Hei alle sammen!

I dag har denne jenten fått testet ut sine redigeringsferdigheter, og kan også konkludere med at de ikke har blitt noe bedre siden videregående. Da vi var i Myanmar filmet både jeg, Marie og Vibeke en del, og bestemte oss for å sette sammen en video sammen. Har derfor klippet og limt litt, noe som resulterte i videoen under. Den er ikke kjempebra, men dette var rett og slett det jeg hadde tid til nå da skolen starter igjen imorgen.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Hei!

I natt har jeg ikke sovet spesielt mye, eller godt. For øyeblikket er jeg på ferie/backpacking i Myanmar (Burma), og i går ankom vi Inle Lake. Turen vår startet tidlig torsdag, og vi har både vært innom Yangon og Kalaw hittil.

Fra lørdag til mandag gikk vi fra Kalaw til Inle Lake, dette resulterte i veldig skitne sko, gnagsår, stygge skiller fra den sterke solen, MEN en kjempefin opplevelse. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte å bli med på gåturen, selv om det totalt tok rundt 10 timer og 40 km. Skal sette sammen en video fra turen når jeg er tilbake i Singapore, så kommer til å skrive mer om den da!

Grunnen til at jeg ikke har sovet spesielt mye eller godt er grunnet litt for mange båter og mye bråk. Hotellet vårt ligger plassert på innsjøen, og det kjører derfor båter forbi hele tiden. De har også et marked som starter veldig tidlig, og båtene startet å kjøre dit allerede 4 på natten. Det var derfor en temmelig oppgitt og trøtt Malene som satt seg på balkongen halv 6 for å lese bok haha, og som i skrivende stund fortsatt sitter her.

Nå venter jeg på at de andre skal stå opp slik vi kan spise frokost og reise på en liten båttur. La også ut en kort video fra Inle Lake på Instagram i går, så søk gjerne opp malenemagerholm om du vil se den.

Jeg har flere ganger i løpet av denne turen påminnet meg selv på hvor heldig jeg er som har mulighet til å få reise og oppleve. Hadde det ikke vært for at jeg flyttet til Singapore hadde det nok aldri falt meg inn å reise til Myanmar, og da hadde jeg ikke fått oppleve alt det fine jeg har gjort (og jeg har fortsatt 6 dager igjen!).

Å se hvordan mange lever setter ting i perspektiv. Barn som går rundt med skitne klær midt i trafikken for å selge roser, med store øyne som stirrer på deg håpefullt. Det gjør vondt i hjertet, barn skal ikke måtte gjøre slik, de skal leke og gå på skolen. De skal ikke måtte bekymre seg for slike ting så tidlig, de skal ha muligheten til å ha en barndom hvor de kan være barn, for det er jo det de er?

Jeg er heldig som har fått vokse opp i Norge, veldig heldig. Det er ofte lett å ignorere at mange ikke har det så bra, rett og slett fordi man ikke ser det i hverdagen sin.

Det ble litt lite søvn og mye tanker i natt, men det er godt å få snakket litt om slike ting. Det triste er at det er mange i Myanmar som har det mye verre enn det jeg har sett hittil.

Hei hallo!

(Jeg startet egentlig på dette blogginnlegget for 2!!! uker siden, men det har ikke vært noe mulighet for å gjøre det ferdig før nå. Dagene går alt for fort, og tiden strekker ikke til for meg. Vi har i tillegg hatt siste ''innspurt'' til to av fagene vi har hatt dette semesteret, så i dag hadde vi både presentasjon i det ene faget, og en simulasjon i det andre. Det vil altså si at jeg har fri hver fredag, så kjenner at det skal bli veldig godt haha).

Nå er det en liten stund siden jeg satt meg ned for å skrive et blogginnlegg. Skoledagene her i Singapore er veldig hektiske, noe som er veldig slitsomt for en student som ikke er vant til et slikt tempo hehe. Lyset i tunellen for min del akkurat nå er recess week som er 29.september, så det er heldigvis ikke så lenge til!

Siden sist har jeg vært en liten tur i Malaysia, nærmere bestemt Kuala Lumpur som jeg nevnte i sist innlegg. Skal innrømme at jeg var veldig spent på om det ble noe av turen for min del da jeg var ganske dårlig en periode, men med et legebesøk og litt medisin gikk det veldig bra. Vi var i Kuala Lumpur fra 31.august til 4.september, så hadde noen dager på å bli ''kjent'' med byen.

Turen startet relativt dårlig med en busstur som tok rundt 10 timer (hadde fått opplyst at denne skulle ta litt over 5 timer). Det var helligdag dagen vi dro, så køen over grensen fra Singapore til Malaysia var helt ekstrem. Når vi da ankommer Kuala Lumpur på kvelden, satt vi oss spent i en taxi for å komme oss til hotellet/leiligheten vår. Vi får deretter beskjed fra den ansatte i resepsjonen at hun ikke kunne sjekke oss inn da vi hadde leid leiligheten privat, noe som vi ikke var klar over. Etter en del venting og frustrasjon, får vi endelig tak i eieren av leiligheten som må komme ned for å overlevere nøklene til oss (noe som viste jeg å kun være 1 nøkkel fordelt på 7 jenter).

Vi var alle relativt sliten etter reisen, men uten mat og drikke, duger helten ikke ;-) så det var bare å legge fra seg bagasje og finne et sted vi kunne spise. Vi spiste noe jeg tror må være et av de bedre måltidene jeg har smakt siden avreise fra Norge, og det var heeelt innafor etter den lange dagen vi hadde hatt haha.

Våknet av meg selv i halv 6 tiden på morgenen, og la merke til at det hørtes ut som noen dusjet. Bestemte meg for å stå opp og sjekke hvem som var oppe så tidlig. Ikke før jeg kom meg ut i stuen ser jeg dogg på vinduet og vannet som renner ned fra taket vårt på kjøkkenet/stuen. Da var det ikke annet å gjøre enn å vekke hele gjengen og hente vaktene. De fikk heldigvis stengt av vannet, og lekkasjen var fikset allerede etter vi hadde spist frokost.

Senere på dagen besøkte vi Petronas Towers og vandret litt rundt i byen. Vil ikke påstå at det er så mye å finne på i Kuala Lumpur (eller så var det bare dårlig planlegging fra min side), så det ble for det meste kjøpesenter og kafèbesøk.

Alt i alt konkluderer jeg med at det var en veldig koselig og gøy tur. Kuala Lumpur var ikke helt det jeg hadde forventet meg, og jeg vil påstå at jeg ikke har behov for å reise dit en gang til. Det var hvertfall en veldig stor overgang fra Singapore (noe jeg ikke hadde trodd det skulle bli), så må innrømme at jeg trives mye bedre i Singapore hehe.

Nå har vi akkurat sett to episoder med bloggerne (guilty pleasure), så nå skal jeg hive meg rundt og skrive litt på en innlevering vi har. Hele helgen skal egentlig tilbringes på skolen da vi har en presentasjon på tirsdag som vi må forberede oss til, så her er det fullt kjør!

Heihei!

Vil først starte med å beklage at bloggingen min ikke har vært så bra den siste tiden. Dette er rett og slett fordi jeg ikke har gjort så veeldig mye interessant, og at den lille fritiden jeg har som regel går til skolearbeid. Jeg var forberedt på at dette året skulle bli tungt skolemessig, men det er ekstra tungt når hodet fortsatt henger igjen i feriemodus og vi har x antall innleveringer og fremføringer. Man kan derfor trygt si at skolen kom litt brått på for min del, og det er nå jeg kjenner hvor mye jeg savner hverdagen på BI hihi, MEN jeg har godt av et spark bak. Det som er positivt her i Singapore og på NTU er at vi må lese til hver time, noe som forhåpentligvis gjør at jeg ikke får de store skippertakene når det nærmer seg eksamen. Har også kun 1 skriftlig eksamen her, da de 4 andre fagene er innleveringer og presentasjoner.

Har lagt rett ut i 2 dager nå med feber og hodepine, så har for det meste gravd meg ned under dynen og knasket paracet til den store gullmedalje. Skulle egentlig på skolen i dag for å jobbe med gruppearbeid, men kjente ganske fort på kroppen at det ikke var aktuelt. Skal også på skolen i morgen, så satser på at formen er bedre da, om ikke så får jeg ta meg en tur til legen.

Vi var en liten tur innom Arab street, eller Arab quarter som det også heter, på fredag. Der spiste vi kjempegod mat og satt oss ned for å høre på livemusikk og bare slappe av. Var veldig mange folk der og god stemning, så dette anbefales virkelig om man har mulighet til det!

Jeg har også mye gøy å se frem til den kommende måneden! Allerede på fredag drar vi jentene i kollektivet (og forsåvidt nesten hele klassen fant vi ut i dag) til Kuala Lumpur i Malaysia. Vi har langhelg, og synes derfor det passet veldig bra med en helgetur dit! Vi tar buss til KL og bor i leilighet der da dette var det billigste. Singapore ligger heldigvis ikke langt fra KL, så tar ikke mange timene å komme seg dit.

Jeg bestilte også billetter for meg, Marie og Vibeke til Myanmar i slutten av september, da vi har recess week fra 28.09-08.10. Dit drar vi sammen med en gjeng fra Frankrike og Tyskland som vi aldri har møtt før, så det kan bli spennende haha! Dette er mer backpacking, så det gleder jeg meg veldig til da jeg aldri har opplevd noe lignende før. Vi skal blant annet besøke Yangon, Kalaw, Inle lake, Bagan og Mandalay, så dette gleder jeg meg veldig til.

Yangon

Kalaw

Inle lake

Bagan

Mandalay

Planen er å reise med buss hvor det er mulig, så skal vi (til min store forskrekkelse) gå en tur på 14 timer fra Kalaw til Inle lake. Vi 3 jentene var litt usikker på om dette var noe vi ville, så vi får ta det litt som det kommer. Om vi ikke vil bli med på turen finner vi sikkert et spa å slappe av på ;-)

Det er med andre ord mye som skjer, så bloggingen vil nok ikke bli min førsteprioritet. Men med det sagt skal jeg prøve å poste et innlegg eller to når det passer seg!

Hei!

I skrivende øyeblikk sitter jeg på skolen og venter på neste time som starter 14:00, altså om ikke så altfor lenge haha. Tenkte jeg skulle oppdatere bloggen med noen bilder fra da vi besøkte dyreparken og Gardens by the bay sist uke.

Begge deler var veldig fint, og anbefaler virkelig å reise dit om man har mulighet til det en gang :-)

Dessverre gikk kameraet tom for strøm nesten rett etter jeg kom inn i dyreparken (urutinert blogger), så ble litt manko på bilder.

Heihei!

Nå kom jeg akkurat hjem fra skolen hvor vi hadde infomøte rundt utvekslingen vår, samt litt generell info om skolen og skolehverdagen. Kjenner jeg meg selv rett skal jeg nok gå feil en del ganger før jeg begynner å kjenne meg igjen på skoleområdet, skolen er nemlig gigantisk og delt i mange forskjellige områder i forhold til hva man studerer.

Ikke nok med at bygningene er store, men det er også over 30 spiseplasser (om jeg ikke tar feil) på skolen, så fristelsene er overalt haha!

I år har skolen over 1000 utvekslingsstudenter, så det var temmelig fullt når vi møtte opp til møtet i dag.

De siste dagene har jeg egentlig kun brukt på å bli kjent med Singapore og med de jeg skal gå i klasse med. Jeg kjenner på kroppen at det skal bli godt å komme i gang med studiene og få en rutine i hverdagen, samt tilbringe mye tid med nye bekjente. Det er uheldigvis kun ett fag vi har sammen med de andre studentene på skolen, noe jeg synes er litt dumt da jeg gjerne har lyst til å stifte nye bekjentskap og få frisket litt opp i engelsken min, men jeg får heller gjøre en ekstra innsats på fritiden min haha.

I morgen er første skoledag (de to andre gangene har kun vært informasjonsmøter), og skoledagen varer fra 09:30 til 17:00. Det er med andre ord en pangstart, for her er det ingen kjære mor ;-)

Har også fått utdelt pensum til tre av fagene vi skal ha dette semesteret, så jeg skal sette meg ned for å lese pensum til morgendagen nå.

Legger ved litt diverse bilder fra de siste dagene.

Var forresten nasjonaldagen her i Singapore i går, noe som vi nordmenn så klart måtte feire. Vil ikke påstå at det var 17.mai tilstander, men gøy var det uansett!

Da jeg faktisk overlevde dagens IKEA-tur, følte jeg det var på sin plass med en liten oppdatering.

I går kl 18:30 fikk vi nøklene til leiligheten vår og fikk endelig komme oss til rette her i Singapore. Før vi fikk nøklene var vi en liten tur innom sentrum for å spise lunsj og se oss litt rundt. Byen er full av høye bygninger noe som er veldig uvant for en jente fra lille Ålesund, så dere kan tro jeg ble gående å stirre en god stund. Alt er veldig gjennomført og rent, så jeg tror ikke det skal stå på trivselen i hvertfall!

I morgen skal vi en tur på skolen for orientering og levering av diverse dokumenter og papir. Vi har faktisk ikke skole før 14.august, så håper jeg får brukt dagene frem til da på å bli kjent med denne fantastiske byen.

Legger ved noen bilder fra leiligheten som for øyeblikket er i IKEA-kaos, så får jeg heller ta litt bilder når vi har ryddet opp i rotet hehe.

Dette er utsikten fra rommet til meg og Marie. Leiligheten ligger i 15.etg så vi har hele nabolaget rett utenfor vinduet vårt!

Plassen hvor vi bor heter Parc Oasis og består av mange store blokker. Området er inngjerdet og det er vakter som står ved portene, så det er heldigvis veldig trygt! Vi har også tilgang til treningssenter, basseng og tennisbaner, samt MRT som ligger rett over veien.

Akkurat nå er jeg veldig trøtt og sliten etter en lang dag (klokken er 21:22 her nå), så det blir en kjapp tur på butikken for å handle litt matvarer før jeg stuper til sengs i den nye dynen og puten min.

Holaa!

Akkurat nå er klokken 08:26 her, og vi må gjøre oss klar for "hjemreise" til Singapore i kveld. Kjenner jeg gruer meg til å pakke kofferten, er ikke bare bare å ha kontroll på nesten 30 kg med bagasje som i tillegg ligger slengt utover gulvet haha.

De siste dagene har vi egentlig kun slappet av og solet oss. Var også en tur på byen på lørdag, noe som ikke var den store suksessen for min del haha. Uansett hvor man går på Bali er det proppet av mennesker, spesielt turister, så man kan si det var ganske kaotisk på byen.

Da vi ikke har gjort så veldig mye legger jeg heller ved litt bilder fra de siste dagene. Må også vise den fantastiske utsikten fra rommet vårt, hadde ikke hatt noe imot å våkne/sovne til den hver kveld nei!

Hallo!

Nå skal jeg akkurat til å legge meg etter en dag som føles ut som har vart i en eeevighet. Vi spiste frokost 07:00 i dag, for å så bli hentet i minibuss 08:30. (Frokostene vi får her er forresten helt syk, lover å ta bilde i morgen.)

I dag var det snorkling og litt sightseeing som stod på planen. Vi startet med snorkling i Blue Lagoon som ligger omtrent 2 timer fra hvor vi bor. Synes det var veldig gøy å snorkle siden jeg aldri har prøvd det før, men hadde kanskje håpet og forventet at det skulle være litt mer å se på under vann.

Etter vi hadde snorklet en stund kjørte vi tilbake til stranden i båten, for da var det tid for lunsj. Turen gikk så videre til en liten landsby som lå litt utenfor byen, og etter det besøkte vi et fint tempel.

Legger ved litt bilder under, da det er mer å se på bildene enn det er for meg å forklare haha.

Etter en lang biltur hjem, hvor flesteparten sovnet, måtte vi ha middag. Reiste derfor til sentrum av Kuta med de andre jentene jeg skal bo med i Singapore og hadde det veldig koselig og spiste god mat på Tony Roma's.

I morgen er det avslapping og grilling som står på planen. Vi skal også en tur ut på byen, noe som jeg gleder meg til da jeg ikke har opplevd bylivet her på Bali før!

Hei igjen!

Dag 3 her på Bali er snart over, og den har vært minst like fin som de 2 andre. I går spiste vi på en restaurant i Kuta sentrum før vi reiste tilbake for å ha en gøy kveld sammen. Tok ikke noen bilder fra kvelden da jeg hadde det alt for gøy til å i det hele tatt tenke over kameraet mitt.

Dagen i dag startet med en kjempegod amerikansk frokost før vi reiste videre i taxi til Uluwatu. Etter mye om og men med taxisjåførene kom vi oss endelig frem til tempelet vi skulle besøke. Tempelet og beliggenheten i seg selv var helt fantastisk, men det var veldig mange mennesker der som resulterte i at vi gikk fort gjennom plassen for å så reise hjem igjen.

Ikke nok med at det var mange mennesker der, men jeg har også klart å få tidenes soleksem + blitt solbrent på skuldrene og brystet. Jeg vil derfor påstå at jeg har lært at man ikke skal undervurdere sola selv om det er skyer foran haha.

Bilturen hjem tok mye lenger tid enn forventet da det var mye kø og trafikk, så akkurat nå kjenner jeg at kroppen og hodet er sliten og trøtt. Og mens vi snakker om trafikk så kan jeg fortelle at trafikken her på Bali er noe av det verste jeg har opplevd haha. Man skulle nesten trodd regler ikke fantes og at ingen har førerkort.

Nå skal vi straks reise for å spise middag, før vi finner sengen da vi skal tidlig opp i morgen for å snorkle!