningar och uppföljningar hos coach, samtidigt som jag jobbat. Inget glamoröst liv alls, då 90% av ditt liv kretsar kring att väga mat, äta mat, laga mat.. och träna, och öva posering. Man är verkligen en no lifer på diet. Men jag älskade det varje sekund! 😍
Tiden gick så snabbt, och plötsligt i mitten av Juni, var det dags för min debut i Bikini Fitness.
Det var med stapplande steg jag klev ut på den där scenen, har aldrig varit så nervös och förväntansfull i hela mitt liv.
Det var det absolut mest skrämmande jag gjort, men också det roligaste! Och jag tänker absolut göra det igen, det var inte sista gången jag stod på scen i glittrig bikini. Planerna inför nästa tävling är redan satta💪🏻
Resan hit har varit lång, men nu kan jag faktiskt säga I FREAKIN DID IT❤️

Var din egen hjälte!

Kramar M.

Likes

Comments

God morgon!
Sitter här med en sprängande träningsvärk i baksida lår och inser att det är ett helt år sen nästan jag skrev mitt senaste inlägg.
Tiden har gått, det har hänt en hel del, tänkte berätta mer om det i ett senare inlägg!
Hur som, den här bloggen blev som ett litet lufthål för mig när jag genomgick en utmattningsdeppression, och sedan jag tog mig ur den så har mitt liv knatat på i 220 km/h, på ett positivt sätt😊 att jag inte haft tid och ro att fortsätta skriva.
Men nu ska det bli ändring på det!
Jag hoppas jag kan inspirera med min egna historia, träningstips, recept och allmänt sprida inspiration framöver, och där ni får följa min resa som jag gjort.

Som sagt, blir ett mer förklarande inlägg i kväll, nu ska jag jobba snart, och i kväll blir det träning igen. Axlar och milen på cykeln står på schemat💪🏻
Ha en underbar dag!

Var din egen hjälte!

Kramar M.

Likes

Comments

Träna för dig själv och din egen skull.. inte för någon annan❤️
Min motivation är inte på topp just nu..jag släpar mig till gymmet precis som vanligt, men energin finns liksom inte där..jag tror jag behöver lite omväxling.. men nu har jag massa annat att tänka på med min flytt osv.
Idag har jag ännu inte bestämt mig för om jag ska ha vilodag eller inte.. klockan är inte överdrivet mycket än så jag får ta det lite senare! Hur som helst så är det axlar i fokus idag💪🏻

Hoppas ni har en underbar dag!

Kramar M.

Likes

Comments

Nu ska jag berätta om något som är speciellt med att bo i en småstad.
Det är, att precis ALLA anser sig ha rätten om att prata om andra, vare sig man känner personen i fråga eller inte. För oavsett om man inte känner alla i en småstad, så har man kopplingar till varandra på ett eller annat sätt.

Speciellt anser sig folk att ha rätten att kommentera och lägga näsan i blöt under vilka omständigheter som helst...
Och det finns inget bättre än att få sin åsikt hörd, även om man i själva verket inte bryr sig.
Folk i allmänhet älskar att gotta sig i andras problem. Här har folk åsikter om ALLT.

Har du någonsin gjort fel en enda gång, eller gjort något som får folk att prata, ja då hänger det med dig för resten av livet.
Folk är så trångsynta och vill bara se saker på ett enda sätt.

Jag gillar att bo här, men jag har ett nät runt omkring mig med folk jag litar på och tycker om. Det är alla andra jag är rädd för...men jag har bestämt att JAG ska alltid sköta min egen business, utan att bry mig om vad alla andra pratar om. Det är bara sunt att ändra sitt tankesätt och rensa ut energitjuvar.. Det borde alla göra.

Det finns ett talesätt som stämmer in så in i bubblan på en småstad.. Och det är: They tell you to be yourself, then they judge you. Och det är precis så det är!

Jag tänker aldrig bli en sån som lägger min näsa i andras business, för det ligger inte i min natur att vara sån. Jag bildar mig en egen uppfattning och dömer ingen. Det borde vara fler som resonerar så. Men så är det en liten stad, och så kommer det alltid vara.

When someone says" you've changed" it simply means you've stopped living your life their way.

Denna världen hade verkligen varit ett bättre ställe att leva på om folk slutade lägga näsan i blöt .. Thats all I'm sayin.

Var din egen hjälte👊🏻 kramar/M.

Likes

Comments

Igår blev det ett benpass på 1,5 timma. Hade inte alls mycket energi i kroppen och hade ätit dåligt innan så jag kände väl att jag inte riktigt hade all kraft jag brukar ha... Men det gick fint ändå!

Passet jag körde igår såg ut ungefär så här: antal reps+ antal set

Uppvärmning med frontsquats 12*3
Goblet squats med kettlebell 12*3
Ben press 12*4
Raka marklyft 12*4 samt 8*1 på högre vikt
Liggande lårcurl 8*4
Sittande lårcurl 3*12
Benspark 3*12 samt 8*1 högre vikt
Hip thrusters hög vikt 10*4
Utsida lår/reverse i maskin 5*12
Insida lår 3*12 samt 8*1 hög vikt

Avslutade hela passet med att gå två vändor med utfall med stång på 15 kg bara för att kräma ut det sista.

Tyckte ändå att det blev ett bra benpass! Normalt brukar jag köra mycket knäböj, men har en period just nu där jag försöker variera så mycket som möjligt, och igår blev det inga knäböj alls utan benpress istället. Nästa benpass blir det böj, men då högreps på lägre vikt!

Igår vart jag även hundvakt åt lilla inez på kvällen... Hundar är fantastiska❤️ får nog bli en egen jycke i framtiden.

Ha en underbar Lördag!

Kramar M.

Likes

Comments

Ikväll blev det dags för lite nagelfix, målade naglarna röda och pillade lite med smådetaljer så mycket som det gick☺️💅🏼

Skönhetsritualer är viktiga!

Inte stadigast på hand kanske, men jag tycker det blev helt ok.

God kväll på er! Kramar M.

Likes

Comments

God middag!
Idag startade jag min morgon med en god frukost! Inte precis varje dag jag äter gröt men nästan i allafall!
Jag blandar alltid i en skopa protein i gröten, just nu är det med smak av rabarberpaj. Har flera sorters protein hemma som jag använder mig av, bland annat vanilj, jordgubb och kanelbulle. Vanilj och jordgubb passar bäst att dricka som shake, men kanelbulle och rabarberpaj sitter fint i gröten👌🏻

Ett välbehövligt axlar/triceps-pass blev det idag som avslutades med lite mage och 10 minuters cykling.
Axlarna har alltid varit min svaga punkt och generellt överkropp, för det är i benen jag alltid haft min styrka... Men det är kul att det hänt så mycket med överkroppen på bara några månader när jag börjat satsa mer på den. Och 3-split funkar verkligen för mig som träningsupplägg!
Baksida axlar har alltid varit det tråkigaste att träna, men det är ju för att jag är extra svag där. Men nu har jag börjat älska det, då man ser resultat!

Ska bli riktigt kul att se vad som kommer fram när jag börjar med striktare kost framöver...men just nu har jag inte fokus på det. Så det får bli lite senare framöver☺️

Förutom BCAA och protein har jag börjat ta MSM som ett dagligt tillskott. Har inte märkt någon större skillnad ännu med energin, men däremot växer redan hår och naglar snabbare i allafall .. Och det är ju inget negativt!

Nu är det dags för lunch och sedan en kopp kaffe innan dagens andra bestyr!

Ha en bra dag!

Var din egen hjälte!

Kramar M.

Likes

Comments

Vad är den bästa definitionen av en perfekt ledig dag ?
För mig är en perfekt ledig dag, att stiga upp lagom tidigt på morgonen, äta frukost, dricka en kopp kaffe i lugn och ro..sen åka och träna, oftast ett långpass( man måste ju passa på när man har tid)..sen komma hem lagom till lunch och äta och duscha☺️
Gå och fixa naglarna... Kanske ta en kaffe med en vän.
Jag har heller inga problem med att spendera en hel dag bara med mig själv, ensam. Men såklart, ensamheten måste vara vald, inte påtvingad. Men jag gillar såna dagar.

Idag har jag som sagt vilodag, och idag har jag verkligen inte haft ett enda måste på hela dagen. Jag har gått runt i raggsockor och myströja precis alla timmar som gått..
Har tvättat lite, lagat lite middag och bara småplockat.

Är det så här man gör när man gör ingenting? I så fall har jag lärt mig det idag... Men det är i allafall inte definitionen av en perfekt ledig dag🙈 men jag antar att man behöver såna här "ingenting" dagar. Och i synnerhet jag.

Nu är det bara jag och tystnaden ikväll. Kanske gör lite yoga innan jag går och lägger mig...eller målar? Allt som berikar själen är välkommet.

I morgon är vilodagen slut, då blir det äntligen träning☺️

God kväll!

Var din egen hjälte! Kramar M.

Likes

Comments

Nu ska jag berätta något som är en väldigt viktig beståndsdel i träning...nämligen vikten av att vila!
Att vila har nämligen varit väldigt svårt för mig periodvis.
Jag kan av egen erfarenhet säga idag, att VILA ÄR BRA!

I slutet av den här sommaren fick min kropp bli varse om att man inte kan pressa sig alldeles för hårt en längre tid innan den säger stopp.
Vissa veckor körde jag dubbelpass varje dag.. Jag kunde träna en gång på morgonen, för att sedan åka tillbaka på kvällen och göra kondition.
Efter en semester-resa till Bulgarien fick jag en fruktansvärd förkylning med rosslig hosta som påföljd.
Jag vilade nån enstaka dag efter hemkomsten, men va tillbaka på gymmet ganska så snabbt.. Som jag längtat!
Förkylningen hade börjat ge med sig, och det enda som fanns kvar var lite ansträngnings hosta. Dubbla pass fick det bli, och just där i den veckan hade jag extra mycket energi för intervall-löpning..
Förkylningen kom tillbaka efter ett tag, och då med halsont, en ännu värre hosta och heshet.
Tvingade mig själv till vila, men bara så pass att halsontet var över.. Det gick väl sådär med träningen, jag körde på som vanligt, men kände mig ovanligt svag. En morgon vaknade jag upp och hade tappat rösten.
Allt jag fick ut var små läten, och hade inte ett uns av kraft i rösten överhuvud taget. Stämbandsinflammation alltså.
Var bara att vara tyst och vila.
Jag kan säga att idag( nästan en månad senare) är jag inte helt återställd på mina stämband. Men jag har inga andra åkommor, allt har gått sakta.. Väldigt sakta framåt.. Och just nu har jag insett vikten av att vila. Att kroppen behöver vila för att reparera sig.
Idag har jag ett betydligt sundare sätt att se på träningen., jag får fortfarande kämpa emot vissa dagar, att jag måste vila.. Men det är bara tvinga sig själv och inse att det gör gott!

Så, VILA är lika viktigt som att träna! Kom ihåg det☺️👌🏻

Var din egen hjälte! Kramar M.

Likes

Comments